Πότε τελειώνει ο ψυχικός πόνος και πώς να τον αντιμετώπισεις

Είτε πρόκειται για την απώλεια αγαπημένου προσώπου είτε για διαζύγιο ή απώλεια εργασίας, ο ψυχικός πόνος είναι πολλές φορές βαρύς.

pain istock

"Γιατί σε μένα;" Σίγουρα όλοι έχουμε κάνει αυτήν την ερώτηση στον εαυτό μας, περισσότερες από μία φορές στη ζωή μας. Οι προκλητικές εμπειρίες ζωής δεν είναι ασυνήθιστες, ωστόσο, μπορεί να είναι πολύ εξουθενωτικές.

Όταν βιώνουμε προκλήσεις και δύσκολες στιγμές, ο εγκέφαλός μας δημιουργεί πολλές ενοχλητικές σκέψεις: "Πότε θα τελειώσει ο ψυχικός πόνος;" ή "Θα μπορέσω να ζήσω με αυτό για το υπόλοιπο της ζωής μου;" 

Οι μεγάλες κρίσεις ζωής, όπως ο θάνατος, το διαζύγιο ή ο χωρισμός, η απώλεια εργασίας ή ακόμα και οι καθημερινές ταλαιπωρίες, μπορούν όλα να συμβάλουν στον ψυχικό πόνο με την πάροδο του χρόνου.

Ποια είναι τα συμπτώματα του ψυχικού πόνου;

Ο συναισθηματικός πόνος μπορεί να επηρεάσει την καθημερινότητά σου. Η αναγνώριση των συμπτωμάτων δεν είναι μόνο σημαντική για την ψυχική σου υγεία, αλλά μπορεί επίσης να σε βοηθήσει να δείξεις κατανόηση και συμπόνια στον εαυτό σου. Σύμφωνα με την ψυχολόγο - ψυχοθεραπεύτρια, οικογενειακή σύμβουλο Γεωργία - Χριστίνα Κανελλοπούλου υπάρχουν πέντε βασικα συμπτώματα:

  • Κοινωνική απόσυρση και μοναξιά: Ο ψυχικός πόνος μπορεί μερικές φορές να μας απομακρύνει από φίλους, οικογένεια ή αγαπημένα πρόσωπα, μειώνοντας τις κοινωνικές μας αλληλεπιδράσεις και συνδέσεις. 
  • Αυτοτραυματισμός ή επιβλαβείς συμπεριφορές: Ο ψυχικός πόνος μπορεί μερικές φορές να οδηγήσει τους ανθρώπους σε επιβλαβείς συμπεριφορές. Μίλησε οπωσδήποτε με έναν ψυχολόγο ή ψυχίατρο για να λάβεις υποστήριξη σε ένα ασφαλές περιβάλλον.
  • Συναισθηματική κόπωση: Η διανοητική ή συναισθηματική εξάντληση εισχωρεί στην καθημερινότητά μας, μειώνοντας σταδιακά την ενέργειά μας.
  • Αρνητικές σκέψεις: Μερικές φορές, ο πόνος προκαλεί πολλές αρνητικές σκέψεις, που επιμένουν, εμποδίζοντας την ικανότητά μας να λειτουργούμε με θετικότητα στην καθημερινή ζωή.
  • Αλλαγές στην όρεξη και το βάρος: Ο συναισθηματικός και ψυχικός πόνος μπορεί να σε κάνει να χάσεις την όρεξή σου ή να την αυξήσει.

Τι μπορεί να σου μάθει ο πόνος

Πόσο διαρκεί ο ψυχικός πόνος;

Η διάρκεια του ψυχικού πόνου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τρεις παράγοντες:

  1. με ποιο συγκεκριμένο συναίσθημα παλεύεις
  2. πόσο σημαντικό είναι για εσάς το γεγονός που προκάλεσε τον πόνο
  3. τι δεξιότητες έχεις για να αντιμετωπίσεις το δυσάρεστο γεγονός και τα συναισθήματά σου.

"Από τους τρεις, οι δύο πρώτοι παράγοντες δεν είναι στον απόλυτο έλεγχό σου, δεν μπορείς να επιλέξεις ποιο συναίσθημα θα υπάρχει μέσα σου και δεν μπορείς να γνωρίζεις τι μπορεί να σου φέρει η ζωή. Αλλά το τρίτο, αυτό είναι το μυστικό να καλλιεργήσεις ένα ισχυρό, αποτελεσματικό σύνολο δεξιοτήτων για να μπορείς να κατανοείς, να επεξεργάζεσαι και να απελευθερώνεις τα συναισθήματά σου" λέει η ψυχολόγος.

Η διαφορά μεταξύ ψυχικού πόνου και θρήνου

Για να μπορέσεις να επιλύσεις τον πόνο και το πόσο αυτός θα διαρκέσει πρέπει πρώτα να γνωρίζεις ποια είναι η διαφορά μεταξύ πόνου και θρήνου.

Ο πόνος προέρχεται από ένα πραγματικό γεγονός που σου έχει συμβεί

Ο πόνος είναι ένα πολύ πραγματικό γεγονός που μπορεί να προκαλέσει τεράστιο αγώνα και να σε πονάει. Συγκεκριμένα, ο πόνος μπορεί να προέρχεται από την απώλεια μιας δουλειάς, από νοσήματα, όπως ο καρκίνος, από απώλεια αγαπημένου προσώπου.

Ο θρήνος είναι η φυσιολογική διαδικασία αντίδρασης στην απώλεια

Με τον όρο πένθος νοείται η ψυχολογική κατάσταση που προκαλείται σε έναν άνθρωπο από μία απώλεια. Οι αντιδράσεις στο πένθος εξαρτώνται από την απώλεια που μπορεί να είναι υλική (για παράδειγμα, ο θάνατος) ή μια συμβολική ή κοινωνική απώλεια (για παράδειγμα, το διαζύγιο ή η απώλεια της δουλειάς). Κάθε τύπος απώλειας σημαίνει ότι το άτομο έχασε "κάτι".

7 τρόποι να διαχειριστείς τον ψυχικό πόνο

Ακριβώς όπως δεν υπάρχει ένας σωστός τρόπος για να θρηνήσουμε, δεν υπάρχει μια ενιαία προσέγγιση για τη διαχείριση του πόνου που θα λειτουργήσει για όλους. Σχεδόν κάθε στρατηγική εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το άτομο και τη μοναδική εμπειρία αυτού του ατόμου. Έχοντας αυτό κατά νου, υπάρχουν ορισμένες στρατηγικές αντιμετώπισης που έχουν στοιχεία που υποστηρίζουν τα οφέλη τους.

Ο ψυχικός πόνος μπορεί να είναι τόσο παρών και συντριπτικός όσο και ο σωματικός πόνος. Ακόμα κι αν είναι δύσκολο, η θεραπεία είναι δυνατή. Τα οδυνηρά συναισθήματα είναι αληθινά. Υπάρχουν σε κλίμακα έντασης και μπορεί να προέρχονται από μικρές απώλειες έως τραγωδίες που αλλάζουν τη ζωή σου. Ενώ η λύπη μπορεί να είναι μέρος του ψυχικού πόνου, πολλά άλλα επίμονα συναισθήματα συνδέονται με αυτήν, όπως:

  • απελπισία
  • αγωνία
  • αισθήματα κενού
  • θυμός


Είναι απίθανο να ξεπεράσεις τον ψυχικό πόνο όταν τον βιώνεις έντονα. Αλλά είναι δυνατό, και μπορείς να βρεις ανακούφιση με τις παρακάτω συμβουλές.

1. Απόφευγε τις αρνητικές σκέψεις 

Το να σκέφτεσαι ότι δεν μπορείς να είσαι ποτέ ξανά ευτυχισμένη, είναι αυτό που νιώθεις αυτήν τη στιγμή και ισχύει. Αλλά αυτό είναι κάτι που δεν ξέρεις ότι θα συμβεί. Η παραμονή σε αυτού του είδους σκέψης θα μπορούσε να σε οδηγήσει να βιώσεις ακόμη πιο έντονο ψυχικό πόνο. Με το να συνειδητοποιήσεις και να επαναξιολογήσεις τις αρνητικές σκέψεις που προέρχονται από τον πόνο σου, ίσως μπορέσεις να αντεπεξέλθεις.

Μετά από μια απώλεια, μπορεί να νιώθεις ότι ολόκληρος ο κόσμος δεν έχει πλέον νόημα. Μερικοί ερευνητές το ονόμασαν αυτό "κρίση νοήματος" και ανακάλυψαν ότι η ανακατασκευή του νοήματος μπορεί να είναι ένας τρόπος για να προχωρήσεις μπροστά με υγιή τρόπο.

Για να το κάνεις αυτό, θα μπορούσες να κάνεις μια χρήσιμη ή σημαντική αλλαγή στη ζωή σου, κάτι που μπορεί να βοηθήσει στην αυτοβελτίωσή σου. Για παράδειγμα, θα μπορούσες να αφιερώσεις περισσότερο χρόνο και ενέργεια για να περάσεις ποιοτικό χρόνο με τα αγαπημένα σου πρόσωπα.

2. Μίλησε σε κάποιον

"Όταν συμβαίνει κάτι σημαντικό στη ζωή μας - συμπεριλαμβανομένης μιας απώλειας - τείνουμε να θέλουμε να μιλήσουμε για αυτό", λέει η ψυχολόγος.

Ειδικά κατά τα πρώτα στάδια του πόνου και της θλίψης, λέει ότι το να μοιράζεσαι τις σκέψεις και τα συναισθήματά σου με άλλους μπορεί να είναι καθαρτικό, είτε μιλάς με έναν φίλο, έναν σύντροφο, έναν συνάδελφο ή έναν ψυχοθεραπευτή.

Σύμφωνα με το Grief Counseling and Grief Therapy, ένα βιβλίο του J. William Worden, PhD, ψυχολόγου στην Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ στη Βοστώνη, το να μιλάς για τον πόνο μπορεί να οδηγήσει σε "μια πληρέστερη επίγνωση ότι η απώλεια έχει πραγματικά συμβεί", η οποία μπορεί να σε βοηθήσει να κατανοήσεις καλύτερα τα συναισθήματα και τις εμπειρίες σου.

3. Μείνε συνδεδεμένη (κατά κάποιο τρόπο) με όποιον έχεις χάσει

Οι ψυχολόγοι παλιότερα ενθάρρυναν τους ανθρώπους να "αφήσουν" και να "προχωρήσουν" μετά το θάνατο ενός αγαπημένου προσώπου. Αλλά αυτή μπορεί να μην είναι πλέον βιώσιμη συμβουλή. Το να διατηρείς τη μνήμη κάποιου ζωντανή μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να είναι εξίσου χρήσιμο και υγιές με το να τον αφήνεις.

Οι ερευνητές έχουν εντοπίσει τέσσερις κοινούς τρόπους με τους οποίους οι  άνθρωποι διατηρούν δεσμούς με τα χαμένα αγαπημένα τους πρόσωπα. Αυτά είναι:

  • Νιώθουν την παρουσία του εκλιπόντος ή σα να είναι κοντά τους. Αν και αυτό μπορεί να φαίνεται παράξενο σε κάποιους, είναι κοινή εμπειρία.
  • Μιλούν με τους νεκρούς, είτε δυνατά είτε από μέσα τους.
  • Χρησιμοποιούν τον αποθανόντα ως ηθικό οδηγό. 
  • Μιλούν με άλλα άτομα που γνώριζαν τον αποθανόντα, όπως φίλους ή μέλη της οικογένειας, για να μάθουν περισσότερα για αυτόν που έχασαν.

Αξίζει να επισημάνουμε ότι το να παραμένεις συνδεδεμένη με αυτούς τους τρόπους είναι διαφορετικό από το να μην αποδέχεσαι ότι αυτός που αγάπησες, έφυγε. Η μη αναγνώριση της απώλειας ως πραγματικής μπορεί να είναι σημάδι κατάθλιψης.

4. Δώσε προσοχή στην αυτοφροντίδα

Δώσε προτεραιότητα στην αυτοφροντίδα τρώγοντας καλά, παραμένοντας ενυδατωμένη και φροντίζοντας να ξεκουράζεσαι. Εάν είναι δυνατόν, κάνε ένα διάλειμμα από την εργασία ή άλλες υποχρεώσεις. Η απλή αυτοφροντίδα μπορεί να αναπληρώσει την ενέργειά σου και να ωφελήσει τη διαχείριση του πόνου. Εξερεύνησε πρακτικές όπως το mindfull, ο διαλογισμός ή η γιόγκα.

Δέκα τροφές που δρουν σαν φυσικά αναλγητικά

5. Φρόντισε οι προσδοκίες σου να είναι ρεαλιστικές

Το πένθος και ο πόνος που προκαλεί είναι μια διαδικασία και χρειάζεται χρόνο. Μη βιάζεσαι και μην αφήνεις τους άλλους να σε κάνουν να βιάζεσαι. Με την ησυχία σου.

6. Έχε ένα σχέδιο

Προσδιόρισε τους πιθανούς παράγοντες ενεργοποίησης, όπως επετείους ή αργίες, και σχεδίασε πώς θα διαχειριστείς αυτές τις ημέρες. Προσπάθησε να γιορτάσεις εκείνες τις μέρες βρίσκοντας ουσιαστικούς τρόπους για να τιμήσεις την απώλειά σου. 

7. Εξάσκησε την υπομονή σου 

Η θλίψη και ο πόνος δεν έχει καθορισμένο χρονοδιάγραμμα. Είναι σημαντικό να είσαι ευγενική και υπομονετική με τον εαυτό σου καθώς αντιμετωπίζεις τα συναισθήματά σου. Υπενθύμισε στον εαυτό σου ότι η θεραπεία δεν έρχεται αμέσως. Έχε αυτοσυμπόνια αναγνωρίζοντας τα συναισθήματά σου και επιτρέποντας στον εαυτό σου να τα βιώσει.

Εάν θεωρείς ότι είναι δύσκολο να αντεπεξέλθεις, ένας ψυχολόγος μπορεί να σε βοηθήσει να διαχειριστείς τον πόνο σου αποτελεσματικά.  

Διάβασε και αυτό: Ψυχολογικό τραύμα: Πώς το βιώνουμε και πώς θα το αντιμετωπίσουμε

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i