Ποιες ασκήσεις μπορούν να βοηθήσουν στην καταπολέμηση του ιλίγγου;

Το "vertigo" είναι μια αίσθηση περιστροφής ή ζάλης. Ένα άτομο μπορεί να είναι ακίνητο αλλά να αισθάνεται ότι το περιβάλλον δεν είναι σταθερό και γυρίζει.

workout vertigo iStock

Ο ίλιγγος προκαλεί ζάλη ή αίσθηση περιστροφής και μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την ικανότητα ενός ατόμου να φέρει σε πέρας καθημερινές δραστηριότητες. Ορισμένα φάρμακα αλλά και κατάλληλες ασκήσεις μπορεί να βοηθήσουν.

Ο ίλιγγος μπορεί να προέρχεται από ένα πρόβλημα με το εσωτερικό του αυτιού, τον εγκέφαλο ή την οδό των αισθητήριων νεύρων. Μπορεί να προκαλέσει διαφόρων ειδών προβλήματα σε ένα άτομο όπως να αισθάνεται εκτός ισορροπίας, ακόμη και όταν δεν κινείται. Ορισμένες ασκήσεις μπορεί να βοηθήσουν στην ανακούφιση της αίσθησης αυτής, στη βελτίωση της ισορροπίας του ατόμου και στη μείωση του κινδύνου πτώσης.

Διαβάστε Επίσης

Τι είναι ο ίλιγγος;

Το "vertigo" είναι μια αίσθηση περιστροφής ή ζάλης. Ένα άτομο μπορεί να είναι ακίνητο αλλά να αισθάνεται ότι το περιβάλλον δεν είναι σταθερό και γυρίζει.

Υπάρχουν δύο βασικοί τύποι ιλίγγου, ο κεντρικός και ο περιφερειακός:

Ο κεντρικός ίλιγγος προκύπτει από ένα ζήτημα που σχετίζεται με τον εγκέφαλο και η έρευνα δείχνει ότι ο ίλιγγος είναι κεντρικός σε περίπου 20% των περιπτώσεων.

Ο περιφερικός ίλιγγος, ο δεύτερος τύπος, προκύπτει από πρόβλημα με το εσωτερικό του αυτιού ή το αιθουσαίο νεύρο. Ο περιφερικός ίλιγγος αντιπροσωπεύει περίπου το 80% των περιπτώσεων ιλίγγου.

Ένα πρόβλημα υγείας που ονομάζεται καλοήθης παροξυσμικός ίλιγγος θέσης (BPPV) είναι η πιο κοινή αιτία περιφερικού ίλιγγου. Μπορεί να προκύψει από τη μετατόπιση των κρυστάλλων ανθρακικού ασβεστίου στο εσωτερικό του αυτιού, γεγονός που διαταράσσει την ισορροπία του ατόμου.

Συμπτώματα

Ένα άτομο με ίλιγγο αισθάνεται ότι το κεφάλι του ή ο χώρος γύρω τους κινείται ή περιστρέφεται. Ο ίλιγγος είναι ένα σύμπτωμα, αλλά μπορεί να προκαλέσει ή και να συμβαίνει παράλληλα με μερικά ακόμη συμπτώματα.

Αυτά περιλαμβάνουν:

  • προβλήματα ισορροπίας
  • ζαλάδα
  • αίσθηση ναυτίας
  • εμετό
  • βουητό στα αυτιά, που ονομάζεται "εμβοές"
  • πονοκεφάλους
  • νυσταγμό, κατά τον οποίο τα μάτια κινούνται ανεξέλεγκτα, συνήθως από άκρη σε άκρη

Ασκήσεις για την καταπολέμηση του ιλίγγου

Οι ασκήσεις για τον ίλιγγο μπορεί να είναι ιδιαίτερα χρήσιμες για άτομα με BPPV, καθώς η σωματική δραστηριότητα μπορεί να βοηθήσει στην ανακατανομή των κρυστάλλων. Για άτομα με άλλους τύπους ιλίγγου, οι ασκήσεις μπορεί να είναι λιγότερο αποτελεσματικές.

Μερικές διαφορετικές ασκήσεις μπορούν να βοηθήσουν στην ανακούφιση του ιλίγγου. Συνήθως, αυτές οι ασκήσεις θεωρούνται θεραπεία αποκατάστασης αιθουσαίου ή μέρος διαδικασίας επανατοποθέτησης καναλιού.

Μερικά παραδείγματα περιλαμβάνουν:

Ασκήσεις Brandt-Daroff

Αυτές περιλαμβάνουν τη μετάβαση από ξαπλωτή σε καθιστή θέση. Ένα άτομο πρέπει να χρησιμοποιεί μια μαλακή επιφάνεια, όπως ένα κρεβάτι ή καναπέ. Οι ασκήσεις αυτές είναι αποτελεσματικές επειδή επανεκπαιδεύουν το σώμα για να αντιμετωπίζει τη ζάλη σε ένα ασφαλές περιβάλλον.

Για την εκτέλεση ασκήσεων Brandt-Daroff:

  • Καθίστε όρθιοι στην άκρη του κρεβατιού ή του καναπέ.
  • Γυρίστε το κεφάλι 45 μοίρες, ή όσο είναι άνετο, προς τα αριστερά.
  • Χαμηλώστε τη δεξιά πλευρά του σώματος, διατηρώντας το κεφάλι στην ίδια θέση.
  • Κρατήστε αυτήν τη θέση για 30 δευτερόλεπτα ή έως ότου σταματήσει η ζάλη.
  • Επιστρέψτε αργά στην αρχική θέση.
  • Γυρίστε το κεφάλι πίσω στο κέντρο.
  • Επαναλάβετε την άσκηση από την άλλη πλευρά.

Ασκήσεις Empley

Αυτή είναι μια σειρά κινήσεων που μπορούν να βοηθήσουν στην ανακούφιση του ιλίγγου επανατοποθετώντας τους κρυστάλλους στο εσωτερικό αυτί. Ο στόχος είναι να ανακουφιστεί η ναυτία και η ζάλη.

Η έρευνα δείχνει ότι η μέθοδος αυτή είναι μια ιδιαίτερα ασφαλής και αποτελεσματική θεραπεία για το BPPV.

Για την εκτέλεση των ασκήσεων Epley εάν ο ίλιγγος προκύπτει από πρόβλημα με το δεξί αυτί:

  • Καθίστε στην άκρη ενός κρεβατιού.
  • Γυρίστε το κεφάλι 45 μοίρες, ή όσο είναι άνετο, προς τα δεξιά.
  • Ξαπλώστε γρήγορα.
  • Διατηρήστε αυτήν τη θέση για 30 δευτερόλεπτα.
  • Γυρίστε το κεφάλι έτσι ώστε να είναι τώρα 45 μοίρες προς τα αριστερά.
  • Διατηρήστε αυτήν τη θέση για 30 δευτερόλεπτα.
  • Γυρίστε το κεφάλι και το σώμα κατά 90 μοίρες προς τα αριστερά, στο κρεβάτι.
  • Διατηρήστε αυτήν τη θέση για 30 δευτερόλεπτα.
  • Καθίστε αργά.

Θεραπείες και άλλες επιλογές

Μερικές φορές ο ίλιγγος υποχωρεί χωρίς θεραπεία, αλλά η καλύτερη συνολική προσέγγιση εξαρτάται από την αιτία. Εάν ο ίλιγγος οφείλεται σε βακτηριακή λοίμωξη στο αυτί, για παράδειγμα, ένας γιατρός μπορεί να συνταγογραφήσει αντιβιοτικά.

Μπορούν να συνταγογραφήσουν ή να συστήσουν άλλα φάρμακα, όπως αντιισταμινικά ή αντιεμετικά, τα οποία μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της ζαλάδας και της ναυτίας.

Μερικοί άνθρωποι επωφελούνται επίσης από θεραπείες στο σπίτι, όπως η κατανάλωση ροφημάτων. (πχ τσάι ginger ή Ginkgo biloba)

Τέλος, αν οι άλλες θεραπείες δεν είναι αποτελεσματικές, μπορεί να είναι απαραίτητη η  χειρουργική επέμβαση. Για παράδειγμα, στο BPPV και το ακουστικό νεύρωμα η χειρουργική επέμβαση μπορεί να είναι μια πολύ καλή λύση.

Διαβάστε Επίσης

 

 

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i