Όταν το αγχος σαμποτάρει την καριέρα: 12 τρόποι να μπει ένα τέλος

Τι είναι το άγχος στον χώρο εργασίας και πώς μπορεί κανείς να απαλλαγεί από αυτό;

working stress iStock

Με τον όρο "άγχος στον χώρο εργασίας" εννοείται το άγχος που νιώθει κάποιος όταν βρίσκεται ή σκέφτεται τη δουλειά του. Μπορεί να προκύψει ως απάντηση σε οποιαδήποτε κατάσταση που τον κάνει να ανησυχεί υπερβολικά ή να φοβάται ότι θα συμβεί μια αρνητική συνέπεια, π.χ. μια σύγκρουση με έναν συνάδελφο, ένα εκφοβιστικό αφεντικό, έναν μη ρεαλιστικό φόρτο εργασίας ή ο φόβος ότι θα κάνει λάθη που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στο να συμβεί κάτι τρομερό.

Το εργασιακό άγχος είναι σύνηθες σε ρόλους όπου υπάρχουν ασαφείς προσδοκίες από τον εργαζόμενο, η συνύπαρξη με δύσκολες προσωπικότητες ή υψηλά επίπεδα ευθύνης με περιορισμένη υποστήριξη.

Διαβάστε Επίσης

Το άγχος είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα που όλοι νιώθουν κατά καιρούς. Προειδοποιεί τα άτομα για πραγματικούς ή αντιληπτούς κινδύνους και τα βοηθά να αναγνωρίσουν πότε υπάρχει απειλή. Ωστόσο, το επίμονο ή υπερβολικό άγχος που παρεμποδίζει την ικανότητα για παραγωγική εργασία, επηρεάζει την ψυχική ή σωματική υγεία και την ικανότητα απόλαυσης και διαχείρισης της προσωπικής ζωής.

Μερικά από τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα εργασιακού άγχους περιλαμβάνουν:

  • Έντονη επιθυμία να αποφύγει κανείς την εργασία
  • Προσπάθεια να μην σκέφτεται συγκεκριμένες εργασίες που πρέπει να κάνει
  • Δυσκολίες στον ύπνο
  • Αίσθημα ευερεθιστότητας ή εύκολη απογοήτευση
  • Αποφυγή των φίλων και της οικογένειας
  • Κούραση, απογοήτευση και έλλειψη κινήτρων
  • Δυσκολία συγκέντρωσης
  • Αίσθηση αρρώστιας ή στομαχικές διαταραχές
  • Συχνούς μυϊκούς πόνους και ένταση
  • Ανησυχία και νευρικότητα
  • Κρίσεις πανικού ή αίσθημα φόβου

Στην περίπτωση εργασιακού άγχους, μπορεί κανείς να κάνει τα παρακάτω:

Να μιλήσει για το άγχος του

Αν αισθάνεται ότι υπάρχουν επιμέρους παράγοντες που αυξάνουν το άγχος του, όπως παράλογες προθεσμίες, μη διαχειρίσιμος φόρτος εργασίας ή μια εταιρική κουλτούρα που δεν ενθαρρύνει τη λήψη ρεπό, η δημιουργία ενός καταλόγου αυτών των θεμάτων και η συζήτησή τους με έναν ανώτερο, θα βοηθήσουν στην αντιμετώπιση των ανησυχιών.

Εναλλακτικά, βοηθά να μιλήσει κανείς για το άγχος του και τον τρόπο με τον οποίο αισθάνεται με φίλους, την οικογένειά του, έναν θεραπευτή ή τον γιατρό του.

Να μάθει στρατηγικές διαχείρισης άγχους

Η μεγαλύτερη επίγνωση των παραγόντων που συμβάλλουν στο άγχος μπορεί να βοηθήσει κάποιον να μάθει πώς να διαχειρίζεται αυτά τα δύσκολα συναισθήματα. Το να σημειώνει τους συγκεκριμένους παράγοντες που προκαλούν το άγχος του, καθώς και τις συγκεκριμένες σκέψεις που κάνει όταν αισθάνεται αγχωμένος, μπορεί πραγματικά να βοηθήσει.

Να διατηρήσει τα όριά του

Η διατήρηση της ισορροπίας μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και η ιεράρχηση του ελεύθερου χρόνου είναι πραγματικά σημαντική.

Να γνωρίζει τα δικαιώματά του

Αν διαπιστώσει ότι οι συγκεκριμένοι κανονισμοί που πρέπει να τηρεί η εταιρεία δεν τηρούνται, ίσως ήρθε η ώρα να μιλήσει με ένα μέλος του τμήματος ανθρώπινου δυναμικού.

Να χρησιμοποιήσει την υποστήριξη στον χώρο εργασίας

Κάθε εργαζόμενος πρέπει να ενημερώνεται για τα προγράμματα ευεξίας και ψυχικής υγείας του οργανισμού που εργάζεται, ώστε να βεβαιωθεί ότι γνωρίζει τις πολιτικές του χώρου εργασίας του και τις διαθέσιμες επιλογές υποστήριξης. Πολλές επιχειρήσεις παρέχουν υποστήριξη για το άγχος και τα προσωπικά προβλήματα μέσω προγραμμάτων υποστήριξης εργαζομένων.

Να αντιμετωπίσει τους φόβους του

Αν υπάρχει κάτι που αναβάλλει να κάνει στη δουλειά του, το να το τολμήσει και να το κάνει μπορεί όχι μόνο να φέρει μια τεράστια αίσθηση ανακούφισης, αλλά θα του δώσει την ευκαιρία να δει αν θα συμβεί ή όχι το χειρότερο σενάριο. Ακόμα και αν συμβεί, μπορεί να είναι απελευθερωτικό το γεγονός ότι έχει αναλάβει δράση και επομένως μπορεί να βελτιώσει την εμπιστοσύνη στον εαυτό του και την ικανότητά του να ανταπεξέλθει.

Να εξασκηθεί στην ενσυνειδητότητα

Μπορεί να νιώθει ότι δεν μπορεί να ελέγξει τις ανησυχίες του ή ότι δεν μπορεί να σταματήσει να σκέφτεται τη δουλειά ακόμη κι όταν δεν είναι εκεί. Όταν εστιάζει όμως κανείς στην παρούσα στιγμή, στο "εδώ και τώρα", μπορεί να τον βοηθήσει να συνειδητοποιήσει ότι είναι ασφαλής σε αυτή τη στιγμή και να νιώσει πιο ήρεμος και προσγειωμένος. Η εστίαση της προσοχής σε αυτό που κάνει κάποιος τη συγκεκριμένη στιγμή και η εξάσκηση του διαλογισμού μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη αυτής της ικανότητας.

Να αναπτύξει μια ρουτίνα κατά τον ύπνο

Η ανάπτυξη μιας βραδινής ρουτίνας βοηθά τον καθένα να δώσει στον εαυτό του την ευκαιρία να ηρεμήσει πριν πάει για ύπνο και αυτό μπορεί πραγματικά να βοηθήσει, π.χ. το να κάνει ένα ζεστό μπάνιο ή ντους, να γράφει τις ανησυχίες του σε ένα χαρτί ή σε ένα ημερολόγιο, να δημιουργεί ένα άνετο περιβάλλον στο υπνοδωμάτιο και να αποφεύγει τον χρόνο στην οθόνη.

Να ασκείται

Η σωματική άσκηση μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των συναισθημάτων άγχους, καθώς παράγει χημικές ουσίες στον εγκέφαλο που μειώνουν το άγχος, επηρεάζουν θετικά τη διάθεση και μπορούν επίσης να βοηθήσουν σ τη δημιουργία μιας ισχυρότερης αυτοπεποίθησης.

Να έχει επίγνωση της διατροφής του

Η τακτική και υγιεινή διατροφή για την εξισορρόπηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα και η συγκράτηση της ποσότητας καφεΐνης, ζάχαρης και αλκοόλ που καταναλώνει κανείς μπορούν να τον βοηθήσουν να αισθάνεται λιγότερο αγχωμένος με την πάροδο του χρόνου.

Να βρει λίγο χρόνο για χαλάρωση

Οι ασκήσεις χαλάρωσης μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση των ψυχικών και σωματικών συμπτωμάτων του άγχους. Οι ασκήσεις χαλάρωσης περιλαμβάνουν οραματισμό ή/και ασκήσεις αναπνοής.

Να αναζητήσει επαγγελματική βοήθεια

Αν το άγχος κάποιου έχει γίνει τόσο σοβαρό και μακροχρόνιο που επηρεάζει άλλους τομείς της ζωής του, ίσως αξίζει να αναζητήσει μια σύντομη θεραπεία που θα τον βοηθήσει να κατανοήσει και να ξεπεράσει το άγχος που βιώνει.

 

 

 

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i