Τι σημαίνει χορτοφαγική διατροφή και γιατί αξίζει έστω να την δοκιμάσεις;

Οι λόγοι που οδηγούν στην επιλογή ενός χορτοφαγικού τρόπου ζωής συχνά ξεπερνούν την υγεία και την ευεξία και αφορούν οικονομικούς, κοινωνικούς και οικολογικούς προβληματισμούς.

χορτοφαγική διατροφή unsplash

Από τη Βιργινία Κεφαλά, κλινικό διαιτολόγο-διατροφολόγο, MMedSci Σακχαρώδης Διαβήτης και Παχυσαρκία (nutrisecrets.gr)

Παρά την πρόσφατη δημοφιλία της, η χορτοφαγία δεν είναι κάτι καινούριο. Υπάρχει ως διατροφικό πρότυπο εδώ και πολλά χρόνια και μάλιστα συχνά τη βλέπουμε να συνδέεται και με τη θρησκεία. Αυτό που αναφέρουμε ως "νηστεία" στο χριστιανισμό δεν είναι παρά ένα χορτοφαγικό διατροφικό πρότυπο.

Τι σημαίνει χορτοφαγία; 

Ο όρος "χορτοφαγία" καλύπτει ένα ευρύ φάσμα διατροφικών προτύπων τα οποία συνήθως χαρακτηρίζονται από τα τρόφιμα τα οποία αποκλείουν. Για παράδειγμα, μια vegan διατροφή αποκλείει όλα τα ζωικής προέλευσης τρόφιμα, συμπεριλαμβανομένων του αβγού, των γαλακτοκομικών προϊόντων, ακόμα και του μελιού.

Συχνά επικρατεί η πεποίθηση πως μια διατροφή δεν μπορεί να είναι πλήρης αν δε συμπεριλαμβάνει κρέας. Αυτό είναι λάθος. Σύμφωνα με τον Αμερικανικό Σύλλογο Διαιτολόγων (American Dietetic Association), μια προσεκτικά σχεδιασμένη χορτοφαγική δίαιτα καλύπτει πλήρως τις ανάγκες ενηλίκων και παιδιών και είναι κατάλληλη για όλα τα στάδια της ζωής του ανθρώπου.

Επίσης, προάγει καλύτερη υγεία και ενέχει χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης σοβαρών χρόνιων νοσημάτων. Ωστόσο, υπάρχουν θρεπτικά συστατικά που είναι εύκολο να λείψουν από μια χορτοφαγική διατροφή, γι’ αυτό και η συνεργασία με έναν διαιτολόγο είναι θεμιτή. Τέτοια συστατικά είναι η βιταμίνη Β12, η βιταμίνη D, τα Ω3 λιπαρά οξέα, το ασβέστιο, ο σίδηρος και ο ψευδάργυρος. Σε περίπτωση που για κάποιο λόγο δεν καλύπτονται επαρκώς οι ανάγκες στα παραπάνω, συνιστάται η χρήση συμπληρωμάτων διατροφής και εμπλουτισμένων προϊόντων για αποφυγή έλλειψης. Παρ’ όλ’ αυτά, αυτό αφορά συνήθως την αυστηρή vegan διατροφή ή μια χορτοφαγική διατροφή χαμηλής διατροφικής αξίας.

Τα οφέλη της χορτοφαγίας και γιατί αξίζει να τη δοκιμάσουμε 

Μια χορτοφαγική διατροφή είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, ευεργετικά φυτοχημικά και άλλες αντιοξειδωτικές ουσίες. Επίσης, είναι φτωχή σε κορεσμένα λιπαρά και χοληστερίνη. Αυτά επιτυγχάνονται χάρη στην υψηλή κατανάλωση φρούτων, λαχανικών, οσπρίων, προϊόντων ολικής αλέσεως και ξηρών καρπών. Ως αποτέλεσμα, οι χορτοφάγοι έχουν κατά κανόνα χαμηλότερο σωματικό βάρος, χαμηλότερη ολική και LDL ή "κακή" χοληστερίνη και χαμηλότερη αρτηριακή πίεση. Ακόμα, παρουσιάζουν χαμηλότερα ποσοστά θανάτου από ισχαιμικά καρδιακά επεισόδια, σπανιότερη εμφάνιση υπέρτασης, εγκεφαλικών επεισοδίων, σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2 και ορισμένων τύπων καρκί- νου, σε σχέση με μη χορτοφάγους.

Πέρα από τα παραπάνω οφέλη, οι λόγοι που οδηγούν στην επιλογή ενός χορτοφαγικού τρόπου ζωής συχνά ξεπερνούν την υγεία και την ευεξία και αφορούν οικονομικούς, κοινωνικούς και οικολογικούς προβληματισμούς. Συγκεκριμένα, η κλιματική αλλαγή και η υπερθέρμανση του πλανήτη έχουν οδηγήσει την επιστήμη της διατροφής στη μελέτη ενός νέου πεδίου, της διατροφικής οικολογίας, που στοχεύει σε έναν πιο βιώσιμο τρόπο ζωής και ανθρώπινης εξέλιξης. Εάν ακόμα χρειάζεσαι κι άλλους λόγους για να πειστείς για τα οφέλη της χορτοφαγίας, σκέψου ότι η περίοδος των γιορτών είναι προ των πυλών και συνήθως συνδέεται με υψηλή κατανάλωση ζωικών προϊόντων και υψηλή θερμιδική κατανάλωση γενικότερα.

Αν και ο όρος "αποτοξίνωση" δεν είναι επιστημονικά ορθός για να περιγράψει μια δίαιτα, καθώς η αποτοξίνωση είναι μια φυσική και απαραίτητη λειτουργία του οργανισμού, η οποία επιτελείται από το ήπαρ, τους νεφρούς και το παχύ έντερο, μία εβδομάδα αποχής από ζωικά προϊόντα θα βοηθήσει τον οργανισμό σου να βρει πάλι τις ισορροπίες του. Συγκεκριμένα, η χορτοφαγία για 7 ημέρες (vegan ή vegetarian διατροφής) θα σε βοηθήσει να απαλλαγείς από την πιθανή κατακράτηση υγρών που συνδέεται με τους αγχωμένους και ταχείς ρυθμούς της καθημερινότητας και ταυτόχρονα θα συμβάλλει στην καλύτερη λειτουργία του γαστρεντερικού σου συστήματος. 

Οι βασικές κατηγορίες αυτής της διατροφής όλες στερούνται κρέατος και με βάση αυτές υπάρχουν και άλλα νεότερα πρότυπα, όπως οι pesco-vegetarians, οι οποίοι καταναλώνουν και ψάρι. 

‣ Χορτοφαγική (vegetarian): Μπορεί να περιλαμβάνει αβγό ή/και γαλακτοκομικά.
‣ Lacto-ovo-χορτοφαγική: Περιλαμβάνει αβγό και γαλακτοκομικά.
‣ Lacto-χορτοφαγική: Περιλαμβάνει γαλακτοκομικά.
‣ Ovo-χορτοφαγική: Περιλαμβάνει αβγό.
‣ Vegan: Αποκλείει αβγό, γαλακτοκομικά και μέλι.
‣ Ωμή vegan ή ωμοφαγία: Περιλαμβάνει φρούτα, λαχανικά, ξηρούς καρπούς και η ποσότητα του ωμού φαγητού είναι 75-100% στο σύνολο
της διατροφής.
‣ Fruitarian: Περιλαμβάνει μόνο φρούτα.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i