Το λευκό κρέας στη διατροφή μας: Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του γιατί υπερέχει του κόκκινου;

Ένα crash test ανάμεσα στα δύο είδη κρεάτων. Ποιο να προτιμήσεις και γιατί;

21.10.2020

εχεις διαβασει

Το λευκό κρέας στη διατροφή μας

Από την Κλειώ Δημητριάδου, κλινικό διαιτολόγο-διατροφολόγο Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, MSc στη Συμβουλευτική Ψυχολογία (coachmydiet.gr)

Το λευκό κρέας είναι πολύ σημαντικό για τη διατροφή μας και τα τελευταία χρόνια γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλές.

Ποια είδη ανήκουν στο λευκό κρέας; 

Στο λευκό κρέας περιλαμβάνονται το κοτόπουλο, η γαλοπούλα, η πάπια, το κουνέλι καθώς και το κυνήγι, όπως η πέρδικα, το ορτύκι και ο φασιανός.

Λευκό και κόκκινο κρέας: Ποια είναι η διαφορά τους; 

Η διαφορά μεταξύ λευκού και κόκκινου κρέατος έχει να κάνει με το χαρακτηριστικό χρώμα της σάρκας. Αυτή η διαφοροποίηση οφείλεται σε μια πρωτεΐνη η οποία λέγεται μυοσφαιρίνη και μεταφέρει το οξυγόνο στους μυς. Το λευκό κρέας γι’ αυτόν το λόγο έχει και λιγότερο σίδηρο σε σχέση με το κόκκινο. Η ποσότητα της μυοσφαιρίνης στα διάφορα είδη κρέατος έχει να κάνει με το επίπεδο της σωματικής δραστηριότητας κάθε ζώου και τους μυς που χρησιμοποιούνται γι’ αυτήν. Ο σίδηρος μεταφέρει το οξυγόνο στους μυς και η μυοσφαιρίνη που περιέχεται στα ερυθρά αιμοσφαίρια δίνει, τελικά, το κόκκινο χρώμα στους μυς και στο κρέας.

Σύμφωνα με έρευνες, φαίνεται να υπερέχει του κόκκινου και σίγουρα δεν έχει δεχτεί τον ίδιο «πόλεμο» σε σχέση με τις επιπτώσεις της κατανάλωσής του στην υγεία μας

Χαρακτηριστικά του λευκού κρέατος

#1 Η κυρία υπεροχή του σε σχέση με το κόκκινο είναι η περιεκτικότητα σε λίπος και, μάλιστα, σε κορεσμένα λιπαρά. Το γεγονός ότι περιέχει λιγότερο λίπος το καθιστά ιδανικό κρέας για τη διατροφή και τη διαδικασία της απώλειας βάρους, αλλά και για τα άτομα που πρέπει να προσέξουν το λιπιδαιμικό προφίλ τους. Σημαντικό είναι να γίνεται και η αφαίρεση του λίπους από το κρέας πριν από το μαγείρεμα (όπως η πέτσα του κοτόπουλου).

#2 Το λευκό κρέας παρέχει πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας και περιέχει βιταμίνες, μαγνήσιο, ψευδάργυρο και σαφώς σίδηρο. Τα πουλερικά, μάλιστα, είναι πλούσια σε βιταμίνες Β3, Β12, C, Α και φυλλικό οξύ. Κάτι που επίσης κάνει εντύπωση είναι το γεγονός ότι σε όλες τις έρευνες η κατανάλωσή τους φαίνεται να μη συσχετίζεται με χρόνια νοσήματα, ενώ επιτρέπεται και στις ειδικές δίαιτες που απαιτούν την πρόσληψη πρωτεΐνης
σε συνδυασμό με περιορισμένη χοληστερίνη και τριγλυκερίδια.

Έρευνες δείχνουν ότι, αντικαθιστώντας μία μερίδα κόκκινο κρέας με λευκό, μειώνεται σημαντικά ο κίνδυνος εκδήλωσης νοσημάτων επικίνδυνων για την ίδια τη ζωή. Φαίνεται να είναι ασφαλές τόσο σε σχέση με τα καρδιαγγειακά νοσήματα όσο και σε σχέση με την εκδήλωση διαφόρων τύπων καρκίνου, αρκεί να μη γίνονται υπερβολές στη συχνότητα και την ποσότητα που καταναλώνεται.

#3 Μεγάλη προσοχή χρειάζεται βέβαια στην κατανάλωση επεξεργασμένων προϊόντων, ακόμα κι αν αυτά προέρχονται από λευκό κρέας, καθώς θεωρούνται αρκετά επιζήμια για την υγεία και πρέπει να καταναλώνονται σε μικρές ποσότητες.

#4 Μιλώντας για θερμίδες, αξίζει να αναφερθεί ότι 30 γρ. ψημένο λευκό κρέας μας δίνει 55 θερμίδες, οπότε από αυτό και μόνο καταλαβαίνουμε γιατί είναι τόσο δημοφιλές στις δίαιτες (τη στιγμή που στην ίδια ποσότητα ένα λιπαρό κόκκινο κρέας δίνει 75 με 100 θερμίδες). Σίγουρα, μπορεί να είναι ένα «βαρετό» γευστικά γεύμα, αλλά με τα κατάλληλα καρυκεύματα και κομμένο μπουκίτσες μέσα σε σαλάτα, με ένα dressing με βάση τη μουστάρδα μπορεί να σου αλλάξει γνώμη και να το μεταμορφώσει σε ένα χορταστικό, γευστικό και άκρως light γεύμα.

Κοτόπουλο και σαλμονέλα 

Ο σωστός χειρισμός του κοτόπουλου είναι βασικός για να αποφύγουμε τη δηλητηρίαση με σαλμονέλα. Καλό είναι, λοιπόν, να μην πλένουμε το κρέας του, να μη χρησιμοποιούμε κοινά σκεύη και μαχαίρια με τα υπόλοιπα γεύματα της ημέρας, π.χ. λαχανικά, και σίγουρα να προσέξουμε να είναι καλά μαγειρεμένο πριν το καταναλώσουμε. Μεγάλη προσοχή χρειάζεται και στα γεύματα εκτός σπιτιού, ειδικά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Πόσο κρέας είναι πολύ; Πόσο κόκκινο και λευκό κρέας πρέπει να τρώμε την εβδομάδα;

[related id="567208"]

Περισσότερα από Διατροφή και Αδυνάτισμα

Best of network

#shapegreece