Πώς να εξασκήσεις τις 5 αισθήσεις σου για να χαλαρώσεις

Η Karden Rabin, συν-συγγραφέας του βιβλίου The Secret Language of the Body, προσφέρει έναν νέο τρόπο να ηρεμήσεις, χρησιμοποιώντας τις 5 αισθήσεις σου.

διαλογισμός πέντε αισθήσεων istock

Πολλή δουλειά, ευθύνες, προθεσμίες, άγχος, υπερβολική ανάλυση σκέψεων, το μυαλό και το σώμα σου πιέζονται πολύ. Δοκίμασε να εξασκήσεις τις 5 αισθήσεις σου με τον διαλογισμό των πέντε αισθήσεων και θα χαλαρώσεις.

Εάν κάνεις ήδη τον κλασικό mindfull διαλογισμό, μπορεί να έχεις παρατηρήσει ότι είναι δύσκολος ή αναποτελεσματικός όταν έχεις άγχος. Αυτό συμβαίνει επειδή προσπαθείς να σταματήσεις το μυαλό νοητικά και είναι δύσκολο να αντικαταστήσεις με ήρεμες σκέψεις τις πιο ανήσυχες. Ο διαλογισμός των πέντε αισθήσεων ωστόσο μπορεί να σε βοηθήσει να απαλλαγείς από το άγχος, δες πώς.

Shape Tested: Κάναμε διαλογισμό για να δούμε: α) Τι είναι β) Αν αξίζει να το κάνεις (και στα λέμε όλα!)

Τι είναι ο διαλογισμός των πέντε αισθήσεων;

Ο διαλογισμός των πέντε αισθήσεων είναι μια απολαυστικά διαφορετική, εξαιρετικά εύκολη και εκπληκτικά αποτελεσματική προσέγγιση για να εστιάσεις στο σώμα σου και όχι στο μυαλό. Σε προσκαλεί να συντονίσεις τα ερεθίσματα και τις πληροφορίες που έρχονται μέσω της όρασης, της ακοής, της όσφρησης, της γεύσης και της αφής, και να παρατηρήσεις πώς αλλάζει βαθιά την κατάσταση τόσο του μυαλού όσο και του σώματός σου. 

διαλογισμός πέντε αισθήσεων
istock

Γιατί έχει αποτέλεσμα;

Ο διαλογισμός των πέντε αισθήσεων επιτυγχάνει τα μοναδικά του αποτελέσματα λόγω του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί ο εγκέφαλος και το νευρικό σύστημα. Η δουλειά του νευρικού συστήματος είναι να σε κρατά ασφαλή προσέχοντας τους κινδύνους. Για το μεγαλύτερο μέρος της ανθρώπινης εξέλιξης, το έκανε αυτό χρησιμοποιώντας τις πέντε αισθήσεις για να προσδιορίσει εάν υπήρχαν αρπακτικά ή άλλοι κίνδυνοι. Εάν οι πέντε αισθήσεις δεν ανιχνεύουν κινδύνους, το μυαλό και το σώμα χαλαρώνουν. Από την άλλη πλευρά, αν έβλεπες μια τίγρη ή μύριζες κάτι σάπιο, θα ενεργοποιούνταν η απόκριση στο στρες για να εξασφαλίσει το σώμα σου την επιβίωσή σου. Στον σύγχρονο κόσμο, οι άνθρωποι σπάνια πρέπει να χρησιμοποιήσουν και τις πέντε αισθήσεις τους μαζί. Οι σκέψεις γίνονται η πηγή πληροφοριών που χρησιμοποιεί το νευρικό σύστημα για να καθορίσει εάν είσαι ασφαλής ή σε κίνδυνο. 

Όταν ανακατευθύνεις την προσοχή σου από τις σκέψεις σου στο σώμα σου και στις πέντε αισθήσεις σου, αρχίζεις να πλημμυρίζεις τον εγκέφαλό σου με πληροφορίες για το περιβάλλον γύρω σου – ακριβώς όπως σχεδιάστηκε να λειτουργεί. Το νευρικό σου σύστημα το λατρεύει! Καθώς το μυαλό και το σώμα απορροφούν τις πληροφορίες από τις πέντε αισθήσεις, είναι άμεσα καταπραϋντικό και χαλαρωτικό. 

Ποια είναι η αίσθηση που φοβούνται οι περισσότεροι άνθρωποι μήπως χάσουν;

Οδηγίες: Πώς να κάνεις διαλογισμό των πέντε αισθήσεων

Το καλύτερο είναι το πόσο εύκολο είναι να γίνει! Δεν απαιτεί δεξιότητες ή εξάσκηση, απλά σου ζητά να δώσεις την προσοχή σου σε κάθε μία από τις αισθήσεις σου και να παρατηρήσεις και να απολαύσεις πώς αντιδρούν το μυαλό και το σώμα σου.

  • Ασχολήσου με την αίσθηση με πολλή περιέργεια, σαν να την παρατηρούσες για πρώτη φορά.
  • Μην κρίνεις αυτό που αντιλαμβάνεσαι.
  • Άφησε την προσοχή σου να εξερευνήσει τις λεπτομέρειες της κάθε αίσθησης.
  • Μη βιάζεσαι 
  • Βρες μια άνετη θέση για να καθίσεις ή να ξαπλώσεις. Αφιέρωσε λίγο χρόνο για να παρατηρήσεις την ποιότητα των σκέψεών σου και πώς αισθάνεται το σώμα σου πριν ξεκινήσεις.
  • Βαθμολόγησε το επίπεδο άγχους σου από το 1 έως το 10, το 1 είναι το λιγότερο στρες και το 10 το μέγιστο. Μετά από περίπου 30 δευτερόλεπτα, προχώρησε στις ακόλουθες αισθητηριακές οδηγίες για 30 δευτερόλεπτα έως 2 λεπτά.
  • Μπορείς το κάνεις όσο συχνά θέλεις και να αφιερώσεις μόλις 30 δευτερόλεπτα ανά αίσθηση (δηλαδή 2,5 λεπτά συνολικά) για να βιώσεις ένα θετικό αποτέλεσμα.

Εξάσκησε τις 5 αισθήσεις σου

1. Μάτια και όραση: Δώσε όλη σου την προσοχή στα μάτια σου και κοίταξε γύρω με παιδική περιέργεια, παρατήρησε αντικείμενα, χρώματα, σχήματα, φως και ό,τι τραβάει την προσοχή σου και άφησε τα μάτια σου να καθίσουν σε κάτι που σου αρέσει. Αφιέρωσε λίγα λεπτά για να νιώσεις τι συμβαίνει στο σώμα σου.

2. Αυτιά και ήχος: Στη συνέχεια, στρέψε όλη την προσοχή σου στα αυτιά σου σαν να μην είχες ακούσει ποτέ ξανά ήχο και παρατήρησε τον κόσμο γύρω σου,  λεπτομέρειες όπως δυνατούς ή ήσυχους θορύβους, κοντινούς ή μακρινούς, από πάνω ή από κάτω, φυσικούς και μηχανικούς. Αφιέρωσε μερικές στιγμές για να νιώσεις τι συμβαίνει στο σώμα σου καθώς επιδίδεσαι στο άκουσμα.

3. Μύτη και οσμή: Στρέψε όλη την προσοχή σου στη μύτη σου σαν σκύλος και παρατήρησε τις μυρωδιές γύρω σου, τις οσμές, την υγρασία ή την ξηρότητα και τη θερμοκρασία του αέρα. Αφιέρωσε λίγα λεπτά για να νιώσεις τι συμβαίνει στο σώμα σου καθώς μυρίζεις.

4. Γλώσσα και γεύση: Στρέψε όλη την προσοχή σου στη γλώσσα και το στόμα σου και παρατήρησε τις γεύσεις, είτε είναι έντονες είτε αχνές, υγρές ή ξηρές, ζεστές ή κρύες. Αφιέρωσε λίγα λεπτά για να νιώσεις τι συμβαίνει στο σώμα σου καθώς επικεντρώνεσαι στη γεύση.

5. Άγγιγμα και αφή: Τέλος, στρέψε όλη την προσοχή σου στην αφή και στην αίσθηση του σώματός σου. Παρατήρησε τον αέρα στο δέρμα σου, την υφή των ρούχων, τις επιφάνειες με τις οποίες έρχεσαι σε επαφή, την απαλότητα, τη σκληρότητα, τη δυσκαμψία ή την ευκαμψία των μυών, την κίνηση της αναπνοής. Αφιέρωσε μερικές στιγμές για να νιώσεις τι συμβαίνει στο σώμα σου καθώς χάνεσαι στην αίσθηση της αφής και της κίνησής σου.

Επιστροφή: Τέλος, αφιέρωσε το τελευταίο λεπτό για να επιστρέψεις ξανά σε κάθε αίσθηση για 10 δευτερόλεπτα. Χαμογέλασε και εκτίμησε τον εαυτό σου που αφιέρωσες λίγα λεπτά για σένα. Στη συνέχεια, έλεγξε τις σκέψεις σου και το πώς αισθάνεσαι το σώμα σου. Βαθμολόγησε ξανά το άγχος σου από το 1 στο 10!

Δοκίμασα mindfulness: Τι είναι, ποιες είναι οι τεχνικές του και πώς θα το κάνεις μόνη σου;

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i