Φυτοφαγική διατροφή: 6 επιστημονικές έρευνες που αξίζει να γνωρίζεις

Να πώς η διατροφή αυτή μπορεί να σε βοηθήσει για μια καλύτερη υγεία.

31.03.2020

Γράφει: Επιστημονικός Συνεργάτης Shape

εχεις διαβασει

Φυτοφαγική διατροφή

Από τη Δέσποινα Μαρσέλου, κλινικό διαιτολόγο με ειδίκευση στα αυτοάνοσα νοσήματα και μετεκπαίδευση στη φυτοφαγία, BSc, ΜSc, PgD (CERT Cornell University (getactive.grnotanordinarymum.gr).

Η προστατευτική επίδραση που έχει η φυτοφαγική διατροφή στην υγεία μας έχει επιστημονικές αποδείξεις.  Οι έρευνες έχουν εστιάσει κυρίως στη χρόνια φλεγμονή η οποία φαίνεται ότι συνδέεται με τα περισσότερα χρόνια νοσήματα. Ωστόσο, το σώμα είναι ένα σύνολο και η υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή λειτουργεί ως ασπίδα για τα περισσότερα χρόνια νοσήματα. Ακόμα και έτσι όμως, για να είναι αποτελεσματική και πραγματικά θεραπευτική, χρειάζεται κανείς ένα εξατομικευμένο πλάνο, σύμφωνα με τις προσωπικές του ανάγκες και ιατρικό ιστορικό, που θα το καταρτίσει ο κλινικός διαιτολόγος.

Διάβασε επίσης: Φυτοφαγική ή vegan διατροφή; Ποιες οι διαφορές τους και ποια να προτιμήσεις;

Φυτοφαγική διατροφή: 6 επιστημονικές έρευνες που αξίζει να γνωρίζεις

Δυνατό ανοσοποιητικό 

Γερμανική έρευνα (Dinou et al 2017) έδειξε ότι οι χορτοφάγοι έχουν πιο δυνατό ανοσοποιητικό σύστημα, με το διπλάσιο αριθμό φυσικών φονικών κυττάρων έναντι εκείνων που καταναλώνουν κρέας. Τα κύτταρα αυτά προσελκύουν και εξουδετερώνουν τα καρκινικά, επομένως αυξάνουν την προστασία του οργανισμού. Επιπρόσθετα, οι χορτοφάγοι καταναλώνουν πιο συχνά προϊόντα σόγιας, τα οποία διαθέτουν αντικαρκινικές ιδιότητες, καθώς φάνηκε ότι μειώνουν τον καρκίνο του μαστού στην Ασία, σύμφωνα με δημοσίευση στο American Cancer Society (Soy and Cancer Risk: Our Expert’s Advice).

Φυτικές ίνες και καρκίνος 

Οι φυτικές ίνες σε υψηλά ποσοστά στο καθημερινό διατροφικό πλάνο μειώνουν την εμφάνιση του καρκίνου του παχέος εντέρου και αυτό ακριβώς είναι που σου προσφέρει ένα φυτοφαγικό διατροφικό πρόγραμμα. Ένας από τους λόγους όπου οι φυτικές ίνες αποτελούν σημαντικό παράγοντα μείωσης του καρκίνου του παχέος εντέρου είναι η σχέση τους με τη χολή. Τα ένζυμα της χολής εισέρχονται στο έντερο και βοηθούν στη συμπύκνωση του λίπους από την τροφή που καταναλώνουμε. Μέσα όμως στο έντερο τα βακτήρια που υπάρχουν εκεί μπορούν να μετατρέψουν τα ένζυμα αυτά σε χημικές ουσίες (δεοξυχολικό οξύ DCA το οποίο έχει καρκινογόνες ιδιότητες) που έχουν συσχετιστεί με την εμφάνιση του καρκίνου. Στους
ανθρώπους που καταναλώνουν πολλές φυτικές ίνες, αυτές λειτουργούν σαν προστασία του οργανισμού, καθώς προσδένονται με τα ένζυμα της χολής και τα οδηγούν έξω από το έντερο. Επιπλέον, τα βακτήρια του εντέρου με τις ίνες δημιουργούν ένα όξινο περιβάλλον και τα ένζυμα της χολής γίνονται λιγότερο τοξικά. Για όλους τους παραπάνω λόγους οι ειδικοί καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι μια διατροφή με βάση τη φυτοφαγία μειώνει την εμφάνιση του καρκίνου του παχέος εντέρου και αυξάνει το προσδόκιμο επιβίωσης στους καρκινοπαθείς (Islami et al 2018, Song et al 2018).

Ο κίνδυνος των ζωικών λιπαρών 

Σε έρευνα που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση The American Journal of Clinical Nutrition συσχετίζεται το γάλα και η πρόσληψη λακτόζης με τον καρκίνο των ωοθηκών. Ωστόσο, γενικότερα, τα λιπαρά από το κόκκινο κρέας και τα γαλακτοκομικά ενοχοποιούνται για τη σχέση τους με τον καρκίνο. Σε έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Nutrients έχει βρεθεί ότι η υπερβολική συγκέντρωση της ινσουλίνης στο αίμα οδηγεί στην ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων.

Φυτοφαγική διατροφή και σακχαρώδης διαβήτης 

Η φυτοφαγική διατροφή όμως δε σχετίζεται μόνο με την προστασία από τον καρκίνο. Δημοσιευμένη μελέτη (Mc Macken & Shah 2017) έχει δείξει ότι η χορτοφαγική δίαιτα σχετίζεται με τη μείωση του βάρους και τον έλεγχο του γλυκαιμικού δείκτη προλαμβάνοντας ή και ρυθμίζοντας το σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2. Επιπλέον, η χορτοφαγική δίαιτα δείχνει ποσοστά βελτίωσης και προστασίας σε καρδιαγγειακές παθήσεις, σε παράγοντες αυξημένου κινδύνου όπως η παχυσαρκία, η υπέρταση, η υπερλιπιδαιμία και ο δείκτης φλεγμονής.

Ο ρόλος της λακτόζης στις γυναίκες 

Έχει βρεθεί ότι η λακτόζη, που είναι μέρος των σακχάρων του γάλακτος, διασπάται στο σώμα σε μικρότερα κομμάτια όπως σε γαλακτόζη, η οποία υφίσταται περαιτέρω διάσπαση από διάφορα ένζυμα. Όταν μια γυναίκα καταναλώνει πολλά γαλακτοκομικά και αυξάνεται η συγκέντρωση της λακτόζης χωρίς να υπάρχουν αρκετά ένζυμα να τη διασπάσουν σε γαλακτόζη, έχει ως αποτέλεσμα τη συσσώρευση της γαλακτόζης στο αίμα, κατάσταση που αυξάνει τον κίνδυνο για καρκίνο των ωοθηκών. Πιο πρακτικά; Σύμφωνα με έρευνες (Kushi et al 1999, McCann et al 2017), αν καταναλώνεις πάνω από 4 μερίδες γαλακτοκομικών την εβδομάδα, αυξάνεται ο κίνδυνος εμφάνισης του καρκίνου κατά 73%.

Καρκίνος του μαστού και φυτοφαγική διατροφή 

Σε μελέτη του 2013 (Cancer Epidemiol Biomarkers Prev, Hastert et al) βρέθηκε ότι μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες χωρίς ιστορικό καρκίνου του μαστού, που ακολούθησαν για 7 χρόνια ειδικές συστάσεις (διατήρηση φυσιολογικού βάρους, αποφυγή αλκοόλ και φυτοφαγική διατροφή), είχαν κατά 62% μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης του καρκίνου του μαστού. Όπως εξηγούν οι ερευνητές, η διατροφή που είναι υψηλή σε φυτικές ίνες μπορεί μέσω διάφορων βιολογικών μηχανισμών στον οργανισμό να μειώσει τα επίπεδα των οιστρογόνων, ορμονών που σχετίζονται με τη συγκεκριμένη μορφή καρκίνου. Άλλη μελέτη, του 2007, στο Clinical Oncology (Pierce et al) αυτή τη φορά σε γυναίκες που έπασχαν από καρκίνο του μαστού έδειξε ότι, ακολουθώντας φυτοφαγική διατροφή και κάνοντας σωματική δραστηριότητα (όπως καθημερινό περπάτημα), περιορίστηκε η ανάπτυξη του όγκου.

Διάβασε επίσης: Θέλεις να γίνεις vegan; Αυτά είναι τα αρχικά βήματα που πρέπει να κάνεις

Editor's Picks

Περισσότερα από Διατροφή και Αδυνάτισμα

Best of network

#shapegreece