3 τρόποι για να σταματήσεις να είσαι επικριτική

Πριν καταδικάσεις τον εαυτό σου ότι είσαι επικριτική θυμήσου ότι είναι πολύ ανθρώπινο να κρίνεις.

επικριτική γυναίκα με μεγενθυντικό φακό istock

Όλοι στραβοκοιτάξαμε κάποια στιγμή έναν φίλο για μια ασυνήθιστη αγορά ή για τα λάθη ενός συναδέλφου. Ωστόσο να είσαι συνεχώς επικριτική μπορεί να σε απομακρύνει από τα αγαπημένα σου πρόσωπα και να δημιουργήσει πολλά προβλήματα.

Γιατί νιώθουμε την ανάγκη να επικρίνουμε το ντύσιμο, το στυλ, το σώμα, το βάρος κάποιου άλλου;

Η εξέλιξη της επικριτικότητας

Από πολλές απόψεις, η επικριτικότητα είναι απλώς μια άλλη μορφή κοινωνικής σύγκρισης, ένα αρχέγονο ένστικτο. "Εξελικτικά, συγκρίνουμε τους ανθρώπους με εμάς για να δούμε αν αποτελούν απειλή", αναφέρει στο βιβλίο της Detox Your Thoughts η Andrea Bonior, PhD, κλινική ψυχολόγος. "Οι επικρίσεις είναι απλώς τα συμπεράσματα στα οποία καταλήγουμε όταν ρωτάμε, πώς συγκρίνεται αυτό το άτομο μαζί μου;"

Όμως, ενώ δεν είναι λάθος στο να κρίνεις τους άλλους από μέσα σου, μερικές φορές αυτό δεν είναι τόσο ακίνδυνο, όταν αρχίζει να βλάπτει εσένα και τις σχέσεις σου. Μάλιστα αυτό αφορά λιγότερο τις επικριτικές σκέψεις και περισσότερο το πώς σε κάνουν να νιώθεις και να συμπεριφέρεσαι. Η κρίση συχνά γεννά την επίκριση και μπορεί να ξεκινήσει έναν κύκλο αρνητικότητας.

3 τρόποι να σταματήσεις να είσαι επικριτική

  1. Κάνε μια παύση για να παρατηρήσεις αυτές τις επικριτικές σκέψεις
  2. Αντικατέστησε την κριτική με κάτι καλύτερο
  3. Να θυμάσαι ότι δεν γνωρίζεις την πλήρη ιστορία

Εάν θέλεις να περιορίσεις την επικριτική σου τάση, μπορείς. Η αυστηρή επικριτικότητα δεν είναι θέμα προσωπικότητας ή χαρακτήρα, είναι απλώς μια συμπεριφορά ή κάποιες πεποιθήσεις, βαθιά ριζωμένες. Το να γίνεις λιγότερο επικριτική είναι κάτι που μπορείς να μάθεις. Χρειάζεται απλώς εξάσκηση. Δες πώς:

1. Κάνε μια παύση για να παρατηρήσεις αυτές τις επικριτικές σκέψεις

Το να κρίνουμε είναι συνήθως περισσότερο μια αντίδραση στα γεγονότα παρά μια συνειδητή απόφαση. Δεν χρειάζεται να κρίνεις τον εαυτό σου επειδή επικρίνεις τους άλλους, αλλά να απαιτείται η επίγνωση του τι συμβαίνει. Μπορεί να είναι χρήσιμο να γράψεις τις αρνητικές σου σκέψεις σε μια σημείωση στο τηλέφωνό σου ή σε ένα ημερολόγιο, ώστε να μπορείς να προσέχεις τα μοτίβα σκέψης. Αλλά αν αυτό δεν σου αρέσει απλώς σκέψου: "Αυτό που είπα ήταν ένα επικριτικό σχόλιο".

Η παύση σε βοηθά να αναγνωρίσεις και να υπενθυμίσεις στον εαυτό σου ότι ίσως η επικριτικότητα δεν είναι και η πιο χρήσιμη τακτική. Ωστόσο κάθε φορά που αναγνωρίζεις μια επικριτική σκέψη, αναρωτήσου: Μήπως κάτι πυροδότησε την απάντησή μου; Ίσως ο φίλος μου να χτύπησε ένα σημείο που με πονάει ή να πεινούσα. Ή μπορεί να υπάρχει ένα βαθύτερο πρόβλημα που αξίζει να αντιμετωπίζω. 

2. Αντικατέστησε την κριτική με κάτι καλύτερο

Όταν αναγνωρίζεις τις αρνητικές σκέψεις εξισορρόπησε τες με μια πιο επιεική σκέψη. Ας πούμε ότι εκνευρίζεσαι με τις "περίεργες" χορευτικές κινήσεις ενός ξένου σε έναν γάμο. Ακόμα κι αν αυτή είναι η πρώτη σου σκέψη, μπορείς να πεις "Εντάξει, είναι ανθρώπινο. Αλλά του το δίνω, έχει το κουράγιο να χορεύει με τέτοιον τρόπο που δεν το έχω εγώ".

Ωστόσο, δεν χρειάζεται να πείσεις τον εαυτό σου ότι η αρχική σου κρίση είναι λάθος. Αντίθετα, βρες μια καλύτερη σκέψη: όπως θα επαινούσες τη γενναιότητα του κακού χορευτή, ίσως να αναγνώριζες ότι το φαγητό του συντρόφου σου είναι εξαιρετικό και ας μην καθαρίζει τέλεια την κουζίνα. 

Όσο περισσότερο εξασκείς αυτήν την ανακατεύθυνση, τόσο πιο αυτόματη θα γίνεται. Χάρη στη νευροπλαστικότητα - την ικανότητα του εγκεφάλου να αλλάζει και να προσαρμόζεται σε νέους τρόπους σκέψης - μπορεί σύντομα να ξεφύγεις από τη συνήθεια της επικριτικότητας. Πιθανότατα να νιώσεις ότι λες ψέματα στην αρχή, αλλά θα δημιουργήσεις μια σημαντική οδό στον εγκέφαλό σου που θα γίνεται ευκολότερη με τον καιρό. 

3. Να θυμάσαι ότι δεν γνωρίζεις την πλήρη ιστορία

Η τάση να κατηγορούμε και να επικρίνουμε τους άλλους συνήθως οφείλεται στο ότι δεν γνωρίζουμε τι μπορεί να τους συμβαίνει. Για να το διορθώσεις υπενθύμιζε στον εαυτό σου ότι δεν έχεις όλες τις πληροφορίες.

Για παράδειγμα, αν εκνευρίζεσαι που η κολλητή σου βρήκε τα χρήματα για ένα νέο iPhone αλλά όχι για τα γενέθλιά σου, σκέψου: θα μπορούσε να αποταμιεύει για πολύ καιρό χρήματα για να το αγοράσει ή υπάρχουν δωρεάν προσφορές αναβάθμισης. Το θέμα είναι δεν μπορείς να κρίνεις κάτι που δεν γνωρίζεις.

Μήπως το παιδί σου σχολιάζει αρνητικά τους άλλους στο σχολείο ή το Διαδίκτυο; Μήπως κάνει body shaming;

Δώσε προσοχή στο πότε γίνεσαι επικριτική

Όταν το να βρίσκεις λάθη στους άλλους γίνεται περισσότερο μια χρόνια συνήθεια, ειδικά μια συνήθεια για την οποία δεν νιώθεις και πολύ καλά με αυτό, αξίζει να εντοπίζεις τα μοτίβα που παρατηρείς. 

Έχεις κάποιο πρόβλημα ψυχικής υγείας

Θα μπορούσε το πώς βλέπεις τον κόσμο να είναι μια αντανάκλαση του πώς νιώθεις γενικά. Αυτό σημαίνει οτιδήποτε, από το προσωρινό άγχος όπως όταν είσαι υπερκριτική με τους συναδέλφους σου, έως μια κατάσταση ψυχικής υγείας όπως η κατάθλιψη ή το στρες, που μπορεί να σε κάνει ευερέθιστη και αρνητική.

Προβάλλεις τις δικές σου σκέψεις

Το πώς κρίνεις τους άλλους συνήθως αφορά στο πώς νιώθεις για τον εαυτό σου. Ίσως μισείς μια συγκεκριμένη ιδιότητα στον εαυτό σου, οπότε όταν το βλέπεις σε άλλους γίνεσαι σκληρή. 

Σε ενδιαφέρει πολύ το θέμα

Όταν έχουμε έντονα συναισθήματα και κρίνουμε τους άλλους συμβαίνει συνήθως για πράγματα στα οποία έχουμε επενδύσει. (Αν κάποιος π.χ. μισεί μια ταινία που άλλαξε τη ζωή σου, είναι δύσκολο να αντισταθείς στο να αμφισβητήσεις το γούστο του.) Σε βαθύτερο επίπεδο, τα συναισθήματα όπως η απογοήτευση, η δυσφορία και η απογοήτευση επισημαίνουν επίσης τι είναι σημαντικό για σένα και θέλεις να διαφυλάξεις. 

Είσαι έγκυος; Ποια είναι τα χειρότερα σχόλια που μπορεί να ακούσεις;

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i