Παιδί και βιβλίο: Να πώς θα διαβάσεις σωστά το παραμύθι στο παιδί (και πώς να διαλέξεις!)

Παιδί και Βιβλίο: Μαζί με τα καπέλα, τα αντιηλιακά και τα κουβαδάκια ... βάλε στην παιδική τσάντα των διακοπών κι ένα τουλάχιστον βιβλίο!

paidi-vivlio

Από τη Βάνα Ρόζου, Υποψήφια Διδάκτωρ ΕΚΠΑ, Διδάσκουσα Σχολής Εκπαίδευσης Mediterranean College.

Παιδί και βιβλίο: Ετοιμαζόμαστε για διακοπές. Μην ξεχάσουμε τα αντιηλιακά, τα μαγιώ μας, τα απαραίτητα ρούχα, κουβαδάκια ... και τα βιβλία μας!

Τα οφέλη της παιδικής λογοτεχνίας

  • Η παιδική λογοτεχνία στοχεύει στην ολιστική ανάπτυξη του παιδιού. Μέσω του βιβλίου αποκαλύπτεται στο παιδί ένας νέος κόσμος γεμάτος γνώση. Συγχρόνως εγείρονται όλες οι αισθήσεις του, εξάπτεται η φαντασία του και προωθείται με ψυχαγωγικό τρόπο η δημιουργικότητά του.
  • Η αισθητική ανάπτυξη και η ηθική καλλιέργεια, αποτελούν μερικούς από τους κυριάρχους στόχους της παιδικής λογοτεχνίας. Συγχρόνως με αβίαστο, ευχάριστο τρόπο τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τη γλώσσα, εξοικειώνονται με νέες λέξεις και εκφράσεις και μαθαίνουν να τη χειρίζονται με σωστό τρόπο.
  • Τέλος, βασικός σκοπός της παιδικής λογοτεχνίας είναι η υιοθέτηση θετικής στάσης απέναντι στο βιβλίο και τη διαδικασία ανάγνωσης, δηλαδή μια γενικότερη φιλαναγνωσία. Η φιλαναγνωσία όταν προωθείται ήδη από την προσχολική ηλικία τότε αποκτά χαρακτήρα εθελοντικό και καλλιεργείται σταδιακά ως στάση ζωής.

Αυτό σημαίνει ότι εάν το παιδί μας συνηθίσει τη διαδικασία του διαβάσματος από μικρή ηλικία, τότε το βιβλίο θα το συντροφεύει για ολόκληρη τη ζωή του.

Πώς να επιλέξω βιβλίο;

Λαμβάνουμε πάντα υπόψιν μας το ηλικιακό και μαθησιακό επίπεδο των παιδιών. Ανατρέχουμε στο οπισθόφυλλο του βιβλίου για να ενημερωθούμε για την προτεινόμενη ηλικιακή ομάδα στην οποία απευθύνονται τα βιβλία που επιλέγουμε.

Επιλέγουμε ανάμεσα σε διαφορετικά είδη βιβλίων (παραμύθια, μυθολογία, παιδικά περιοδικά, ποίηση, παιδικές εγκυκλοπαίδειες κ.λπ.), βασισμένα πάντα στα ενδιαφέροντα και τις προτιμήσεις των παιδιών.

Πριν την ανάγνωση:

  • Επιλέγουμε έναν ήσυχο και αναπαυτικό χώρο, ο οποίος θα προωθεί την ανάγνωση
  • Χρήσιμο είναι να επεξεργαζόμαστε με τα παιδιά τον τίτλο και το εξώφυλλο του βιβλίου.
  • Ρωτάμε τα παιδιά τι νομίζουν οτι θα γίνει στη συγεκεκριμένη ιστορία, εξάπτοντας το ενδιαφέρον και την περιέργειά τους και δίνοντας κίνητρο για συζήτηση.

Κατα την ανάγνωση:

Χρησιμοποιούμε ερωτήσεις «ανοιχτού τύπου» πχ. Τι φανταζεσαι ότι θα συμβεί στη συνέχεια; Γιατί πιστεύεις ότι ο ήρωας το έκανε αυτό;

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: «’Οχι διάβασμα στο σπίτι»: Το κίνημα των γονιών είναι πλέον δυνατό και στην Ελλάδα

Με τέτοιου τύπου ερωτήσεις ενισχύουμε την προβλεψιμότητα και δίνουμε στα παιδιά την ευκαιρία να διατυπώσουν υποθέσεις και να σκεφτούν με δημιουργικό τρόπο, ταυτιζόμενα με τους κεντρικούς ήρωες της ιστορίας.

Προσπάθησε να αξιοποιήσεις κατά τη διαδικασία ανάγνωσης, παύσεις, αλλαγές στη φωνή, καθώς και ποικίλες εκφράσεις προσώπου και χειρονομίες, τα οποία μπορούν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των παιδιών αλλά και να αναδείξουν το κείμενο με διαφορετικούς τρόπους.

Μεταφηγηματικές Δραστηριότητες:

  • Δοκιμάστε να ζωγραφίσετε μαζί με τα παιδιά εικόνες και ήρωες του παραμυθιού που διαβάσατε.
  • Δραματοποιήστε το παραμύθι και παίξτε παιχνίδια ρόλων - βοηθώντας τα παιδιά να εκφράσουν τα συναισθήματά τους και να «μπουν στη θέση των ηρώων».
  • Αναδιηγηθείτε την ιστορία – ενισχύοντας έτσι τον προφορικό λόγο των παιδιών.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i