3 συμβουλές για υγιές έντερο και χαρούμενο εγκέφαλο!

Το έντερο και ο εγκέφαλος επηρεάζουν την καλή λειτουργία του οργανισμού σου.

προβιοτικά έντερο προβιοτικά κάνουν καλό στην υγεία Andrii Zastrozhnov

Συνεργάστηκε ο Νικόλαος Βιάζης, γαστρεντερολόγος, διευθυντής Ε.Σ.Υ. – Γαστρεντερολογικό Τμήμα, Γ.Ν.Α. «Ο Ευαγγελισμός».

Το πεπτικό σύστημα και ο εγκέφαλος είναι δύο ξεχωριστά συστήματα που βρίσκονται σε συνεχή επαφή μεταξύ τους και με βάση το πόσο καλή είναι η σχέση τους το αποτέλεσμα θα επηρεάσει την ευτυχία αλλά και την υγεία σου. Εδώ θα μάθεις πώς να διατηρείς το καθένα από αυτά ισχυρό και υγιές.

‣ Εγκέφαλος και έντερο μοιράζονται πληροφορίες όλο το 24ωρο. Τα δύο συστήματα καλύπτονται με νευρικά κύτταρα, ενώ το έντερο έχει ακόμα και το δικό του νευρικό σύστημα.

Όταν πεινάς ή διψάς, το έντερό σου αναλαμβάνει να στείλει σήματα στον εγκέφαλο προκειμένου να καταλάβει τις διαθέσεις του.

Όταν ο εγκέφαλός σου βιώνει συναισθήματα άγχους, ειδοποιεί το έντερο. Και τότε νιώθεις «πεταλούδες» στο στομάχι.

‣ Το μονοπάτι: Μεταξύ των δύο συστημάτων υπάρχει ένα μονοπάτι με νευροδιαβιβαστές και ορμόνες που ταξιδεύουν συνεχώς από τη μία περιοχή στην άλλη.

Συγκοινωνούντα δοχεία

Ό,τι συμβαίνει στο μυαλό επηρεάζει τη λειτουργία του εντέρου και ό,τι συμβαίνει στο έντερο μπορεί να αλλάξει τη λειτουργία του εγκεφάλου. Αυτό μπορεί να είναι κάτι πολύ χρήσιμο, όπως όταν, για παράδειγμα, το έντερο ενημερώνει τον εγκέφαλό σου ότι έχεις χορτάσει. Άλλες φορές, πάλι, όταν έχεις τρομερή ένταση με προθεσμίες και αναθέσεις στη δουλειά σου, είναι πολύ πιθανό να βιώνεις προβλήματα που επηρεάζουν τόσο τον εγκέφαλο όσο και το έντερο.

Υγιής εγκέφαλος και υγιές έντερο

‣ Μην ξεφεύγεις από το πρόγραμμα άσκησης: Όταν βρίσκεσαι εν μέσω αγχωτικών καταστάσεων, ο εγκέφαλός σου στέλνει ένα είδος προειδοποίησης στο έντερο, που μπορεί να οδηγήσει σε στομαχικές διαταραχές. Σε ορισμένες περιπτώσεις το άγχος μπορεί ακόμα και να προκαλέσει εξάρσεις του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου, μιας χρόνιας κατάστασης, που προκαλεί συμπτώματα όπως κράμπες, φούσκωμα και δυσκοιλιότητα. Με τη σειρά τους, τα γαστρεντερολογικά προβλήματα μπορούν να στείλουν σήματα στον εγκέφαλο, τα οποία μπορούν να οδηγήσουν σε κρίσεις άγχους ή κατάθλιψη. «Πρόκειται για έναν φαύλο κύκλο» σχολιάζει ο γαστρεντερολόγος Νίκος Βιάζης.

‣ Έλεγξε το άγχος σου: Ένας από τους καλύτερους τρόπους για να το πετύχεις είναι η άσκηση. Η yoga, το περπάτημα, η ποδηλασία, ο χορός, το κολύμπι και όποια μορφή άσκησης προτιμάς θα σε βοηθήσουν να ελαχιστοποιήσεις το άγχος και την ένταση που σε κυριεύει, σύμφωνα με πολλές μελέτες. Ο διαλογισμός είναι, επίσης, ευεργετικός. Οτιδήποτε μπορείς να κάνεις για να καταλαγιάσεις το άγχος που αισθάνεσαι θα σε βοηθήσει, επίσης, να ηρεμήσεις το στομάχι σου.

‣ Θρέψε τα καλά μικρόβια του εντέρου σου: Το 90% της σεροτονίνης, της ορμόνης που ευθύνεται για την καλή σου διάθεση, παράγεται στο έντερό σου. Έτσι, ένα υγιές μικροβίωμα είναι τόσο ευεργετικό για τη διάθεσή σου όσο και για το πεπτικό σου. Απόφυγε τα επεξεργασμένα τρόφιμα και τα τεχνητά σάκχαρα όσο το δυνατόν περισσότερο. Επιπλέον, φρόντισε να ακολουθείς μια δίαιτα υψηλής περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες, με φρούτα και λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως και, φυσικά, ψάρια. Η κατανάλωση προβιοτικών, αν η διατροφή σου δεν επαρκεί, ενδείκνυται, αφού πρώτα μιλήσεις με το γιατρό σου.

Διάβασε επίσης: Αέρια στο έντερο: Τροφές που προκαλούν φούσκωμα, τυμπανισμό και αέρια

Διάβασε επίσης: Πόνος στο στομάχι: Αέρια στο έντερο, πέτρα στη χολή, πέτρα στα νεφρά και άλλες πιθανές αιτίες

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i