7 σημάδια και συμπτώματα της ανεπάρκειας μαγνησίου

Η ανεπάρκεια μαγνησίου, επίσης γνωστή ως υπομαγνησιαιμία, είναι ένα συχνά "παραμελημένο" πρόβλημα υγείας.

woman tired iStock

Η ανεπάρκεια μαγνησίου, επίσης γνωστή ως υπομαγνησιαιμία, είναι ένα συχνά "παραμελημένο" πρόβλημα υγείας. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η ανεπάρκεια μπορεί να μην έχει διαγνωστεί επαρκώς, καθώς τα προφανή σημάδια συνήθως δεν εμφανίζονται μέχρι τα επίπεδα να γίνουν πολύ χαμηλά.

Οι αιτίες της ανεπάρκειας μαγνησίου ποικίλλουν, από ανεπαρκή διατροφική πρόσληψη έως απώλεια μαγνησίου από το σώμα. Τα προβλήματα υγείας που σχετίζονται με την απώλεια μαγνησίου περιλαμβάνουν διαβήτη, κακή απορρόφηση, χρόνια διάρροια, κοιλιοκάκη και σύνδρομο πεινασμένων οστών. Τα άτομα με αλκοολισμό διατρέχουν επίσης αυξημένο κίνδυνο.

Διαβάστε Επίσης

Ας δούμε 7 σημάδια και συμπτώματα της ανεπάρκειας μαγνησίου

1. Μυϊκές συσπάσεις και κράμπες

Οι συσπάσεις και οι μυϊκές κράμπες είναι σημάδια ανεπάρκειας μαγνησίου. Στη χειρότερη περίπτωση, η ανεπάρκεια μπορεί ακόμη και να προκαλέσει επιληπτικές κρίσεις ή σπασμούς. Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι αυτά τα συμπτώματα προκαλούνται από τη μεγαλύτερη ροή ασβεστίου στα νευρικά κύτταρα, η οποία υπερδιεγείρει τα μυϊκά νεύρα. Ενώ τα συμπληρώματα μπορεί να βοηθήσουν στην ανακούφιση των μυϊκών συσπάσεων και των κραμπών σε άτομα με ανεπάρκεια, δεν είναι μια αποτελεσματική θεραπεία για μυϊκές κράμπες σε ηλικιωμένους ενήλικες. Οι ακούσιες μυϊκές συσπάσεις μπορεί να έχουν πολλές άλλες αιτίες, όπως το άγχος ή η υπερβολική καφεΐνη. Μπορεί επίσης να είναι μια παρενέργεια ορισμένων φαρμάκων ή ένα σύμπτωμα μιας νευρολογικής νόσου, όπως η νόσος του κινητικού νευρώνα. Ενώ οι περιστασιακές συσπάσεις είναι φυσιολογικές, θα πρέπει να δει κανείς τον γιατρό του εάν τα συμπτώματά του επιμένουν.

2. Διαταραχές ψυχικής υγείας

Οι διαταραχές ψυχικής υγείας είναι μια άλλη πιθανή συνέπεια της ανεπάρκειας μαγνησίου. Αυτές περιλαμβάνουν την απάθεια, η οποία χαρακτηρίζεται από διανοητικό μούδιασμα ή έλλειψη συναισθημάτων. Η επιδείνωση της ανεπάρκειας μπορεί ακόμη και να οδηγήσει σε παραλήρημα και κώμα. Επιπλέον, μελέτες παρατήρησης έχουν συσχετίσει τα χαμηλά επίπεδα μαγνησίου με αυξημένο κίνδυνο κατάθλιψης, ενώ επιστήμονες έχουν επίσης υποθέσει ότι η ανεπάρκεια μαγνησίου μπορεί να αυξάνει το άγχος, αλλά δεν υπάρχουν ακόμη αρκετά στοιχεία. Αν και τα συμπληρώματα μαγνησίου μπορεί να ωφελήσουν ένα υποσύνολο ατόμων με διαταραχές άγχους, απαιτούνται μελέτες υψηλότερης ποιότητας για την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων. Εν ολίγοις, φαίνεται ότι η έλλειψη μαγνησίου μπορεί να προκαλέσει νευρική δυσλειτουργία και να προωθήσει τις διαταραχές ψυχικής υγείας σε μερικούς ανθρώπους.

3. Οστεοπόρωση

Η οστεοπόρωση είναι μια διαταραχή που χαρακτηρίζεται από αδύναμα οστά και αυξημένο κίνδυνο καταγμάτων των οστών. Πολλοί παράγοντες επηρεάζουν τον κίνδυνο ανάπτυξης οστεοπόρωσης, όπως:

  • Γήρανση
  • Έλλειψη άσκησης
  • Κακή διατροφική πρόσληψη βιταμινών D και K

Είναι ενδιαφέρον ότι η ανεπάρκεια μαγνησίου είναι επίσης ένας παράγοντας κινδύνου για την οστεοπόρωση. Η ανεπάρκεια μπορεί να αποδυναμώσει άμεσα τα οστά, αλλά μειώνει επίσης τα επίπεδα ασβεστίου στο αίμα, το κύριο δομικό στοιχείο των οστών.

4. Κόπωση και μυϊκή αδυναμία

Η κόπωση, μια κατάσταση που χαρακτηρίζεται από σωματική ή ψυχική εξάντληση ή αδυναμία, είναι ένα άλλο σύμπτωμα της ανεπάρκειας μαγνησίου. Η σοβαρή ή επίμονη κόπωση μπορεί να είναι σημάδι ενός προβλήματος υγείας. Δεδομένου ότι η κόπωση είναι ένα μη ειδικό σύμπτωμα, η αιτία της είναι αδύνατο να εντοπιστεί εκτός αν συνοδεύεται από άλλα συμπτώματα. Ένα άλλο πιο συγκεκριμένο σημάδι ανεπάρκειας μαγνησίου είναι η μυϊκή αδυναμία, επίσης γνωστή ως μυασθένεια. Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι η αδυναμία προκαλείται από την απώλεια καλίου στα μυϊκά κύτταρα, μια κατάσταση που σχετίζεται με την ανεπάρκεια μαγνησίου. Ως εκ τούτου, η ανεπάρκεια μαγνησίου είναι μια πιθανή αιτία κόπωσης ή αδυναμίας.

5. Υψηλή πίεση αίματος

Υπάρχουν ενδείξεις ότι τα χαμηλά επίπεδα μαγνησίου ή η κακή πρόσληψη μέσω της διατροφής μπορεί να αυξήσουν την αρτηριακή πίεση, ενώ αρκετές κριτικές έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι τα συμπληρώματα μαγνησίου μπορεί να μειώσουν την αρτηριακή πίεση, ειδικά σε ενήλικες με υψηλή αρτηριακή πίεση. Με απλά λόγια, η ανεπάρκεια μαγνησίου μπορεί να αυξήσει την αρτηριακή πίεση, η οποία, με τη σειρά της, αυξάνει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων. Ωστόσο, απαιτούνται περισσότερες μελέτες για να γίνει πλήρως κατανοητός ο ρόλος του.

6. Άσθμα

Ανεπάρκεια μαγνησίου παρατηρείται μερικές φορές σε άτομα με σοβαρό άσθμα. Επιπλέον, τα επίπεδα μαγνησίου τείνουν να είναι χαμηλότερα σε άτομα με άσθμα από ό, τι σε άτομα που δεν έχουν την πάθηση. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η έλλειψη μαγνησίου μπορεί να προκαλέσει τη συσσώρευση ασβεστίου στους μυς που περιβάλλουν τους αεραγωγούς των πνευμόνων. Αυτό προκαλεί συστολή των αεραγωγών, καθιστώντας την αναπνοή πιο δύσκολη. Ωστόσο, τα στοιχεία για την αποτελεσματικότητα των συμπληρωμάτων μαγνησίου σε άτομα με άσθμα είναι ασυνεπή.

7. Ακανόνιστος καρδιακός παλμός

Η καρδιακή αρρυθμία, ή ακανόνιστος καρδιακός παλμός, είναι από τα πιο σοβαρά συμπτώματα ανεπάρκειας μαγνησίου. Τα συμπτώματα της αρρυθμίας είναι ήπια στις περισσότερες περιπτώσεις. Συχνά, δεν έχει καθόλου συμπτώματα. Ωστόσο, σε μερικούς ανθρώπους, μπορεί να προκαλέσει αίσθημα παλμών της καρδιάς, που είναι παύσεις μεταξύ των καρδιακών παλμών.

Άλλα πιθανά συμπτώματα της αρρυθμίας περιλαμβάνουν:

  • Ζαλάδα
  • Δυσκολία στην αναπνοή
  • Πόνο στο στήθος
  • Λιποθυμία

Στις πιο σοβαρές περιπτώσεις, η αρρυθμία μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου ή καρδιακής ανεπάρκειας. Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι μπορεί να φταίει μια ανισορροπία των επιπέδων καλίου μέσα και έξω από τα κύτταρα των καρδιακών μυών, μια κατάσταση που σχετίζεται με την ανεπάρκεια μαγνησίου.

Μερικοί άνθρωποι με συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια και αρρυθμία έχουν αποδειχθεί ότι έχουν χαμηλότερα επίπεδα μαγνησίου από τους ανθρώπους που δεν έχουν την πάθηση. Η θεραπεία με ενέσεις μαγνησίου βελτίωσε σημαντικά την καρδιακή τους λειτουργία, ενώ τα συμπληρώματα μαγνησίου μπορεί επίσης να βοηθήσουν στη μείωση των συμπτωμάτων σε ορισμένα άτομα με αρρυθμία.

Πώς να λάβει κανείς αρκετό μαγνήσιο

magnesium
iStock

Ας δούμε τις διατροφικές ανάγκες σε μαγνήσιο

magnesium

Το μαγνήσιο εντοπίζεται ευρέως τόσο σε φυτά όσο και σε τρόφιμα ζωικής προέλευσης. Οι πλουσιότερες πηγές είναι οι σπόροι και οι ξηροί καρποί, αλλά τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα φασόλια και τα φυλλώδη πράσινα λαχανικά είναι επίσης σχετικά πλούσιες πηγές.

Παρακάτω είναι η περιεκτικότητα σε μαγνήσιο σε 100 γραμμάρια από μερικές από τις καλύτερες πηγές του:

  • αμύγδαλα: 286 mg
  • σπόροι κολοκύθας: 535 mg
  • μαύρη σοκολάτα: 152 mg
  • φιστίκια: 168 mg
  • ποπ κορν: 144 mg

Άλλες μεγάλες πηγές μαγνησίου είναι:

  • Ηλιόσποροι
  • Σπόροι chia
  • Κακάο
  • Καφέ
  • Κάσιους
  • Φουντούκια
  • Βρώμη

Το μαγνήσιο προστίθεται επίσης σε πολλά δημητριακά πρωινού και άλλα επεξεργασμένα τρόφιμα. Τα άτομα με θέματα υγείας που κάνουν το σώμα να χάνει μαγνήσιο, όπως ο διαβήτης, είναι σημαντικό να καταναλώνουν πολλά τρόφιμα πλούσια σε μαγνήσιο ή να παίρνουν συμπληρώματα.

 

 

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i