Γιατί οι διακοπές είναι πολύτιμες για τη σωματική και την ψυχική υγεία μας;

Οι διακοπές δεν είναι μόνο καλοπέραση. Είναι αυτό που χρειάζεσαι για να είσαι υγιής σωματικά και ψυχικά.

διακοπές iStock

Από τη Μαρίνα Μόσχα, ψυχολόγο-ψυχοθεραπεύτρια (marinamoscha.life)

Με πόση λαχτάρα περιμένουμε τις διακοπές κάθε χρόνο! Και πόσο ανάγκη τις έχουμε φέτος, μετά από όλη αυτή την πρωτόγνωρη κατάσταση με τον κορονοϊό. Ζούμε ένα διαφορετικό καλοκαίρι σε όλο τον πλανήτη με τον ιό να υπάρχει ανάμεσά μας, σπέρνοντας το φόβο για ένα νέο κύμα. Και όμως, χρειάζεται να μάθουμε να ζούμε μαζί του, καθώς δεν φαίνεται εύκολα να αντιμετωπίζεται – τουλάχιστον για την ώρα.

Το συνταγματικό μας δικαίωμα στις διακοπές

Παρόλα αυτά, ακούω από αρκετούς φέτος πως "δεν είναι καιρός για τέτοιες πολυτέλειες!" εξαιτίας της πανδημίας. Και όμως, οι διακοπές δεν είναι πολυτέλεια, αντιθέτως είναι "ανάγκη", κυρίως μετά τον βαρύ χειμώνα που περάσαμε. Αν είμαστε υπεύθυνοι απέναντι στον εαυτό μας και στους άλλους και τηρούμε τα μέτρα προφύλαξης, ασφαλώς μπορούμε να χαρούμε ξέγνοιαστες μέρες και να "ξελαφρώσουμε" ψυχικά, καθώς οι διακοπές λειτουργούν ως "αποσυμπίεση" του φόρτου – σωματικού και ψυχικού – των προηγούμενων μηνών!

Οι διακοπές, όπως βγαίνει και από την ετυμολογία της λέξης, σημαίνει "διακόπτω", σταματώ ό,τι κάνω. Σταματώ την καθημερινή μου ρουτίνα, την εργασία μου, αλλάζω τις συνήθειές μου. Κοιμάμαι πιο αργά, ξυπνώ και πιο αργά, αφήνω πίσω τα άγχη και τις υποχρεώσεις, ασχολούμαι με τον εαυτό μου και με αυτούς που έχω γύρω μου και αγαπώ. Αυξάνω τις κοινωνικές συναναστροφές, ξεφεύγω, χαλαρώνω, ζω στιγμές πιο ανέμελες, έρχομαι πιο κοντά στη φύση, στη θάλασσα ή στο βουνό, απολαμβάνω την ίδια τη ζωή κάνοντάς την πιο ποιοτική. Δεν είναι τυχαίο ότι οι ημέρες των διακοπών διακοπές είναι συνταγματικό δικαίωμα για κάθε  εργαζόμενο. Αναγνωρίζονται τα οφέλη τους μέσα από έρευνες που επιβεβαιώνουν πως όταν οι άνθρωποι κάνουν συστηματικά διακοπές αυξάνεται ακόμα και το προσδόκιμο ζωής τους, είναι πιο "ανοιχτοί", προσαρμόζονται ευκολότερα στην αντιμετώπιση δυσκολιών αλλά γίνονται και πιο παραγωγικοί.

Διακοπές και σωματική και ψυχική υγεία: Πώς συνδέονται;

#1

Πρώτα από όλα, η ενασχόληση με την διοργάνωσή τους μας χαροποιεί, μας δίνει στόχο και σκοπό μετά από μία κουραστική χειμωνιάτικη περίοδο ενώ παράλληλα μας βάζει σε μία διαδικασία να μάθουμε για νέα μέρη με καινούργιες εικόνες. Οξύνει την "περιέργεια" και τη δίψα μάθησης, μας κάνει πιο δημιουργικούς. Ταυτόχρονα ελαφραίνει την καθημερινότητά μας καθώς έχουμε να περιμένουμε κάτι που τόσο λαχταράμε.

#2

2. Η αύξηση της σωματικής δραστηριότητας μέσα από δραστηριότητες όπως περπάτημα στη φύση, κολύμπι, παιχνίδια στην παραλία (ρακέτες, βόλεϊ, κλπ) βοηθά στην εκγύμναση του οργανισμού μας και στην ευεξία, καθώς μετά από κάποια ώρα, εκκρίνονται ενδορφίνες που μας κάνουν πιο χαρούμενους.

#3

Αυξάνεται η σεξουαλικότητα. Η έκθεση στον ήλιο επιδρά άμεσα στην παραγωγή μεγαλύτερης ποσότητας σεροτονίνης στον εγκέφαλο, της ορμόνης που ρυθμίζει την σεξουαλική διέγερση, πριν αλλά και κατά τη διάρκεια της ερωτικής επαφής. Το ίδιο συμβαίνει και με την ντοπαμίνη που μας ανεβάζει τη λίμπιντο καθώς και αυτή ελέγχει τη διαδικασία της διέγερσης. Επιπλέον, η μεγαλύτερη ποσότητα ντοπαμίνης οδηγεί με την σειρά της σε μεγαλύτερη παραγωγή τεστοστερόνης, βελτιώνοντας την σεξουαλική επιθυμία και στα δύο φύλα.

#4

Μειώνεται το στρες και η καταθλιπτική συμπτωματολογία, καθώς η έκκριση των παραπάνω ορμονών και οι ενδορφίνες μας – τα φυσικά μας αντικαταθλιπτικά ή οι "ορμόνες της χαράς" ρυθμίζουν τη διάθεση, κάνοντας μας να νιώθουμε μεγαλύτερη χαρά και να είμαστε πιο θετικοί γενικότερα.

#5

Η επαφή με τη φύση και με το νερό, όπως έχουν δείξει έρευνες, θα μπορούσε να θεωρηθεί και "θεραπεία της φύσης" καθώς μειώνει τις αγχώδεις εκδηλώσεις και το στρες. Έχεις προσέξει πως χαλαρώνεις όταν βάλεις τα πόδια σου στο νερό ή όταν βρεθείς στο δάσος;

#6

Αυξάνεται η δημιουργικότητά μας, καθώς η θάλασσα σε συνδυασμό με τον ήλιο μας ηρεμούν, μας εκτονώνουν, μας "καθαρίζουν" από τον αρνητισμό και τις επαναλαμβανόμενες αρνητικές και τόσο κουραστικές σκέψεις που καταλαμβάνουν το μυαλό μας.

#7

Η σωματική αλλά και ψυχική ξεκούραση βελτιώνει την ποιότητα του ύπνου μας, έτσι ώστε νιώθουμε πιο ξεκούραστοι, ανάλαφροι και με μεγαλύτερη διάθεση να εμπλακούμε σε δραστηριότητες ή κοινωνικές επαφές. Παράλληλα, μακριά από την στρεσογόνα καθημερινότητα με τα προβλήματά της, μπορούμε με την βοήθεια του ποιοτικού ύπνου να αποφύγουμε ψυχοσωματικές εκδηλώσεις, όπως πονοκέφαλοι ή κόπωση, εφόσον δεν σωματοποιούμε το άγχος της καθημερινότητας.

#8

Τα νέα ερεθίσματα μέσα από την αλλαγή παραστάσεων και το "διαφορετικό", μας ταξιδεύουν κυριολεκτικά και μεταφορικά σε άλλους κόσμους, ανεβάζοντας τη διάθεση, γεμίζοντας τις μπαταρίες μας και δίνοντας μία περίεργη αίσθηση δύναμης που θα κουβαλάμε όλο το χειμώνα στην αντιμετώπιση της καθημερινότητας και των υποχρεώσεων.

#9

Μακριά από τα "πρέπει" της καθημερινότητας μπορούμε να ικανοποιήσουμε επιθυμίες και ανάγκες μας που τον υπόλοιπο χρόνο καταπιέζουμε.

#10

Ισχυροποιείται το ανοσοποιητικό μας καθώς γευόμαστε μία σειρά απολαύσεων σημαντικών στη ψυχική μας υγεία, καθώς ερχόμαστε πιο κοντά μεταξύ μας, απολαμβάνουμε περισσότερο, χαλαρώνουμε, γελάμε, χαιρόμαστε, κάνουμε σεξ περισσότερο που και αυτό έχει θετικές επιδράσεις στην υγεία μας… Σταματάμε ή ασχολούμαστε λιγότερο με προβληματικές καταστάσεις που μας στενοχωρούν, μας αγχώνουν και μας κρατούν σε μία "μίζερη" και αρνητική συμπεριφορά.

Και αν δεν κάνω διακοπές φέτος;

Πράγματι, πολύς κόσμος δεν θα πάει κάπου αυτό το καλοκαίρι, χωρίς να σημαίνει όμως πως δεν θα κάνει διακοπές. Μην ξεχνάμε, πως διακοπές σημαίνει πως διακόπτω αυτό που έκανα, άρα μπορούμε να ασχοληθούμε με πράγματα που είχαμε… ξεχάσει ή δεν είχαμε τον χρόνο το προηγούμενο διάστημα. Μπορούμε λοιπόν να πάμε μία ημερήσια εκδρομή στη φύση, στη θάλασσα ή στο βουνό, να έρθουμε σε επαφή μαζί της. Μπορούμε να ασχοληθούμε με τον κήπο μας, να διαβάσουμε ένα βιβλίο στη σκιά ενός δέντρου... Μπορούμε να περπατήσουμε στην ακροθαλασσιά ή στο πάρκο που βρίσκεται κοντά στο σπίτι μας… Μπορούμε να κάνουμε πράγματα που μας ευχαριστούν και μας ανεβάζουν τη διάθεση ή ακόμη και να έρθουμε σε επαφή με ανθρώπους που έχουμε καιρό να δούμε, τηρώντας τις απαραίτητες προφυλάξεις. Μπορούμε να γελάσουμε, να πάμε σε ένα καλοκαιρινό κινηματογράφο, να έρθουμε πιο κοντά με το σύντροφό μας, να ευχαριστηθούμε την ίδια τη ζωή.

Σημασία έχει αυτό το διάστημα να παραμείνουμε ήρεμοι, μακριά από εντάσεις, ώστε να μειωθεί η κορτιζόλη, η κύρια ορμόνη του στρες που με την σειρά της πυροδοτεί και άλλες αγχώδεις αλλά και καταθλιπτικόμορφες αντιδράσεις, μαζί με ψυχοσωματικές εκδηλώσεις, έτσι ώστε να εισπράξουμε τα οφέλη των διακοπών ακόμα και στο σπίτι μας.

Διάβασε επίσης: Γίνεται να αδειάσει το μυαλό σου στις διακοπές;

Διάβασε επίσης: Ψυχική υγεία: Οι SOS συμβουλές για να φύγεις διακοπές χωρίς άγχος για τη δουλειά

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i