«Βγήκα θετική στον κορονοϊό. Πώς διαχειρίζομαι τα συναισθήματά μου;» - Η ψυχολόγος απαντά

Με την πανδημία να εξελίσσεται, είναι πιθανό κάποια στιγμή να βγεις θετική στον κορονοϊό ή να έχεις έρθει σε επαφή με φορέα.

κορονοϊός ψυχική υγεία ozgurcankaya

Από τη Γεωργία Χριστίνα Κανελλοπούλου, ψυχολόγο - οικογενειακή σύμβουλο (thepsytrap.gr)

Ο κορονοϊός έχει μπει πλέον με έναν βίαιο τρόπο στις ζωές μας. Ο φόβος ως συναίσθημα είναι από τα κυρίαρχα που επικρατούν αυτή την στιγμή. Μάλιστα, πολλές φορές θα έχεις πιάσει τον εαυτό σου πως όσο φοβάσαι, τόσο αυτό σε βοηθάει να προφυλαχθείς από το να μη νοσήσεις.

Θετικός στον κορονοϊό: Και τώρα, τι;

Και όμως, η πραγματικότητα είναι πως είναι πολλά τα άτομα που ήρθαν αντιμέτωπα με την δύσκολη αλήθεια: θετικός στον κορονοϊό, και τώρα τι; Πέρα από τη σωματική νόσο που καλείσαι να αντιμετωπίσεις, έχεις να διαχειριστείς και όλα τα αρνητικά συναισθήματα που αυτή επιφέρει. Η ψυχολογική διάσταση της ασθένειας είναι εξίσου σημαντική. Το στίγμα που επικρατεί, καθώς και η ένοχη σκέψη «μήπως έχω μεταδώσει τον ιό στους συνανθρώπους μου;», έχουν πολλές φορές «ασήκωτο» βάρος.

Αυτό που σίγουρα δεν είναι βοηθητικό στο πρώτο στάδιο, είναι να αποκρύψεις την αλήθεια. Είναι απαραίτητο να το μοιραστείς με όσους ήρθες σε επαφή για να τους προστατέψεις και κυρίως για να αποδεχθείς την κατάσταση ως έχει. Σε ένα δεύτερο στάδιο, η ψυχολογική απομόνωση πρέπει να αποφευχθεί, (φρόντισε να μιλάς έστω και τηλεφωνικά με τους αγαπημένους σου).

Αυτή τη στιγμή, μη ξεχνάς πως χρειάζεσαι χρόνο για να «πενθήσεις’», όλα τα συναισθήματα που βιώνεις και όχι να τα κρύψεις κάτω από το χαλί. Έπειτα, εφόσον έχεις συνειδητοποιήσει τα συναισθήματα φόβου, θυμού, ανασφάλειας, θλίψης που μπορεί να βιώνεις, θα έχει έρθει η στιγμή να φτιάξεις ένα καθημερινό πλάνο δράσης, όχι εξωτερικής δράσης, αλλά εσωτερικής, που θα κάνει πιο εποικοδομητική την φυσική απομόνωση.

Με ποιόν τρόπο;

Αν η κατάσταση σου είναι ελεγχόμενη και με ήπια συμπτώματα, μπορείς να γίνεις λειτουργική εν μέρη. Ξεκίνα να διαβάζεις, να ακούς μουσική, να κάνεις ήπια σωματική άσκηση, να κρατήσεις διαδικτυακή επαφή με τους ανθρώπους που αγαπάς.

Σε ψυχολογικό επίπεδο, είναι απαραίτητο να κρατήσεις τη δύναμη της αισιοδοξίας μαζί με μία ρεαλιστική σκέψη: «Θα επανέλθεις ξανά στην φυσιολογική ροή σου, μετά το πέρας κάποιων συγκεκριμένων ημερών».

Μη ξεχνάς πως οφείλεις να μην αποδώσεις όλα τα αίτια της ασθένειας στον εαυτό σου, αλλά να βρεις και ρεαλιστικές αιτίες που σου συνέβη αυτό, όπως: Είναι πιθανό να κολλήσει κάποιος όσο και να προσέχει, καθώς τα κρούσματα αυξάνονται ραγδαία, καθημερινώς.

«Ήρθα σε επαφή φορέα κορονοϊού, έφερα άλλους σε αυτή τη θέση»

Από την άλλη, πολύτιμο ρόλο στην κατάσταση που βιώνεις τώρα θα παίξει το περιβάλλον σου. Οι άνθρωποι που ήρθαν σε επαφή μαζί σου, έχουν και αυτοί να διαχειριστούν κάποια συναισθήματα. Αν είσαι ένα από αυτά τα άτομα θυμήσου πως ο θυμός, ο φόβος, το άγχος και η επίρριψη ευθύνης δεν πρέπει να εκφραστούν άμεσα σε αυτόν που νοσεί. Καλό θα ήταν να θέσεις στον εαυτό σου το εξής ερώτημα: «Αν είχα νοσήσει εγώ, ποιος θα ήταν ο τρόπος προσέγγισης που θα επιθυμούσα να δω από τους δικούς μου ανθρώπους;» Το να κρατήσεις επαφή, να είσαι εκεί να ακούσεις τα συναισθήματα του ατόμου, κυρίως όμως να κρατήσεις το χιούμορ και την αισιοδοξία σου είναι κάτι που θα βοηθήσει και εσένα και την σχέση σου με τον νοσούντα.

Ο αμέτρητος φόβος που εκδηλώνεται με ξεσπάσματα θυμού ή ενοχών, μπορεί να μεγαλώσει το κοινωνικό στίγμα γύρω από τον κορονοϊο. Το στίγμα με τη σειρά του μπορεί να εμποδίσει την πρόσληψη και τις υπεύθυνες συμπεριφορές.

Άλλωστε, μία φράση που αφορά όλες τις ασθένειες, είναι η εξής «όταν διανύεις μία ασθένεια, να θυμάσαι πως δεν είσαι μόνο η ασθένεια σου, αλλά πολλά παραπάνω. Είναι σημαντικό να παραμείνεις εσύ!».

Διάβασε επίσης: Συμπτώματα COVID-19: Μπορεί να κρατήσουν έως και 2 μήνες

Διάβασε επίσης: Κορονοϊός και γυμναστήριο: Ποια άσκηση είναι πιο «επικίνδυνη»;

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i