Κόλλησε η ζυγαριά; Γιατί δε χάνεις βάρος και τι μπορείς να κάνεις σύμφωνα με την expert μας

Δες πώς θα εκκινήσεις και πάλι το μεταβολισμό σου ώστε να χάσεις τα τελευταία κιλά

deiktis-zigarias

Συνεργάστηκε η Αναστασία Δ. Κόκκαλη, κλινικός διαιτολόγος-διατροφολόγος, BSc (Hons), SRD, μέλος του Πανελλήνιου Συλλόγου Διαιτολόγων και του British Dietetic Association (kokkali.blogspot.gr).

Δε χάνεις βάρος πια; Aν συνεχίζεις να γυμνάζεσαι και να τρως σωστά, αλλά πλέον δεν αλλάζει τίποτε σε ό,τι αφορά τα κιλά σου, κατ’ αρχάς, μην ανησυχείς, δεν είσαι η μόνη που έχει μια τέτοια απογοητευτική εμπειρία.

Συμβαίνει με τις περισσότε­ρες δίαιτες και στους περισσότερους ανθρώπους που θέλουν σημαντική απώλεια κιλών. Έρχεται η στιγμή που το βάρος σου παραμένει αμετάβλητο παρά την προσπάθεια! Τα κολλήματα αυτά είναι τόσο αποκαρδιωτικά, που πολλές φορές μας οδηγούν να διακόψουμε τη δίαιτα, αφού νιώθουμε πως καταβάλ­λουμε πολλή προσπάθεια χωρίς αποτέ­λεσμα. Τα καλά νέα είναι ότι μπορείς να το αλλάξεις!

Γιατί «πεισμώνει» ο δείκτης της ζυγαριάς;

Οι λόγοι είναι πολλοί. Πρώτα απ’ όλα, αφού χάσεις κάποια κιλά, το σώμα σου λειτουργεί πιο αποτελεσματικά και χρειάζεται λιγότερη ενέργεια για να κάνει οτιδήποτε, συμπεριλαμβανομένων των προπονήσεών σου, που σημαίνει πως καις λιγότερες θερμίδες. Ταυτόχρο­να, ο οργανισμός σου είναι βιολογικά προγραμματισμένος να επιστρέψει πίσω στο προηγούμενο, μεγαλύτερο βάρος σου – ένας μηχανισμός επιβίωσης που βοηθά να αποτραπεί η λιμοκτονία και ο οποίος έχει παραμείνει από τους προϊστορικούς χρόνους, όταν η τροφή ήταν σπάνια.

life-detox-default

Το φαινόμενο αυτό, που ονομάζεται «προσαρμοστική θερμογέ­νεση», φρενάρει το μεταβολισμό σου.

Η μείωση του σωματικού σου βάρους κατά 10% θα τον κάνει έως και 25% πιο αργό, λένε οι ειδικοί. Και όσο περισ­σότερο βάρος χάνεις, τόσο μεγαλύτερη γίνεται η επίδραση αυτού του φαινο­μένου. Σε μελέτη στην επιθεώρηση American Journal of Clinical Nutrition τονίζεται ότι οι άνθρωποι που έχασαν τα περισσότερα κιλά είδαν τη μεγαλύτερη μείωση στο ρυθμό του μεταβολισμού τους. Αυτό είναι μόνο ένα μέρος του προβλήματος.

«Οι ορμόνες σου, επίσης, σε κάνουν να πεινάς περισσότερο από ποτέ» εξηγεί ο Louis Aronne, MD, διευ­θυντής του Κέντρου Ελέγχου Βάρους στο Τμήμα Ιατρικής Weill του Cornell και συγγραφέας του Change Your Biology Diet.

Αν χάσεις το 10 με 15% του σωματικού σου βάρους, τα επίπεδα της λεπτίνης, μιας ορμόνης ζωτικής σημασί­ας για τον κορεσμό, μειώνονται έως και 50% πείθοντας τον εγκέφαλό σου πως έχεις χάσει το μισό σωματικό σου λίπος.

«Είναι σαν το δείκτη βενζίνης του αυτοκί­νητου που δείχνει ότι έχει αδειάσει το ντεπόζιτο ενώ έχεις ακόμη καύσιμα» εξηγεί ο Louis Aronne.

Ενώ τα επίπεδα της ορμόνης της πείνας, της γρελίνης, ανεβαίνουν επίσης δυσανάλογα μετά την απώλεια βάρους.

«Ο εγκέφαλός σου ανταποκρίνεται βρίσκοντας τρό­πους για να σε κάνει να τρως περισ­σότερο» επισημαίνει η Αναστασία Δ. Κόκκαλη, κλινικός διαιτολόγος-διατρο­φολόγος. Αυτό σημαίνει πως σταματάς να υπολογίζεις τις μερίδες και αρχίζεις να «υποκύπτεις» στο κέικ που φέρνει η διπλανή σου στο γραφείο. Η μείωση στο βαθμό συμμόρφωσης στη δίαιτα είναι ο μεγαλύτερος ένοχος για τη στασιμότητα της ζυγαριάς!

«Απαιτείται μεγάλη σωμα­τική και συναισθηματική προσπάθεια για να ξεπεράσεις όλα τα εμπόδια ώστε να χάσεις τα κιλά που θέλεις» συμφωνεί ο ειδικός.

«Στην αρχή είσαι πιο αποφασι­σμένη, επειδή βλέπεις τα αποτελέσματα. Έπειτα όμως από μερικές εβδομάδες ή μήνες κουράζεσαι και αποθαρρύνεσαι από τον κόπο που απαιτείται».

Μην το βάζεις όμως κάτω. Οι συμβουλές του ειδικού θα σε βοηθήσουν σ’ αυτό.

endinamosi

 Ρίξε το δείκτη της ζυγαριάς

Αν έχεις συνηθίσει να μετράς το φαγη­τό, την άσκηση ή το βάρος σου, είναι ώρα να ξαναρχίσεις αυτή τη ρουτίνα.

  • Ένα ημερολόγιο, όπου θα καταγράφεις όλα αυτά, θα σε βοηθήσει σημαντικά. Ακόμη, ανάλυσε τις εβδομάδες και τους μήνες όπου σημείωσες μεγάλη πρόοδο και βρες τι έχεις αλλάξει στο μεταξύ.
  • Τρώγε «κυκλικά» Αυτό σημαίνει να μειώνεις περιοδικά τις θερμίδες αντί συνεχώς, ώστε να τρως λιγότερο χωρίς να νιώθεις στέρηση. «Δοκίμασε να τρως 1.000 με 1.200 θερμίδες από πρωτεΐνες και λαχανικά για 2 ημέρες την εβδομάδα ώστε να ξεκολλήσει ο δείκτης της ζυγαριάς. Τις υπόλοιπες ημέρες αύξησε τις θερμίδες στις 1.500 με 2.000» προτείνει η ειδι­κός. Και μην ξεχνάς να πίνεις πολύ νερό που αυξάνει το μεταβολικό ρυθμό.
  • Δώσε έμφαση στην πρωτεΐνη Ο περιορισμός των υδατανθράκων και η αύξηση της πρωτεΐνης και των λιπαρών θα μπορούσε να βοηθήσει να ξεκολλή­σει ο δείκτης.
  • Μείωσε το άμυλο, όπως ψωμί, πατάτα και ρύζι, και πρόσθεσε στη διατροφή σου περισσότερα λαχανικά και άπαχη πρωτεΐνη.
  • «Οι δίαιτες με λίγους υδατάνθρακες αυξάνουν το μεταβολι­σμό σου και μειώνουν την όρεξή σου, επειδή είναι πλούσιες σε πρωτεΐνες» λέει η ειδικός και προσθέτει:
  • «Επιπλέον, όταν τρως πολλούς υδατάνθρακες, ανε­βαίνει το επίπεδο της ινσουλίνης, μιας ορμόνης που ενθαρρύνει το σώμα σου να αποθηκεύει τις θερμίδες ως λίπος».
  • «Ανακαίνισε» την προπόνησή σου Πέρα από τα προφανή οφέλη, η άσκηση κάνει τον εγκέφαλό σου πιο ευαίσθητο στη λεπτίνη, την ορμόνη που πυροδοτεί τον κορεσμό. Εάν γυμναζόσουν πιστά, μερικές μικρές αλλαγές στο πρόγραμ­μά σου μπορεί να σου προσφέρουν μεγάλη ανταμοιβή.
  • Πρόσθεσε προπό­νηση ή διαστήματα ενδυνάμωσης που αυξάνουν την καύση λίπους και κρατούν πιο γρήγορο το μεταβολισμό σου ακόμη και ώρες μετά τη γυμναστική. Αντίστοι­χα, δοκίμασε νέες ασκήσεις, αφού με τον καιρό το σώμα σου μαθαίνει να χρησιμοποιεί λιγότερη ενέργεια για να εκτελέσει την ίδια προπόνηση.
laxanika-koilia

Βρες το ιδανικό βάρος

Πολλές φορές έχουμε μη ρεαλιστικές προσδοκίες για το ιδανικό μας βάρος κι αυτό μας προγραμματίζει για αποτυχία» τονίζει η ειδικός. Έτσι, αν έχει κολλήσει η ζυγαριά σου και απέχεις 2,5 με 5 κιλά από το βάρος-στόχο, σκέψου μήπως τα κιλά που έχεις αυτή τη στιγμή είναι τα σωστά για το σώμα σου.

Χάνοντας βάρος, έχεις ήδη βελτιώσει σημαντικά την υγεία σου και μειώνεις τον κίνδυνο εμφάνι­σης διαβήτη και καρδιοπαθειών. Αντί να προσθέτεις περισσότερη άσκηση και να μειώνεις κι άλλο τις θερμίδες σου και στη συνέχεια να πρέπει να συνεχίσεις να προσπαθείς σκληρά για να διατηρηθείς στα λιγότερα κιλά, ίσως θα ήταν καλύτε­ρο να μείνεις εδώ που είσαι αυτή τη στιγμή.

«Μην επιδιώκεις με κάθε τρόπο να φτάσεις σε ένα συγκεκριμένο αριθμό στη ζυγαριά» συμβουλεύει η διαιτολόγος. «Σκέψου τι σε κάνει να νιώθεις καλά. Αυτό είναι το ιδανικό σου βάρος».

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i