Τι σου προσφέρει ο διαλογισμός; Γιατί να τον ξεκινήσεις και ποια είναι τα βασικά είδη του;

Εάν οι αντοχές σου δοκιμάζονται, ο διαλογισμός είναι μια πολύ καλή λύση που μπορεί να σε βοηθήσει να αισθανθείς καλύτερα. 

Τι σου προσφέρει ο διαλογισμός;

Συνεργάστηκε η Εύη Τάσσα, grand master yoga & meditation (sahadevayoga.com).

O διαλογισμός μπορεί να είναι μια αρχαία παράδοση, αναγνωρισμένη και στις μέρες μας, καθώς προσφέρει αίσθηση ηρεμίας και εσωτερικής αρμονίας.

Τι είναι όμως ακριβώς;

Πρόκειται για μια μορφή πνευματικής συγκέντρωσης που επιτυγχάνεται με τη βαθιά χαλάρωση, την απομάκρυνση κάθε σκέψης και εξωτερικών ερεθισμάτων από τη συνειδητότητά μας, με σκοπό την εκπαίδευση του μυαλού και την ανακατεύθυνση της σκέψης μας.

Οι δύο βασικές μορφές διαλογισμού

‣ Διαλογισμός εστιασμένης προσοχής: Συγκεντρώνει την προσοχή σε ένα αντικείμενο, σκέψη ή ήχο. Δίνει έμφαση στην απαλλαγή της απόσπασης της προσοχής. Ο διαλογισμός μπορεί να επικεντρωθεί στην αναπνοή, ένα «μάντρα» (δηλαδή μια συγκεκριμένη και επαναλαμβανόμενη φράση) ή σε έναν ήρεμο ήχο.

‣ Διαλογισμός ανοιχτής παρακολούθησης: Ενθαρρύνει την ευρύτερη συνειδητοποίηση όλων των πτυχών του περιβάλλοντός μας, της σκέψης και της αίσθησης του εαυτού μας. Μπορεί να περιλαμβάνει την επίγνωση των σκέψεων, των συναισθημάτων ή των παρορμήσεων που συνήθως προσπαθούμε να καταστείλουμε.

Γιατί να τον δοκιμάσεις; Μερικά αποδεδειγμένα οφέλη του είναι τα παρακάτω:

1. Περιορίζει το άγχος. Η μείωση του στρες είναι ένας από τους πιο συνηθισμέ-

νους λόγους που οι άνθρωποι αποφασίζουν να διαλογιστούν.

2. Βελτιώνει τη συναισθηματική υγεία. Ορισμένες μορφές διαλογισμού

μπορούν να οδηγήσουν σε βελτιωμένη εικόνα για τον εαυτό μας και πιο θετικές προοπτικές για τη ζωή. Μελέτη στο Complementary Therapies in Clinical Practice έδειξε ότι οι φλεγμονώδεις χημικές ουσίες που ονομάζονται κυτοκίνες, οι οποίες απελευθερώνονται ως απόκριση στο στρες, μπορούν να επηρεάσουν τη διάθεση οδηγώντας σε κατάθλιψη. Μελέτες

έχουν δείξει ότι ο διαλογισμός μπορεί να μειώσει την κατάθλιψη μειώνοντας αυτές τις ουσίες.

3. Προσφέρει αυτογνωσία. Ορισμένες μορφές διαλογισμού μπορούν να βοηθήσουν να κατανοήσουμε καλύτερα τον εαυτό μας, να εξελιχθούμε σε μια καλύτερη εκδοχή μας. Όπως αναφέρεται σε μελέτη στο Trends in Cognitive Science, διάφoρες μορφές διαλογισμού μας βοηθούν να αναγνωρίσουμε τις σκέψεις μας, που μπορεί να είναι αυτοκαταστροφικές, αλλά και να φτάσουμε στη μεγαλύτερη επίγνωση συνηθισμένων σκέψεών μας και την αλλαγή τους.

4. Επιμηκύνει το εύρος προσοχής. Ο διαλογισμός είναι σαν γυμναστική για την προσοχή μας και βοηθά στην αύξηση της δύναμης και της αντοχής της. Όσο συχνότερα τον αξιοποιείς στην καθημερινότητά σου, τόσο περισσότερο αυξάνεται η ικανότητά σου να επαναπροσδιορίσεις και να διατηρήσεις την προσοχή σου.

5. Ενισχύει τη μνήμη. Η εξάσκηση στην εστίαση της προσοχής και τη σαφήνεια της σκέψης μπορεί να μας βοηθήσει να κρατήσουμε το μυαλό μας υγιές και νέο. Σε πολλές μελέτες, ανάμεσά τους σε δημοσίευση στο Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, έχει διαπιστωθεί ότι ο διαλογισμός συμβάλλει στην καλύτερη εκτέλεση ανάσυρσης αναμνήσεων, αλλά και στη μείωση της απώλειας μνήμης που σχετίζεται με την ηλικία, ενώ πολλαπλά στυλ διαλογισμού αυξάνουν την προσοχή, τη μνήμη και την ψυχική ταχύτητα σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας.

6. Καλλιεργεί την ευγένεια. Ορισμένοι τύποι διαλογισμού μπορούν να αυξήσουν

ιδιαίτερα τα θετικά συναισθήματα και τις καλές ενέργειες προς τον εαυτό μας και

τους άλλους. Ο Metta, ένας τύπος διαλογισμού γνωστός και ως διαλογισμός αγάπης-καλοσύνης, ξεκινά με την ανάπτυξη καλών σκέψεων και συναισθημάτων απέναντι στον εαυτό μας. Μέσα από την εξάσκηση, μαθαίνεις να επεκτείνεις αυτή την καλοσύνη και συγχώρεση εξωτερικά, πρώτα σε φίλους, μετά σε γνωστούς και, τελικά, σε εχθρούς.

7. Συμβάλλει στην καταπολέμηση των εθισμών. Η ψυχική πειθαρχία που αναπτύσσεις μέσω του διαλογισμού και η συνειδητοποίηση των εθιστικών συμπεριφορών σου μπορούν να σε βοηθήσουν να καταπολεμήσεις τις εξαρτήσεις, όπως υποστηρίζεται σε μελέτη στο Society of Translational Behavioral Medicine. Ο διαλογισμός μπορεί να συμβάλλει στην ανακατεύθυνση της προσοχής, την αύξηση της θέλησης και στον έλεγχο των συναισθημάτων και των παρορμήσεων.

8. Βελτιώνει τον ύπνο. Η εξάσκηση στο διαλογισμό μπορεί να μας βοηθήσει να ελέγξουμε ή να ανακατευθύνουμε τις αγωνιώδεις σκέψεις που συχνά οδηγούν σε αϋπνία. Επιπλέον, μπορεί να μας βοηθήσει να χαλαρώσουμε το σώμα μας, να απελευθερώσουμε την ένταση και να μας βάλει σε μια ήρεμη κατάσταση στην οποία είναι πιο πιθανό να αποκοιμηθούμε.

Εδώ θα βρεις και άλλα θέματα σχετικά με τον διαλογισμό αλλά και εδώ καθοδηγούμενη ηχογράφηση στα ελληνικά. 

Read Next

MORE FROM

Fitness

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i