Εξωσωματική γονιμοποίηση και αύξηση βάρους: πώς να μην παχύνεις προσπαθώντας για ένα μωρό

Εξωσωματική γονιμοποίηση και αύξηση βάρους: Συνδέονται πάντα και πώς μπορείς να διατηρήσεις φυσιολογικό το βάρος σου παρά την πιθανή ορμονοθεραπεία;

μαμά εγκυμοσύνη τεστ εγκυμοσύνης θετικό PeopleImages

Από τη Χαρούλα Μαθιοπούλου Μπιλάλη BSc MMedSc, Μοριακή Βιολόγος με εξειδίκευση στην Ιατρικώς Υποβοηθούμενη Αναπαραγωγή. Πιστοποιημένη Health & Wellness Coach, Επιστημονική Συνεργάτιδα της Μον. Υπ. Αναπαραγωγής Life ΜΗΤΕΡΑ, Επιστημονική Διευθύντρια FERTILOVIT® Nutraceuticals, Member of the European Society of Human Reproduction and Embryology, Member of the American Society of Reproductive Medicine, www.harroulabilali.gr

Εξωσωματική γονιμοποίηση και αύξηση βάρους είναι ένας συνδυασμός που για πολλές γυναίκες που προσπαθούν να αποκτήσουν ένα μωρό μοιάζει αναπόφευκτος.

Για τις γυναίκες που πρέπει να υποβληθούν σε εξωσωματική γονιμοποίηση, οι προκλήσεις είναι πολλές, καθώς η υποβοήθηση της αναπαραγωγής περιλαμβάνει πολλές εξετάσεις, στάδια και διαδικασίες που τις επηρεάζουν συναισθηματικά και σωματικά. Μία από αυτές τις προκλήσεις, είναι η αύξηση του σωματικού βάρους, καθώς η εξωσωματική γονιμοποίηση και η πιθανή ορμονοθεραπεία που περιλαμβάνει έχουν συνδεθεί με τα παραπανίσια κιλά που πολλές γυναίκες συχνά αποκτούν στη διάρκεια της θεραπείας τους.

Γιατί όμως οι γυναίκες παχαίνουν με την εξωσωματική γονιμοποίηση;

Είναι αλήθεια ότι οι γυναίκες αναμένεται να πάρουν κάποιο βάρος λόγω της κατακράτησης υγρών που φυσιολογικά συμβαίνει κατά τη διάρκεια της φάσης διέγερσης του κύκλου εξωσωματικής γονιμοποίησης, αν η διέγερση έχει οδηγήσει στην ανάπτυξη πολλών ωοθυλακίων (υπερδιέγερση). Τα υψηλά επίπεδα οιστρογόνων είναι αυτά που κυρίως προκαλούν την κατακράτηση υγρών, αυτό όμως είναι προσωρινό. Μόλις σταματήσει η υπερδιέγερση, οι ορμόνες αποβάλλονται αμέσως στα ούρα και δεν έχουν μακροχρόνιες επιπτώσεις. Αυτό σημαίνει ότι οι περισσότερες γυναίκες θα επιστρέψουν σύντομα στο προηγούμενο σωματικό τους βάρος.

Τι γίνεται όμως με τις γυναίκες που πραγματικά παίρνουν βάρος και βλέπουν τα κιλά στη ζυγαριά να εκτοξεύονται;

Ο λόγος στην περίπτωση αυτή δεν είναι η θεραπεία εξωσωματικής γονιμοποίησης καθαυτή. Προκειμένου να αυξηθεί το βάρος, η πρόσληψη θερμίδων πρέπει να υπερβαίνει το κάψιμο τους. Κανένα από τα φάρμακα εξωσωματικής γονιμοποίησης δεν επηρεάζει σε τέτοιο βαθμό ούτε την θερμιδική πρόσληψη ούτε τη δαπάνη. Αυτό σημαίνει ότι οι γυναίκες που παχαίνουν στη διάρκεια μίας προσπάθειας εξωσωματικής κυρίως παχαίνουν επειδή προσλαμβάνουν περισσότερες θερμίδες από ότι πρέπει ή δεν καίουν αρκετές.

Το δέρμα στην εγκυμοσύνη: Ποια προϊόντα να ΜΗΝ χρησιμοποιείς και πώς θα αποφύγεις ραγάδες, πανάδες, ακμή

10 (πολύ) παράξενα συμπτώματα της εγκυμοσύνης

Εξωσωματική γονιμοποίηση και αύξηση βάρους: Γιατί συμβαίνει;

Η εξωσωματική γονιμοποίηση και η αύξηση βάρους συχνά σχετίζονται. Και  δεν αναφερόμαστε μονάχα στην ίδια τη διαδικασία αλλά και το χρονικό διάστημα πριν ή μετά από αυτή, συνήθως επιφέρει μεγάλο στρες στις γυναίκες και αλλάζει αρκετές από τις συνήθειες τους, δυστυχώς πολλές φορές προς το χειρότερο.

Αρκετές γυναίκες λόγω του στρες καταναλώνουν περισσότερο φαγητό, συχνά πρόχειρο, ή και περισσότερα γλυκά, με αποτέλεσμα την πρόσληψη παραπανίσιων θερμίδων, και μάλιστα χωρίς καμία θρεπτική αξία. Επίσης, δεν είναι λίγες οι γυναίκες που αναφέρουν την κατανάλωση μεγαλύτερης ποσότητας αλκοόλ την περίοδο αυτή, ακόμα και αν γνωρίζουν πως διαταράσσει την ορμονική τους ισορροπία και μειώνει τη γονιμότητα τους.

Επιπλέον, κάποιες γυναίκες την περίοδο αυτή περιορίζουν τη σωματική τους δραστηριότητα, ιδιαίτερα μετά τη μεταφορά εμβρύων. Αυτό μπορεί να συμβαίνει είτε επειδή η σωματική άσκηση τους προκαλεί ενόχληση (οι ωοθήκες μπορεί να είναι μεγάλες και διογκωμένες) είτε γιατί ανησυχούν ότι τα έμβρυά τους μπορεί να "φύγουν" έξω από τη μήτρα - γεγονός που δεν ισχύει. Η καθιστική ζωή ευνοεί την πρόσληψη βάρους, ιδιαίτερα αν προ εξωσωματικής γονιμοποίησης, η γυναίκα συνήθιζε να γυμνάζεται σε τακτά χρονικά διαστήματα.

Τα 3 απαραίτητα βήματα για να διαχειριστείς καλύτερα το βάρος σου στη διάρκεια της εξωσωματικής γονιμοποίησης

1. Ακολούθησε μία υγιεινή διατροφή, εξατομικευμένη ανάλογα με τις ανάγκες σου

Τα φρέσκα φρούτα και τα λαχανικά είναι χαμηλά σε θερμίδες και έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, γεγονός που μπορεί να σε βοηθήσει να νιώθεις χορτάτη για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Παράλληλα προμηθεύουν τον οργανισμό σου με πολύτιμες βιταμίνες και αντιοξειδωτικά για καλύτερη γονιμότητα. Προτίμησε αυτά με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη.

Απόφυγε τα επεξεργασμένα κρέατα, ιδίως αυτά που έχουν πολύ λίπος, και «επένδυσε» σε καθαρή πρωτεΐνη, υψηλής διατροφικής αξίας. Προτίμησε άπαχα πουλερικά, φρέσκα ψάρια ή οστρακοειδή, όσπρια, χαμηλά σε λιπαρά γαλακτοκομικά προϊόντα και σπανιότερα άπαχο βοδινό ή χοιρινό κρέας. Στον ατμό, ψητά, ή βραστά, μαγείρεψε το κρέας σου χρησιμοποιώντας όσο το δυνατόν λιγότερο λίπος και συνδύασέ το με πολύχρωμα λαχανικά ή σαλάτες.

Επίλεξε σύνθετους υδατάνθρακες. Αντικατάστησε το λευκό ρύζι, το λευκό ψωμί και τα λευκά ζυμαρικά στη διατροφή σου με καστανό ρύζι, ψωμί ολικής αλέσεως, ζυμαρικά ολικής αλέσεως και άλλα δημητριακά ολικής αλέσεως, όπως πλιγούρι βρώμης, κινόα και κριθάρι. Έλεγξε πιθανή δυσανεξία σε γλουτένη και συμβουλεύσου το γιατρό σου σχετικά. Ο κύριος στόχος σου πρέπει να είναι η πλειοψηφία των υδατανθράκων που καταναλώνεις κάθε μέρα να είναι σύνθετοι. Η ζάχαρη, οι επεξεργασμένες τροφές και το αλκοόλ πρέπει να αποφεύγονται.

Η νέα τάση στη θεραπευτική προσέγγιση της υπογονιμότητας περιλαμβάνει εξατομίκευση και στη διατροφή, λόγω της μεγάλης σημασίας της. Σύγχρονα τεστ διατροφογενωμικής ορίζουν την κατάλληλη διατροφή για κάθε γυναίκα σύμφωνα με το DNA της ενώ προηγμένα συμπληρώματα διατροφής για το αναπαραγωγικό σύστημα όπως τα Fertilovit® προσαρμόζονται στις ιδιαίτερες ανάγκες κάθε γυναίκας ξεχωριστά. Για παράδειγμα γυναίκες με διαταραχές της ωοθυλακιορρηξίας που είναι υπέρβαρες, μπορεί να επωφεληθούν από το μοναδικό συνδυασμό τριπλής δράσης του Fertilovit F PCOS ενώ γυναίκες προχωρημένης αναπαραγωγικά ηλικίας που χρειάζονται επιπλέον παραγωγή ενέργειας και υποστήριξη της ποιότητας των ωαρίων, από τα Fertilovit F 35 PLUS.

2. Ενυδατώσου επαρκώς και ισορρόπησε τους ηλεκτρολύτες σου

Εξίσου σημαντικά με τις τροφές που τρως είναι τα ποτά που πίνεις. Το να μην πίνεις αρκετό νερό - ή να πίνεις πάρα πολλά ανθυγιεινά ποτά όπως σόδες, καφέδες ή αλκοόλ - μπορεί να οδηγήσει σε αφυδάτωση του οργανισμού με αρνητικές επιπτώσεις στην ορμονική ισορροπία, τη γονιμότητά σου, αλλά και τη διαχείριση του βάρους σου.

Πριν τσιμπήσεις κάτι «στο πόδι», ιδιαίτερα αν βιώνεις έντονο στρες ενόψει κάποιας εξέτασης ή διαδικασίας τις επόμενες ημέρες, αναρωτήσου αν όντως πεινάς ή τελικά διψάς. Η σωστή ενυδάτωση του οργανισμού είναι ένα γνωστό μυστικό για καλό μεταβολισμό και διαχείριση των θερμίδων. Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στην περίπτωση υπερδιέγερσης των ωοθηκών, που η πρόσληψη υγρών και η εξισορρόπηση των ηλεκτρολυτών είναι πρωταρχικής σημασίας.

3. Μην αμελείς τη σωματική δραστηριότητα

Η τακτική άσκηση όχι μόνο θα σεβοηθήσει να διαχειριστείς το βάρος σου στη διάρκεια των προσπαθειών σου αλλά θα σε βοηθήσει να βελτιώσεις και τη διάθεσή σου, μειώνοντας το στρες και απομακρύνοντας σε από άλλες πιο ανθυγιεινές πρακτικές.

Μέτρια άσκηση έως 5 ώρες συνολικά την εβδομάδα συνδέεται με αύξηση της γυναικείας γονιμότητας, ανεξάρτητα από το αρχικό βάρος της γυναίκας, αν και οι υπέρβαρες και οι παχύσαρκες γυναίκες έχουν μεγαλύτερο όφελος. Όμως μην το παρακάνεις. Προπονήσεις υψηλότερης έντασης τείνουν να μειώνουν τη γονιμότητα, αντί να την ενισχύουν. Συζήτησε με το γιατρό σου τι είναι πιο ασφαλές για εσένα ιδιαίτερα εάν έχετε διαγνωσθεί με OHSS, ή συντρέχει κάποιος σοβαρός ιατρικός λόγος. Η Αμερικανική Ένωση Κύησης (American Pregnancy Assocciation) συνιστά ασκήσεις χαμηλής έντασης, όπως περπάτημα, κολύμβηση, στατική ποδηλασία και γιόγκα.

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i