Keep your mind & body in good shape

Μην ξεχάσεις την εγγραφή σου στο newsletter

Διατροφή για γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση: Τι να τρως και τι όχι

Η ειδικός Αγγελική Μοράρη προτείνει χρήσιμες διατροφικές συμβουλές στα άτομα που πάσχουν από Γαστροοισοφαγική Παλινδρομική Νόσο (ΓΟΠΝ).

13.09.2017

εχεις διαβασει

Από την Αγγελική K. Μοράρη, MSc, Επιστήμονας Τροφίμων & Διατροφής (BSc), Μεταπτυχιακή Εξειδίκευση στην Κλινική Διαιτολογία, nutritipsbyaggelikimorari.wordpress.com

 

Σύμφωνα με μελέτη του Ελληνικού Ιδρύματος Γαστρεντερολογίας και Διατροφής 4 στους 10 Έλληνες εμφανίζουν συμπτώματα γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης.

Τι είναι η Γαστροοισοφαγική Παλινδρόμική Νόσος (ΓΟΠΝ);

Η γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση είναι φυσιολογικό φαινόμενο και συμβαίνει σε όλους τους ανθρώπους. Η υπερβολή αυτού του φυσιολογικού φαινομένου οδηγεί στην γαστροοισοφαγική παλινδρομική νόσο. Η ΓΟΠΝ είναι μία παθολογική κατάσταση κατά την οποία το περιεχόμενο του στομάχου παλινδρομεί προς τον οισοφάγο. Αυτό συμβαίνει λόγω της χαλάρωσης του κάτω οισοφαγικού σφιγκτήρα, που λειτουργεί σαν βαλβίδα που ανοίγει και κλείνει την είσοδο της τροφής προς το στομάχι.

Γενικές οδηγίες αντιμετώπισης της νόσου

Σε γενικές γραμμές διατήρησε ένα φυσιολογικό σωματικό βάρος, καθώς η παχυσαρκία συνδέεται με επιδείνωση των συμπτωμάτων της ΓΟΠΝ.

Καλό είναι να αποφύγεις:

  • Τα μεγάλα ή και λιπαρά γεύματα
  • Το κάπνισμα – μειώνει την ικανότητα του κατώτερου οισοφαγικού σφιγκτήρα να λειτουργήσει σωστά.
  • Την κατάκλιση 2-3 ώρες μετά το γεύμα σου
  • Τα καφεϊνούχα ροφήματα και φαγητά
  • Τα αλκοολούχα ποτά
  • Τα εφαρμοστά ρούχα και τις ζώνες
  • έντονη σωματική δραστηριότητα κυρίως μετά τα γεύματα σας
  • Πολύ όξινα ή πικάντικα και καυτερά φαγητά

Διατροφικές αλλαγές

«Οι διατροφικές αλλαγές συχνά αρχίζουν με αυτά που πρέπει να αποφύγεις. Αυτά περιλαμβάνουν τρόφιμα που μπορούν να προκαλέσουν ή να επιδεινώσουν τα συμπτώματα της ΓΟΠΝ», τονίζει η ειδικός.

 

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: Οι 10 τροφές που προκαλούν φούσκωμα στο στομάχι (Απόφυγέ τες αν θες επίπεδη κοιλιά σε 1 μέρα!)

 

Τα τρόφιμα που ενοχοποιούνται είναι τα εξής:

  • Ο καφές (με ή χωρίς καφεΐνη) και τα καφεϊνούχα ποτά χαλαρώνουν τον κατώτερο οισοφαγικό σφιγκτήρα.
  • Η σοκολάτα περιέχει μια χημική ουσία που ονομάζεται μεθυλξανθίνη από το κακάο, η οποία είναι παρόμοια με την καφεΐνη.
  • Τα εσπεριδοειδή καθώς και οι χυμοί τους όπως το πορτοκάλι, το γκρέιπφρουτ τα οποία έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε οξύ.
  • Oι ντομάτες καθώς και τα προϊόντα με βάση την ντομάτα, όπως ο χυμός ντομάτας, και οι σάλτσες τους.
  • Τα ανθρακούχα ποτά (αεριούχα ποτά) προκαλούν διάταση του στομάχου (φούσκωμα), η οποία αυξάνει την πίεση στον κατώτερο οισοφαγικό σφιγκτήρα προκαλώντας παλινδρόμηση οξέος.
  • Τροφές όπως η μέντα, το σκόρδο και το κρεμμύδι χαλαρώνουν τον κατώτερο οισοφαγικό σφιγκτήρα που προκαλεί παλινδρόμηση οξέος.
  • Λιπαρά, τηγανητά τρόφιμα ή πικάντικα. Γενικά μην χρησιμοποιείτε πολλά μπαχαρικά.

Αν και η τήρηση των διαιτητικών οδηγιών είναι επιβεβλημένη, πολύ συχνά ο ίδιος ο πάσχων έχει ήδη αναγνωρίσει ορισμένα είδη τροφών ή ποτών που μπορεί να τον ενοχλούν λιγότερο ή περισσότερο. Καλό είναι να κρατάτε ένα ημερολόγιο καταγραφής τροφίμων με όσα τρόφιμα ή ποτά σας ενοχλούν!

Ενδεικτικό Διαιτολόγιο

  • Πρωινό: 1φλ. γάλα 1,5% & 1φλ. δημητριακά πρωινού
  • Δεκατιανό: 1 μπανάνα & 1 αχλάδι
  • Μεσημεριανό: Αρακάς συνοδέψτε με 30γρ. ανθότυρο
  • Απογευματινό: 1φλ. χυμό μήλου & 1 τοστ ολικής με τυρί χαμηλό σε λιπαρά
  • Βραδινό: Σαλάτα με φιλέτο κοτόπουλου, ½ φλ. καλαμπόκι & 2 φρυγανιές ολικής σαν κρουτόν

#TIP: Ένταξε τη μαστίχα Χίου στη διατροφή σου αφού έχει πλέον αναγνωριστεί ως ένα φυσικό φάρμακο για την αντιμετώπιση των πεπτικών συμπτωμάτων όπως και της ΓΟΠΝ.

 

Δημοφιλή

Editor's Picks

Περισσότερα από Υγεία

Ινομυώματα: Τα συμπτώματα, οι θεραπείες και η γονιμότητα και ποιες γυναίκες προτιμούν

Οι πιθανότητες είναι ότι έχεις ή είχες ινομυώματα αφού μπορεί να εμφανιστούν σε έως και το 80% των γυναικών αναπαραγωγικής ηλικίας.

2 ροφήματα – σωστά γιατροσόφια για το κρύωμα με τζίντζερ!

Ο περίεργος καιρός – μια ζέστη μια κρύο, μια ήλιος μια βροχή- φέρνει και το πρώτο κρυολόγημα και ψάχνεις γιατροσόφια για να μην φορτωθείς με φάρμακα.

Δεν μπορείς να κοιμηθείς νωρίς; Πώς θα τα καταφέρεις

Θέλεις να κοιμηθείς νωρίς αλλά από το καλοκαίρι και μετά, τα μάτια σου δεν κλείνουν με τίποτα. Δες τους εναλλακτικούς τρόπους για να τα καταφέρεις.

13 περίεργα μυστικά μακροζωίας για να «πιάσεις» τα 100

Στηρίξου στο ένα πόδι, κάνε 6 φίλους και άλλα 11 περίεργα μυστικά μακροζωίας!

Διατροφή για χοληστερίνη, τριγλυκερίδια και HDL χοληστερόλη

Διατροφικές συστάσεις για δυσλιπιδαιμία, δηλαδή για τις διαταραχές της χολιστερίνης, των τριγλυκεριδίων και της HDL από την ειδικό.

Google Street View και Bike Around ενώνουν τις δυνάμεις τους για να βοηθήσουν όσους πάσχουν από Αλτσχάιμερ

Οι πιο έντονες αναμνήσεις μας είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την τοποθεσία. To Google Street View και το Bike Around βοηθούν τα άτομα που πάσχουν από Αλτσχάιμερ μέσα από την ιστορία που διηγείται η Anne-Christine Hertz.

#shapegreece