5 έξυπνοι τρόποι για να νικήσεις την εποχική κατάθλιψη

Εξάντληση, ατονία, κακή διάθεση. Δες πως θα νικήσεις τη χειμερινή μελαγχολία χρησιμοποιώντας ένα εργαλείο: το φως! 

06.01.2018

Γράφει: Ελένη Κουκούλη

εχεις διαβασει

Λιγούρα μετά τη γυμναστική: Να τι άσκηση να κάνεις για να μην πεινάς μετά!

Το σύνδρομο εποχικής κατάθλιψης επηρεάζει περίπου το 3% των ανθρώπων, ωστόσο, πολλοί περισσότεροι βιώνουν την εποχική μελαγχολία σε μικρότερο βαθμό και με πολύ πιο ήπια συμπτώματα. Η αιτία του συνδρόμου είναι αναπάντεχα απλή: η έλλειψη του ήλιου. Οι επιστήμονες πιστεύουν πως το αδύναμο φως δημιουργεί μια χημική ανισορροπία στο μέρος του εγκεφάλου που ελέγχει τον ύπνο, την όρεξη, τη σεξουαλικότητα, τη διάθεση και τα επίπεδα της ενεργητικότητάς μας. Συμπέρασμα; Αυτό που πάντα ξέραμε ενστικτωδώς: λιακάδα ίσον ευτυχία.

Τι να κάνεις τις ημέρες που ο ήλιος κρύβεται;

1. Άναψε το φως

Η φωτοθεραπεία, το να κάθεσαι μπροστά σε μια έντονα φωτεινή πηγή, είναι η Νο 1 θεραπεία για την εποχική κατάθλιψη και αποτελεσματική στο 85% των ασθενών. Στις βόρειες χώρες, όπως η Σουηδία, υπάρχουν ακόμα και «φωτεινά καφέ», όπου μπορεί να πάει ο καθένας για ένα σύντομο πέρασμα από ένα κουβούκλιο με δυνατό τεχνητό φως όταν νιώθει κάπως πεσμένος. Αρκούν 15-20 λεπτά έκθεσης στο φως για να δεις τεράστια διαφορά.
How to: Κάθισε κοντά σε ένα τεχνητό φως σε απόσταση περίπου 60 εκ. Η ένταση του τεχνητού φωτός μετριέται με lux και όσο πιο δυνατό είναι το φως τόσο λιγότερο χρόνο το χρειάζεσαι. Ψάξε για ένα με τουλάχιστον 2.500 lux – έτσι η θεραπεία θα είναι 90 λεπτά τη μέρα μπροστά του. Αν έχεις ένα φως των 10.000 lux, αρκούν 20-30 λεπτά.

 

2.Διακοπές το χειμώνα

Νέα έρευνα δείχνει πως όσο πιο κοντά είσαι στον Ισημερινό, τόσο λιγότερο πιθανό είναι να πάσχεις από εποχική κατάθλιψη, οπότε πέτα προς τον ήλιο. Εναλλακτικά; Πήγαινε για μερικές ημέρες σε ένα χιονισμένο βουνό. Η αντανάκλαση του ήλιου στο χιόνι
είναι σχεδόν το ίδιο αποτελεσματική.

 

χωρίστρα στα μαλλιά

3.Βγες από το γραφείο

Κάνε συχνά διαλείμματα έξω από τον κλειστό χώρο που δουλεύεις. Εκμεταλλεύσου τον ήλιο τις καλές ημέρες για να κάνεις μια βόλτα στο τετράγωνο ή να καθίσεις σε ένα παγκάκι και να κάνεις ηλιοθεραπεία (και εδώ η λέξη «θεραπεία» σημαίνει ακριβώς αυτό).

 

4.Βάλε το ξυπνητήρι νωρίτερα

Κι όμως, τα συμπτώματα της εποχικής κατάθλιψης μπορεί να βελτιωθούν με την έκθεση στο φως της αυγής, γύρω στις 7:30 το πρωί. Σε ανθρώπους με αυτό το σύνδρομο ο μηχανισμός που μειώνει την ορμόνη του ύπνου, τη μελατονίνη, δε λειτουργεί σωστά, οπότε το ξύπνημα μπορεί να είναι πιο δύσκολο.

 

5.Φάε σάντουιτς με κοτόπουλο

Έρευνα έχει δείξει πως η φωτοθεραπεία μπορεί να έχει πολύ καλύτερο αποτέλεσμα όταν συνδυάζεται με μια διατροφή πλούσια στο αμινοξύ τρυπτοφάνη, που χρησιμοποιεί ο οργανισμός σου για να φτιάξει σεροτονίνη – υπάρχει στα ψάρια, στη γαλοπούλα, στο κοτόπουλο και το τυρί κότατζ. Μέσα στο σώμα, η τρυπτοφάνη μετατρέπεται σε μια ουσία που ονομάζεται 5-HTP, την οποία μπορείς να βρεις και ως συμπλήρωμα διατροφής.

 

Editor's Picks

Περισσότερα από Καλή ζωή

#shapegreece