Πώς σε επηρεάζει το άγχος; Και τι μπορείς να κάνεις γι' αυτό;

Έχει γίνει κομμάτι της ζωής σου - αλλά θέλεις να το ξεφορτωθείς. Μάθε πώς σε επηρεάζει το άγχος και πώς θα το περιορίσεις. 

άγχος γυναίκα στρες σκέψεις angel_nt

Από την Αλεξάνδρα Παυλέτση-Στεφανή, BSc ψυχολόγο ΕΚΠΑ, MSc Ιατρικής Αθηνών

Είναι μέρος της ζωής μας. Το άγχος είναι μια κατάσταση που καλούμαστε πολύ συχνά να αντιμετωπίσουμε στην καθημερινότητα μας. Και μια από τις χειρότερες «παρενέργειές» του  είναι ότι μας οδηγεί να αμφιβάλουμε για τον εαυτό μας και αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε και αντιμετωπίζουμε τον εαυτό μας. Έτσι, αρχίζει να χάνεται η αυτογνωσία και δημιουργείται το συναίσθημα το φόβου και του πανικού.

Ο φαύλος κύκλος του άγχους

Εάν σε πολλές καταστάσεις της ζωής μας, το άγχος μας κατακλύζει, μας δημιουργεί συνεχείς ανησυχίες και υποθετικά σενάρια για κάθε ενδεχόμενο. Στο μυαλό μας νομίζουμε ότι τα σενάρια αυτά μας βοηθούν να είμαστε προετοιμασμένοι για όλα. Αυτό όμως δεν ισχύει. Αντίθετα, καταλήγουμε να εστιάζουμε στις αρνητικές σκέψεις και στα χειρότερα σενάρια, δημιουργώντας έναν φαύλο κύκλο άγχους.

Πώς μπορώ να αντιμετωπίσω το άγχος;

Αυτό που θα μπορούσε να βοηθήσει είναι να εστιάσεις την προσοχή σου σε κάποια άλλη σκέψη, τη στιγμή που νιώθεις το άγχος να σε κατακλύζει. Θα μπορούσες να σκεφτείς ένα ήσυχο μέρος, μια όμορφη εικόνα, ένα διαφορετικό θέμα ή να επαναπροσδιορίσεις τις σκέψεις σου και αντί να σκεφτείς το χειρότερο σενάριο, να σκέφτεται θετικότερα.

Μην κάνεις υποθετικά σενάρια

Οι σκέψεις μας και η ποιότητα τους είναι σημαντική για τα αποτελέσματα των πράξεων μας, καθώς επηρεάζουν και καθορίζουν τον τρόπο που δρούμε. Είναι σημαντικό να μένουμε στο παρόν και ζούμε τη στιγμή και να μην ανησυχούμε για πράγματα που δεν έχουν συμβεί. Η υπερβολική σκέψη και η ανάλυση τους οδηγεί σε υποθετικά σενάρια, που δεν έχουν να μας προσφέρουν κάτι πέρα από αρνητικά συναισθήματα χωρίς λόγο. Είναι σημαντικό να αποδεχόμαστε ότι δεν μπορούμε να ελέγξουμε το καθετί και δεν μπορούμε να αλλάξουμε τα δεδομένα. Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό, καθώς αναζητούμε νέους τρόπους διαχείρισης και γνωρίζουμε τον εαυτό μας καλύτερα.

«Αγαπητό μου ημερολόγιο...»

Επιπλέον, ο ύπνος επηρεάζει σημαντικά το άγχος, καθώς επίσης και το άγχος δημιουργεί προβλήματα ύπνου. Ένα ημερολόγιο μπορεί να γίνει ο καλύτερός σου φίλος σε τέτοιες στιγμές, καθώς εκτονώνει τις σκέψεις και τις ανησυχίες και αποφεύγονται οι χαοτικές σκέψεις. Είναι σημαντικό να μιλάμε για πράγματα που μας ανησυχούν και να τα εξωτερικεύουμε. Από μόνη της αυτή η διαδικασία είναι θεραπευτική.

Πάρε ανάσα

Τη στιγμή του άγχους μια βαθιά και αργή αναπνοή μπορεί βοηθήσει στη χαλάρωση, καθώς επίσης και να υπενθυμίσεις στον εαυτό σου ότι «μπορείς να το κάνεις αυτό», «Τα έχεις καταφέρει ξανά στο παρελθόν», «Είναι απλά το άγχος που σε έχει κατακλύσει. Το έχεις!».

Διάβασε επίσης: 10 λιγότερο γνωστοί λόγοι που χρειαζόμαστε τις διακοπές!

Διάβασε επίσης: Φιστίκια Αιγίνης και άλλες τροφές για να νικήσεις το άγχος

5-4-3-2-1

Μια άλλη τεχνική που βοηθάει σε στιγμές έντονου άγχους είναι η τεχνική 5-4-3-2-1. Ο κάθε αριθμός σχετίζεται με μία από τις αισθήσεις. Αρχικά, κοιτάζεις γύρω σου και ταυτοποιείς πέντε αντικείμενα και στη συνέχεια εστιάζεις σε τέσσερα πράγματα που μπορεί να ακούσεις. Έπειτα, βρίσκεις τρία πράγματα που μπορείς να νιώσεις, δύο πράγματα που μπορείς να μυρίσεις και ένα που μπορείς να γευτείς. Έτσι, όλες οι αισθήσεις είναι επικεντρωμένες σε ένα στόχο, ξεχνώντας όποιες αρνητικές σκέψεις σε έχουν κυριέψει.

Μπορείς να τα καταφέρεις

Είναι σημαντικό, λοιπόν να γνωρίζουμε πως λειτουργεί το άγχος και πως μπορεί να επηρεάσει την καθημερινότητα μας. Το κλειδί, λοιπόν για την αλλαγή είναι να προσπαθήσεις να δεις την κάθε κατάσταση διαφορετικά και να επαναπροσδιορίσεις τις σκέψεις σου προς μια πιο θετική κατεύθυνση. Προσπάθησε το και θυμήσου ότι κάθε μεγάλη αλλαγή γίνεται με μικρά καθημερινά βήματα. Όταν, λοιπόν καταφέρεις να διαχειριστείς τις δύσκολες και αρνητικές καταστάσεις, είναι ένας τρόπος να βρεις τον πραγματικό σου εαυτό.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i