Βρες τους κιρκάδιους ρυθμούς σου και νίκησε την κόπωση!

Υπερκόπωση; Νέα έρευνα δείχνει πως η εργασία σε συγκεκριµένα χρονικά διαστηµατα σε βοηθά να κάνεις πολλά χωρiς να εξαντληθείς.

kourasmeni

Ξέρεις πότε είναι η καλύτερη ώρα για συγκέντρωση και παραγωγικότητα;

«Πολλοί άνθρωποι δουλεύουν κόντρα στους φυσικούς, προγραµµατισµένους ρυθµούς του εγκεφάλου τους χωρίς καν να το συνειδητοποιούν» τονίζει ο Ernest Rossi, Ph.D., ψυχοθεραπευτής.

Για να εξηγήσουµε: Έχεις ακούσει τους κιρκάδιους ρυθµούς, οι οποίοι δρουν σαν ένα 24ωρο εσωτερικό ρολόι που ρυθµίζει το πότε κοιµάσαι και το πότε ξυπνάς.

Υπάρχει µια πρόσθετη, παρόµοια διαδικασία που ακολουθούν ο εγκέφαλος και το σώµα σου, ο κύκλος των ουλτράδιων ρυθµών, «ο οποίος ελέγχει την ενεργητικότητα και την εγρήγορσή σου» εξηγεί ο Ernest Rossi, που έχει µελετήσει εκτεταµένα το φαινόµενο.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: Εξάντληση και κούραση: Αντιμετώπισέ τα!

Αυτοί οι ρυθµοί λειτουργούν σε κύκλους 90-120 λεπτών. Αυτός είναι ο λόγος που εναλλάσσεις κύκλους βαθύτερου και ελαφρύτερου ύπνου κατά τη διάρκεια της νύχτας, που αυξάνεται ή µειώνεται φυσικά η ικανότητά σου να συγκεντρώνεσαι κατά τη διάρκεια της ηµέρας και που είναι τόσο δύσκολη η προσπάθεια να δουλέψεις µετά το µεσηµεριανό.

«Πολλοί παραγωγικοί, επιτυχηµένοι άνθρωποι κατανοούν ενστικτωδώς ότι ο τρόπος για να βελτιώσουν τη ζωή τους είναι να συντονιστούν στους ουλτράδιους ρυθµούς τους» λέει ο ειδικός.

«Οι υπόλοιποι, ωστόσο, δεν το κάνουν ποτέ. Δουλεύουµε υπερβολικά, κάτι που οδηγεί στο άγχος, στην υπερκόπωση, ακόµη και σε ασθένειες».

Το να συντονίζεσαι µε τους κύκλους σου είναι εύκολο, αρκεί να µάθεις τον τρόπο. Πέρνα µιάµιση µε δύο ώρες συγκεντρωµένη σε µια διανοητική εργασία, µετά κάνε ένα διάλειµµα για 10-20 λεπτά και επαναλάµβανε αυτή τη ρουτίνα όλη τη µέρα.

Καθώς θα συνηθίζεις να συντονίζεσαι µε τους ουλτράδιους ρυθµούς σου, θα παρατηρήσεις πως θα βελτιωθεί  πολύ η παραγωγικότητά σου. Για  να εκµεταλλευτείς στο έπακρο τις  φυσικές αυξοµειώσεις, ακολούθησε

αυτές τις συµβουλές του ειδικού.

Για τα 90 λεπτά που είσαι ανεβασμένη

Ξεκίνα νωρίς

Η συγκέντρωσή σου τείνει να είναι υψηλότερη το πρωί, όταν είσαι ξεκούραστη. Για να µη χάσεις αυτή την «καλή» ώρα, η Laura Vanderkam, ειδικός παραγωγικότητας και συγγραφέας του I Know How She Does It, συστήνει να γράψεις από το βράδυ µια λίστα µε τις υποχρεώσεις σου κατά προτεραιότητα.

Με αυτό τον τρόπο, δε σπαταλάς χρόνο και διανοητική ενέργεια για να αποφασίσεις µε τι θα καταπιαστείς πρώτα.

Απλοποίησε το στόχο σου

«Ακόµη κι όταν εργάζεσαι στο φουλ, το να προσπαθείς να χειρίζεσαι περισσότερα από ένα πράγµατα ταυτόχρονα σε δυσκολεύει διανοητικά» σηµειώνει η Laura Vanderkam.

«Κάθε φορά που κινείσαι ανάµεσα σε διαφορετικές εργασίες, ο εγκέφαλός σου πρέπει να συντονιστεί ξανά και έτσι χάνεις χρόνο και συγκέντρωση».

Δούλεψε αποκλειστικά επάνω σε ένα θέµα για 30 ή 45 αδιάλειπτα λεπτά,  µετά προχώρα στο επόµενο.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: Γιατί οι άνθρωποι ζουν περισσότερο από ποτέ [κυρίως οι έξυπνοι]

Μείωσε τους περισπασμούς:

Τίποτε δεν καταστρέφει την αυτοσυγκέντρωσή σου περισσότερο από ένα

e-mail, στη δουλειά, όµως, οι περισσότεροι δεν µπορούµε να αγνοούµε για 90 λεπτά τα εισερχόµενά µας. Άφησε, λοιπόν, όσο περισσότερο χρόνο µπορείς ανάµεσα στις φορές που θα ελέγξεις τα µηνύµατά σου, ακόµη κι αν αυτό είναι µόλις 15 λεπτά.

Ασχολήσου µόνο µε ό,τι είναι επείγον·– για οτιδήποτε άλλο φτιάξε µια στάνταρντ απάντηση, όπως: «Το έλαβα. Θα τα πούµε σε περίπου µία ώρα». Μετά άφησε λίγο χρόνο στο τέλος του 90λεπτου κύκλου για να ασχοληθείς µε αυτά.

Για το διάστημα που  είσαι πιο πεσμένη

Μάθε τις «κόκκινες σηµαίες» σου

Οι δικές σου περίοδοι εγρήγορσης µπορεί να µην είναι ακριβώς 90 λεπτά, ειδικά αν κάνεις κάτι ιδιαίτερα απαιτητικό. Οπότε, µην κοιτάς απλώς το ρολόι – όταν θα σου έρθει να καθαρίσεις και να τακτοποιήσεις το γραφείο σου, να τσεκάρεις το κινητό σου, να χασµουρηθείς ή όταν δυσκολεύεσαι να συγκεντρωθείς, είναι ένδειξη ότι χρειάζεσαι διάλειµµα.

Αν προσπαθήσεις να συνεχίσεις, η ενεργητικότητά σου θα πέσει και το σώµα σου θα το αντισταθµίσει εκκρίνοντας ορµόνες όπως η αδρεναλίνη και η κορτιζόλη. Αυτές σε κάνουν να έχεις µεγαλύτερη εγρήγορση, ταυτόχρονα όµως γίνεσαι πιο νευρική και διασπάται η προσοχή σου.

Κάνε το σωστό διάλειµµα

«Ιδανικά, θα έκανες κάτι που σου φαίνεται αναζωογονητικό» λέει η κοινωνιολόγος Christine Carter, Ph.D., συγγραφέας του The Sweet Spot.

Στις πιο αναζωογονητικές δραστηριότητες συµπεριλαµβάνονται η κουβεντούλα µε µια φίλη ή µια συνάδελφο, η άσκηση και µια βόλτα έξω, όµως οτιδήποτε σου προσφέρει την ευκαιρία να χαλαρώσεις και να ξαναγεµίσεις τις µπαταρίες σου είναι καλό.

Διώξε τις ενοχές

Στην αρχή, το να κάνεις τακτικά, συνεχή διαλείµµατα θα σου φαίνεται αφύσικο και άσκοπο, αλλά σύντοµα θα το δεις να αποδίδει. «Η ικανότητά σου να συγκεντρώνεσαι και να δουλεύεις αποτελεσµατικά “κουράζεται”, όπως και οι µύες σου», εξηγεί η ειδικός «Δε θα σκεφτόσουν να κάνεις γυµναστική για 4 ώρες χωρίς διάλειµµα για να ξεκουραστείς, όµως οι περισσότεροι άνθρωποι κάνουν το διανοητικό αντίστοιχο κάθε µέρα».

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i