Κατακράτηση υγρών: Το βάρος σου είναι λίπος ή υγρά;

Τα επιπλέον κιλά στη ζυγαριά δεν είναι πάντα λίπος λίπος. Είναι η κρύφη κατράτηση υγρών. Τι σημαίνει αυτό και πώς θα το αντιμετωπίσεις;

10.03.2019

Γράφει: Ελένη Δασκαλάκη

εχεις διαβασει

Δίαιτα εξπρές 5 ημερών ενάντια στο φούσκωμα! Το πρόγραμμα διατροφής για επίπεδη κοιλιά

Συνεργάστηκε η Ελευθερία Φίλη, διαιτολόγος – διατροφολόγος.

Μήπως είναι κατακράτηση

Το σώμα ανταποκρίνεται στην έλλειψη νερού κατακρατώντας το. Μια δίαιτα υψηλή σε αλάτι μπορεί να διαιωνίζει το πρόβλημα της υποδόριας κατακράτησης, ενώ η ανεπαρκής πρόσληψη πρωτεΐνης μπορεί να προκαλεί αφυδάτωση ή φούσκωμα.

Πώς θα ξέρεις αν το βάρος σου είναι λίπος ή υγρά;

Ένα βασικό στοιχείο είναι το σημείο όπου έχεις το βάρος. Η κατακράτηση υγρών (ιδιοπαθές οίδημα) συνήθως επηρεάζει τα πόδια, τα πέλματα, το στομάχι, το στήθος, το πρόσωπο, τις παλάμες και τα δάχτυλα.

Συνήθως, επίσης, θα νιώθεις πιο «φου σκωμένο» το εσωτερικό των ποδιών και όχι το εξωτερικό και, αν πιέσεις με το δάχτυλό σου το δέρμα, θα αφήσει για  μερικά δευτερόλεπτα σημάδι.

Η κατακράτηση υγρών δε σου είναι άγνωστη έννοια και πιθανότατα την έχεις συνδέσει με το προεμμηνορροϊκό σύνδρομο, με τις φορές που έχεις πιει ένα ή δύο ποτά ή όταν έχεις φάει κάτι αλμυρό. Υπάρχει όμως και μια λιγότερο γνωστή μορφή κατακράτησης υγρών, η οποία είναι μόνιμη. Σε τι μπορεί να οφείλεται;

«Το άγχος, οι ορμόνες, ένας αρρύθμιστος θυρεοειδής, ακόμα και η χρόνια αφυδάτωση είναι κάποιες από τις πιο συνηθισμένες αιτίες πρόκλησής της» τονίζει η διατροφολόγος Ελευθερία Φίλη.

Διάβασε επίσης: Οι τροφές για να διώξεις το πρήξιμο στην κοιλιά (και οι τροφές να αποφύγεις)

Μάθε ποιοι παράγοντες ενθαρρύνουν την κατακράτηση υγρών και δες τι μπορείς να κάνεις για να τη ν περιορίσεις.

Άγχος

Η αντίδραση «μάχη ή φυγή» που πυροδοτεί το άγχος διεγείρει την παραγωγή της ορμόνης αλδοστερόνη, η οποία αυξάνει τα επίπεδα του νατρίου στα νεφρά παρακινώντας τα να συγκρατήσουν υγρά. Σε αυτή την περίπτωση θα έχεις κατακράτηση στο πρόσωπο, τα χέρια, τα πόδια, τα πέλματα, στην κοιλιά και στο στήθος σου.

  • Τι μπορείς να κάνεις: Υιοθέτησε de-stress δραστηριότητες, όπως yoga ή διαλογισμό, και μάθε τεχνικές αναπνοής για να μετριάζεις τις σωματικές αντιδράσεις πριν κορυφωθούν.

Διατροφή

Η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε αλάτι αλλάζει την ισορροπία νατρίου και καλίου στο σώμα επηρεάζοντας την ικανότητα των νεφρών σου να φιλτράρουν το περίσσιο νερό
από το κυκλοφορικό σου.

  • Τι μπορείς να κάνεις: Απόφυγε να προσθέτεις αλάτι στο φαγητό αλλά και τα αλμυρά, όπως το τυρί, τα αλλαντικά, τα λαχανικά και οι σούπες σε κονσέρβα, τα κράκερ και τα πατατάκια.

Φάρμακα

Ορισμένα φάρμακα, π.χ. για την αρτηριακή πίεση, το άσθμα και την αρθρίτιδα, τα υπνωτικά, κάποια αντισυλληπτικά και αντικαταθλιπτικά μπορεί να προκαλέσουν κατακράτηση υγρών στα πόδια.

  • Τι μπορείς να κάνεις: Επισκέψου τον παθολόγο σου για ένα check up και ζήτησε εξέταση αίματος για να προσδιοριστεί η κατάσταση των νεφρών και των ήπατος.

Φλεβίτιδα

Η εγκυμοσύνη ή η αύξηση βάρους μπορεί να ασκήσουν μεγάλη πίεση στα πόδια και να προκαλέσουν φλεβίτιδα. Θα το καταλάβεις από τις πιο εμφανείς και διογκωμένες σε κάποια σημεία φλέβες στα πόδια σου και από μια αίσθηση βάρους στα κάτω άκρα.

  • Τι μπορείς να κάνεις: Οι κάλτσες συμπίεσης, η απώλεια βάρους και η τακτική άσκηση μπορεί να βοηθήσουν.

Καθιστική ζωή

Εάν η δουλειά σου σε αναγκάζει να είσαι συνεχώς καθιστή ή όρθια, τα υγρά του σώματος λιμνάζουν στα κάτω άκρα.

  • Τι μπορείς να κάνεις: Αν έχεις καθιστική δουλειά, προσπάθησε να σηκώνεσαι κάθε 20 λεπτά, να περπατάς και να τεντώνεσαι. Βοηθά, επίσης, να έχεις τα πόδια σου ελαφρώς ανασηκωμένα χρησιμοποιώντας ένα υποπόδιο. Αν είσαι πολλές ώρες όρθια, χρησιμοποίησε τα διαλείμματα για να ξαπλώνεις στο πάτωμα και να σηκώνεις τα πόδια ψηλά, ακουμπώντας τα σε έναν τοίχο για 10 λεπτά. Η απογευματινή yoga θα σε βοηθήσει, επίσης, να νιώθεις τα πόδια και το σώμα σου ανάλαφρα!

Διάβασε επίσης: 5 σοβαρά προβλήματα υγείας από την καθιστική ζωή και τι μπορείς να κάνεις

Ορμόνες

Ξέρεις καλά πόσο σε επηρεάζουν, αφού τις μέρες πριν την περίοδό σου νιώθεις συχνά πρησμένη σε όλο το σώμα.

  • Τι μπορείς να κάνεις: Την εβδομάδα πριν την περίοδό σου περιόρισε την κατανάλωση τροφίμων και σνακ με αλάτι και πίνε πολύ νερό. Προσπάθησε να κινείσαι όσο το δυνατόν περισσότερο για να στραγγίζουν τα λεμφικά υγρά και να επεξεργάζονται τα κύτταρα πιο αποτελεσματικά την περίσσεια υγρών.

Zέστη

Ε, ναι. Είναι ειρωνεία, αλλά το καλοκαίρι που είσαι με μαγιό ή σορτσάκια, τότε είναι που παθαίνεις τη μεγαλύτερη κατακράτηση, εξαιτίας της αυξημένης θερμοκρασίας.

  • Τι μπορείς να κάνεις: Πίνε πολύ νερό και έχε μαζί σου ένα σπρέι με δροσερό νερό για να ψεκάζεις το πρόσωπο, το λαιμό και τους καρπούς σου. Απόφυγε τα παγωμένα ντους, που μπορεί να προκαλέσουν αύξηση της θερμοκρασίας στον οργανισμό διαστέλλοντας τις φλέβες και επιβαρύνοντας την κατακράτηση. Προτίμησε ένα χλιαρό μπάνιο ή ντους.

Editor's Picks:

Περισσότερα από Υγεία

#shapegreece