Φυτοφαγική ή vegan διατροφή; Ποιες οι διαφορές τους και ποια να προτιμήσεις;

Παρότι πολλοί νομίζουν πως πρόκειται για την ίδια διατροφή, στην πραγματικότητα έχουν διαφορές και μάλιστα αρκετές.

02.10.2019

Γράφει: Επιστημονικός Συνεργάτης Shape

εχεις διαβασει

Φυτοφαγική ή vegan διατροφή; Ποιες οι διαφορές τους και ποια να προτιμήσεις;

Από τη Δέσποινα Μαρσέλου, κλινικό διαιτολόγο με ειδίκευση στα αυτοάνοσα νοσήματα και μετεκπαίδευση στη φυτοφαγία, BSc, ΜSc, PgD (CERT Cornell University (getactive.gr, notanordinarymum.gr).

Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν έχουν συνειδητοποιήσει ότι υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στη φυτοφαγική και τη vegan διατροφή και μάλιστα σημαντικές.  Η φυτοφαγική διατροφή (plant based) στηρίζεται σε μη επεξεργασμένες τροφές. Πρόκειται για τροφές που βγαίνουν από τη γη και είναι απαλλαγμένες από ζωικά συστατικά. Είναι άρα vegan; Όχι, αφού το να ακολουθεί κάποιος φυτοφαγική διατροφή δε σημαίνει απαραίτητα ότι ακολουθεί vegan τρόπο ζωής, π.χ., μπορεί να φοράει δερμάτινα ρούχα.

Φυτοφαγική ή vegan διατροφή; Ποιες οι διαφορές τους

Η φυτοφαγική διατροφή

Πρόκειται για διατροφή που στοχεύει στην αποκατάσταση των κυττάρων στην πρότερη υγιέστερη μορφή τους.

  • Στη διατροφή αυτή προτείνονται κυρίως βιολογικά τρόφιμα, καθώς υπάρχουν έρευνες που πιστοποιούν ότι τα συγκεκριμένα τρόφιμα περιέχουν περισσότερες βιταμίνες και μικροθρεπτικά συστατικά.
  • Συνιστά, επίσης, τη μείωση των επεξεργασμένων τροφών, αφού για τη συντήρησή τους προστίθενται συντηρητικά όπως η ζάχαρη, που επηρεάζουν αρνητικά την κυτταρική λειτουργία, δημιουργούν ορμονικές ανισορροπίες και δυσβίωση του μικροβιώματος του εντέρου.
  • Συνδυαστικά με το στρες και το σύγχρονο τρόπο ζωής, καταναλώνοντας επεξεργασμένες τροφές, έχουμε αύξηση των χρόνιων φλεγμονών και των αυτοάνοσων νοσημάτων.
  • Από την άλλη πλευρά, η φυτοφαγία ενισχύει το μικροβίωμα του εντέρου, καθώς αυτό χρειάζεται ποικιλομορφία φυτικών ινών.
  • Η διατροφή αυτή είναι επίσης πλούσια σε λιπαρά οξέα βραχείας αλύσου που έχουν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες και προσφέρει στον οργανισμό ποικιλία αντιοξειδωτικών, καταπολεμώντας έτσι χρόνιες φλεγμονές, όπως ο καρκίνος, η αθηροσκλήρωση, ο διαβήτης και πολλά αυτοάνοσα νοσήματα.

H vegan διατροφή

Για την ακρίβεια, ο βιγκανισμός δεν είναι μια διατροφική επιλογή, αλλά τρόπος ζωής. Για να είναι όμως ωφέλιμος για τον οργανισμό, θα πρέπει να είναι κανείς επαρκώς ενημερωμένος ώστε να μη δημιουργούνται ελλείψεις θρεπτικών συστατικών. Επιπλέον, υπάρχουν σήμερα ακόμα και έρευνες όπου υποστηρίζεται ότι μια vegan διατροφή μπορεί επίσης να συνδέεται με καρδιαγγειακά νοσήματα ή με φλεγμονές.

  • Με μια προσεκτική ματιά θα διαπιστώσει κανείς ότι οι έρευνες αυτές μιλούν για διατροφικές επιλογές όπου είναι υψηλό το ισοζύγιο Ω6 προς Ω3, ενώ περιλαμβάνουν αρκετά επεξεργασμένα προϊόντα.
  • Το πρόβλημα σε αυτή την περίπτωση οφείλεται κυρίως στην έλλειψη επιστημονικής ενημέρωσης, καθώς οι άνθρωποι αυτοί θα πρέπει να λαμβάνουν διατροφικές συμβουλές από επαγγελματίες που έχουν ασχοληθεί εμπεριστατωμένα με τη συγκεκριμένη διατροφή.

Διάβασε επίσης: Θέλεις να γίνεις vegan; Αυτά είναι τα αρχικά βήματα που πρέπει να κάνεις

Φυτοφαγική και vegan διατροφή: Ποια είναι η καλύτερη; 

Μια φυτοφαγική διατροφή δίνει έμφαση στην κατανάλωση όσο το δυνατό λιγότερο κατεργασμένων φρούτων και λαχανικών, την κατανάλωση πλήρων σιτηρών και την αποφυγή ζωικών προϊόντων. Αναφορικά με τα ζωικά προϊόντα, κάποιοι οπαδοί της φυτοφαγίας τα αποκλείουν από τη διατροφή τους, ενώ άλλοι τα τρώνε, απλά πιο σπάνια.

Επιπλέον, οι φυτοφάγοι δε θα επιλέξουν ένα vegan επιδόρπιο, επειδή μπορεί να περιέχει πολλή ζάχαρη, ενώ θα αποφύγουν το λευκό αλεύρι. Μπορεί όμως να φοράνε δερμάτινα ρούχα, να τρώνε μέλι και να πίνουν μη vegan κρασί.

Πίσω από τις επιλογές αυτές δεν υπάρχει κάποια φιλοσοφική θεώρηση της ζωής, όπως συμβαίνει με τους vegans, αλλά μια προσπάθεια για καλύτερη υγεία. Είτε το αρχικό κίνητρο για μια φυτοφαγική διατροφή γίνει για λόγους υγείας είτε για λόγους ηθικής, η plant based διατροφή είναι μια επαρκής και υγιεινή επιλογή.

Συμπέρασμα: Η φυτοφαγική και η vegan θεωρούνται είδη διατροφής πλήρη και υγιεινά, ακόμα και ότι αντιστρέφουν φθορές που έχει προκαλέσει στον οργανισμό μια «βαριά» κρεατοφαγική διατροφή. Για να είναι όμως όλα αυτά, θα πρέπει να είναι σωστά δομημένες και να υπάρχει συνεργασία ανάμεσα στον ειδικό της διατροφής και τον παθολόγο, κυρίως όταν επιλέγεται κάποια από τις δύο ως μέρος μιας «θεραπευτικής» προσέγγισης.

Διάβασε επίσης: Ποιο φυτικό γάλα να προτιμήσω; Όσα πρέπει να ξέρεις για να διαλέξεις το καλύτερο για εσένα

Editor's Picks

Περισσότερα από Διατροφή και Αδυνάτισμα

Best of network

#shapegreece