Έχεις φαγούρα; Επιστήμονες του Χάρβαρντ βρήκαν τι φταίει!

Οι επιστήμονες εντόπισαν ένα κοινό μικρόβιο που ενεργοποιεί τα νευρικά κύτταρα

fagoura istock

Οι επιστήμονες της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ απέδειξαν για πρώτη φορά ότι ένα κοινό βακτήριο του δέρματος - ο Staphylococcus aureus - μπορεί να προκαλέσει φαγούρα δρώντας απευθείας στα νευρικά κύτταρα.

Τα ευρήματα, βασισμένα σε έρευνα σε ποντίκια και ανθρώπινα κύτταρα, αναφέρθηκαν στο Cell. Η έρευνα προσθέτει ένα σημαντικό κομμάτι στο μακροχρόνιο παζλ της φαγούρας και εξηγεί γιατί κοινές δερματικές παθήσεις όπως το έκζεμα και η ατοπική δερματίτιδα συχνά συνοδεύονται από επίμονη φαγούρα.

Σε τέτοιες συνθήκες, η ισορροπία των μικροοργανισμών που διατηρούν το δέρμα μας υγιές συχνά απορρίπτεται, επιτρέποντας στο S. aureus να αναπτυχθεί, είπαν οι ερευνητές. Μέχρι τώρα, η φαγούρα που εμφανίζεται με το έκζεμα και την ατοπική δερματίτιδα πιστευόταν ότι προέρχεται από τη φλεγμονή του δέρματος. Όμως τα νέα ευρήματα δείχνουν ότι το S. aureus προκαλεί μόνο του φαγούρα υποκινώντας μια μοριακή αλυσιδωτή αντίδραση που κορυφώνεται στην επιθυμία για ξύσιμο.

"Έχουμε εντοπίσει έναν εντελώς νέο μηχανισμό πίσω από τη φαγούρα - το βακτήριο Staph aureus, το οποίο βρίσκεται σχεδόν σε κάθε ασθενή με χρόνια ατοπική δερματίτιδα. Η φαγούρα μπορεί να προκληθεί από το ίδιο το μικρόβιο", δήλωσε ο ανώτερος συγγραφέας Isaac Chiu, αναπληρωτής καθηγητής ανοσολογίας στο Ινστιτούτο Blavatnik στο HMS.

Τα πειράματα της μελέτης έδειξαν ότι το S. aureus απελευθερώνει μια χημική ουσία. Αυτή ενεργοποιεί μια πρωτεΐνη στις νευρικές ίνες που μεταδίδουν σήματα από το δέρμα στον εγκέφαλο. Η θεραπεία ζώων με ένα εγκεκριμένο από τον FDA φάρμακο κατά της πήξης εμπόδισε με επιτυχία την ενεργοποίηση της πρωτεΐνης για να διακόψει αυτό το βασικό βήμα στον κύκλο φαγούρας-γδαρσίματος. Η θεραπεία ανακούφισε τα συμπτώματα και μείωσε τη βλάβη του δέρματος.

Τα ευρήματα μπορούν να οδηγήσουν σε φάρμακα από το στόμα και τοπικές κρέμες για τη θεραπεία της επίμονης φαγούρας που εμφανίζεται σε διάφορες παθήσεις που συνδέονται με μια ανισορροπία στο μικροβίωμα του δέρματος, όπως η ατοπική δερματίτιδα, ο οζώδη ερύθημα και η ψωρίαση.

Το επαναλαμβανόμενο ξύσιμο, που είναι χαρακτηριστικό αυτών των καταστάσεων, μπορεί να προκαλέσει βλάβη στο δέρμα και να ενισχύσει τη φλεγμονή.

"Ο κνησμός είναι αρκετά εξουθενωτικός σε ασθενείς που υποφέρουν από χρόνιες δερματικές παθήσεις. Πολλοί από αυτούς τους ασθενείς φέρουν στο δέρμα τους το ίδιο το μικρόβιο που δείξαμε τώρα για πρώτη φορά ότι μπορεί να προκαλέσει φαγούρα", δήλωσε ο πρώτος συγγραφέας της μελέτης Liwen Deng, ένας μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Chiu Lab.

Γιατί οι μελανιές μάς προκαλούν φαγούρα;

Υγεία