Υδράργυρος στα ψάρια: Τι να προσέχεις στην εγκυμοσύνη και στα παιδιά

Αν σε απασχολεί ο υδράργυρος στα ψάρια και δεν είσαι σίγουρη τι να τρως στην εγκυμοσύνη ή να δίνεις στο μικρό σου, η διατροφολόγος Μαργαρίτα Οκτωράτου έχει την απάντηση. 

26.08.2019

Γράφει: Ελένη Δασκαλάκη

εχεις διαβασει

Νέα έρευνα: Η τροφή που μειώνει κατά 12% τον κίνδυνο για καρκίνο του εντέρου

Συνεργάστηκε η Μαργαρίτα Οκτωράτου, διαιτολόγος – διατροφολόγος, πτυχιούχος Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, Σύμβουλος Υγείας Ινστιτούτου Κοινωνικής και Προληπτικής Ιατρικής, επιστημονική υπεύθυνη Nutribalance.

Τα ψάρια θεωρούνται από τις καλύτερες διατροφικές επιλογές. Τι χρειάζεται να προσέχουμε όμως στη διατροφή των παιδιών και κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης αναφορικά με τον υδράργυρο στα ψάρια;

Η γνώμη της ειδικού

Τα ψάρια και τα θαλασσινά αποτελούν σημαντικό κομμάτι μιας ισορροπημένης διατροφής και ειδικά στην περίοδο της εγκυμοσύνης. Αποτελούν καλές πηγές πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας, των πολύτιμων λιπαρών οξέων Ω3 και άλλων θρεπτικών ουσιών και είναι χαμηλά σε κορεσμένα λιπαρά. Υπάρχουν ωστόσο ορισμένοι περιορισμοί στην κατανάλωση ψαριών και θαλασσινών κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και του θηλασμού. Έχοντάς τους υπόψη μας επωφελούμαστε απ’ τα πλεονεκτήματα της ψαροφαγίας και προλαμβάνουμε τυχόν προβλήματα στην ανάπτυξη του μωρού μας.

Ο υδράργυρος στα ψάρια και οι επιπτώσεις του

Ο υδράργυρος είναι ένα φυσικό συστατικό του περιβάλλοντος, μπορεί όμως και να απελευθερωθεί στην ατμόσφαιρα μέσω της ατμοσφαιρικής μόλυνσης. Σε αυτή την περίπτωση μολύνει τις θάλασσες, τις λίμνες και τα ποτάμια καθώς μετατρέπεται σε μια άλλη ουσία, το μεθυλάργυρο. Η ουσία αυτή είναι επιβλαβής για την ανάπτυξη του νευρικού συστήματος του εμβρύου και των μικρών παιδιών. Τα ψάρια απορροφούν τον πιο βλαβερό τύπο του υδραργύρου μέσω της διατροφής τους στα μολυσμένα νερά και έτσι, μια ποσότητά του, συσσωρεύεται στο σώμα τους.

Στις περισσότερες περιπτώσεις αυτό δεν ισχύει για όλα τα ψάρια αφού παίζει σημαντικό ρόλο το είδος της διατροφής τους καθώς και η ποσότητα του υδραργύρου που συσσωρεύουν στο σύνολο της ζωής τους.

Διάβασε επίσης: Βιταμίνη D: Να ένας καλός λόγος να «κάθεσαι» στον ήλιο – αλλά για πόσο;

Διάβασε επίσης: Σαλάτα με σολομό γεμάτη Ω-3 λιπαρά και νοστιμιά

Υδράργυρος στα ψάρια: Οι καλύτερες επιλογές

Πιο «επικίνδυνα» αναφορικά με τον υδράργυρο είναι τα μεγάλα ψάρια όπως ο ξιφίας, ο καρχαρίας, το βασιλικό σκουμπρί, ο τόνος, η παλαμίδα και ο μεγάλος κολιός. Αντίθετα τα πιο μικρά ψάρια, που καταναλώνουμε κατά κόρον το καλοκαίρι, είναι ασφαλή από υδράργυρο και πάρα πολύ ωφέλιμα για τον οργανισμό, τόσο το δικό μας όσο και του αναπτυσσόμενου εμβρύου. Γενικά μπορούμε να καταναλώνουμε έως 2 φορές την εβδομάδα καραβίδες, γαρίδες, άγριο σολομό ή σολομό κονσέρβας και μικρά ψάρια, ενώ ο σολομός ιχθυοτροφείου καλό είναι να περιορίζεται στη 1 φορά το μήνα.

Υδράργυρος στα ψάρια: Ερωτήσεις και απαντήσεις

Τι γίνεται με τις κονσέρβες τόνου;

Τα επίπεδα του υδραργύρου στον τόνο διαφέρουν. Τρώγοντας μια περιορισμένη ποσότητα λευκού τόνου μέσα στην εβδομάδα, όπως για παράδειγμα δύο γεύματα των 120 γραμμαρίων, δεν βάζουμε τον εαυτό μας ή το αγέννητο μωρό μας σε κίνδυνο. Η Βρετανική Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων προτείνει την κατανάλωση μέχρι δύο φορές την εβδομάδα φρέσκο φιλέτο τόνου ή μέχρι τέσσερις φορές την εβδομάδα κονσέρβα.

Τα ελληνικά ψάρια είναι επικίνδυνα;

Στα ελληνικά νερά αλιεύονται μικρά ψάρια (αθερίνα, μαρίδα, γαύρος, σαρδέλα, μικρά αφρόψαρα) τα οποία είναι ασφαλή και πολύ υγιεινά – τρώγοντάς τα μάλιστα με τα κόκαλα εξασφαλίζουμε στον οργανισμό μας, εκτός των άλλων, πολύτιμη ποσότητα ασβεστίου! Αλλά και τα μεγαλύτερα ψάρια, η τσιπούρα, ο σαργός, η πέρκα, η σκορπίνα, ο μπακαλιάρος, τα λυθρίνια, οι κουτσομούρες, τα μπαρμπούνια… και ένα σωρό άλλα που αφθονούν στις θάλασσές μας αποτελούν μια απολύτως υγιεινή επιλογή.

Μπορώ να δίνω άφοβα στο παιδί μου ψάρι;

Ο υδράργυρος αποβάλλεται φυσικά απ’ τον οργανισμό και δεν αποτελεί πρόβλημα εφόσον καταναλώνεται σε πολύ μικρές ποσότητες. Προτιμήστε να δίνετε στα παιδιά φρέσκα μικρά ψάρια που έχουν αλιευτεί σε ελληνικές θάλασσες ή στη Μεσόγειο που γενικότερα θεωρείται πιο ασφαλής απ’ τα νερά των ωκεανών. Γενικότερα στα παιδιά κάτω των 16 ετών καλό είναι να αποφεύγουμε τον ξιφία και τα καρχαριοειδή.

Τα ποταμίσια ψάρια είναι πιο υγιεινά;

Εξαρτάται απ’ την περιοχή που έχουν αλιευτεί. Εφόσον το ποτάμι ή η λίμνη απ’ όπου προέρχονται είναι καθαρά, τότε τα ψάρια αυτά είναι εξίσου υγιεινά και προσφέρουν πολύτιμα θρεπτικά συστατικά με τα ψάρια της θάλασσας.

The Mamagers Update 

Η υπερκατανάλωση ανθυγιεινών τροφών συνδέεται με καθυστερημένη ανάπτυξη των μικρών παιδιών

5 φράσεις που δεν πρέπει να λες στο παιδί σου

Περισσότερα από Shape Mama

#shapegreece

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram Access Token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.