10 συμβουλές που θα σε βοηθήσουν να διαχειριστείς μια απώλεια

Οι παρακάτω συμβουλές μπορεί να σε βοηθήσουν να διαχειριστείς μία μικρή ή μια μεγάλη απώλεια που βιώνεις.

διαχειριστείς μια απώλεια

Από τη Μαρία Κλάδη - Κοκκίνου, διδάκτορα Παντείου Πανεπιστημίου, μεταδιδακτορική ερευνήτρια, Εργαστήριο Πειραματικής και Εφαρμοσμένης Ανάλυσης Συμπεριφοράς, Τμήμα Ψυχολογίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο, συνεργάτιδα του Κέντρου Εικαστικής και Ψυχικής Επικοινωνίας "Συνώθηση" (synothisi.com) Λένε ότι ο χρόνος γιατρεύει τις πηγές. Τις σωματικές και τις συναισθηματικές. Και είναι αλήθεια. Αλλά δεν τις γιατρεύει μόνο και μόνο με το πέρασμά του. Πρέπει να κάνουμε κι εμείς κάποια πράγματα για να βοηθήσουμε το χρόνο να επουλώσει τις πληγές μας. Ιδιαίτερα όταν χάνουμε κάποιον αγαπημένο, η θλίψη, ο πόνος, οι αναπάντητες ερωτήσεις, οι ενοχές, ο θυμός, η εξάντληση και οι αναμνήσεις μπορεί να μας στοιχειώνουν για πολύ καιρό. Κι αυτό είναι απόλυτα φυσιολογικό. Μπορεί τα δύσκολα συναισθήματα να κρατήσουν από μήνες μέχρι και χρόνια και να αισθανόμαστε ότι ποτέ δε θα ξαναχαρούμε και ότι ποτέ δε θα είμαστε οι ίδιοι.

10 συμβουλές που θα σε βοηθήσουν να διαχειριστείς μια απώλεια

‣ Αντιμετώπισε τα αρνητικά συναισθήματα. Όταν πονάμε, θέλουμε κάτι, οτιδήποτε, για να απαλύνουμε τον πόνο. Όμως, όσο και να τρέχουμε για να ξεφύγουμε, ο πόνος θα μας προλάβει. Ο καλύτερος τρόπος για να διαχειριστούμε τα αρνητικά συναισθήματα είναι να τα δούμε κατά πρόσωπο. Αρχικά η σκέψη της απώλειας θα καταναλώνει το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειάς μας, αλλά σιγά σιγά θα μειώνεται ο χρόνος που θα βυθιζόμαστε στη θλίψη μας. ‣ Εκδήλωσε τον πόνο σου. Δεν υπάρχει σωστός ή λάθος τρόπος για να εκδηλώσουμε τα συναισθήματά μας. Εκείνο που θα πρέπει να προσέξουμε μόνο είναι το να μην κάνουμε κακό στον εαυτό μας ή στους άλλους. Δεν ωφελεί να προσπαθήσουμε να γιατρέψουμε τον πόνο επιφέροντας μεγαλύτερο πόνο. Με αυτό τον τρόπο θα μπούμε σε ένα φαύλο κύκλο, όπου ο ένας πόνος θα δημιουργεί άλλον και θα είναι πολύ δύσκολο να ξεφύγουμε. ‣ Μοιράσου τα συναισθήματά σου. Αρχικά νιώθεις μπερδεμένη και σου είναι δύσκολο να επικοινωνήσεις αυτό που νιώθεις στους άλλους. Όμως, θα πρέπει να εκφράσεις τα συναισθήματά σου με κάθε τρόπο. Αν δυσκολεύεσαι να το κάνεις λεκτικά, τότε μπορείς να το κάνεις με τα εργαλεία κάποιας τέχνης: με τη μουσική, τη ζωγραφική, το θέατρο. Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, μίλησε με ένα φίλο, έναν ξένο που συναντάς και είναι πρόθυμος να ακούσει, έναν ιερέα, ένα σύμβουλο, έναν ψυχοθεραπευτή. Αν νιώθεις αμήχανα επειδή είσαι μπερδεμένη, προειδοποίησε τους άλλους ότι δεν είσαι σίγουρη για το πώς νιώθεις, αλλά ότι θα ήθελες να μιλήσετε. Να θυμάσαι ότι τους βοηθάς να ξεπεράσουν και τη δική τους αμηχανία αν είναι φίλοι και ανησυχούν πολύ για εσένα. ‣ Απομακρύνσου από αυτούς που σε πιέζουν. Όλοι οι φίλοι και γνωστοί σίγουρα έχουν καλές προθέσεις και ανησυχούν για σένα. Ωστόσο, κάποιοι ανυπομονούν να σε δουν καλύτερα. Αν νιώθεις ότι αυτό σε πιέζει, απομακρύνσου για λίγο από κοντά τους. Αργότερα, όταν νιώσεις καλύτερα, θα μπορέσετε σίγουρα να επανασυνδεθείτε. Σε αυτή τη φάση, όμως, χρειάζεσαι χρόνο για να διαχειριστείς τα συναισθήματά σου και οι άνθρωποι γύρω σου πρέπει να έχουν υπομονή. Διαφορετικά, δε χρειάζεται να συμμετέχουν. ‣ Φρόντισε τη φυσική σου κατάσταση. Η θλίψη και ο πόνος μάς εξαντλούν. Θα πρέπει να κοιμόμαστε αρκετά, να καταναλώνουμε θρεπτικές τροφές, να ασκούμαστε και να πίνουμε πολύ νερό. Η άσκηση και η καλή διατροφή έχουν αντικαταθλιπτικές ιδιότητες. Το αλκοόλ και η ζάχαρη, επίσης, μπορεί να μας ανεβάσουν τη διάθεση, αλλά αυτό είναι μόνο προσωρινό και, όταν θα περάσει η επίδρασή τους, θα πέσουμε ακόμα περισσότερο ψυχολογικά. Ένα πολύ καλό αντικαταθλιπτικό, επίσης, είναι ο ήλιος. Έρευνες έχουν δείξει ότι η έκθεση στον ήλιο αυξάνει τα επίπεδα της σεροτονίνης στον οργανισμό βοηθώντας στο να ανέβει η διάθεσή μας. Οπότε, όταν έχουμε την ευκαιρία και ο καιρός είναι καλός, θα πρέπει να βρίσκουμε χρόνο να πηγαίνουμε μια βόλτα στη φύση. ‣ Κράτησε αντικείμενα από το αγαπημένο πρόσωπο που έχασες. Μπορεί το άτομο που έχασες να μην υπάρχει πια ως φυσική παρουσία, αλλά θα είναι για πάντα μέρος της ζωής σου. Η φιλία, η αγάπη, το δέσιμο και οι όμορφες στιγμές θα είναι για πάντα κοντά σου. Γι’ αυτό δε χρειάζεται να εξαφανίσεις όλα τα αντικείμενα που το θυμίζουν. Ωστόσο, καλό θα ήταν να μην υπάρχουν σε κοινή θέα στο σπίτι. Φτιάξε ένα κουτί ή έναν ιδιαίτερο χώρο και πήγαινε εκεί όταν έχεις την ανάγκη να θυμηθείς. ‣ Εστίασε μακριά από τη θλίψη. Μη θυμάσαι μόνο τις άσχημες στιγμές. Προσπάθησε να αναπολείς τις όμορφες εμπειρίες που μοιράστηκες με το άτομο που χάθηκε. Αν σου είναι δύσκολο, άρχισε να γράφεις σε ένα ημερολόγιο μόνο τις ευχάριστες στιγμές που θυμάσαι και, όταν σε κατακλύζει η θλίψη, διάβαζέ το. Ωστόσο, μην προσποιείσαι ότι είσαι χαρούμενη χωρίς να το νιώθεις. Βοηθά να μοιραζόμαστε τα συναισθήματά μας με τους άλλους, αλλά είναι καλύτερα να μένουμε σιωπηλοί από το να προσποιούμαστε ότι νιώθουμε κάτι που δεν ισχύει. ‣ Μη βυθίζεσαι στις ενοχές. Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το μέλλον και ακόμα περισσότερο να αποτρέψει κάποιες καταστάσεις. Δε φταις εσύ για ό,τι έγινε. Το παρελθόν δεν αλλάζει. Το μέλλον όμως χτίζεται. Οι τύψεις δεν είναι ωφέλιμες, αλλά η συνειδητοποίηση ότι η ζωή είναι μικρή και δεν πρέπει να χαλάμε τις σχέσεις και τη ζωή μας για ασήμαντα πράγματα ίσως βοηθήσει στο να γίνουμε στο μέλλον σοφότεροι και πιο ικανοποιημένοι από αυτά που έχουμε. ‣ Απόσπασε την προσοχή σου από τις αρνητικές σκέψεις. Είναι σημαντικό να κάνεις πράγματα για να παραμείνεις απασχολημένη. Όμως, δε χρειάζεται να επικεντρωθείς μόνο στη δουλειά ή στις σπουδές σου. Υπάρχουν και άλλα πράγματα που μπορεί να σε κάνουν να χαλαρώσεις και να ξεχαστείς, όπως η κηπουρική, το μαγείρεμα, η μουσική, η τέχνη γενικότερα. Επίσης, μια καλή ιδέα είναι να προσφέρεις εθελοντικά τις υπηρεσίες σου σε άτομα που έχουν ανάγκη. Αν ασχοληθείς με τα προβλήματα των άλλων, θα απαλύνεις το δικό σου πόνο. ‣ Ζήτησε βοήθεια. Αν περνούν οι μήνες και δε νιώθεις καλύτερα, ζήτησε βοήθεια από κάποιον ειδικό. Αυτό δε σε καθιστά αδύναμη. Αντίθετα, το να ζητάμε βοήθεια δείχνει δύναμη ψυχής για να ξεπεράσουμε τα προβλήματά μας. ‣ ‣ ‣ Δυστυχώς, η κάθε απώλεια είναι μέρος της ζωής. Όπως είναι και η ικανότητα του ανθρώπινου οργανισμού στο να ανακάμπτει σωματικά και ψυχικά. Όταν θα αρχίσεις να αισθάνεσαι καλύτερα, πρόσεξε δύο ακόμα πράγματα. Μη νιώθεις τύψεις επειδή ξεπέρασες το χαμό ενός αγαπημένου και μην αρχίσεις να αισθάνεσαι άσχημα που αισθάνεσαι καλά. Τέλος, θυμήσου ότι η απώλεια κινείται σε κύκλους. Αυτό σημαίνει ότι η θλίψη μπορεί να επανέρχεται κατά καιρούς. Μην το ερμηνεύσεις αυτό ως αποτυχία να την αντιμετωπίσεις. Θα ξαναφύγει και θα ξαναέρχεται όλο και λιγότερο συχνά και όλο με λιγότερη ένταση. Εκείνο που θα σου αφήνει πίσω όμως είναι μια άλλη οπτική για τη ζωή, τους ανθρώπους και τον εαυτό σου.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i