Πώς η στάση ύπνου επηρεάζει τη διάρκεια ζωής σου

Και όμως η στάση ύπνου και ο τρόπος που κοιμάσαι είναι υπεύθυνα για το μέσο όρο ζωής σου!

sleeping iStock

Σύμφωνα με τους ειδικούς, η στάση ύπνου που προτιμάς να κοιμάσαι μπορεί να προκαλέσει ή να επιδεινώσει μια σειρά από προβλήματα υγείας.

Ο καθένας από μας επιλέγει διαφορετική στάση για να ξεκουραστεί και να απολαύσει την ανάπαυλά του. Δεν είναι άλλωστε μυστικό ότι η στάση που επιλέγεις για τον ύπνο σου λένε πολλά για σένα. Εκτός όμως, από τα σημάδια στο δέρμα, οι συνήθειες του ύπνου σου μπορεί να σε επηρεάσουν πολύ περισσότερο, λένε οι ειδικοί.

Όπως έχουν δείξει αρκετές μελέτες, ο πόνος στην πλάτη από έναν άβολο ύπνο είναι το λιγότερο, μπροστά στα υπόλοιπα προβλήματα που μπορούν να δημιουργηθούν. Κάθε στάση έχει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά της όσον αφορά τον στον ύπνο αλλά και την υγεία σου.

Αυτό που κάνεις γενικά μέσα στη μέρα είναι αυτό που πυροδοτεί τον πόνο και τη δυσφορία που νιώθεις όταν κοιμάσαι σε συγκεκριμένες θέσεις. Ένας από τους πιο συνηθισμένους παράγοντες που συμβάλλουν σε αυτό είναι η καθιστική ζωή, επομένως είναι σημαντικό να κινείσαι τακτικά κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Grounding |Τι να κάνεις μόλις ξυπνάς για να μην έχεις άγχος

Τι επιπτώσεις έχει στην υγεία σου η στάση ύπνου

1. Αν κοιμάσαι μπρούμυτα

front_sleepers
iStock

Αν και υπάρχουν ορισμένα πλεονεκτήματα όταν κοιμάσαι μπρούμυτα, όπως το μειωμένο ροχαλητό και οι πιο ανοιχτοί αεραγωγοί, είναι επίσης η θέση που συνδέεται συχνότερα με πόνους στον αυχένα και την πλάτη.

Η στροφή του λαιμού σου προς το πλάι επιβαρύνει τον αυχένα σου και επιπλέον δημιουργείται μια καμπύλη στη σπονδυλική σου στήλη. Η άμεση πίεση στο πρόσωπο μπορεί να συμβάλει στην εμφάνιση ρυτίδων με την πάροδο του χρόνου.

Shape Tip: Αν κοιμάσαι μπρούμυτα, οι ειδικοί συμβουλεύουν την χρήση ενός λεπτού μαξιλαριού (ή καθόλου μαξιλαριού) για να ανακουφιστείς από τον πόνο που προκαλεί αυτή η στάση και να τοποθετήσεις ένα μαξιλάρι κάτω από τη λεκάνη για να βοηθήσεις στη στήριξη της μέσης.

2. Αν κοιμάσαι ανάσκελα

back_sleepers
iStock

Σύμφωνα με τον Lerderle, μία από τις πιο συνηθισμένες (και προβληματικές) καταστάσεις που σχετίζονται με όσους κοιμούνται ανάσκελα είναι η υπνική άπνοια. Αυτό συμβαίνει όταν ο μαλακός ιστός στο πίσω μέρος του λαιμού χαλαρώνει κατά τη διάρκεια του ύπνου και προκαλεί ροχαλητό ή διακοπή της αναπνοής

Η υπνική άπνοια διαταράσσει τη ροή και την ποιότητα του ύπνου σου, και προκαλεί κόπωση, η οποία μπορεί να επηρεάσει καθημερινές δραστηριότητες όπως η εργασία ή η οδήγηση

Υπάρχουν επίσης επιπτώσεις στη σωματική υγεία. Γνωρίζεις ότι ο κακής ποιότητας ύπνος αυξάνει τον κίνδυνο διαβήτη, καρδιακών παθήσεων και άλλων συννοσηροτήτων; Η υπνική άπνοια είναι υπεύθυνη για όλα αυτά τα προβλήματα.

Shape Tip: Για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων, αν κοιμάσαι ανάσκελα, φρόντισε να βρίσκεσαι σε υπερυψωμένη θέση. Η βέλτιστη θέση για την ευθυγράμμιση της σπονδυλικής στήλης είναι να ξαπλώνεις ανάσκελα με ένα μαξιλάρι κάτω από τα γόνατα για να μαλακώνει η πλάτη. Αυτή η θέση διατηρεί το φυσικό περίγραμμα της σπονδυλικής σου στήλης.

3. Αν κοιμάσαι στο πλάι

side_sleepers
iStock

Παρά το γεγονός ότι είναι η πιο δημοφιλής στάση ύπνου, οι ειδικοί λένε ότι οι άνθρωποι μπορεί να αντιμετωπίσουν διαφορετικά προβλήματα υγείας ανάλογα με το αν προτιμούν την αριστερή ή τη δεξιά πλευρά

Ειδικά για τις εγκύους και τους ανθρώπους που υποφέρουν από γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση, οι ειδικοί προειδοποιούν να μην κοιμούνται στη δεξιά πλευρά: Αυτό συμβαίνει επειδή το στομάχι είναι χαμηλότερα από τον οισοφάγο.

Για όσους πάσχουν από καρδιακές παθήσεις, ωστόσο, η δεξιά πλευρά είναι η συνιστώμενη θέση ύπνου, καθώς ανακουφίζει από την πίεση που ασκείται στην καρδιά λόγω της βαρύτητας. 

Οι γυναίκες με σιλουέτα κλεψύδρας που κοιμούνται σε μαλακό στρώμα θα βυθιστούν σε αυτό, προκαλώντας πίεση στην σπονδυλική στήλη και τους γοφούς, ενώ οι άνδρες που κοιμούνται στο πλάι μπορεί να τείνουν να έχουν περισσότερους πόνους στους ώμους τους καθώς μεγαλώνουν και οι μύες τους αποδυναμώνονται. Επίσης ο ύπνος στο πλάι μπορεί επίσης να προκαλέσει ρυτίδες και χαλάρωση του στήθους.

Σύμφωνα με μια μελέτη του 2022 από το Πανεπιστήμιο Δασολογίας του Πεκίνου και το Chenzhou Vocational Technical College που εξέτασε τον τρόπο με τον οποίο η ποιότητα του ύπνου επηρεάζεται από τη στάση, τα άτομα χωρίς διαταραχές ύπνου που προτιμούν να κοιμούνται στο πλάι, κοιμούνται καλύτερα από εκείνους που τους αρέσει να κοιμούνται ανάσκελα.

Shape Tip: Οι ειδικοί ύπνου συνιστούν εάν κοιμάσαι στο πλάι να χρησιμοποιείς ένα εργονομικό μαξιλάρι για βέλτιστη ευθυγράμμιση του αυχένα και της σπονδυλικής στήλης και να τοποθετείς ένα μαξιλάρι ανάμεσα στα γόνατα για να στηρίζουν τους γοφούς και να μειώνουν την καταπόνηση της μέσης.

7 μύθοι για τον πόνο στην πλάτη | Τι ισχύει τελικά;

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Life

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i