Καφεΐνη στην εγκυμοσύνη: Πόση επιτρέπεται τελικά;

Καφεΐνη στην εγκυμοσύνη: Πόση καφεΐνη πρέπει να καταναλώνεις όταν είσαι έγκυος ή για να μείνεις έγκυος; Οι έρευνες «μιλούν».

kafeini-egkimosini

Σοκολάτα, αναψυκτικά, καφές, τσάι, καπουτσίνο... και ο κατάλογος συνεχίζεται. Ας το παραδεχτούμε: Αγαπάμε την καφεΐνη αλλά η καφεΐνη στην εγκυμοσύνη ή στην προσπάθεια σύλληψης είναι ένα άλλο μεγαλό κεφάλαιο.

Η καφεΐνη είναι ένα από τα πιο διαδομένα «ναρκωτικά» στο δυτικό κόσμο! Η ιστοσελίδα coffeeresearch.org εκτιμά πως πάνω από τους μισούς ενήλικες καταναλώνουν καφέ καθημερινά και ενώ άλλο ένα τέταρτο πίνουν περιστασιακά.

Για την ακρίβεια, πρόσφατη έρευνα σε περισσότερους από 10.000 καταναλωτές καφεϊνούχων ροφημάτων εκτιμά πως η μέση γυναίκα αναπαραγωγικής ηλικίας καταναλώνει περίπου 100 mg καφεΐνης τη μέρα, ενώ ένα 10% ξεπερνούν τα 229 mg καθημερινά.

Με τόσο διαδεδομένη κατανάλωση, η πιθανή επίδραση της καφεΐνης στην υγεία δεν μπορεί να υποτιμηθεί.

Η καφεΐνη είναι ένα διεγερτικό του νευρικού συστήματος που βοηθά εκατομμύρια ανθρώπους να ξεκινήσουν τη μέρα τους. Ωστόσο, η καφεΐνη επηρεάζει και άλλα συστήματα οργάνων στο σώμα. Η κατανάλωσή της είναι υπεύθυνη για αυξημένους καρδιακούς παλμούς και αρτηριακή πίεση, αυξάνει το μεταβολισμό και το σχηματισμό ούρων.

Καφεΐνη στην εγκυμοσύνη

Πολλαπλές μελέτες έχουν υποδείξει πως η κατανάλωση καφεΐνης αυξάνει τον κίνδυνο αποβολής στην εγκυμοσύνη.

Μελέτη που δημοσιεύτηκε πέρυσι έδειξε αύξηση του κινδύνου αποβολής όταν υπάρχει αυξημένη πρόσληψη καφεΐνης.

Οι γυναίκες που κατανάλωναν πάνω από 200 mg καφεΐνη τη μέρα είχαν διπλάσιο πόσος αποβολών (25,5%) συγκριτικά με εκείνες που δεν έπιναν καθόλου (12,5%).

Επιπλέον, οι έγκυες γυναίκες μπορεί να είναι πιο ευαίσθητες στην καφεΐνη καθώς μεταβολίζεται ή διασπάται με πιο αργό ρυθμό κατά τη διάρκεια της κύησης.

Μια πρόσθετη ανησυχία κατά την εγκυμοσύνη είναι η ικανότητα της καφεΐνης να διαπερνά τον πλακούντα και να επηρεάζει άμεσα το αναπτυσσόμενο μωρό.

 Καφές και γονιμότητα

Παρότι μελέτες υποδεικνύουν τη σημασία της κατανάλωσης καφεΐνης κατά την εγκυμοσύνη, η ουσία αυτή μπορεί επίσης να επηρεάζει την ικανότητα σύλληψης.

Αρκετές μελέτες έχουν δείξει πως η καφεΐνη αυξάνει το χρονικό διάστημα που χρειάζεται μια γυναίκα για να συλλάβει. Μία μελέτη έδειξε πως γυναίκες που έπιναν πάνω από ένα φλιτζάνι καφέ τη μέρα είχαν τις μισές πιθανότητες να μείνουν έγκυες ανά κύκλο, συγκριτικά με γυναίκες που έπιναν μικρότερη ποσότητα.

Άλλη μελέτη σε γυναίκες που έκαναν εξωσωματική γονιμοποίηση έδειξε πως οι γυναίκες που προσλάμβαναν ακόμη και μικρή ποσότητα (50 mg), είχαν μειωμένα ποσοστά επιτυχημένης εγκυμοσύνης.

Παρότι δεν είναι γνωστός ο ακριβής μηχανισμός που επιδρά η καφεΐνη στη γονιμότητα, η απάντηση μπορεί να σχετίζεται με την ικανότητα της καφεΐνης να επηρεάζει την ωρίμανση των ωαρίων.

Προκαταρτικές μελέτες σε αρουραίους και λιθικούς δείχνουν πως η καφεΐνη εμποδίζει την ωρίμανση των ωαρίων. Ένα ανώριμο ωάριο δεν μπορεί να γονιμοποιηθεί και έτσι δεν μπορεί να υπάρξει εγκυμοσύνη.

Με τις περισσότερες μελέτες να συνδέουν τις επιδράσεις της καφεΐνης με την ποσότητα που καταναλώνεται, θα ήταν συνετό, οι γυναίκες που προγραμματίζουν ή είναι ήδη έγκυες να περιορίσουν την πρόσληψή της. Κάποιοι ειδικοί ορίζουν ως ασφαλές το όριο στα κάτω από 100 mg τη μέρα.

Καφεΐνη στην εγκυμοσύνη - Καφεΐνη από πολλές πηγές

Η πρόσληψη καφεΐνης μπορεί να προέρχεται από πολλές πηγές όπως καφές, τσάι, αναψυκτικά και σοκολάτα.

Οι γυναίκες που καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες καφεϊνούχων ροφημάτων θα πρέπει να μειώσουν σταδιακά την πρόσληψη καφεΐνης για να αποφύγουν στερητικά συμπτώματα όπως πονοκεφάλους, ευερεθιστότητα, νευρικότητα και ναυτία.

Τέλος, καθώς δεν υπάρχει κανένα πραγματικά «ασφαλές» επίπεδο, ο στόχος θα πρέπει να είναι η συνετή κατανάλωση καφεΐνης στην περίοδο πριν τη σύλληψη και κατά την εγκυμοσύνη ώστε να ελαχιστοποιηθούν πιθανώς επικίνδυνες επιδράσεις.

Καφεΐνη στην εγκυμοσύνη: Πόση καφεΐνη περιέχουν τα ροφήματα

Μεγάλο μέγεθος καφές από καφετέρια 330 mg

Μεγάλος Latte ή Cappuccino 150 mg

Espresso 95 mg

Ενεργειακό ποτό 76 mg

Καφές στιγμής 1 φλ. 62 mg

Τσάι 1 φλ. 47 mg

Αναψυκτικό τύπου Cola 1 ποτήρι 29 mg

Μαύρη σοκολάτα 40 γρ. 21 mg

Σοκολάτα γάλακτος 40 γρ. 9 mg

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i