Κάνουν "κρακ" οι αρθρώσεις; Τι σημαίνει αυτό και πώς θα το αντιμετωπίσεις;

Oι αρθρώσεις κνούν το σώμα μας, αλλά δεν τις γνωρίζουμε τόσο καλά. Ας μάθουμε περισσότερα γι’ αυτές.

woman-suffering-from-wrist-pain-picture-id1175497618

Συνεργάστηκαν ο Εμμανουήλ Μπριλάκης, επιμελητής Γ’ Ορθοπεδικής Κλινικής Νοσοκομείου "Υγεία", υπεύθυνος ιατρός γυναικείας ομάδας Μπάσκετ Πανιωνίου ΓΣ (brilakisorthopaedics.gr), και η Ελευθερία Ζαπαντιώτη, καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, απόφοιτη ΤΕΦΑΑ Αθήνας, Studio One official trainer, run concept master trainer, personal/group trainer.

Αν είχες απουσιάσει στα μαθήματα ανατομίας, να σου θυμίσω ότι άρθρωση είναι το σημείο όπου ενώνονται δύο ή περισσότερα οστά. Συνδέονται μεταξύ τους με διάφορους τρόπους οι οποίοι τους δίνουν τη δυνατότητα να κινούνται, ακόμα και να σταθεροποιούν το κάθε μέλος του σώματος στη φυσιολογική του θέση.

Πολλές αρθρώσεις, πολλές πιθανότητες τραυματισμού

Οι αρθρώσεις μας μπορούν να κάνουν περισσότερες ή λιγότερες κινήσεις και να κινούνται προς διαφορετικές κατευθύνσεις. Κάθε άρθρωση οφείλει και πρέπει να κάνει την κίνηση για την οποία έχει κατασκευαστεί. Για οτιδήποτε ξεφεύγει από αυτό ο τραυματισμός παραμονεύει. Αλλά και όσο περισσότερες κινήσεις μπορεί να κάνει μια άρθρωση, τόσο περισσότερο αυξάνεται η επιβάρυνσή της. Χαρακτηριστικό παράδειγμα για την επιβάρυνση των αρθρώσεων είναι αυτό της άρθρωσης του ώμου. Στην άρθρωση αυτή έχουμε μεγάλη ελευθερία κινήσεων προς όλες τις κατευθύνσεις (πάνω, κάτω, μπροστά, πίσω, μέσα, έξω, κύκλο, αιώρηση, στροφές). Αυτό την καθιστά πιο ευάλωτη σε τραυματισμούς. Επίσης, τραυματισμοί μπορεί να συμβούν σε μια στιγμή που θα κάνουμε μια "άτσαλη" κίνηση. Ας πούμε, όταν βγάζουμε το πρωί την πιτζάμα μας. Είμαστε "κρύοι" και σηκώνουμε γρήγορα τα χέρια ψηλά και προς τα πίσω. Αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει να κάνουμε... προθέρμανση, καλό όμως θα ήταν να αποφεύγουμε τις απότομες κινήσεις με τις αρθρώσεις μας. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να αποφεύγονται κινήσεις, θέσεις και ασκήσεις που φέρνουν τις αρθρώσεις σε ακραίο σημείο.

Κάνουν "κρακ" οι αρθρώσεις σου; Τι σημαίνει αυτό;

Τα "κρακ" αυτά που κάνουμε ηθελημένα και μη στις αρθρώσεις είναι το αποτέλεσμα κάποιων αντιδράσεων που γίνονται στο εσωτερικό τους. Μια πιθανή εξήγηση είναι ότι "σκάνε" κάποιες φυσαλίδες αέρα που δημιουργούνται από τις αλλαγές στην πίεση του αρθρικού υγρού. Μια άλλη εξήγηση είναι ότι προκαλούνται από την κίνηση και την τριβή ενός συνδέσμου ή ενός τένοντα και συνήθως η κατάσταση αυτή παρατηρείται όταν υπάρχει μυϊκή ανελαστικότητα λόγω τραυματισμού ή ηλικίας. Τέλος, μια λιγότερο αθώα περίπτωση είναι όταν ο ενδοαρθρικός τριγμός προκαλείται από την τριβή μεταξύ των οστών, εξαιτίας της φθοράς του προστατευτικού ιστού λόγω ηλικίας ή κάποιας παθολογίας. Σε αυτή την περίπτωση μπορεί να υπάρξει και πόνος.

Υγιείς αρθρώσεις με αυτές τις συμβουλές

‣ Μη μένεις ακίνητη: Μην παραμένεις για πολλή ώρα στην ίδια θέση. Όταν εργάζεσαι σε γραφείο, για παράδειγμα, σήκω και κάνε απλές διατάσεις κάθε 15 λεπτά. Κάνε το ίδιο και στο σπίτι όταν διαβάζεις ή βλέπεις τηλεόραση.

‣ Ελαχιστοποίησε την πίεση: Απόφυγε θέσεις ή κινήσεις που ασκούν επιπλέον πίεση στις αρθρώσεις. Για παράδειγμα, αν πονούν οι αρθρώσεις στα δάχτυλα ή στον καρπό, μην πιέζεσαι να ανοίξεις ένα βάζο που έχει κολλήσει το καπάκι του.

‣ Ανακάλυψε τη δύναμή σου: Χρησιμοποίησε προς όφελός σου τις πιο δυνατές αρθρώσεις και μυς. Για να προστατεύεις τις αρθρώσεις των δαχτύλων και του καρπού, για παράδειγμα, σπρώξε μια βαριά πόρτα με το πλάι του χεριού ή με τον ώμο. Για να μειώσεις την πίεση στα γόνατα και το ισχίο όταν ανεβαίνεις σκάλες, βάλε μπροστά το δυνατό σου πόδι.

‣ Μην αγνοείς τον πόνο: Εάν ένας πόνος σε άρθρωση επιμένει πάνω από μερικές ημέρες, επισκέψου τον ορθοπεδικό για να σε εξετάσει. Ο πόνος δε θα περάσει "από μόνος του" και πιθανότατα, αν τον αγνοήσεις, θα επιδεινωθεί.

*Αυτό το ήξερες; Δεν είναι όλες οι αρθρώσεις στο σώμα μας κινητές. Υπάρχουν μορφές τους που δεν επιτρέπουν την κίνηση μεταξύ των οστών, όπως στα οστά του κρανίου.

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i