Αφού η πανδημία του κορονοϊού μάς ανάγκασε να χρησιμοποιήσουμε όσο περισσότερο μπορούσαμε την τεχνολογία για να επικοινωνήσουμε και πιο συγκεκριμένα τις βιντεοκλήσεις, μία νέα έρευνα εξήγησε το γιατί ο τρόπος αυτός επικοινωνίας είχε άσχημα αποτελέσματα στη διάθεσή και την ψυχολογική μας κατάσταση.
Ειδικότερα, σύμφωνα με μία νέα μελέτη διαπιστώθηκε πως όσο πιο πολύ κοιτάζει κανείς τον εαυτό του ενώ μιλάει με τον συνομιλητή του σε μια διαδικτυακή συνομιλία, τόσο περισσότερο υποβαθμίζεται η διάθεσή του κατά τη διάρκεια της συζήτησης. Πιο αναλυτικά, τα ευρήματα που παρουσιάστηκαν στο περιοδικό Clinical Psychological Science, υπέδειξαν έναν δυνητικά προβληματικό ρόλο των διαδικτυακών συναντήσεων στην επιδείνωση ψυχολογικών προβλημάτων όπως το άγχος και η κατάθλιψη.
"Χρησιμοποιήσαμε τεχνολογία παρακολούθησης των ματιών για να εξετάσουμε τη σχέση μεταξύ της διάθεσης, του αλκοόλ και της εστίασης της προσοχής κατά τη διάρκεια της εικονικής κοινωνικής αλληλεπίδρασης", δήλωσε η Talia Ariss, υποψήφια διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Ιλινόις Urbana-Champaign, η οποία ηγήθηκε της έρευνας μαζί με την καθηγήτρια ψυχολογίας του U. of I. Catharine Fairbairn. "Διαπιστώσαμε ότι οι συμμετέχοντες που ξόδευαν περισσότερο χρόνο κοιτάζοντας τον εαυτό τους κατά τη διάρκεια της συνομιλίας ένιωθαν χειρότερα μετά την κλήση, ακόμη και μετά τον έλεγχο της αρνητικής διάθεσης πριν από την αλληλεπίδραση. Και όσοι βρίσκονταν υπό την επήρεια αλκοόλ περνούσαν περισσότερο χρόνο κοιτάζοντας τον εαυτό τους", εξήγησε.
Πιο συγκεκριμένα, τα ευρήματα αυτά ταίριαξαν απόλυτα με παλαιότερες μελέτες, οι οποίες διαπίστωσαν πως οι άνθρωποι που εστιάζουν περισσότερο στον εαυτό τους παρά στην εξωτερική πραγματικότητα - ειδικά κατά τη διάρκεια των κοινωνικών αλληλεπιδράσεων - μπορεί να είναι επιρρεπείς σε διαταραχές της διάθεσης.
Όπως δήλωσε η Ariss, "οι χρήστες της διαδικτυακής πλατφόρμας βιντεοκλήσεων Zoom αυξήθηκαν κατά 30 φορές κατά τη διάρκεια της πανδημίας - εκτοξεύθηκαν από 10 εκατομμύρια τον Δεκέμβριο του 2019 σε 300 εκατομμύρια τον Απρίλιο του 2020", έγραψαν οι ερευνητές. "Η πανδημία έχει αποδώσει μια αύξηση στα επίπεδα κατάθλιψης και άγχους και, δεδομένων των αναφορών για αυξημένη αυτογνωσία και "κόπωση" κατά τη διάρκεια της εικονικής ανταλλαγής, ορισμένοι έχουν θέσει ένα ρόλο για την εικονική αλληλεπίδραση στην επιδείνωση αυτών των τάσεων", πρόσθεσαν.
Σύμφωνα με τη μελέτη, οι συμμετέχοντες πήραν μέρος σε διαδικτυακές συναντήσεις, κάνοντας κουβέντα όπου είχαν τη δυνατότητα να βλέπουν τον εαυτό τους και τους συνομιλητές τους σε μια οθόνη διαχωρισμένης οθόνης. Να σημειωθεί πως κάποιοι κατανάλωναν ένα αλκοολούχο ποτό πριν από τη συζήτηση και άλλοι έπιναν ένα μη αλκοολούχο ποτό. Όπως αποδείχθηκε, σε γενικές γραμμές, οι συμμετέχοντες κοιτούσαν τους συνομιλητές τους στην οθόνη πολύ περισσότερο από ό,τι κοιτούσαν τον εαυτό τους. Ωστόσο, υπήρχαν σημαντικές διαφορές στον χρόνο που αφιέρωναν οι μεμονωμένοι συμμετέχοντες κοιτάζοντας τον εαυτό τους.
Μάλιστα, το ενδιαφέρον στο οποίο κατέληξαν οι ερευνητές ήταν πως αν και στο πλαίσιο των προσωπικών κοινωνικών αλληλεπιδράσεων, υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις ότι το αλκοόλ λειτουργεί ως το κοινωνικό εργαλείο που "σπάει τον πάγο" και έχει αυτές τις ιδιότητες που βελτιώνουν τη διάθεση, στις διαδικτυκακές συνομιλίες αυτό δεν ίσχυε.
Με λίγα λόγια, το συμπέρασμα της έρευνας ήταν πως δεδομένου ότι πολλοί ήταν εκείνοι που κατά τη διάρκεια της πανδημίας, πάλευαν με την κούραση και τη μελαγχολία μετά από μία ολόκληρη ημέρα συναντήσεων ZOOM, αποδείχθηκε πως η αυτο-προβολή που προσφέρεται σε πολλές πλατφόρμες online βίντεο εξαιτίας της δουλειάς, μπορεί να κάνει αυτές τις αλληλεπιδράσεις πιο δύσκολες από ό,τι χρειάζεται.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr