Τι κάνουν οι "cool" άνθρωποι διαφορετικά; Η επιστήμη εξηγεί τα χαρακτηριστικά που τους κάνουν να ξεχωρίζουν

Δες τα χαρακτηριστικά που τους κάνουν να τραβούν τα βλέμματα, σύμφωνα με τη νέα επιστημονική έρευνα.

Τι σημαίνει να είσαι "cool"; Μήπως είναι απλώς θέμα στυλ ή έχει να κάνει με την προσωπικότητα; Και πώς οι άνθρωποι που θεωρούνται "cool" καταφέρνουν να είναι τόσο ξεχωριστοί, χωρίς να προσπαθούν ιδιαίτερα; Η έννοια τού coolness έχει συζητηθεί από πολλούς, αλλά τώρα μια διεθνής επιστημονική έρευνα έρχεται να μας αποκαλύψει τα ακριβή χαρακτηριστικά που καθορίζουν την "cool" προσωπικότητα (και δεν είναι μόνο η εμφάνιση).

"Άντε να περάσει η εβδομάδα": Ζεις για το Σαββατοκύριακο ή για κάτι παραπάνω; 

Η έρευνα που αποκαλύπτει το μυστικό της γοητείας

Αυτή η έρευνα δεν περιορίζεται σε υποκειμενικές απόψεις, αλλά στηρίχτηκε σε δεδομένα από 6.000 συμμετέχοντες σε 12 χώρες, όπως οι ΗΠΑ, Αυστραλία, Ινδία και Χιλή, και από τις πιο διαφορετικές κουλτούρες του κόσμου. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το "cool" είναι στην πραγματικότητα ένα σύνολο χαρακτηριστικών που μοιράζονται οι άνθρωποι που φαίνονται να "επιβάλλονται" χωρίς να το προσπαθούν. Δεν πρόκειται μόνο για το να είναι κάποιος απλώς αρεστός ή καλός, αλλά και για τις πιο σύνθετες πτυχές της προσωπικότητάς τους.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, το "cool" έχει να κάνει με τον συνδυασμό "καλών" χαρακτηριστικών που όλοι επιθυμούμε και πιο αμφιλεγόμενων, "αντισυμβατικών" στοιχείων που προσδίδουν μοναδικότητα και γοητεία. Ο Caleb Warren, αναπληρωτής καθηγητής μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνα και επικεφαλής της έρευνας, εξηγεί: "Για να θεωρηθεί κάποιος cool, πρέπει να είναι κάπως συμπαθητικός ή αξιοθαύμαστος, κάτι που τον καθιστά παρόμοιο με τους καλούς ανθρώπους. Ωστόσο, οι cool άνθρωποι συχνά διαθέτουν και άλλα χαρακτηριστικά που δεν είναι απαραίτητα "καλά" με την παραδοσιακή ηθική, όπως η ηδονιστική διάθεση και η δύναμη".

Τα 6 χαρακτηριστικά που καθορίζουν την προσωπικότητα του "cool"

Η επιστημονική ομάδα εντόπισε έξι βασικά χαρακτηριστικά που κάνουν έναν άνθρωπο "cool":

► Εξωστρέφεια: Οι cool άνθρωποι είναι κοινωνικοί και ανοιχτοί στις αλληλεπιδράσεις με τους άλλους. Δεν φοβούνται να είναι στο κέντρο της προσοχής και να επικοινωνούν ελεύθερα.

► Ηδονισμός: Αγαπούν τις απολαύσεις της ζωής, από το φαγητό και τη μουσική μέχρι τις εμπειρίες. Αυτή η ανάγκη για απόλαυση και διασκέδαση τούς κάνει πιο ελκυστικούς.

► Δύναμη: Αντιπροσωπεύουν άτομα με κοινωνική ή προσωπική δύναμη. Αυτή η δύναμη μπορεί να είναι πνευματική, συναισθηματική ή ακόμη και φυσική, και τους επιτρέπει να κυριαρχούν χωρίς να το επιβάλλουν με φανερό τρόπο.

► Περιπέτεια: Οι cool άνθρωποι δεν φοβούνται την αλλαγή ή την αβεβαιότητα. Επιθυμούν να εξερευνούν νέες εμπειρίες και να αναλαμβάνουν ρίσκα που τους διαφοροποιούν.

► Ανοιχτότητα: Έχουν ανοιχτό μυαλό και είναι δεκτικοί σε νέες ιδέες, προσεγγίσεις και κουλτούρες. Η περιέργεια τούς οδηγεί να ανακαλύπτουν νέα πράγματα και να ενσωματώνουν ποικιλία στις ζωές τους.

► Αυτονομία: Έχουν ισχυρή αίσθηση ανεξαρτησίας και δεν τους ενδιαφέρει η γνώμη των άλλων για τις επιλογές τους. Κάνουν ό,τι θέλουν χωρίς να επηρεάζονται από τις προσδοκίες της κοινωνίας.

Η παγκόσμια αποδοχή του "coolness"

Η έρευνα δείχνει ότι, παρά τις πολιτισμικές διαφορές, η έννοια του "cool" είναι κάτι παγκόσμιο. Η κουλτούρα της ψυχαγωγίας, όπως οι ταινίες και η μουσική, έχει βοηθήσει στη διάδοση αυτών των χαρακτηριστικών σε όλο τον κόσμο. Για παράδειγμα, ο James Bond, όπως εξηγεί ο Todd Pezzuti, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Adolfo Ibáñez στη Χιλή, είναι το παράδειγμα του ανθρώπου που συνδυάζει την ηδονή, τη δύναμη και την αυτονομία με έναν αέρα περιπέτειας.

Αυτό σημαίνει ότι το "coolness" δεν είναι μόνο για τους επαναστάτες ή τους καλλιτέχνες του περιθωρίου, αλλά έχει εξελιχθεί και σε μια ευρέως αποδεκτή και εμπορική ιδέα. Όπως σημειώνει ο Pezzuti: "Η έννοια του coolness ξεκίνησε σε μικρές, επαναστατικές υποκουλτούρες, αλλά έχει γίνει πλέον παγκόσμια, και στην εποχή μας είναι πιο απαραίτητο από ποτέ, καθώς η κοινωνία αναζητά δημιουργικότητα και αλλαγή".

Μήπως το "coolness" έχει χάσει την "αξία" του;

Παρόλο που το "cool" έχει γίνει πιο εμπορικό και κοινό, οι ερευνητές πιστεύουν ότι δεν έχει χάσει την ένταση ή την αξία του. Αντίθετα, η κοινωνία το χρειάζεται περισσότερο από ποτέ, καθώς οι "cool" άνθρωποι συνεχίζουν να εμπνέουν, να προκαλούν αλλαγές και να προχωρούν την κουλτούρα μπροστά. Είτε πρόκειται για τον James Bond είτε για τον φίλο σου που πάντα φαίνεται να είναι μπροστά από την εποχή του, η αίσθηση του "cool" παραμένει μια ασταμάτητη δύναμη που οδηγεί την κοινωνία.

Γιατί η οργάνωση των γευμάτων βοηθάει ψυχολογικά