Γυμνάζεσαι επειδή νιώθεις ενοχές; Τι δείχνει η έρευνα για την ψυχική σου υγεία

Όσοι χρησιμοποιούν τις ενοχές ως κίνητρο βάζουν σε κίνδυνο την ψυχική τους υγεία.

γυναίκα που γυμνάζεται χωρίς ενοχές istock

Το πιο δύσκολο κομμάτι της συνεχούς άσκησης είναι να βρεις το κίνητρο για να συνεχίσεις και να παραμείνεις αφοσιωμένη σε αυτήν. Αλλά η χρήση του λάθος τύπου κινήτρου και οι ενοχές στις προπονήσεις σου έχει συνέπειες στην ψυχική σου υγεία.

Μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το Manchester Metropolitan και το Πανεπιστήμιο Staffordshire, εξέτασε 650 ασκούμενους και διαπίστωσε ότι τα κίνητρα για άσκηση που βασίζονται στην αποφυγή της ενοχής και της ντροπής και στην αυτοεκτίμηση που βασίζεται στην έγκριση ("πρέπει να πετύχω και είμαι άχρηστος αν αποτύχω") δεν λειτουργούν. Όχι μόνο συνδέθηκαν με την έλλειψη επιθυμίας για άσκηση, αλλά και με κακή ψυχική υγεία, άγχος, στρες και κατάθλιψη.

κίνητρο για άσκηση χωρίς ενοχές
istock

Γυμνάζεσαι με ενοχές;

Αν πιστεύεις ότι χρησιμοποιείς τις ενοχές για να κινητοποιήσεις τον εαυτό σου  για άσκηση, δες πώς μπορείς να το αλλάξεις αυτό:

1. Αναλογίσου τι σκέφτεσαι

Όταν σκέφτεσαι να γυμναστείς οι σκέψεις σου είναι αρνητικές, μη βοηθητικές και σε πιέζουν; Αναρωτήσου αν έχουν νόημα και αν σε βοηθούν αυτές οι σκέψεις.

Εάν η απάντηση είναι "όχι", κάνε σκέψεις που σε βοηθούν να πετύχεις τους στόχους της άσκησης, να αντιμετωπίζεις την άσκηση ως κάτι που απολαμβάνεις, αντί για κάτι που πρέπει να κάνεις από ενοχές. Το να μπορείς να αμφισβητήσεις τις δικές σου μη χρήσιμες πεποιθήσεις και να μάθεις να αξιοποιείς πιο χρήσιμες, θα σε βοηθήσει να πετύχεις τους στόχους σου.

2. Συνειδητοποίησε ότι δεν είσαι αυτό που κάνεις

Ως ανθρώπινα όντα, είμαστε ατελείς. Κάνουμε λάθη αλλά κάνουμε επίσης και σπουδαία πράγματα. Όταν τα πράγματα δεν πάνε σύμφωνα με το πρόγραμμα, είναι σημαντικό να το αποδεχτείς. Να θυμάσαι ότι αποτυχία δεν σημαίνει ότι είσαι αποτυχημένη.

Συνειδητοποίησε ότι δεν σε καθορίζουν τα μειονεκτήματά σου. Αναγνωρίζοντας ότι η αποτυχία δεν σε καθιστά αποτυχημένη μπορεί να σε βοηθήσει να συνεχίσεις να πετυχαίνεις τους στόχους σου και να βρίσκεις λύσεις ως προς αυτούς. 

3. Αξιοποίησε τη δύναμη της επιθυμίας

Είναι πολύ πιο πιθανό να επιμείνεις στους στόχους της άσκησης αν το θέλεις πραγματικά. Βρες μια δραστηριότητα που σου προσφέρει κάτι περισσότερο από απλή άσκηση, σε διασκεδάζει, σε βοηθά να κάνεις φίλους κ.λπ. 

Εάν γυμνάζεσαι μόνο και μόνο επειδή πιστεύεις ότι πρέπει ή για να αποφύγεις τις ενοχές, τότε πιθανότατα δεν θα συνεχίσεις να το κάνεις. Σε κανέναν δεν αρέσει να πιέζεται να κάνει δύσκολα πράγματα. Η εύρεση μιας δραστηριότητας που δεν σε πιέζει μπορεί να σε βοηθήσει να αλλάξεις την οπτική σου για την άσκηση.

Η άσκηση είναι, φυσικά, σημαντική, αλλά το να φορτώνεις με ενοχές τον εαυτό σου για να την κάνεις σου κάνει περισσότερο κακό παρά καλό. Ο καλύτερος τρόπος είναι να βρεις πράγματα που σου αρέσουν, να αποδεχτείς τον εαυτό σου άνευ όρων και να αφαιρέσεις τα "πρέπει" από τις σκέψεις σου για την άσκηση.

Πώς θα σταματήσεις να είσαι ενοχική σύμφωνα με τον ειδικό

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Fitness

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i