Ποια είναι η καλύτερη στιγμή της ημέρας για να πιoύμε καφέ;

Ποια η σχέση με την κορτιζόλη και ποιος ο ρόλος του καφέ στην απόδοση της άσκησης;

woman coffee iStock

Ο καφές είναι ένα από τα πιο δημοφιλή ποτά στον κόσμο. Περιέχει ένα πολύ δημοφιλές διεγερτικό που ονομάζεται καφεΐνη.

Πολλοί άνθρωποι πίνουν ένα φλιτζάνι από αυτό το καφεϊνούχο ρόφημα αμέσως μετά το πρωινό ξύπνημα, ενώ άλλοι πιστεύουν ότι είναι πιο ωφέλιμο να καθυστερήσουν για λίγες ώρες.

Διαβάστε Επίσης

Κορτιζόλη και καφές

Πολλοί είναι εκείνοι που απολαμβάνουν ένα φλιτζάνι καφέ, ή περισσότερα, όταν ξυπνάνε και σηκώνονται από το κρεβάτι ή λίγο αργότερα.

Ωστόσο, πιστεύεται ότι η κατανάλωση καφέ πολύ σύντομα μετά το ξύπνημα και την απομάκρυνση από το κρεβάτι, μειώνει τα διεγερτικά αποτελέσματά του, καθώς η ορμόνη του στρες, η κορτιζόλη, βρίσκεται στο μέγιστο επίπεδό της αυτή τη στιγμή.

Η κορτιζόλη είναι μια ορμόνη που μπορεί να ενισχύσει την εγρήγορση και την εστίαση. Ρυθμίζει επίσης τον μεταβολισμό, την απόκριση του ανοσοποιητικού συστήματος και την αρτηριακή πίεση.

Η ορμόνη ακολουθεί έναν ρυθμό ειδικά για τον κύκλο ύπνου-αφύπνισης, με τα υψηλά επίπεδα να κορυφώνονται 30-45 λεπτά μετά την αφύπνιση και σιγά-σιγά να μειώνονται καθ 'όλη τη διάρκεια της υπόλοιπης ημέρας.

Τούτου λεχθέντος, έχει προταθεί ότι η καλύτερη στιγμή για να πιεί κανείς καφέ είναι από τα μέσα έως αργά το πρωί, όταν το επίπεδο κορτιζόλης του είναι χαμηλότερο.

Για τους περισσότερους ανθρώπους που σηκώνονται γύρω στις 06:30 π.μ., αυτή η ώρα είναι μεταξύ 9:30 και 11:30 π.μ.

Ενώ μπορεί να υπάρχει κάποια αλήθεια σε αυτό, καμία μελέτη μέχρι σήμερα δεν έχει παρατηρήσει υψηλότερα διεγερτικά αποτελέσματα με την καθυστέρηση του πρωινού καφέ σε σύγκριση με την κατανάλωση αμέσως μετά την αφύπνιση.

Ένας άλλος λόγος για τον οποίο έχει προταθεί ότι πρέπει να καθυστερείται η κατανάλωση του πρωινού καφέ είναι ότι η καφεΐνη από τον καφέ μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα κορτιζόλης.

Η κατανάλωση καφέ όταν το επίπεδο κορτιζόλης είναι στο αποκορύφωμά του μπορεί να αυξήσει περαιτέρω τα επίπεδα αυτής της ορμόνης. Τα αυξημένα επίπεδα κορτιζόλης για μεγάλα χρονικά διαστήματα μπορεί να επηρεάσουν το ανοσοποιητικό σύστημα, προκαλώντας προβλήματα υγείας.

Ωστόσο, δεν έχουν υπάρξει μακροπρόθεσμες μελέτες σχετικά με τις επιπτώσεις της αυξημένης κορτιζόλης στην υγεία από την κατανάλωση καφέ. Επιπλέον, οι αυξήσεις της κορτιζόλης που προκαλούνται από την καφεΐνη τείνουν να μειώνονται σε άτομα που καταναλώνουν τακτικά καφεΐνη.

Τούτου λεχθέντος, πιθανότατα δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα αν προτιμά κανείς να πίνει καφέ αμέσως όταν σηκώνεται από το κρεβάτι και όχι αρκετές ώρες αργότερα.

Αλλά αν είναι πρόθυμος να αλλάξει το τελετουργικό του πρωινού καφέ, μπορεί να διαπιστώσει ότι η καθυστέρηση της πρόσληψης καφέ λίγες ώρες μπορεί να προσφέρει περισσότερη ενέργεια.

Συμπερασματικά, η καλύτερη στιγμή για να καταναλώνεται ο καφές πιστεύεται ότι είναι 9:30-11:30 π.μ. όταν το επίπεδο κορτιζόλης των περισσότερων ανθρώπων είναι χαμηλότερο. Μένει να καθοριστεί αν αυτό είναι αλήθεια. Η καφεΐνη μπορεί να αυξήσει την κορτιζόλη, αλλά οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην υγεία από αυτή είναι άγνωστες.

Διαβάστε Επίσης

Ο καφές μπορεί να ενισχύσει την απόδοση της άσκησης

Ο καφές είναι γνωστός για την ικανότητά του να προάγει και να αυξάνει την εγρήγορση, αλλά είναι επίσης ένας αποτελεσματικός ενισχυτής απόδοσης άσκησης λόγω της περιεκτικότητάς του σε καφεΐνη.

Επιπλέον, ο καφές μπορεί να είναι μια πολύ φθηνότερη εναλλακτική λύση σε συμπληρώματα που περιέχουν καφεΐνη, όπως οι σκόνες πριν από την προπόνηση.

Αρκετές μελέτες έχουν δείξει ότι η καφεΐνη μπορεί να καθυστερήσει την κόπωση που επέρχεται από την άσκηση και να βελτιώσει τη μυϊκή δύναμη και αντοχή.

Αν θέλει κάποιος να βελτιστοποιήσει τα ευεργετικά αποτελέσματα του καφέ στην απόδοση της άσκησης, είναι καλύτερο να καταναλώνει τον καφέ του 30-60 λεπτά πριν από μια προπόνηση ή αθλητικό αγώνα. Αυτός είναι ο χρόνος που χρειάζεται ώστε τα επίπεδα καφεΐνης να κορυφωθούν στο σώμα.

Η αποτελεσματική δόση καφεΐνης για τη βελτίωση της απόδοσης της άσκησης είναι 3-6 mg ανά kg σωματικού βάρους.

Για ένα άτομο που ζυγίζει για παράδειγμα 68 kg, αυτό ισοδυναμεί με περίπου 200-400 mg καφεΐνης, ή 2-4 φλιτζάνια (475-950 mL) καφέ.

Συμπερασματικά, τα οφέλη στην απόδοσης στην άσκηση από την καφεΐνη που προέρχεται από τον καφέ μπορούν να επέλθουν μέσα σε 30-60 λεπτά από την κατανάλωση του ροφήματος.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Life

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i