Β-γλυκάνες: Ποια είναι η ευεργετική δράση τους για την υγεία μας

Υπάρχει λόγος που οι β-γλυκάνες έχουν γίνει οι celebrities των φυτικών ινών. Δες τι προσφέρουν στην υγεία μας.

16.04.2018

εχεις διαβασει

Σίγουρα έχεις ακούσει τις β-γλυκάνες. Να ποια είναι η ευεργετική δράση τους για την υγεία μας.

Μείωση των επιπέδων χοληστερίνης

Η διερεύνηση της επίδρασης φυσικών συστατικών στη μείωση της χοληστερίνης αποτελεί αντικείμενο έντονου ερευνητικού ενδιαφέροντος εδώ και πολλές δεκαετίες. Προς την κατεύθυνση αυτή πληθώρα μελετών έχουν διερευνήσει τα ευεργετικά αποτελέσματα που αποδίδονται στην κατανάλωση προϊόντων όπως η βρώμη στις συγκεντρώσεις χοληστερίνης στο αίμα.

Το 1963 ο De Groot και οι συνεργάτες του ήταν οι πρώτοι που ανέφεραν ότι η προσθήκη ενός προϊόντος βρώμης στη διατροφή των ανθρώπων μείωσε τη συγκέντρωση χοληστερίνης στο αίμα. Από τότε, μέσα από ένα σημαντικά μεγάλο αριθμό κλινικών δεδομένων, βρέθηκε και πιστοποιήθηκε ότι ένα από τα συστατικά της βρώμης και του κριθαριού που σχετίζονται με μείωση της χοληστερίνης και την καλύτερη ρύθμιση του μεταβολισμού των λιποπρωτεϊνών, είναι η β γλυκάνη.

Η κατανάλωση β-γλυκανών, κυρίως από βρώμη και κριθάρι, φαίνεται ότι ασκεί καρδιοπροστατευτική δράση, μειώνοντας τα επίπεδα ολικής και LDL («κακής») χοληστερίνης, με το όφελος να είναι μεγαλύτερο σε άτομα που εμφανίζουν υπερχοληστερολαιμία.

Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό για τα τρόφιμα, τα ευεργετικά αποτελέσματα εξασφαλίζονται με την ημερήσια πρόσληψη 3g β-γλυκάνης από βρώμη και κριθάρι σε συνδυασμό με ισορροπημένη διατροφή.
Ο μηχανισμός δράσης μέσω του οποίου οι β γλυκάνες μειώνουν τη χοληστερίνη και ασκούν την καρδιοπροστατευτική τους δράση φαίνεται ότι έχει να κάνει με το ότι αυξάνουν σημαντικά το ιξώδες του εντερικού περιεχομένου και μειώνουν την απορρόφηση της χοληστερίνης και των άλλων λιπαρών ουσιών.

Παράλληλα, φαίνεται να εμπλέκονται στη δέσμευση των χολικών αλάτων, εμποδίζοντας έτσι την επαναπορρόφησή τους στο τελικό τμήμα του εντέρου. Με την αποβολή των χολικών αλάτων στα κόπρανα, η συγκέντρωσή τους στην εντεροηπατική κυκλοφορία μειώνεται, με αποτέλεσμα να ενεργοποιείται ο μηχανισμός σύνθεσής τους στο ήπαρ από την χοληστερίνη, η οποία χρησιμοποιείται ως πρόδρομος ουσία.

Έτσι, η χοληστερίνη στο αίμα μειώνεται και δεν χρησιμοποιείται στην παραγωγή των λιποπρωτεϊνών (π.χ. LDL χοληστερίνη). Μία άλλη υπόθεση εστιάζει στη μικροβιακή αποικοδόμηση των β-γλυκανών στο παχύ έντερο και στην παραγωγή προπιονικού οξέος, το οποίο επηρεάζει τον μεταβολισμό της χοληστερίνης στο ήπαρ, με αποτέλεσμα τη μείωση των επιπέδων της στο αίμα.

Φρόντισε κι εσύ τη διατροφή σου με τα Cream Crackers από κριθάρι και βρώμη με β-γλυκάνη που μειώνει τη χοληστερίνη.

 

Περισσότερα από Διατροφή και Αδυνάτισμα

H πιο εύκολη δίαιτα για επίπεδη κοιλιά πριν το καλοκαίρι από τη διατροφολόγο Δέσποινα Μαρσέλου

Η Δέσποινα Μαρσέλου σου προτείνει μια πλήρη δίαιτα 7 ημερών για επίπεδη κοιλιά

Γιατί κάνεις δίαιτα αλλά δεν χάνεις τα τελευταία κιλά

Γιατί «κολλάει» η ζυγαριά και δεν χάνεις τα τελευταία κιλά; Πρώτα απ’ όλα, δεν είναι ένα σπάνιο φαινόμενο: συμβαίνει και στους καλύτερους για ένα μικρό χρονικό διάστημα όσο πιστά και αν ακολουθούν μια διατροφή.

Οι millennials δεν έχουν ιδέα από μαγειρική, σύμφωνα με έρευνα
Οι millennials δεν έχουν ιδέα από μαγειρική, σύμφωνα με έρευνα

Απίθανα πράγματα: Ούτε τοστ, λέει, δεν ξέρει να φτιάχνουν.

Τι λάδι να βάλω πού; Κραμβέλαιο, αραχιδέλαιο, λινέλαιο και σησαμέλαιο είναι οι νέες επιλογές

Στην Ελλάδα πολύ σωστά αγαπάμε το ελαιόλαδο, αλλά μήπως αξίζει να σκεφτείς και τις εναλλακτικές επιλογές σε λάδι;

Μαυρομάτικα φασόλια: 5 λόγοι για να αρχίσεις σήμερα κιόλας να τα τρως

Θα σε εξέπληττε αν σου λέγαμε ότι μία μερίδα μαυρομάτικα φασόλια παρέχει όση ποσότητα πρωτεΐνης παρέχει και μισή μπριζόλα;

#shapegreece