Πώς θα βρεις το πραγματικό νόημα των Χριστουγέννων; 7 απλά βήματα

Μπες στο κλίμα των γιορτών με αυτούς τους τρόπους.

18.12.2019

εχεις διαβασει

Πώς θα βρεις το πραγματικό νόημα των Χριστουγέννων

Συνεργάστηκε ο Πάτροκλος Παπαδάκης, ψυχολόγος, μέλος του Πανελλήνιου Ψυχολογικού Συλλόγου.

Οποιαδήποτε περίοδο του χρόνου, περίπου οι μισοί από εμάς αναζητούν τρόπους να γίνουν πιο ευτυχισμένοι, σύμφωνα με τη Μέρι-Αν Τροϊάνι, κλινική ψυχολόγο και συγγραφέα του Spontaneous Optimism: Proven Strategies for Health, Prosperity & Happiness (Αυθόρμητη αισιοδοξία: Αποδεδειγμένες στρατηγικές για υγεία, ευημερία και ευτυχία). Αυτός ο αριθμός μεγαλώνει το Νοέμβριο και το Δεκέμβριο. «Το στρες και το άγχος μας κατακλύζουν στη διάρκεια των γιορτών», λέει ο Πάτροκλος Παπαδάκης, ψυχολόγος, και προσθέτει: «Ακόμη και οι άνθρωποι που γενικά είναι ικανοποιημένοι μπορεί να μελαγχολήσουν». Ένας από τους κύριους λόγους είναι ότι οι εικόνες που σχετίζονται με την εποχή τονίζουν τι λείπει από τη δική σου ζωή.

«Όταν οι άνθρωποι βομβαρδίζονται από διαφημίσεις, ευχετήριες κάρτες και ταινίες που δείχνουν τέλειες οικογένειες και φιλίες, μπορεί να αρχίσουν να αμφισβητούν την ποιότητα των δικών τους σχέσεων. Αυτό μπορεί να τους κάνει να νιώθουν μόνοι και λιγότερο ολοκληρωμένοι» εξηγεί ο ειδικός. Όμως μη νομίζεις ότι χρειάζεται να αρχίσεις να περνάς όλο τον ελεύθερο χρόνο σου με τους γονείς και την οικογένειά σου ή να πηγαίνεις κάθε μέρα στην εκκλησία για να νιώσεις πιο ολοκληρωμένη πνευματικά.

Πώς θα βρεις το πραγματικό νόημα των Χριστουγέννων; Υπάρχουν μερικά απλά βήματα που μπορείς να κάνεις για να νιώσεις καλύτερα – σήμερα και για όλον το χρόνο.

1. Φύγε από το τιμόνι

«Για να μπεις στο πνεύμα των γιορτών, πρέπει να αφήσεις τον έλεγχο, να είσαι πρόθυμη να ακολουθήσεις τη ροή των πραγμάτων και να εκτιμάς τα απροσδόκητα πράγματα που έρχονται όταν το κάνεις. Πρέπει να αλλάξεις τη νοοτροπία σου και να θυμάσαι ότι επενεργούν και άλλες δυνάμεις» γράφει ο Ρόμπερτ Τ. Γουίκς στο βιβλίο του Bounce: Living the Resilient Life (Επαναφορά: Ζώντας μια εύθυμη ζωή). Όμως, το να συνειδητοποιήσεις ότι δεν είσαι πάντα στη θέση του οδηγού δε σημαίνει ότι θα αφήνεις τα πάντα στην τύχη. Σημαίνει απλώς ότι δεν πρέπει να σκέφτεσαι συνέχεια τι σε αναστατώνει όταν το τέλειο σχέδιό σου δεν πηγαίνει καλά. «Όταν κάτι πάει στραβά, κάνε ένα βήμα πίσω, άφησε ό,τι συμβαίνει να συμβεί και προσπάθησε να βρεις κάτι θετικό για την τροπή των πραγμάτων. Θα σε βοηθήσει να χαλαρώσεις και να δεις τα πράγματα πιο καθαρά» λέει ο Πάτροκλος Παπαδάκης. Και κάτι άλλο που πρέπει να θυμάσαι: μπορεί να μην ελέγχεις τι θα συμβεί, αλλά εσύ αποφασίζεις πώς θα αντιδράσεις και τι είδους άτομο είσαι. Αυτή η στάση θα σε βοηθήσει να αποφύγεις τις σκέψεις του τύπου «γιατί σ’ εμένα;» και «η ζωή είναι άδικη» που μπορεί να σε καταβάλλουν.

2. Δοκίμασε το διαλογισμό

Στο μπεστσέλερ Eat, Pray, Love (Φάε, Προσευχήσου, Αγάπησε), η Ελίζαμπεθ Γκίλμπερτ συνήλθε από ένα δύσκολο διαζύγιο περνώντας μήνες διαλογισμού σε ένα ινδικό Άσραμ. Αυτή προφανώς δεν είναι ρεαλιστική επιλογή για την πλειονότητα, αλλά όλοι μπορούμε να βρούμε λίγη γαλήνη – μακριά από το Διαδίκτυο, την τηλεόραση, τα κινητά, το Facebook και το Twitter! Και υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν ότι ένα μικρό διάλειμμα αρκεί. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι να αφιερώσεις λίγα λεπτά κάθε μέρα εστιάζοντας στην αναπνοή σου. «Νιώσε τον ήχο που κάνεις όταν εισπνέεις, την αίσθηση του αέρα να μπαίνει στους πνεύμονες, τον τρόπο που φεύγει η ένταση όταν εκπνέεις» λέει ο ειδικός. «Δεν πειράζει στην αρχή να νιώθεις ανία. Αναγνώρισε αυτή τη σκέψη και ξέχασέ τη». Αυτό σε βοηθά να αποκτήσεις συναίσθηση και να ζεις τη στιγμή. Η καλλιέργεια αυτής της ιδιότητας σε βοηθά να γίνεις πιο ευέλικτη όταν αντιμετωπίζεις δύσκολες καταστάσεις, να είσαι ανοιχτή σε μια εμπειρία χωρίς να την ονομάζεις καλή ή κακή. Μάλιστα, τα οφέλη δε σταματούν εδώ. Μια μελέτη στην επιθεώρηση Psychological Science έδειξε ότι αυτοί που διαλογίζονταν τακτικά για 3 μήνες είχαν μεγαλύτερη διάρκεια συγκέντρωσης και απέδιδαν καλύτερα σε δουλειές που απαιτούσαν λεπτομερή χειρισμό, ενώ ερευνητές από το Στάνφορντ διαπίστωσαν ότι αυτή η καθημερινή εξάσκηση σε βοηθά να αντιμετωπίζεις το άγχος.

3. Άκου μουσική

Υπάρχει λόγος που η μουσική έχει πρωταρχικό ρόλο σχεδόν σε κάθε θρησκεία του κόσμου. Εκφράζει πεποιθήσεις, συναισθήματα και συμπεριφορές που οι λέξεις δεν μπορούν να αποδώσουν. Ένα μέρος του λόγου που προκαλεί ξέσπασμα είναι θέμα φυσιολογίας – τα τραγούδια προκαλούν έκκριση ενδορφινών, των ορμονών που μας κάνουν να νιώθουμε καλά, και φυσική ευφορία. Ένα άλλο μέρος είναι συναισθηματικό: η ακρόαση συγκεκριμένων κομματιών μας θυμίζει γεγονότα από το παρελθόν και τη χαρά που νιώθαμε τότε. Σε μελέτες από το Πανεπιστήμιο Wake Forest και το Πανεπιστήμιο του Σιάτλ τονίζεται ότι η ακρόαση μουσικής βοηθά στα πάντα, από τη μείωση του άγχους και της πίεσης μέχρι τη διαχείριση του πόνου. Χρησιμοποίησέ τη, όμως, με το σωστό τρόπο: σύμφωνα με πολυάριθμες μελέτες έχει διαπιστωθεί ότι όταν υπάρχει πάντα μουσική στο βάθος, μπορεί να χάσει μέρος της ικανότητάς της να σε επηρεάσει συναισθηματικά. Γι’ αυτό προσπάθησε να την αναγάγεις σε επίκεντρο. Αντί να ανοίγεις την τηλεόραση όταν πηγαίνεις σπίτι, χαλάρωσε ακούγοντας ένα από τα αγαπημένα σου CD.

4. Aύξησε το χρόνο που περνάς με φίλους

Έστειλες μήνυμα με το κινητό στην αδελφή σου, μίλησες στο chat με τον τύπο που σου αρέσει και ανανέωσες το status σου στο Facebook για να το δουν οι 300 φίλοι σου… Πότε ήταν η τελευταία φορά, όμως, που πήγες με κάποιον για φαγητό; Δεν υπάρχει τίποτα κακό στις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης (μάλιστα, είναι ένας καλός τρόπος για να κρατάς επαφή), αλλά αν νιώθεις μοναξιά, η λύση δεν μπορεί να είναι μόνο διαδικτυακή. Το να βλέπεις κάποιον στην οθόνη δεν έχει το ίδιο επίπεδο οικειότητας με την επαφή από κοντά και μπορεί να σε κάνει να νιώθεις πιο απομονωμένη από ποτέ. «Αυτή η αίσθηση μοναξιάς πρέπει να λειτουργεί περίπου όπως η δίψα, παρακινώντας σε να αλλάξεις με κάποιον τρόπο τη συμπεριφορά σου. Υπάρχει μια βαθιά ανάγκη να έχεις την αίσθηση ότι ανήκεις κάπου, η οποία έρχεται με την προσωπική αλληλεπίδραση με φίλους» αναφέρει ο Πάτροκλος Παπαδάκης. Μην αφήνεις τις σχέσεις που έχεις στον πραγματικό κόσμο να μαραζώσουν – κλείσε ένα ραντεβού τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα.

5. Kάνε καλό, νιώσε υπέροχα

«Όποτε ξοδεύεις χρόνο ή ενέργεια για κάποιον άλλο –είτε είναι το να πάρεις φαγητό για ένα συνάδελφο που πνίγεται είτε το να βοηθήσεις το γείτονα να βάλει μπρος στο αυτοκίνητό του–, το άλλο άτομο παίρνει τη χείρα βοηθείας που χρειάζεται κι εσύ φεύγεις ευδιάθετη, νιώθοντας καλά για τον εαυτό σου» λέει ο ψυχολόγος. Ο λόγος που επέρχεται αυτή η αίσθηση ευφορίας; Όταν είσαι συμπονετική και βοηθάς κάποιον, αποκτάς καλύτερη επίγνωση του τι έχεις και είσαι γενικά πιο ευτυχισμένη για τη ζωή σου συνολικά. Αυτόν το μήνα, λοιπόν, αφιέρωσε ένα σαββατιάτικο πρωινό σε ένα άσυλο αστέγων ή χάρισε παιχνίδια σε ένα φιλανθρωπικό ίδρυμα για παιδιά.

 

6. Eπίστρεψε στη φύση

Εάν το μόνο πράσινο που βλέπεις γύρω σου είναι το χριστουγεννιάτικο δέντρο, χάνεις ένα σημαντικό τρόπο για να βελτιώσεις τη διάθεσή σου. Σε μελέτη που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Journal of Environmental Research and Public Health διαπιστώθηκε ότι όταν αφιερώνεις μόλις 20 λεπτά σε φυσικό περιβάλλον νιώθεις πιο χαλαρή και ενεργητική. Αν και η μελέτη δεν απαντά στο γιατί η φύση είναι αναζωογονητική, ο Ρίτσαρντ Λουβ, συγγραφέας του Last Child in the Woods (Το τελευταίο παιδί του δάσους), έχει μία θεωρία: «Η πνευματικότητα ξεκινά με μια αίσθηση δέους – κάτι που είναι πιο πιθανό να συμβεί όταν είσαι έξω παρά όταν κάθεσαι στον υπολογιστή». Με άλλα λόγια, όταν βλέπεις μία αλεπού ή ακούς μία κουκουβάγια, νιώθεις κατάπληξη. Αποσυνδέσου, λοιπόν, από την τεχνολογία και βγες έξω με την οικογένειά σου για περίπατο.

7. Συγχώρεσε και ξέχασε

Αυτό είναι το πιο εύκολο κόλπο του κόσμου για να αντιμετωπίσεις καταστάσεις στις οποίες κάποιος σε εξοργίζει: προσπάθησε να σκεφτείς ποια είναι τα κίνητρά του. Ο τύπος που σε έκοψε στο δρόμο μπορεί να πηγαίνει την έγκυο γυναίκα του στο νοσοκομείο ή το αφεντικό σου μπορεί να ξέσπασε επειδή αντιμετωπίζει προβλήματα με τον προϋπολογισμό. Ποιος ξέρει; Δεν έχει πάντα να κάνει μ’ εσένα. «Η συνειδητοποίηση ότι δεν είσαι το κέντρο των πάντων είναι μια ανακούφιση. Σε απελευθερώνει ώστε να συγχωρείς και να δείχνεις κατανόηση» τονίζει ο Πάτροκλος Παπαδάκης. Όπως εσύ παλεύεις να γίνεις καλύτερο άτομο, πρέπει να σκέφτεσαι ότι και οι άλλοι το κάνουν. Η αποδοχή των ατελειών τους –όπως και των δικών σου– είναι το ζητούμενο της πνευματικότητας.

Διάβασε επίσης: 3 λόγοι να στολίσεις χριστουγεννιάτικο δέντρο νωρίτερα

Editor's Picks

Περισσότερα από Καλή ζωή

Best of network

#shapegreece