Personal branding: Μάθε πώς να "πουλάς" σωστά τον εαυτό σου

Είτε ονειρεύεσαι καριέρα στη Silicon Valley είτε στο TikTok, ένα είναι το σίγουρο: ότι θα χρειαστεί να γίνεις ο μάνατζέρ σου.

γυναίκα εργασία καριέρα istock

Το έχεις ακούσει σίγουρα από coaches και από motivational speakers, το έχεις διαβάσει σε βιβλία και sites. To "personal brand" δεν είναι ένας καινούριος όρος, γίνεται όμως όλο και πιο απαραίτητο, ειδικά σε μια εποχή όπως αυτή που ζούμε όπου ο ανταγωνισμός είναι αμείλικτος και η ανάγκη να ξεχωρίσουμε επιβεβλημένη.

Ας μην ξεχνάμε ότι σήμερα οι εργοδότες (και όχι μόνο) έλκονται από έντονες προσωπικότητες που έχουν "κάτι" να πουν. Αυτό το "κάτι" είναι το αποτύπωμα που αφήνει το personal brand σου. Ο όρος επινοήθηκε από τον Tom Peters, συγγραφέα του βιβλίου The Brand Called You, το μακρινό 1997, όταν το lifestyle branding είχε αρχίσει να αναδύεται: "Όλα τα είδη προϊόντων μπορούν και χρειάζεται να βρουν τον τρόπο να ξεπεράσουν τα στενά όρια των κατηγοριών τους και να αποκτήσουν μια δυνατή επωνυμία" υποστήριζε τότε ο Peters. Και αυτό ήταν απλώς η αρχή.

Ανακαλύπτοντας την προσωπική μας ταυτότητα

Σύμφωνα με τον Peters, "όταν μιλάμε για "προσωπική ταυτότητα”, το προϊόν είμαστε εμείς. Και όπως κάθε άλλο προϊόν, έτσι και ο εαυτός μας χρειάζεται προώθηση, διαφήμιση και σωστή προβολή". Τι είναι όμως ακριβώς αυτή η ταυτότητα; Σύμφωνα με τον Jeff Bezos, ιδρυτή της Amazon, "είναι αυτό που λένε οι άλλοι για σένα όταν δεν είσαι παρών". Η προσωπική μας ταυτότητα είναι αυτό που εκπέμπουμε προς τα έξω, το στίγμα μας. Είναι ένας μοναδικός συνδυασμός των εμπειριών, των ταλέντων και των αξιών μας και αυτό που μας ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα δισεκατομμύρια των ανθρώπων. Κάτι σαν το DNA. Και σε αυτή τη μοναδικότητα πρέπει να εστιάζει και το personal brand μας. Σε όλα τα επαγγέλματα υπάρχουν πολλοί με τις απαραίτητες δεξιότητες, αλλά αυτό δεν αρκεί.

Πρέπει να δείξεις στην αγορά ποιος είσαι και τι μπορείς να κάνεις για να ενδιαφερθούν όλο και περισσότεροι να αγοράσουν αυτό που πουλάς στην τιμή που έχεις καθορίσει. Το ζητούμενο, λοιπόν, είναι να κάνεις την προσωπική σου ταυτότητα ξεκάθαρη και αξέχαστη. Αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει να την κάνεις να δείχνει "τέλεια". Κάθε άλλο... Όπως αποδεικνύουν οι έρευνες, οι νέοι καταναλωτές δεν προτιμούν τα άψυχα "εμπορικά" brands, αλλά έμψυχες οντότητες με ηθικές αρχές, πολιτική άποψη, δυνατή φωνή, χιούμορ, πρόθυμες να "μοιραστούν" τις ατέλειες και τις αδυναμίες τους.

Η εποχή της ευελιξίας

Η ιδέα του personal branding είναι συχνά παρεξηγημένη. Κάποιοι το συνδέουν με τη δημιουργία μιας ψεύτικης εικόνας αυτολατρείας, άλλοι το θεωρούν συνώνυμο του ναρκισσισμού. Όμως, στην πραγματικότητα, είναι κάτι πολύ διαφορετικό: είναι η διαδικασία ανάδειξης της αυθεντικότητας ενός επαγγελματία. Είναι ένα μονοπάτι που, αν το "βαδίσεις" σωστά, θα σε βοηθήσει όχι μόνο να μπορείς εύκολα να πείσεις τους άλλους για τα επιχειρήματά σου, αλλά και να αναγνωρίσεις την ευκαιρία όταν αυτή προκύψει. Κι αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό, γιατί στην εποχή μας η ευκαιρία μπορεί να "παραμονεύει" σε έναν κλάδο διαφορετικό από αυτόν που έχεις σπουδάσει ή και σε κάποια άλλη χώρα. Χτίζω το προσωπικό μου brand δε σημαίνει ότι αποκτώ μόνο "τίτλους" που γυαλίζουν στο βιογραφικό μου, αλλά και σφαιρική γνώση.

Γνώσεις ψυχολογίας για έναν φοιτητή του Πολυτεχνείου, δυνατότητα προγραμματισμού για έναν αρχαιολόγο, ισπανικά για κάποιον οικονομολόγο είναι οι εύκολες συμβουλές. Υπάρχουν όμως και άλλα πράγματα που μπορεί να κατακτήσει κανείς, όπως οι βαθύτερες οργανωμένες γνώσεις για κάτι που ανήκει στη σφαίρα των ενδιαφερόντων του, από τη ροκ μουσική, τον κινηματογράφο, το storytelling μέχρι την παραγωγή βίντεο στο YouTube και την τέχνη της μαγειρικής. Όλα αυτά είναι χρήσιμα για μια καριέρα που ξεφεύγει από τις παλιές συνταγές "διορίζομαι στο δημόσιο" ή γίνομαι στέλεχος πολυεθνικής.

Ποιους αφορά το personal branding

Σύμφωνα με τη Μαρίνα Ψιλούτσικου, η οποία διδάσκει μάρκετινγκ, στρατηγική και ερευνητική μεθοδολογία στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το personal branding αφορά όλους όσοι είναι διατεθειμένοι να αναλάβουν την ευθύνη της επαγγελματικής τους πορείας και να επενδύσουν στον εαυτό τους.

Δεν υπάρχουν άλλοι περιορισμοί. "Μπορεί να βοηθήσει εξίσου σε οποιοδήποτε επάγγελμα, σε οποιαδήποτε ηλικία, σε οποιαδήποτε θέση και σε οποιονδήποτε επαγγελματικό στόχο. Στο πανεπιστήμιο έχω διδάξει personal branding σε πολύ διαφορετικούς επαγγελματίες: ανώτερα στελέχη επιχειρήσεων, δημοσιογράφους, καλλιτέχνες, τεχνίτες, δημόσιους υπαλλήλους, ασφαλώς φοιτητές και νέους επαγγελματίες. Κάθε χρόνο αυτή η ομάδα εμπλουτίζεται όλο και περισσότερο". Το πρώτο πράγμα που φροντίζει να διδάξει σε όλους η ειδικός είναι ότι το σωστό branding απαιτεί συνέπεια. "Δεν υπάρχει brand χωρίς συνέπεια – είμαστε αυτό που κάνουμε συστηματικά" λέει η ίδια.

"Γι’ αυτό είναι σημαντικό να διαμορφώσουμε το" προϊόν” μας με βάση τον αυθεντικό εαυτό μας, δηλαδή τις αξίες μας, τις αρχές που είναι σημαντικές για μας, αυτά που μας κάνουν να νιώθουμε πλήρεις, τις ασχολίες που κάνουν τον χρόνο να κυλάει χωρίς να το καταλαβαίνουμε. Δεν μπορείς να ξεχωρίσεις αν ασχολείσαι με πράγματα που δε σου ταιριάζουν, που δε σε γεμίζουν, που δε σε εκφράζουν. Αφενός θα κοιτάς το ρολόι και θα σκέφτεσαι πότε θα σταματήσεις, αφετέρου η συνέπεια είναι δύσκολο να τηρηθεί αν υποκρίνεσαι. Και το brand είναι μια υπόσχεση που πρέπει να τηρείς ξανά και ξανά, μια υπόσχεση που δεν μπορείς να αθετήσεις" σημειώνει η Μαρίνα Ψιλούτσικου και προσθέτει:

"Πολλοί ξεκινούν από εντελώς λάθος αφετηρία: ψάχνουν να βρουν πώς θα βγάλουν χρήματα. Αυτό όμως δεν είναι το ξεκίνημα, είναι το αποτέλεσμα και θα έρθει ως αντάλλαγμα στην αξία που έχει να προσφέρει ένας επαγγελματίας. Το όραμά μας είναι ο τρόπος με τον οποίο πιστεύουμε ότι μπορούμε να κάνουμε τον κόσμο καλύτερο, είναι ο τρόπος που διαλέγουμε για να προσφέρουμε. Και προηγείται της επιλογής επαγγελματικής δραστηριότητας. Αυτή επηρεάζεται από τις δεξιότητες και τις ικανότητές μας, από τις ευκαιρίες του περιβάλλοντος. Μπορείς να υπηρετήσεις το ίδιο όραμα μέσα από πολύ διαφορετικά επαγγέλματα και μπορεί ένα επάγγελμα να εξυπηρετεί διαφορετικά οράματα".

Δείτε περισσότερα στο madamefigaro.gr

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i