Πόνος στην πλάτη και άλλα προβλήματα υγείας: Μήπως οδηγείς πολλές ώρες;

Αντιμετώπισε τα προβλήματα υγείας που μπορεί να σου δημιουργεί το αυτοκίνητο.

γυναίκα αυτοκίνητο ταξίδι υγεία 960249088

Το αυτοκίνητο είναι το βασικό μέσο μεταφοράς για το 90,4% των Ελλήνων. Μάλιστα, αν έχεις παιδιά, η επιλογή είναι σχεδόν επιβεβλημένη. Κάποιες από τις πιθανές  συνέπειες από τις πολλές ώρες πίσω από το τιμόνι; Στρες, πόνος στην πλάτη, αναπνευστικά προβλήματα και προβλήματα στην όραση. Με τη βοήθεια των ειδικών, ετοιμάσαμε ένα μίνι οδηγό για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκαλούνται από το αυτοκίνητο.

Πόνος στην πλάτη

  • Γιατί Είσαι καθιστή πολλές ώρες σε μια αφύσικη θέση, περιορισμένη στο αυτοκίνητο, νιώθεις έναν πόνο ή ένταση στην πλάτη. «Τα στάνταρ μοντέλα των καθισμάτων σε αναγκάζουν να πάρεις μια στάση που δε σέβεται τη δομή της σπονδυλικής στήλης», εξηγεί ο δρ. Αριστείδης Ντούσιας, χειρούργος-ορθοπεδικός, φυσικοθεραπευτής, διδάκτωρ Ιατρικής Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου, και προσθέτει: «Έτσι, οι φυσιολογικές καμπύλες, όπως η οσφυϊκή, ισιώνουν και πιέζονται οι μεσοσπονδύλιοι δίσκοι». Αυτή η «στοιβαγμένη» θέση ευνοεί επίσης την ένταση των παρασπονδύλιων και ραχιαίων μυών, ενώ, σφίγγοντας τα χέρια πάνω στο τιμόνι, έχουμε την τάση να κρατάμε ακίνητη την πλάτη και τον αυχένα.

  • Τι να κάνεις «Ακούμπησε ολόκληρο το μηρό στο κάθισμα για να κατανεμηθεί καλά το βάρος, χωρίς να επιβαρύνεις την πλάτη» προτείνει ο ειδικός. «Ρύθμισε το κάθισμα έτσι ώστε τα πόδια να σχηματίζουν γωνία 110-120 μοιρών και η λεκάνη να στηρίζεται καλά στην πλάτη του καθίσματος. Τα χέρια πρέπει να ακουμπούν άνετα πάνω στο τιμόνι, διατηρώντας την πλάτη κολλημένη στην πλάτη του καθίσματος. Χαλάρωσε όσο περισσότερο μπορείς και τα δύο χέρια, για να αποφύγεις την ένταση στον αυχένα. Μην αφήνεις ποτέ πράγματα στην πίσω τσέπη του παντελονιού, όπως πορτοφόλι ή κλειδιά: δημιουργούν  ακούσια σύσπαση των γλουτών που επεκτείνεται και στη μέση».

  • Δοκίμασε το Traffic Gym Όταν οδηγείς για πολλή ώρα προσπάθησε να κάνεις ένα διάλειμμα κάθε μιάμιση ώρα. «Είναι απαραίτητο για να αποσυμπιέσεις τους μεσοσπονδύλιους δίσκους και να χαλαρώσεις τους μυς» εξηγεί ο ειδικός. «Κατέβα λίγο από το αυτοκίνητο, ακούμπησε τα χέρια πάνω στους γοφούς και τέντωσε την πλάτη, ενώνοντας τις ωμοπλάτες. Επανάλαβε 10 φορές» προσθέτει.

Ενοχλήσεις στην αναπνοή

  • Γιατί Έχεις φαγούρα στο φάρυγγα, κλειστή μύτη, ξηρό βήχα. Εάν σε συνοδεύουν μόνο όποτε οδηγείς, η ένδειξη είναι ξεκάθαρη: ο αέρας στην καμπίνα έχει γίνει βαρύς και ερεθίζει τις βλεννογόνους σου. «Στο εσωτερικό του αυτοκινήτου συνήθως συσσωρεύονται διάφορα αέρια, από μονοξείδιο του άνθρακα μέχρι οξείδια του αζώτου, και ίχνη βαρέων μετάλλων, στα οποία προστίθεται το διοξείδιο του άνθρακα που εκβάλλουμε με την αναπνοή» υπογραμμίζει ο Ιωάννης Γ. Σιδερής, ειδικός παθολόγος, επιστημονικός συνεργάτης του Νοσοκομείου «Υγεία».

  • Τι να κάνεις Είναι απαραίτητη η ανανέωση του αέρα, για την αποφυγή της συσσώρευσης ιών και βακτηρίων στις κύριες αεραγωγούς οδούς. Χρησιμοποίησε τον κλιματισμό: έχει αποδειχθεί ότι, όταν είναι σε λειτουργία, φιλτράρει τα αέρια και τη σκόνη και σε 7-8 λεπτά μειώνονται σημαντικά με τη λειτουργία ανακύκλωσης. Είναι σημαντικό, ωστόσο, να αλλάζεις φίλτρα τουλάχιστον μία φορά το χρόνο, γιατί χάνουν την αποτελεσματικότητά τους. «Προσοχή όμως: το κλιματιστικό κάνει πιο άνετο το περιβάλλον, αλλά μειώνει την υγρασία, ερεθίζοντας τους βλεννογόνους. Ρύθμισέ το σε θερμοκρασία που δε διαφέρει πολύ από την εξωτερική (όχι πάνω από 4-5 βαθμούς Κελσίου). Όταν κάνει λιγότερο κρύο, το πιο αποτελεσματικό μέσο για την ανανέωση του αέρα είναι η ηλιοροφή» τονίζει ο ειδικός και προσθέτει: «Δημιουργεί μία δίνη αναρρόφησης που αποβάλλει τις βλαβερές ουσίες: στα 50 χλμ./ώρα ο αέρας καθαρίζεται μέσα σε μόλις 10 δευτερόλεπτα. Τέλος, αν ταξιδεύεις μακριά, κάνε μία στάση κάθε 2 ώρες: βγες από το αυτοκίνητο και ανάπνευσε βαθιά. Θα σε βοηθήσει να παραμείνεις σε εγρήγορση».

Εκνευρισμός

  • Γιατί Σε μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε 11 χώρες από τη βρετανική ένωση ICM αποδείχθηκε ότι η κίνηση είναι μία από τις κύριες αιτίες οξυθυμίας. Αρκούν 20 λεπτά μποτιλιαρίσματος για να προκαλέσουν απότομη αύξηση της κορτιζόλης, της ορμόνης τους στρες, και αύξηση της πίεσης.
  • Τι να κάνεις Αν σε χαλαρώνει η μουσική, μπορεί επίσης να σε βοηθήσει και η αλλαγή της στάσης σου. Ο Πάτροκλος Παπαδάκης, ψυχολόγος, μέλος του Πανελλήνιου Ψυχολογικού Συλλόγου, συμβουλεύει: «Προσπάθησε να διατηρήσεις υπό έλεγχο τα πιο αρνητικά συναισθήματα, που οξύνουν το στρες: συχνά, το γεγονός ότι είσαι μέσα στο αυτοκίνητο σε κάνει να νιώθεις πιο προστατευμένη και εγγυάται μια ανωνυμία (είσαι μέσα σε μια γυάλα) που “νομιμοποιεί” την επιθετικότητα. Ξέφυγε από αυτούς τους μηχανισμούς: προσπάθησε να αλλάξεις αντίληψη, παίρνοντας τη θέση αυτού που σε εκνεύρισε στην κίνηση. Θα νιώσεις λιγότερη ταραχή».

Δυσκολία στην όραση

  • Γιατί Όταν οδηγείς για ώρα έχεις πονοκέφαλο, κόκκινα μάτια, θολή όραση; Ίσως είναι συμπτώματα οφθαλμικής κόπωσης. «Με τα μάτια συγκεντρώνουμε το 90% των πληροφοριών που χρειαζόμαστε κατά την οδήγηση. Δεν είναι τυχαίο που το 59,16% των ατυχημάτων προκαλούνται από οφθαλμολογικό πρόβλημα» λέει ο Χάρης Μπριλάκης, χειρουργός οφθαλμίατρος, M.D., MPH.

  • Τι να κάνεις Έναν οφθαλμολογικό έλεγχο. Για να ελεγχθεί η οπτική σου ικανότητα, ωστόσο, δεν αρκεί να διαβάσεις λέξεις σε μία κάρτα. Υπάρχουν άλλες βασικές ικανότητες, που δε διαθέτουν όλοι, από τη διοπτρική όραση μέχρι την προσαρμογή στο σκοτάδι, από την ταχύτητα εστίασης μέχρι την ευαισθησία αντίθεσης. Γι’ αυτό είναι καλό να υποβάλλεσαι μία φορά το χρόνο σε πλήρη οφθαλμολογικό έλεγχο. «Μόλις επιβεβαιωθεί ότι όλα είναι εντάξει, φόρα πάντα τα γυαλιά σου – αν φοράς φακούς επαφής, έχε στο αυτοκίνητο ένα εφεδρικό ζευγάρι γυαλιά. Και μην ξεχνάς ποτέ τα γυαλιά ηλίου σου» καταλήγει ο ειδικός.

Διάβασε επίσης: Γονιδιακές θεραπείες: Τα νέα δεδομένα (και τι σχέση έχουν με το αυτοκίνητό σου)

Διάβασε επίσης: Πρόβλημα στη σπονδυλική στήλη και πόνος στην πλάτη; Κάνεις 5 λάθη λέει ο ορθοπαιδικός!

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i