Τι προσφέρει στην υγεία σου μια κουταλιά ελαιόλαδο καθημερινά;

Μια κουταλιά ελαιόλαδου καθημερινά συνδέεται με 28% χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου από άνοια, σύμφωνα με νέα μελέτη.

κουταλιά με ελαιόλαδο istock

Μια κουταλιά ελαιόλαδο την ημέρα θα μπορούσε να βοηθήσει στην πρόληψη της άνοιας, σύμφωνα με μια νέα μελέτη. Από παρατηρήσεις σχεδόν 100.000 ενηλίκων άνω των 28 ετών, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η κατανάλωση περισσότερων από 7 γραμμαρίων ελαιολάδου την ημέρα συσχετίστηκε με 28% χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου από άνοια, ανεξάρτητα από το τι άλλο έτρωγαν.

Ελαιόλαδο ή ελιές; Τι είναι καλύτερο για τη διατροφή και την υγεία;

Το χρυσάφι της μεσογείου

Το ελαιόλαδο είναι γνωστό ότι αποτελεί ένα σημαντικό συστατικό της μεσογειακής διατροφής, η οποία θεωρείται ευεργετική για πολλές πτυχές της υγείας μας. Το ελαιόλαδο, και ιδιαίτερα το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο, αποτελεί ένα θρεπτικό συστατικό με πλήθος οφελών για την υγεία. Ας δούμε μερικά από τα πιο σημαντικά:

  • Μείωση LDL ("κακής") χοληστερόλης: Το ελαιόλαδο περιέχει μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, τα οποία βοηθούν στην αύξηση της HDL ("καλής") χοληστερόλης και στην μείωση της LDL χοληστερόλης, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων.
  • Μείωση της αρτηριακής πίεσης: Η κατανάλωση ελαιολάδου έχει συσχετιστεί με μείωση της αρτηριακής πίεσης.
  • Βελτίωση της αρτηριακής λειτουργίας: Φαίνεται να βελτιώνει την ενδοθηλιακή λειτουργία, η οποία είναι σημαντική για την υγεία των αρτηριών.
  • Μείωση της φλεγμονής: Είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά, όπως οι πολυφαινόλες, οι οποίες έχουν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες και μπορούν να βοηθήσουν στην προστασία από χρόνιες ασθένειες όπως ο καρκίνος, οι καρδιαγγειακές παθήσεις και οι αυτοάνοσες ασθένειες.
  • Βελτίωση της υγείας των αρθρώσεων: Η αντιφλεγμονώδης δράση του ελαιολάδου μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση από τον πόνο και τη φλεγμονή στις αρθρώσεις, ωφέλιμο για άτομα με αρθρίτιδα.
  • Βελτίωση της γνωστικής λειτουργίας: Η κατανάλωση ελαιολάδου έχει συσχετιστεί με βελτιωμένη γνωστική λειτουργία και μειωμένο κίνδυνο νευροεκφυλιστικών ασθενειών όπως η νόσος Αλτσχάιμερ και η νόσος Πάρκινσον.
  • Προστασία από το οξειδωτικό στρες: Τα αντιοξειδωτικά του ελαιολάδου μπορούν να βοηθήσουν στην προστασία των εγκεφαλικών κυττάρων από το οξειδωτικό στρες, το οποίο συμβάλλει στην ανάπτυξη νευροεκφυλιστικών ασθενειών.
  • Βελτίωση της απορρόφησης θρεπτικών συστατικών: Το ελαιόλαδο βοηθά στην απορρόφηση των λιποδιαλυτών βιταμινών (A, D, E και K) από τον οργανισμό.
  • Προστασία από πεπτικά έλκη: Το ελαιόλαδο φαίνεται να έχει προστατευτική δράση έναντι του σχηματισμού πεπτικών ελκών.
  • Ενυδάτωση και θρέψη της επιδερμίδας: Το ελαιόλαδο είναι πλούσιο σε βιταμίνη Ε, η οποία έχει ενυδατικές και θρεπτικές ιδιότητες για την επιδερμίδα.
  • Αντιγηραντική δράση: Τα αντιοξειδωτικά του ελαιολάδου μπορούν να βοηθήσουν στην προστασία της επιδερμίδας από τις βλάβες που προκαλούνται από τις ελεύθερες ρίζες, συμβάλλοντας στην πρόληψη της πρόωρης γήρανσης.

Τα ευρήματα της μελέτης για το ελαιόλαδο

Συνολικά, 92.383 συμμετέχοντες συμπεριλήφθηκαν στη μελέτη, με μέση ηλικία τα 56,4 έτη. Όλοι οι συμμετέχοντες ήταν ενήλικες επαγγελματίες υγείας από τις ΗΠΑ που είχαν εγγραφεί σε μία από τις δύο μεγάλες μελέτες, η μία ξεκίνησε το 1976 και η άλλη το 1986. Στους συμμετέχοντες εστάλησαν περιοδικά ερωτηματολόγια, αλλά άρχισαν να συλλέγονται πληροφορίες σχετικά με την κατανάλωση ελαιολάδου. το 1990.

Το τελικό σύνολο δεδομένων περιείχε 60.582 γυναίκες και 31.801 άνδρες, αφού εξαιρέθηκαν εκείνες με ελλιπείς πληροφορίες και εκείνοι που είχαν ήδη ιστορικό καρδιαγγειακής νόσου ή καρκίνου. Πάνω από 28 χρόνια παρακολούθησης, καταγράφηκαν 4.751 θάνατοι που σχετίζονται με άνοια.

Ο κίνδυνος θανάτου από άνοια βρέθηκε να είναι 28% χαμηλότερος σε όσους λάμβαναν περισσότερα από 7 γραμμάρια ελαιόλαδου ημερησίως -που ισοδυναμεί με περίπου μισή κουταλιά της σούπας- σε σύγκριση με άτομα που το κατανάλωναν σπάνια ή ποτέ. Παραδόξως, αυτό που έτρωγαν τον υπόλοιπο χρόνο δεν φαινόταν να κάνει τεράστια διαφορά.

Η μελέτη διαπίστωσε ότι θα μπορούσε να υπάρχει όφελος από την εναλλαγή μιας μικρής μερίδας μαργαρίνης ή μαγιονέζας κάθε μέρα με ελαιόλαδο. "Αυτά τα ευρήματα επεκτείνουν τις τρέχουσες διατροφικές συστάσεις για την επιλογή ελαιολάδου και άλλων φυτικών ελαίων στο πλαίσιο της γνωστικής υγείας και της σχετικής θνησιμότητας", καταλήγει η μελέτη.

Μια ισορροπημένη διατροφή περιλαμβάνει ένα μείγμα ελαίων για διαφορετικούς σκοπούς, αλλά το ελαιόλαδο είναι μια καλή λύση. Ως πηγή ακόρεστων λιπαρών, πολλοί διαιτολόγοι το συνιστούν επειδή προστατεύει την καρδιά και τώρα αυτή η μεγάλη μελέτη υποδηλώνει ότι αυτά τα οφέλη θα μπορούσαν να επεκταθούν και στον εγκέφαλο.

Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο JAMA Network Open.

4 συχνές απορίες για το ελαιόλαδο και μερικά pro tips για να το επιλέξεις σωστά

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i