Σχολείο για χαρισματικά παιδιά: Μπορεί να είναι ΚΑΘΕ σχολείο!

Χαρισματικά παιδιά και χαρισματικοί μαθητές: Η εκπαιδευτικός Μαριλένα Μίχα μας λέει μερικές ιδέες για να μην βαριούνται στο μάθημα. 

παιδί διάβασμα μαθήματα σχολείο evgenyatamanenko

Από τη Μαριλένα Μίχα, εκπαιδευτικό

Όλες οι μαμάδες έχουμε χαρισματικά παιδιά αφού η ευφυία «μετριέται» πια με πολύ περισσότερους τρόπους από την κατανόηση των μαθηματικών ή τη δυνατή μνήμη. Ωστόσο υπάρχουν χαρισματικά παιδιά, τα οποία έχουν υψηλότερο δείκτη ευφυίας από το μέσο όρο, μια κατάσταση που μπορεί να τους κάνει πολύ πιο εύκολη και γρήγορη τη διαδικασία της μάθησης μέσα στην τάξη. Εκεί μιλάμε πλέον και για «χαρισματικούς μαθητές».

Τι είναι οι χαρισματικοί μαθητές;

Χαρισματικά ουσιαστικά θεωρούνται τα παιδιά υψηλών ικανοτήτων μάθησης, που έχουν αναπτυγμένες γνωστικές και δημιουργικές ικανότητες και ενδιαφέροντα και μαθαίνουν ή κατανοούν με ταχύτερους ρυθμούς σε σχέση με τα προσδοκώμενα για την ηλικιακή τους ομάδα. Δεν είναι απαραίτητα οι καλύτεροι μαθητές μέσα στην τάξη από άποψη επιδόσεων ή συμπεριφοράς. Ωστόσο, είναι πολύ επιδέξιοι και είναι πιθανό μερικές φορές να αποστασιοποιούνται από την εκπαιδευτική δραστηριότητα επειδή προτιμούν την αυτενέργεια στη μάθηση και την προσωπική εξερεύνηση.

Η αξιολόγησή τους γίνεται από εξειδικευμένους επαγγελματίες, ψυχολόγους και ειδικούς παιδαγωγούς και θεωρείται ομάδα παιδιών που χρήζει ειδικής εκπαίδευσης, καθώς για την εκπαίδευση των μαθητών αυτών απαιτείται διαφοροποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος στα γενικά σχολεία, ώστε να βοηθηθούν στην πολύπλευρη ανάπτυξη τους. Για να θεωρήσουμε έναν μαθητή χαρισματικό (Gifted and Talented) πρέπει σύμφωνα με τα Κριτήρια Διάγνωσης Νοητικής Χαρισματικότητας, ο δείκτης νοημοσύνης των παιδιών να είναι μεγαλύτερος του 120 στο Τεστ WISC (Wechsler Intelligence Scale for Children).

Τα χαρισματικά παιδιά και τα συχνότερα χαρακτηριστικά τους

Τα πιο συχνά χαρακτηριστικά, που μπορεί καθένας μας ωστόσο, να παρατηρήσει σε αυτά τα παιδιά είναι τα εξής:

  • Ταχύτητα και ευκολία αφομοίωσης
  • Μεγάλη ταχύτητα αντίληψης
  • Επίλυση προβλήματα αξιοποιώντας νέες δικές τους εφευρετικές λύσεις
  • Ευελιξία στη σκέψη κάνοντας ασυνήθιστους συσχετισμούς ανάμεσα σε διαφορετικές ιδέες
  • Έμφυτη περιέργεια
  • Ιδιαίτερη περιέργεια για τον τρόπο λειτουργίας μηχανημάτων
  • Ενδιαφέρον να κατανοήσουν τα φυσικά φαινόμενα και το περιβάλλον
  • Υψηλή ενσυναίσθηση

Διάβασε επίσης: 12 παιδικά βιβλία για το καλοκαίρι 2019, ιδανικά για τις διακοπές

Διάβασε επίσης: 6 παραμύθια που θα σε βοηθήσουν να μιλήσεις στα παιδιά για δύσκολα θέματα

Τι είναι η διαφοροποιημένη διδασκαλία για χαρισματικά παιδιά;

Καταρχάς, πρέπει να επισημάνουμε πως η διαφοροποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος δεν στοχεύει στην απομάκρυνση και στο διαχωρισμό των χαρισματικών παιδιών από το υπόλοιπο κοινωνικό σύνολο, αλλά στην ανάδειξη των ιδιαίτερων αναγκών που παρουσιάζουν τόσο στο οικογενειακό, όσο και στο σχολικό πλαίσιο.

Συνεπώς, η διαφοροποιημένη διδασκαλία αφορά την αναγνώριση της διαφορετικότητας των μαθητών και τη διασφάλισης της ισότητάς τους απέναντι στην εκπαίδευση. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η διαφοροποίηση ξεκινά από την πεποίθηση ότι όλοι οι μαθητές έχουν δικαίωμα στη μάθηση και ότι οι εκπαιδευτικοί μπορούν, με σωστό προγραμματισμό και σχεδιασμό των διδασκαλιών τους, να διασφαλίσουν σε όλους τους μαθητές το δικαίωμα αυτό.

Δυστυχώς, το σημερινό σχολείο δημιουργεί ένα απωθητικό περιβάλλον για κάποιους χαρισματικούς μαθητές οι οποίοι δεν έχουν κίνητρα για να εργαστούν. Παράλληλα, το μάθημα μπορεί να τους φαίνεται ανιαρό, δεν έχουν προκλήσεις, αφού στην καθημερινή σχολική πρακτική δίνονται ελάχιστες δυνατότητες εναλλακτικών τρόπων μάθησης και ελεύθερης έκφρασης. Παρ’ όλα αυτά, οι εκπαιδευτικοί καλό θα είναι να έχουν λάβει κατάρτιση, ώστε να είναι σε θέση να αναγνωρίσουν τους χαρισματικούς μαθητές και να μπορέσουν να επηρεάσουν την ανάπτυξή τους θετικά.

Χαρισματικά παιδιά: 6 ιδέες για τους εκπαιδευτικούς

Χώρος αυτονομίας

Πολλές φορές μέσα στην τάξη, είναι πιθανό να μην προλαβαίνουμε πάντα τους ρυθμούς των χαρισματικών παιδιών και να μην έχουμε πάντα την ευκαιρία να τους διδάξουμε μια νέα γνώση. Μπορούμε, όμως, να δημιουργήσουμε ένα χώρο, στον οποίο όταν ο μαθητής τελειώνει τις ασκήσεις του να ξεκουράζεται. Μια άλλη ιδέα είναι να έχουμε έτοιμο υλικό με δύσκολες και συνδυαστικές ασκήσεις ή βιβλία γενικού ενδιαφέροντος.

Ασκήσεις διαβαθμισμένης δυσκολίας

Δε χρειάζεται να ξεκινάμε πάντα από το εύκολο. Μπορούμε να κεντρίσουμε την προσοχή τους, παρουσιάζοντας πρώτα το δύσκολο μέρος της άσκησης. Οι χαρισματικοί μαθητές δεν χρειάζονται εξοντωτικές διαδικασίες μάθησης και πληθώρα ασκήσεων. Αρκούν απαιτητικές διαδικασίες που χρειάζονται σκέψη και διερεύνηση.

Εμβάθυνση σε ζητήματα και ιδέες

Είναι σύνηθες, αυτά τα παιδιά να έχουν περιέργεια σε εύρος θεμάτων και κυρίως σε αυτά που τους ενδιαφέρουν. Μπορούμε να μάθετε τα ενδιαφέροντα τους ή ποιο είναι το αγαπημένο τους μάθημα και να τους δώσουμε μια πρόταση έρευνας από την αρχή της σχολικής χρονιάς, με την οποία θα ασχοληθούν. Με τον τρόπο αυτό ο δάσκαλος προσφέρει στο παιδί κίνητρο για διερεύνηση, ανάλυση και συμμετοχή στη μαθησιακή διαδικασία.

Καθοδήγηση αδύναμων μαθητών

Οι χαρισματικοί μαθητές μπορεί να αρνούνται ή να δυσανασχετούν όταν πρέπει να συνεργαστούν με άλλους που δεν έχουν τόσο ανεπτυγμένες ικανότητες. Θα τους ενθουσιάσει όμως η ιδέα να αναλάβουν την ευθύνη να βοηθήσουν κάποιον μαθητή που δυσκολεύεται και να του διδάξουν κάποια συγκεκριμένη ενότητα ή δεξιότητα.

Ομάδες συζήτησης

Ορίζουμε 1-2 ώρες εβδομαδιαίως, κατά τη διάρκεια των οποίων οι μαθητές σε μικρά προκαθορισμένα γκρουπ θα συζητούν πάνω σε ένα ζήτημα που έχει επιλέξει η πλειοψηφία της τάξης και θα προέρχεται από την σχολική ύλη. Με αυτόν τον τρόπο, γίνεται και επανάληψη του εκπαιδευτικού περιεχομένου και προωθείται η συνεργασία και η πολυφωνία. Ο καθηγητής επιβλέπει τις ομάδες, ώστε να αποφεύγονται διαφωνίες και διαπληκτισμοί.

Μαθητικοί διαγωνισμοί και camp

Ενθαρρύνουμε τα χαρισματικά παιδιά να συμμετέχουν σε μαθητικούς διαγωνισμούς ή σε μαθητικές - εκπαιδευτικές εκδρομές και κατασκηνώσεις. Μπορεί ο δάσκαλος, σε συνεργασία με τους γονείς, να ανακαλύψει τα πιο κατάλληλα και να τα προτείνει. Είναι μια πολύ καλή πρακτική που θα διεγείρει το ενδιαφέρον του παιδιού και θα το βοηθήσει να ξεφύγει από την συνηθισμένη ρουτίνα που ακολουθεί το σχολικό πλαίσιο.

Μια τελευταία σκέψη

Δε θα πρέπει να ξεχνάμε όμως, πως και οι χαρισματικοί μαθητές είναι πάνω απ’ όλα παιδιά και οφείλουμε να σεβόμαστε την παιδικότητά τους, να μη βιαζόμαστε να τα εντάξουμε σε απαιτητικές διδακτικές διαδικασίες εκμάθησης στείρων γνώσεων και ενασχολήσεων με χρονοβόρες εργασίες, επειδή και μόνο μπορούν να τα καταφέρουν! Ρωτάμε την γνώμη τους για την εκπαιδευτική διαδικασία και τα ακούμε προσεκτικά. Πολλές φορές, αυτά γνωρίζουν καλύτερα τον τρόπο με τον οποίο θέλουν να μάθουν και μπορούν να μας βοηθήσουν στην προσπάθειά μας να βοηθήσουμε εμείς αυτά!

The Mamagers Update

Η επιστήμη πίσω από την άδεια μητρότητας

Dad Shaming | Οι μαμάδες δεν είναι οι μόνες που δέχονται αρνητική κριτική

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i