Τι είναι η δίαιτα Banting; Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα

Μία δίαιτα που ήρθε από τα παλιά, η δίαιτα Banting, με περισσότερα από 160 χρόνια ιστορίας έρχεται στο προσκήνιο.

πιάτο με μεζούρα για τη δίαιτα banting istock

Η δίαιτα Banting, σε αντίθεση με τις περισσότερες δίαιτες απώλειας βάρους, έχει μακρά ιστορία. Πρώτη φορά εφαρμόστηκε το 1862 σε έναν παχύσαρκο ασθενή ονόματι William Banting (εξού και το όνομά της). Η δίαιτα Banting αποτελεί την πρώτη από πολλές δίαιτες χαμηλών υδατανθράκων και προωθεί τη χρήση των αποθεμάτων λίπους ως τροφή για ενέργεια.

Μετά την επιτυχία του στην απώλεια βάρους, ο William Banting έγραψε ένα φυλλάδιο, που θεωρείται σήμερα το πρώτο βιβλίο διατροφής, για να διαδώσει τη συγκεκριμένη προσέγγιση χαμηλών υδατανθράκων και υψηλών λιπαρών (LCHF) για την απώλεια επίμονων κιλών. Πιο πρόσφατα, ο Νοτιοαφρικανός επιστήμονας Tim Noakes προσαρμόστηκε την αρχική δίαιτα Banting και κατέγραψε τη δική του εκδοχή σε ένα βιβλίο με τίτλο "Real Meal Revolution" (Πραγματική Επανάσταση Γευμάτων).

Αυτές είναι οι 10 πιο διάσημες και δημοφιλείς δίαιτες ever! Μάθε τα προγράμματα διατροφής τους

Πώς λειτουργεί η δίαιτα Banting

Η δίαιτα Banting λειτουργεί με διαφορετικό τρόπο, ανάλογα με το αν ακολουθείς την αρχική ή την αναθεωρημένη έκδοση του Tim Noakes. Η αρχική δίαιτα Banting βασίζεται:

  • Σε τέσσερα γεύματα την ημέρα, με πρωτεΐνη όπως κρέας ή ψάρι σε κάθε γεύμα.
  • Στην περιορισμένη πρόσληψη υδατανθράκων: Περιόριζε την ημερήσια πρόσληψη υδατανθράκων σε περίπου 25-30 γραμμάρια ανά γεύμα, επιτρέποντας επίσης ένα φρούτο ως σνακ ή επιδόρπιο.
  • Σε περιορισμό κάποιων ομάδων τροφών: Η αρχική δίαιτα Banting περιορίζει σημαντικά ορισμένα τρόφιμα, όπως ψωμί, φασόλια, βούτυρο, γάλα, ζάχαρη και πατάτες.

Η αναθεωρημένη δίαιτα Banting από τον Tim Noakes μοιάζει πολύ με τη δίαιτα keto (ketogenic diet). Και οι δύο δίαιτες επικεντρώνονται στον περιορισμό των υδατανθράκων και στην καύση λίπους για ενέργεια. Περιέχει:

  • Μακροθρεπτικά συστατικά: Περιορίζει τους υδατάνθρακες σε 5-10% των ημερήσιων θερμίδων, αυξάνοντας σημαντικά τα λίπη στο 65-90% των ημερήσιων θερμίδων. Η πρόσληψη πρωτεΐνης κυμαίνεται μεταξύ 10-35% των ημερήσιων θερμίδων.
  • Τέσσερις φάσεις: Η αναθεωρημένη δίαιτα χωρίζεται σε τέσσερις ξεχωριστές φάσεις, οι οποίες αποσκοπούν στο να οδηγήσουν σταδιακά τον ακολουθούνται σε ένα νέο πρότυπο διατροφής.

Δίαιτα Atkins: τα δυνατά και αδυνάτα σημεία της

Ποιες τροφές επιτρέπονται

Επιτρέπονται τροφές που δεν είναι ιδιαίτερα επεξεργασμένες, ολόκληρες τροφές, με περιορισμό τη γλουτένη, τα άμυλα, τα γαλακτοκομικά και την καφεΐνη. Τα τρόφιμα που μπορείς να τρως χωρίς περιορισμό και αναφέρονται στην "πράσινη λίστα" είναι:

  • Λαχανικά: Σκούρα φυλλώδη λαχανικά, σταυρανθή λαχανικά, κρεμμύδια και φρέσκα κρεμμυδάκια, ραβέντι, μανιτάρια και φινόκιο, ντομάτες και ελιές.
  • Φρούτα: Λεμόνι και λάιμ.
  • Πρωτείνη: Κρέας, ψάρι, πουλερικά, αυγά και τυρί.
  • Τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση: Κεφίρ, λάχανο τουρσί
  • Λιπαρά: Αβοκάντο, βούτυρο και κρέμα γάλακτος
  • Καρυκεύματα: Ξύδι, σάλτσα σόγιας
  • Ροφήματα χωρίς καφεΐνη: Τσάι βοτάνων, νερό με γεύση και σκέτο νερό

Η "πορτοκαλί λίστα" περιλαμβάνει τρόφιμα που είναι διατροφικά ωφέλιμα, αλλά τα οποία πρέπει να τρώγονται με μέτρο, τουλάχιστον μέχρι να φτάσεις στον στόχο απώλειας βάρους. Αυτά τα τρόφιμα περιλαμβάνουν:

  • Ξηροί καρποί
  • Γαλακτοκομικά: Γάλα, γιαούρτι και ξινή κρέμα
  • Φρούτα: Μήλα, μπανάνες, μούρα και πορτοκάλια
  • Λαχανικά: Παντζάρια, κολοκύθια, καλαμπόκι, καρότα και πατάτες
  • Όσπρια
  • Τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση: Κομπούτσα
  • Ροφήματα: Τσάι και καφές με καφεΐνη

Τι πρέπει να αποφεύγεις στη δίαιτα Banting:

  • Ζάχαρη και επεξεργασμένα τρόφιμα: Ζάχαρη, κέικ, μπισκότα, ψωμί και άλλα επεξεργασμένα τρόφιμα
  • Δημητριακά: Σιτάρι, ρύζι, καλαμπόκι και άλλα δημητριακά
  • Φρούτα με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη, όπως μπανάνες, σταφύλια και πορτοκάλια
  • Χυμούς φρούτων: Χυμοί φρούτων, στους οποίους έχει προστεθεί συχνά ζάχαρη
  • Αναψυκτικά
  • Αλκοόλ: Μπύρα, κρασί και ποτά

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα της δίαιτας Banting;

  • Μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια βάρους: Μπορεί να σε βοηθήσει να χάσεις βάρος γρήγορα μειώνοντας την όρεξή σου και αυξάνοντας τον μεταβολισμό σου.
  • Μπορεί να βελτιώσει τον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα σε άτομα με διαβήτη ή προδιαβήτη.
  • Μπορεί να μειώσει τα επίπεδα χοληστερόλης και τα τριγλυκερίδια, ενώ παράλληλα αυξάνει τα επίπεδα HDL (καλής) χοληστερόλης.

Σε 7 ημέρες! Η δίαιτα για γρήγορο μεταβολισμό που ΚΑΙΕΙ θερμίδες και λίπος από το διαιτολόγο

Ποια είναι τα μειονεκτήματα της δίαιτας Banting;

  • Δυσκολία στην τήρηση: Η δίαιτα Banting μπορεί να είναι δύσκολη στην τήρησή της μακροπρόθεσμα, καθώς περιορίζει σημαντικά ομάδες τροφίμων, όπως τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα φρούτα και τα γαλακτοκομικά. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε συναισθήματα στέρησης, κοινωνική απομόνωση και δυσκολία στην εύρεση τροφίμων που ταιριάζουν στο πρόγραμμα διατροφής.
  • Παρενέργειες: Ορισμένα άτομα μπορεί να εμφανίσουν παρενέργειες όπως κόπωση, δυσκοιλιότητα, ναυτία, πονοκεφάλους και μυϊκές κράμπες κατά τη διάρκεια των πρώτων ημερών ή εβδομάδων της δίαιτας. Σε σπάνιες περιπτώσεις, η δίαιτα Banting μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρότερες παρενέργειες, όπως πέτρες στα νεφρά, ηπατική βλάβη και ανισορροπίες ηλεκτρολυτών.
  • Έλλειψη θρεπτικών συστατικών: Ο περιορισμός ολόκληρων ομάδων τροφίμων αυξάνει τον κίνδυνο έλλειψης θρεπτικών συστατικών, όπως φυτικές ίνες, βιταμίνες και μέταλλα. 
  • Κίνδυνος για καρδιαγγειακές ασθένειες: Παρόλο που η δίαιτα Banting μπορεί να μειώσει τα τριγλυκερίδια και τα επίπεδα LDL (κακής) χοληστερόλης, ορισμένες μελέτες έχουν δείξει ότι μπορεί επίσης να αυξήσει τα επίπεδα LDL (κακής) χοληστερόλης. Αυτό οφείλεται στην υψηλή κατανάλωση κορεσμένων λιπαρών, τα οποία μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων.
  • Μη βιώσιμη μακροπρόθεσμα: Η δίαιτα Banting μπορεί να είναι αποτελεσματική για την απώλεια βάρους βραχυπρόθεσμα, αλλά η μακροπρόθεσμη διατήρηση του βάρους είναι δύσκολη. 
  • Δεν είναι κατάλληλη για όλους: Άτομα με ορισμένες ιατρικές παθήσεις, όπως νεφρική νόσο, ηπατική νόσο ή διαβήτη, θα πρέπει να μιλήσουν με τον γιατρό τους πριν ξεκινήσουν τη δίαιτα. Επίσης, δεν είναι κατάλληλη για έγκυες ή θηλάζουσες γυναίκες ή για παιδιά.

Είναι σημαντικό να μιλήσεις με τον γιατρό σου ή έναν διαιτολόγο πριν ξεκινήσεις οποιοδήποτε πρόγραμμα διατροφής.

Τι είναι η δίαιτα 90-30-50 και γιατί έγινε viral;

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i