Να πώς πρέπει να διαβάζεις τα παραμύθια στα παιδιά για να αυξηθεί η εγκεφαλική λειτουργία (και ποια παραμύθια)

Όπως φαίνεται, δεν είναι όλα τα βιβλία κατάλληλα ούτε και βοηθούν εξίσου την ανάπτυξη των παιδιών.

shutterstock_646491913 By And-One

Δεν βοηθάει η ανάγνωση βιβλίων από το παιδιά αυτή κάθε αυτή. Πολλές φορές μπαίνουμε στην παγίδα και αγοράζουμε βιβλία ή παιδικά παραμύθια για παιδιά χωρίς να μελετήσουμε και πολύ την επιλογή μας. Όπως φαίνεται, δεν είναι όλα τα βιβλία κατάλληλα ούτε και βοηθούν εξίσου την ανάπτυξη των παιδιών.

Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, 55% οι γονείς παιδιών από 3 έως 5 ετών, διαβάζουν μια ιστορία κάθε βράδυ (Child Trends, 2007) ενώ 83% των γονιών παιδιών ηλικίας τριών έως πέντε ετών, διαβάζουν μια ιστορία με τα παιδιά του, τρεις ή περισσότερες φορές την εβδομάδα (Υπουργείο Παιδείας ΗΠΑ, 2012).

Αυτό στο οποίο συμφωνούν οι ερευνητές είναι πως η ανάγνωση βιβλίων στα παιδιά, κάνει καλό στη γλωσσική και γνωστική ανάπτυξη, αυξάνοντας το λεξιλόγιο και τις δεξιότητες ανάγνωσης.

Ταυτόχρονα, το κοινό διάβασμα βιβλίων, ενισχύει και τη σχέση μεταξύ γονιού και παιδιού βελτιώνοντας την ποιότητα αυτής!

Όπως φαίνεται πάντως από πρόσφατη έρευνα, το είδος των βιβλίων προς ανάγνωση και η ποιότητά τους, μπορεί να επηρεάσει τις μετέπειτα αναγνωστικές δεξιότητες, το λεξιλόγιο αλλά και τις δεξιότητες γραφής του παιδιού.

Τα παιδιά στο εργαστήριο!

Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου της Florida που χρηματοδοτήθηκε από το National Science Foundation των ΗΠΑ και δημοσιεύτηκε στο Child Development journal τα παιδιά και τα βρέφη, ακόμα και ηλικίας έξι μηνών, που μελετήθηκαν, βρέθηκε πως αντιδρούν καλύτερα όταν βλέπουν βιβλία με αντικείμενα ή πρόσωπα που έχουν το καθένα ένα όνομα, όπως τους το διαβάζουν οι γονείς τους.

Αυτή η αυξημένη εγκεφαλική αντίδραση των βρεφών, έδειξε πως τα βοηθά να μάθουν περισσότερα, ακόμα και τέσσερα χρόνια αργότερα στην ανάπτυξή τους. Αντίθετα, δεν συνέβη το ίδιο με βιβλία που είχαν μια κοινή λεζάντα κάτω από κάθε αντικείμενο.

Τι περιλάμβανε το πείραμα;

Αρχικά, τα βρέφη έξι μηνών επισκέφτηκαν το εργαστήριο του Πανεπιστημίου της Florida, όπου μελετήθηκε πόση προσοχή έδειξαν σε χαρακτήρες βιβλίων που δεν είχαν ξαναδεί. Την ίδια στιγμή, ένας ηλεκτροεγκεφαλογράφος, μια κάσκα με 128 αισθητήρες, κατέγραφε την αντίδραση του εγκεφάλου τους. Οι αισθητήρες καταγράφουν τον ηλεκτρισμό που φυσικά εκπέμπεται από το κρανίο, όταν λειτουργεί ο εγκέφαλος.

Ταυτόχρονα, μελετήθηκε το βλέμμα των βρεφών, χρησιμοποιώντας ειδική τεχνολογία  για να βρεθεί ποιοι χαρακτήρες μονοπώλησαν το ενδιαφέρον των μωρών.

Τα στοιχεία που συλλέχθηκαν αποτέλεσαν τη βάση, και κατόπιν μελετήθηκε η συμπεριφορά των παιδιών στο διάβασμα στο σπίτι των ίδιων χαρακτήρων.

Οι συμμετέχουσες οικογένειες χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες.

  • Στην πρώτη, οι γονείς έδιναν ξεχωριστά ονόματα σε κάθε χαρακτήρα που τα παιδιά δεν είχαν δει ξανά.
  • Στη δεύτερη ομάδα, όλοι οι χαρακτήρες είχαν ένα όνομα.
  • Στην τρίτη, οι γονείς δεν διάβασαν τίποτα στα παιδιά, παρά τους έδειξαν το βιβλίο.

Μετά από τρεις μήνες, οι οικογένειες επέστρεψαν στο εργαστήριο. Όπως φάνηκε, τα παιδιά στα οποία οι γονείς τους διάβαζαν βιβλία και ονόμαζαν ξεχωριστούς χαρακτήρες, έδειξαν ενισχυμένη προσοχή σε σχέση με την πρώτη τους επίσκεψη στο εργαστήριο.

Ταυτόχρονα, σύμφωνα με την εγκεφαλική δραστηριότητα των βρεφών, φάνηκε πως εκείνα του πρώτου γκρουπ, μπορούσαν να ξεχωρίσουν τους διαφορετικούς χαρακτήρες, κάτι που δεν συνέβη στα υπόλοιπα δύο γκρουπ παιδιών.

Τα ευρήματα αυτά αποδεικνύουν πως τα πολύ μικρά παιδιά, μπορούν να μάθουν τον κόσμο γύρω σου, και να καταλάβουν τις διαφορετικές φράσεις εφόσον τους τις συστήσουμε και η ανάγνωση βιβλίων είναι σημαντική ακόμα και τον πρώτο χρόνο ζωής των παιδιών.

Τι μπορείς να κάνεις κι εσύ με το παιδί σου;

Τα βιβλία που πρέπει να διαβάζουν οι γονείς στα παιδιά ηλικίας 6 με 9 μηνών, είναι διαφορετικά από εκείνα που διαβάζουμε στα δίχρονα και διαφορετικά από εκείνα που μπορούν να διαβάσουν σχεδόν μόνα τα τετράχρονα και πεντάχρονα.

Για να έχει αποτέλεσμα η ανάγνωση βιβλίων από τους γονείς στα παιδιά, πρέπει να διαβάζουμε στα μικρά μας, τα κατάλληλα βιβλία και να μην φοβόμαστε τις λεπτομέρειες.

Βρες βιβλία και παραμύθια στα οποία οι χαρακτήρες έχουν διαφορετικά ονόματα, άλλαξε τον τόνο της φωνή σου, βάλε τη φαντασία του παιδιού να λειτουργήσει σε συνδυασμό με τις εικόνες.

Παράλληλα, βρες το βιβλίο που να ταιριάζει στο μοναδικό παιδί σου. Δεν είναι όλα τα παιδιά ίδια για να τους αρέσουν τα ίδια βιβλία. Μίλα στο παιδί όσο πιο πολύ μπορείς και με λεπτομέρειες και βοήθησέ το να ανοίξει τα φτερά του!

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: 13 λόγοι που τα εικονογραφημένα παιδικά βιβλία είναι σημαντικά

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Life

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i