Black Friday vs. Underconsumption Core: Η νέα τάση που στρέφεται κατά της υπερκατανάλωσης

Πώς να εφαρμόσεις την τάση τού Underconsumption Core στο Black Friday.

Underconsumption Core iStock

Με τη νέα τάση του "Underconsumption Core", οι νέοι προχωρούν σε μια συνειδητή αλλαγή στη στάση τους απέναντι στην κατανάλωση, αντιστεκόμενοι στην υπερβολική κατανάλωση προϊόντων που χαρακτηρίζει την εποχή μας. Αυτή η τάση έχει ως κεντρική ιδέα την αποφυγή των περιττών αγορών και την προτίμηση σε πιο βιώσιμες και ουσιαστικές επιλογές. Όλα αυτά έρχονται σε αντίθεση με τη λατρεία των μαζικών αγορών, όπως το Black Friday, που ενθαρρύνει το  καταναλωτικό... hangover. 

Η τάση του "Underconsumption Core" ενστερνίζεται τις αξίες του μινιμαλισμού και της φειδωλής κατανάλωσης, αναγνωρίζοντας τις αυξανόμενες οικονομικές και περιβαλλοντικές πιέσεις. Ιδιαίτερα, οι νέοι, όπως η γενιά Z και οι Millennial, βρίσκονται συχνά αντιμέτωποι με αυξημένα χρέη και την ανάγκη για πιο υπεύθυνες καταναλωτικές συνήθειες. Οι Omar H. Fares και Seung Hwan (Mark) Lee, καθηγητές στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο, με άρθρο τους στο The Conversation, αναφέρουν πως αυτή η τάση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τα οικονομικά προβλήματα και την περιβαλλοντική συνείδηση των νέων.

Τι είναι το Underconsumption Core;

Το "Underconsumption Core" είναι μια τάση που αναδεικνύει τη σημασία του να καταναλώνουμε λιγότερο και πιο υπεύθυνα. Αντί για ατελείωτους καταναλωτικούς κύκλους και αγορές που συχνά αποσκοπούν στην ικανοποίηση στιγμιαίων επιθυμιών, η τάση αυτή καλεί τους ανθρώπους να αγοράζουν μόνο ό,τι πραγματικά χρειάζονται, να επαναχρησιμοποιούν και να ανακυκλώνουν προϊόντα και να προτιμούν τα second hand είδη. Η τάση αυτή ενισχύει την αξία της συνειδητής κατανάλωσης, εστιάζοντας στη χρησιμότητα και στην ποιότητα των προϊόντων αντί στην ποσότητα.

 

Οι χρήστες του TikTok και άλλων κοινωνικών δικτύων ανεβάζουν βίντεο που δείχνουν μικρές, προσεκτικά επιλεγμένες αγορές, ενώ μοιράζονται την εμπειρία τους από την αγορά ρούχων και αντικειμένων από καταστήματα μεταχειρισμένων ή μέσω δεύτερης χείρας. Αντίθετα με τις "haul" αγορές μεγάλων ποσοτήτων προϊόντων, που συχνά προβάλλουν οι influencers, το "Underconsumption Core" υποστηρίζει την αποδοχή του ελάχιστου και την αντίσταση στην υπερκατανάλωση.

Ποιες είναι οι αιτίες της αντίστασης στην υπερκατανάλωση;

Το Black Friday, με τις απίστευτες εκπτώσεις και τις προσφορές, αποτελεί το απόλυτο παράδειγμα υπερκατανάλωσης. Κάθε χρόνο, εκατομμύρια καταναλωτές βιάζονται να αποκτήσουν ό,τι τους προσφέρεται σε έκπτωση, χωρίς να σκέφτονται αν το χρειάζονται πραγματικά. Παρόλα αυτά, όλο και περισσότεροι νέοι, ιδιαίτερα από τις γενιές Ζ και Millennials, αναγνωρίζουν τα αρνητικά του φαινομένου αυτού.

Οι οικονομικές συνθήκες, όμως, τα τελευταία χρόνια, αναγκάζουν τη νέα γενιά να αναθεωρήσει τις καταναλωτικές της συνήθειες. Σύμφωνα με την Έρευνα του Education Data Initiative, το μέσο χρέος από φοιτητικά δάνεια στις ΗΠΑ είναι 37.574 δολάρια, ένα ποσό που κάνει απαραίτητη την επανεξέταση των προτεραιοτήτων στους νέους ενήλικες. Παράλληλα, η αυξανόμενη περιβαλλοντική ανησυχία ενισχύει την ανάγκη για μια πιο υπεύθυνη καταναλωτική συμπεριφορά, μιας και η υπερκατανάλωση έχει σοβαρές συνέπειες για τον πλανήτη, όπως την υπερβολική παραγωγή απορριμμάτων.

Η έρευνα από την πλατφόρμα ThredUp δείχνει ότι το 65% των νέων από τη γενιά Ζ θέλουν να κάνουν πιο βιώσιμες αγορές, παρά το γεγονός ότι το 72% από αυτούς αγόρασαν fast fashion το 2022. Η τάση αυτή δείχνει τη σύγκρουση μεταξύ της ανάγκης για βιώσιμες λύσεις και της πραγματικότητας των καταναλωτικών συνηθειών, οι οποίες συχνά προάγονται μέσω της μόδας γρήγορης παραγωγής.

Underconsumption Core: Αντίδραση στην κουλτούρα των Influencers

Ανάμεσα σε όλα αυτά, το "Underconsumption Core" φαίνεται να αποτελεί μια αντίδραση στην υπερκατανάλωση που ενθαρρύνεται από τους influencers και τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Ειδικότερα, η κουλτούρα του "haul", όπου οι influencers δείχνουν τις αγορές τους σε τεράστιες ποσότητες, προωθεί μια εικόνα υπερβολής και άνεσης, η οποία δε συνάδει με τις ανάγκες της εποχής μας. Αντιθέτως, οι χρήστες του TikTok που υποστηρίζουν το "Underconsumption Core" προβάλλουν την υπευθυνότητα, την οικονομία και τον μινιμαλισμό.

Η τάση αυτή συνδέεται με τη μεγαλύτερη ανάγκη για ενσυνείδητη κατανάλωση, που προκύπτει από τις κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες. Ειδικοί στην έρευνα της Sheffield Hallam University επισημαίνουν ότι η γενιά Ζ είναι όλο και περισσότερο ευαισθητοποιημένη για τις περιβαλλοντικές συνέπειες των αγορών και, παρά την ελκυστικότητα των προσφορών, πολλοί νέοι αναζητούν πιο βιώσιμες επιλογές.

Πώς συνδέεται το Underconsumption Core με το Black Friday;

Το Black Friday παραμένει το απόγειο της υπερκατανάλωσης, με τις προσφορές του να δημιουργούν την ψευδαίσθηση ότι πρέπει να αγοράσεις κάτι απλώς επειδή είναι σε προσφορά. Ωστόσο, η τάση του "Underconsumption Core" δείχνει ότι αυτή η κουλτούρα μπορεί να αρχίσει να χάνει έδαφος, καθώς όλο και περισσότεροι νέοι αναγνωρίζουν τη σημασία της συνειδητής κατανάλωσης και της οικονομικής σταθερότητας. Αντί να ακολουθήσουν την πίεση του καταναλωτισμού, προτιμούν να προχωρήσουν σε λιτές αγορές που πραγματικά αξίζουν και καλύπτουν τις πραγματικές τους ανάγκες.

Σε αυτήν την αναζήτηση για συνειδητότητα και υπευθυνότητα, η γενιά Ζ και οι νεότεροι millennials φαίνεται να οδηγούν την αλλαγή, αποδεικνύοντας ότι η αντίσταση στην υπερκατανάλωση δεν είναι μόνο επιθυμητή, αλλά και αναγκαία.

Πώς να εφαρμόσεις την τάση τού Underconsumption Core στο Black Friday

Αν θέλεις να κάνεις τις αγορές σου την Black Friday χωρίς να υποκύψεις στην υπερκατανάλωση, υπάρχουν τρόποι να το κάνεις με έναν πιο συνειδητό και υπεύθυνο τρόπο. Δες παρακάτω μερικές τακτικές που μπορείς να ακολουθήσεις για να μην παρασυρθείς από την "πανδαισία" εκπτώσεων, αλλά να αξιοποιήσεις τις ευκαιρίες με σύνεση:

Καθόρισε τον προϋπολογισμό σου πριν την ημέρα των εκπτώσεων

Ο πρώτος και πιο σημαντικός κανόνας είναι να ξέρεις ακριβώς πόσα χρήματα μπορείς να ξοδέψεις χωρίς να ξεπεράσεις τα όριά σου. Ρύθμισε έναν προϋπολογισμό για τις αγορές σου και προσπάθησε να παραμείνεις σε αυτόν, ανεξάρτητα από τις προσφορές που μπορεί να φαίνονται δελεαστικές. Με αυτόν τον τρόπο, θα αποφύγεις την παγίδα των υπερβολικών αγορών.

Καθόρισε τις πραγματικές σου ανάγκες

Πριν ξεκινήσεις να ψωνίζεις, κάνε μια λίστα με τα πράγματα που πραγματικά χρειάζεσαι και τα οποία θα χρησιμοποιήσεις. Αντί να αγοράσεις προϊόντα επειδή είναι σε έκπτωση, σκέψου αν δίνουν ουσιαστική αξία στη ζωή σου. Ρώτησε τον εαυτό σου: "Θα το χρησιμοποιήσω αρκετά για να αξίζει την αγορά;"

Αναζήτησε ποιότητα, όχι ποσότητα

Το Black Friday είναι γνωστό για τις μεγάλες εκπτώσεις σε προϊόντα με περιορισμένη διάρκεια ζωής ή, πολλές φορές, χαμηλή ποιότητα. Αντί να "γεμίσεις" το καλάθι σου με ατελείωτες αγορές, προτίμησε να επενδύσεις σε προϊόντα υψηλής ποιότητας που θα σου προσφέρουν μακροχρόνια χρήση.

Προτίμησε βιώσιμες επιλογές

Αν θέλεις να ακολουθήσεις τη φιλοσοφία του Underconsumption Core και να μειώσεις την περιβαλλοντική σου επίδραση, ψάξε για βιώσιμες ή οικολογικές επιλογές. Πολλές εταιρείες προσφέρουν προϊόντα φιλικά προς το περιβάλλον ή έχουν πιο ηθικές διαδικασίες παραγωγής, κάτι που αξίζει να υποστηρίξεις.

Αξιολόγησε τις μακροπρόθεσμες συνέπειες των αγορών σου

Μην αγοράζεις κάτι μόνο και μόνο επειδή είναι φθηνό. Πριν από κάθε αγορά, σκέψου αν το προϊόν που σου προσφέρεται πραγματικά χρειάζεται αλλαγή ή αν μπορείς να το χρησιμοποιήσεις με τρόπο που να το επεκτείνει τη διάρκεια ζωής του. Κάνε πιο στρατηγικές αγορές, αποφεύγοντας την παρόρμηση της στιγμής.

Εκμεταλλεύσου τις εκπτώσεις για απαραίτητα προϊόντα

Αν υπάρχουν προϊόντα που προγραμματίζεις να αγοράσεις ήδη, η Black Friday είναι μια καλή ευκαιρία να τα αποκτήσεις σε χαμηλότερη τιμή. Για παράδειγμα, αν χρειάζεσαι έναν νέο υπολογιστή, ρούχα που πραγματικά λείπουν από την ντουλάπα σου ή άλλες χρήσιμες συσκευές, μπορείς να επωφεληθείς από τις εκπτώσεις, αλλά μόνο για τα απολύτως απαραίτητα.

Προτίμησε second hand αγορές ή ανταλλαγές

Αν το budget σου είναι περιορισμένο και θέλεις να είσαι ακόμα πιο συνειδητή καταναλωτής, η αγορά προϊόντων δεύτερης χρήσης είναι μια εξαιρετική επιλογή. Αναζήτησε καταστήματα μεταχειρισμένων ή πλατφόρμες ανταλλαγής προϊόντων. Αντί να αγοράσεις κάτι καινούργιο, μπορείς να βρεις ό,τι χρειάζεσαι σε εξαιρετική τιμή, χωρίς να επιβαρύνεις τον πλανήτη.

Αναβολή για μερικά πράγματα

Αν δεις κάτι που σου αρέσει, αλλά δεν είναι άμεσα απαραίτητο, ανάβαλλε την απόφαση. Σκέψου το μετά από λίγο καιρό. Συχνά, η παρόρμηση της στιγμής σε κάνει να αγοράσεις κάτι που τελικά δεν θα χρησιμοποιήσεις. Δώσε στον εαυτό σου χρόνο να το σκεφτείς ξανά πριν πάρεις την απόφαση.

Διάβασε επίσης: 

5 αγορές που δεν πρέπει να κάνεις στη Black Friday

Η ψυχολογία της Black Friday: οι 2 παράγοντες που επηρεάζουν τις αγορές μας

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i