7 συμβουλές πρόληψης του καρκίνου που βοηθούν στη μείωση του κινδύνου εμφάνισής του, σύμφωνα με τους ειδικούς

Η πλειοψηφία των καρκίνων μπορεί να προληφθεί μέσω αλλαγών στον τρόπο ζωής.

BeFunky-collage

Παρόλο που ορισμένοι παράγοντες που μπορούν να οδηγήσουν σε καρκίνο όπως η γενετική είναι εκτός του ελέγχου των ατόμων, υπάρχουν μερικά πράγματα που μπορεί κανείς να κάνει για να μειώσει τον κίνδυνο- και οι γιατροί λένε ότι είναι πιο σημαντικά απ' όσο νομίζουν οι περισσότεροι.

«Η πλειοψηφία των καρκίνων μπορεί να προληφθεί μέσω αλλαγών στον τρόπο ζωής», λέει στο Health.com ο Therese Bevers, MD, ιατρικός διευθυντής του Κέντρου Πρόληψης του Καρκίνου στο MD Anderson Cancer Center.

Παράγοντες του τρόπου ζωής, όπως η διατροφή, η συχνότητα άσκησης, η κατανάλωση αλκοόλ, είναι πολύ σημαντικοί για τον τελικό κίνδυνο για εμφάνιση καρκίνου. Η παχυσαρκία, το κάπνισμα και η χρήση αλκοόλ είναι μερικοί καθοριστικοί παράγοντες στη διάγνωση του καρκίνου και όλα αυτά τροποποιούνται με αλλαγές στον τρόπο ζωής.

Σύμφωνα με την Αμερικανική Αντικαρκινική Εταιρεία (ACS) περισσότερες από τέσσερις στις 10 περιπτώσεις καρκίνου συνδέονται με παράγοντες του τρόπου ζωής που μπορούν να αλλάξουν.

Δεν πρόκειται για τεράστιες αλλαγές: Είναι ως επί το πλείστον μικρά βήματα που σχεδόν όλοι μπορούν να κάνουν για να μειώσουν τον κίνδυνο και τα περισσότερα από αυτά είναι καλά και για τη συνολική υγεία. Ας δούμε μερικά από αυτά:

Αποφυγή καπνίσματος

Το κάπνισμα προκαλεί περίπου το 20% όλων των καρκίνων και το 30% όλων των θανάτων από καρκίνο στις ΗΠΑ, αναφέρει η Αμερικανική Αντικαρκινική Εταιρεία. Περίπου το 80% των καρκίνων του πνεύμονα, η κύρια αιτία θανάτου από καρκίνο σε άνδρες και γυναίκες, προκαλούνται από το κάπνισμα. Μάλιστα, το κάπνισμα αυξάνει και τον κίνδυνο άλλων καρκίνων όπως του στόματος και του λαιμού, των νεφρών, του ήπατος, της ουροδόχου κύστης, του στομάχου, του παχέος εντέρου και του παγκρέατος. Το κάπνισμα είναι η πιο σημαντική αιτία καρκίνου που μπορεί να προληφθεί. Εάν κάποιος είναι ήδη καπνιστής μπορεί να μιλήσει με τον γιατρό του για τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να σταματήσει.

Χρήση αντηλιακού

Ο καρκίνος του δέρματος είναι μία από τις πιο συνηθισμένες μορφές καρκίνου. Η έκθεση στις υπεριώδεις (UV) ακτίνες του ήλιου μπορεί να βλάψει το δέρμα σε μόλις 15 λεπτά, αυξάνοντας τον κίνδυνο καρκίνου του δέρματος.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο συνίσταται να γίνεται ευρεία χρήση αντηλιακού με SPF 15 ή υψηλότερο πριν την έξοδο κάποιου από το σπίτι του -ακόμη και σε συννεφιασμένες ή δροσερές ημέρες- και να γίνεται εκ νέου ανανέωση κάθε δύο ώρες. Θα πρέπει επίσης να ανανεώνεται ξανά μετά το κολύμπι, την εφίδρωση ή το σκούπισμα με πετσέτα. Τα περισσότερα αντηλιακά λειτουργούν απορροφώντας, αντανακλώντας ή διασκορπίζοντας το ηλιακό φως, προστατεύοντας το δέρμα από τις ακτίνες UV.

Μείωση κατανάλωσης αλκοόλ

Αυτό είναι (δικαιολογημένα) λίγο συγκεχυμένο. Υπήρξε πολλή συζήτηση, ακόμη και έρευνα, που διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που πίνουν κόκκινο κρασί έχουν χαμηλότερο κίνδυνο καρκίνου. Ο κύριος παράγοντας φαίνεται να είναι η αντιοξειδωτική και φυτική ένωση ρεσβερατρόλη, η οποία βρίσκεται στα σταφύλια που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή του κρασιού.

Η έρευνα έχει διαπιστώσει ότι η ρεσβερατρόλη μπορεί να προστατεύσει τα κύτταρα από βλάβες που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ορισμένες μορφές καρκίνου, αλλά δεν υπάρχει οριστική σύνδεση. Οι επιστήμονες προσπαθούν επίσης να καταλάβουν αν η ρεσβερατρόλη στο κόκκινο κρασί μειώνει πραγματικά τον κίνδυνο καρκίνου.

Η χρήση αλκοόλ έχει συνδεθεί με τον καρκίνο: Τα στοιχεία δείχνουν ότι όσο περισσότερο αλκοόλ πίνει ένα άτομο, τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος ανάπτυξης ορισμένων μορφών καρκίνου, συμπεριλαμβανομένων των καρκίνων κεφαλής και τραχήλου, μαστού, ήπατος και παχέος εντέρου.

Για την πλήρη εξάλειψη του κινδύνου καρκίνου από το αλκοόλ, πρέπει να αποφεύγεται πλήρως το αλκοόλ. Ωστόσο πολλοί είναι όσοι θέλουν να πίνουν λίγο, με τη συνιστώμενη δόση να είναι ένα ποτό ή λιγότερο την ημέρα για τις γυναίκες και δύο ποτά ή λιγότερο την ημέρα για τους άνδρες.

Περιορισμός κατανάλωσης κόκκινου και επεξεργασμένου κρέατος

Ο Διεθνής Οργανισμός Έρευνας για τον Καρκίνο, ο οργανισμός για τον καρκίνο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, κατέληξε στο συμπέρασμα το 2014 ότι η κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων κόκκινου και επεξεργασμένου κρέατος μπορεί να αυξήσει ελαφρώς τον κίνδυνο ανάπτυξης ορισμένων τύπων καρκίνου. Μάλιστα, ταξινομεί συγκεκριμένα το κόκκινο κρέας ως «πιθανώς καρκινογόνο για τον άνθρωπο» και το επεξεργασμένο κρέας ως «καρκινογόνο για τον άνθρωπο», σημειώνοντας ότι υπάρχουν επαρκή στοιχεία ότι τα επεξεργασμένα κρέατα προκαλούν καρκίνο στους ανθρώπους.

Ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα είναι ότι τα επεξεργασμένα κρέατα περιέχουν νιτρικά άλατα, τα οποία έχουν αναγνωριστεί ως καρκινογόνα. Χωρίς να σημαίνει ότι η κατανάλωσή τους θα προκαλέσει εξ αρχής σε κάποιον καρκίνο, θα πρέπει σε γενικές γραμμές να αποφεύγονται τα τρόφιμα που έχουν καρκινογόνους παράγοντες σε αυτά.

Σωματική άσκηση

Η σωματική δραστηριότητα μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρκίνου βοηθώντας στη διατήρηση ενός υγειούς βάρους- το υπερβολικό βάρος ή η παχυσαρκία αυξάνει τον κίνδυνο αρκετών καρκίνων, συμπεριλαμβανομένου αυτού του μαστού, του παχέος εντέρου και του ορθού, του ενδομητρίου, του οισοφάγου, του παγκρέατος, του ήπατος και των νεφρών.

Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους συμβαίνει αυτό, αλλά ένα από τα κύρια ζητήματα είναι ότι το επιπλέον βάρος κάνει το σώμα να παράγει και να κυκλοφορεί περισσότερα οιστρογόνα και ινσουλίνη, τα οποία μπορούν να διεγείρουν την ανάπτυξη του καρκίνου.

Συνίσταται λοιπόν να κάνει κανείς 150 έως 300 λεπτά μέτριας έντασης άσκησης την εβδομάδα ή 75 έως 150 λεπτά έντονης έντασης δραστηριότητας κάθε εβδομάδα (ή έναν συνδυασμό και των δύο). Οι μέτριας έντασης δραστηριότητες περιλαμβάνουν μια γρήγορη βόλτα ή ποδηλασία, βασικά, απλά την αύξηση των καρδιακών παλμών.

Κατανάλωση πολύχρωμης διατροφής

Δεν υπάρχει καμία διατροφή που θεωρείται αντικαρκινική, αλλά η κατανάλωση ενός καλού μείγματος θρεπτικών ουσιών μπορεί να μειώσει τις πιθανότητες να παρουσιάσει κανείς καρκίνο. Για να μειώσει κανείς τον κίνδυνο συνίσταται να καταναλώνει :

  • Τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνες, μέταλλα και άλλα θρεπτικά συστατικά
  • Τρόφιμα χαμηλών θερμίδων που βοηθούν στην επίτευξη/διατήρηση ενός υγιούς βάρους
  • Μια πολύχρωμη ποικιλία λαχανικών, ειδικά σκούρα πράσινα, κόκκινα και πορτοκαλί λαχανικά
  • Πλούσια σε φυτικές ίνες φασόλια και μπιζέλια
  • Μια πολύχρωμη ποικιλία φρούτων
  • Δημητριακά ολικής αλέσεως και καστανό ρύζι

Συνίσταται επίσης ο περιορισμός των κόκκινων και επεξεργασμένων κρεάτων, των ζαχαρούχων ποτών και των εξαιρετικά επεξεργασμένων τροφίμων.

Εμβόλιο HPV

Ο ιός των ανθρώπινων θηλωμάτων (HPV) μολύνει εκατομμύρια ανθρώπους κάθε χρόνο. Οι περισσότερες HPV λοιμώξεις εξαφανίζονται από μόνες τους, αλλά όσες δεν ξεπερνιούνται μπορούν να οδηγήσουν σε καρκίνους του τραχήλου της μήτρας, του κόλπου, του αιδοίου, του πέους, του πρωκτού και του πίσω μέρους του λαιμού.

Το εμβόλιο για τον ιό των ανθρώπινων θηλωμάτων μπορεί να αποτρέψει πολλούς από τους καρκίνους που οφείλονται στον ιό και δυνητικά να αλλάξει τη ζωή για πολλούς ανθρώπους.

Διάβασε ακόμα: 9 βασικές πληροφορίες για να καταλάβεις καλύτερα τι είναι ο καρκίνος

Διάβασε ακόμα: Καρκίνος των ωοθηκών: Όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζεις για να τον προλάβεις

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i