Τελικά, πόσο γάλα πρέπει να πίνει το παιδί μου;

Σίγουρα ανήκεις στη γενιά που μεγάλωσε με τη μόνιμη ατάκα: «Πιες το γάλα σου για να μεγαλώσεις». Είναι όμως έτσι τα πράγματα; Χρειάζεται όντως τα παιδιά να πίνουν πολύ γάλα; 

11.01.2017

εχεις διαβασει

«Και βέβαια όχι» υποστηρίζει η δρ Εϊμι Λάνου, καθηγήτρια Διατροφής στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας στην Ασβιλ και προσθέτει ότι οι περισσότεροι άνθρωποι στον κόσμο δεν πίνουν γάλα μετά τα πρώτα χρόνια τους και παρ’ όλα αυτά δεν αντιμετωπίζουν έλλειψη θρεπτικών στοιχείων.

Ας δούμε όμως τα υπέρ και τα κατά της κατανάλωσης γάλακτος, ειδικά από τα παιδιά:

ΤΑ ΥΠΕΡ

Οι περισσότεροι έχουμε ακούσει ότι το ασβέστιο του γάλακτος βοηθά στο «χτίσιμο» γερών οστών. Το γάλα είναι επίσης σε αρκετές περιπτώσεις εμπλουτισμένο με βιταμίνη D, η οποία κατά κύριο λόγο συντίθεται από το δέρμα όταν ο άνθρωπος εκτίθεται στο φως του ήλιου. Η έλλειψη βιταμίνης D μπορεί να προκαλέσει ραχίτιδα, πάθηση στην οποία το άτομο αναπτύσσει αδύναμα, εύθραυστα «λυγισμένα» οστά, ενώ έχει επίσης συνδεθεί και με παθήσεις των μυών και του νευρικού συστήματος.

Παράλληλα το γάλα αποτελεί πλούσια πηγή πρωτεΐνης και θερμίδων – αμφότερα σημαντικά για την ανάπτυξη των παιδιών. Ο υποσιτισμός αποτελεί πρόβλημα ακόμη και σε παιδιά στον ανεπτυγμένο κόσμο: τα «κακόφαγα» παιδιά πιθανώς δεν λαμβάνουν τις κατάλληλες ποσότητες πρωτεΐνης ούτε τον απαιτούμενο αριθμό θερμίδων μέσω της διατροφής τους και έτσι το γάλα αποτελεί έναν εύκολο, θρεπτικό τρόπο λήψης θερμίδων, σύμφωνα με τον δρ. Τζόναθαν Μαγκουάιρ, παιδίατρο στο Νοσοκομείο Σεντ Μάικλ στο Τορόντο.

 

ΤΑ ΚΑΤΑ

Τα τρία τέταρτα του πληθυσμού της Γης εμφανίζουν δυσανεξία στη λακτόζη ή δεν μπορούν να χωνέψουν καλά τη λακτόζη, ένα φυσικό σάκχαρο που περιέχεται στο γάλα. Το ασβέστιο μπορεί επίσης να αναστείλει την απορρόφηση του σιδήρου, γεγονός που σημαίνει ότι η κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων γάλακτος είναι πιθανό να οδηγήσει σε αναιμία, όπως υπογράμμισε στο LiveScience ο δρ Μαγκουάιρ.

Και μέσα σε όλα αυτά, το φορτωμένο με θερμίδες γάλα μπορεί να προαγάγει την παχυσαρκία. Μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο «Archives of Disease in Childhood» έδειξε ότι παιδιά προσχολικής ηλικίας που πίνουν τρεις ή περισσότερες μερίδες γάλακτος την ημέρα έχουν περισσότερες πιθανότητες να είναι ψηλότερα αλλά συγχρόνως και υπέρβαρα ή παχύσαρκα σε σύγκριση με όσα καταναλώνουν λιγότερο γάλα. Το πλήρες γάλα έχει υψηλά επίπεδα κορεσμένων λιπαρών τα οποία έχουν συνδεθεί με προβλήματα υγείας. Κάποιες μελέτες μαρτυρούν πως ούτε το γάλα με χαμηλά λιπαρά μπορεί να αποτελέσει τη λύση στο πρόβλημα, καθώς τα άτομα που το καταναλώνουν νιώθουν λιγότερο κορεσμό με αποτέλεσμα να αναζητούν μεγαλύτερες ποσότητες.

Ένα άλλο πρόβλημα που αφορά κυρίως τα «κακόφαγα» παιδιά είναι ότι η κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων γάλακτος μπορεί να μεταφράζεται σε απουσία άλλων υγιεινών τροφών από τη διατροφή. «Αν κάποιος δίνει σε ένα παιδί τρεις μερίδες αγελαδινό γάλα, πώς το παιδί θα έχει χώρο για άλλες υγιεινές τροφές όπως τα λαχανικά και τα όσπρια;» λέει η δρ Λάνου.

Τι να κάνεις τελικά;

Το γάλα μπορεί να μην είναι υπερτροφή, αλλά πρέπει να παραδεχθούμε ότι παρέχει πολύτιμα θρεπτικά στοιχεία στα παιδιά τα οποία πολλές φορές είναι δύσκολο να λάβουν αλλιώς, λέει ο δρ Μαγκουάιρ. Προσθέτει ότι έχει ανακαλύψει πως τα παιδιά διαθέτουν καλές αποθήκες σιδήρου και επαρκή επίπεδα βιταμίνης D όταν καταναλώνουν περίπου δύο ποτήρια γάλα την ημέρα (όπως είναι και η σύσταση της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιατρικής).

«Αν όμως ένα παιδί απλώς απεχθάνεται το γάλα ή δεν μπορεί να το χωνέψει, οι γονείς δεν χρειάζεται να το πιέζουν. Αντί για αυτό, μπορούν να του δίνουν άλλες τροφές που περιέχουν τα θρεπτικά συστατικά του γάλακτος ώστε να εξασφαλίζουν πως το παιδί τους τρέφεται σωστά», καταλήγει ο δρ Μαγκουάιρ.

Editor's Picks

Περισσότερα από Shape Mama

παιδί διάβασμα μυθιστόρημα λογοτεχνία
5 ερωτήσεις και απαντήσεις για τις μαθησιακές δυσκολίες

Οι μαθησιακές δυσκολίες αφορούν πολλά παιδιά -και γονείς. Οι παρακάτω 5 βασικές ερωτήσεις και απαντήσεις θα λύσουν πολλές απορίες σου.

Τι να φάει το παιδί το μεσημέρι; Η διαιτολόγος μας δίνει ιδέες για το μεσημεριανό (για να το τρώει σίγουρα και να γεμίζει βιταμίνες!)

Να τι τρώνε τα παιδιά των διαιτολόγων! Ωραίες και υγιεινές ιδέες για το μεσημεριανό γεύμα του παιδιού.

δύσκολο παιδί πείσμα παιδί γκρίνια
Μήπως μεγαλώνεις (κι εσύ) ένα δύσκολο παιδί;

Η Ελένη Δασκαλάκη εξηγεί πως είναι να μεγαλώνεις ένα δύσκολο παιδί και μαζί με την ψυχολόγο δίνουν συμβουλές… επιβίωσης για τα πρώτα χρόνια.

Το δέρμα στην εγκυμοσύνη: Ποια προϊόντα να ΜΗΝ χρησιμοποιείς και πώς θα αποφύγεις ραγάδες, πανάδες, ακμή

Είσαι έγκυος; Μόλις γέννησες; Ποια καλλυντικά είναι ασφαλή και ποια όχι; Διάβασε οπωσδήποτε αυτό.

Kοτομπουκιές φούρνου με μυρωδικά – η συνταγή που θα λατρέψουν τα παιδιά

Ο διαιτολόγος-σεφ και μπαμπάς, Μάνος Δημητρούλης, μας δίνει την πιο υγιεινή συνταγή για λαχταριστές κοτομπουκιές φούρνου!

5 τρόποι που λέω «σ’ αγαπώ» χωρίς να το λέω
5 τρόποι που λέω «σ’ αγαπώ» χωρίς να το λέω

Πώς να δείχνεις ότι αγαπάς, χωρίς να χρειάζεται να το πεις.

#shapegreece