Λίγες ή «0» θερμίδες; Μύθοι και πραγματικότητα

Φαίνεται ότι κάθε αναψυκτικό έχει ένα ‘’light” αντίγραφό του αυτές τις μέρες.

λόξιγκας γέλιο κρασί nicoletaionescu

Πολλοί άνθρωποι θέλουν να χάσουν βάρος και να τρώνε πιο υγιεινά και οι βιομηχανίες τροφίμων και ποτών έχουν ανταποκριθεί δημιουργώντας μια ατελείωτη σειρά προϊόντων που περιέχουν γλυκαντικά με χαμηλή ή και μηδενική περιεκτικότητα σε θερμίδες, προσπαθώντας να προσφέρουν (συχνά χωρίς επιτυχία) παρόμοια γεύση με τα σακχαρούχα ισοδύναμά τους αλλά και υποσχόμενα καλύτερη διατροφή.

Αναρωτιέται κανείς: είναι αυτά τα υποκατάστατα χωρίς ζάχαρη απαραίτητα και πιο υγιεινά; Και πως μπορούμε να το ξέρουμε;

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η πλήρης αποχή από τη ραφιναρισμένη ζάχαρη δεν είναι κάτι εύκολο. Αλλά δεδομένου ότι μπορεί να είναι επιβλαβής αν καταναλώνεται σε μεγάλες ποσότητες και σε καθημερινή βάση, αξίζει σίγουρα την προσπάθεια να μειωθεί η κατανάλωση της. Παράλληλα με την ανάγκη για λιγότερη ζάχαρη έχει εμφανιστεί μια ακόμα μεγαλύτερη τάση για αποφυγή των τεχνητών συστατικών στα τρόφιμα με έμφαση στα τεχνητά γλυκαντικά τα οποία συναντώνται σε χιλιάδες τρόφιμα και η επίδρασή τους στην υγεία είναι ακόμα στο μικροσκόπιο των επιστημόνων με πολλούς από αυτούς να συστήνουν να τα αποφέυγουμε. Για να ανταποκριθούν οι βιομηχανίες του κλάδου χρησιμοποιούν τώρα ένα συνδυασμό συστατικών για τη μείωση των θερμίδων και των σακχάρων που προσδοκούν οι καταναλωτές. Ενα μπουκάλι κόλα 500 ml περιέχει περίπου 200 θερμίδες. Η εναλλακτική light μορφή της μπορεί να φθάνει ακόμη και τη μια μόνο θερμίδα. Η απλή λογική υποδηλώνει ότι αυτή η εναλλαγή μειώνει τις θερμίδες και έχει θετικό πρόσημο. Και όμως οι γνώμες των διατροφολόγων και των ειδικών για τα αναψυκτικά  οδηγούν σε προβληματισμό.

«Καθόλου ή ελάχιστες θερμίδες» δεν σημαίνει ότι είναι ασφαλή

Τα αναψυκτικά διαίτης δεν είναι πανάκεια. ‘’Χωρίς ζάχαρη’’ δεν σημαίνει αναγκαστικά κάτι απόλυτα υγιεινό. Πώς τα αναψυκτικά διαίτης καταφέρνουν να έχουν γλυκιά γεύση παρόλο που στερούνται θερμίδων, ζάχαρης και υδατανθράκων; Δεν είναι κάτι μαγικό, αυτό οφείλεται στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, στα τεχνητά γλυκαντικά που περιέχουν για τα οποία πολλοί επιστήμονες υποστηρίζουν ότι παρότι δεν συνεισφέρουν υψηλό αριθμό θερμίδων, υδατανθράκων, ζάχαρης ή λίπους στα αναψυκτικά μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά τον οργανισμό μας.

Ακόμα δεν γνωρίζουμε πως μπορεί ο οργανισμός να διαχειριστεί και να μεταβολίσει τεχνητά γλυκαντικά που δεν απαντώνται στη φύση και γι’ αυτό δεν έχει αναπτύξει τις αντίχτοιχες διαδικασίες για το μεταβολισμό τους. Επίσης εάν ο οργανισμός μας έχει προσαρμοστεί στην κατανάλωση τεχνητών γλυκαντικών, μπορεί να μην απελευθερώσει τα σωστά επίπεδα ινσουλίνης όταν καταναλώνουμε την πραγματική ζάχαρη. Αυτό μπορεί να οδηγήσει στην παραμονή της ζάχαρης στην κυκλοφορία του αίματος, προκαλώντας δυσάρεστες καταστάσεις όπως ο διαβήτης και η υπεργλυκαιμία.

Τα αναψυκτικά διαίτης είναι το καλύτερο ίσως παράδειγμα καθώς σε σύγκριση με τα κανονικά, συχνά παρουσιάζονται ως διατροφικοί «άγγελοι» με μηδενικές θερμίδες, μηδέν γραμμάρια λίπους, μηδέν γραμμάρια ζάχαρης και χωρίς υδατάνθρακες, στις περισσότερες περιπτώσεις. Ωστόσο, αυτά τα μηδενικά στην ετικέτα δεν σημαίνουν απαραίτητα ότι είναι αβλαβή. Οι έρευνες χρησιμεύουν ως υπενθύμιση ότι οι άνθρωποι θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους τη συνολική πρόσληψη θερμίδων από τα τρόφιμα και τα ποτά όταν προσπαθούν να χάσουν βάρος και να έχουν μια ισορροπημένη διατροφή. Πρέπει επίσης να είναι απόλυτα ενημερωμένοι για το τι σημαίνουν τα συστατικά που αναγράφονται στις ετικέτες των προϊόντων και ποια είναι τεχνητά και ποια όχι.  Επιπλέον, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι όλα τα σάκχαρα και τα γλυκαντικά δεν είναι ίσα. Έχουν διαφορετικά χημικά «πρόσωπα» και συνεπώς μηχανισμούς δράσης.

Αναγνώρισε τις διαφορές αλλά και τις παγίδες

Πριν επιλέξεις ένα αναψυκτικό, φρόντισε να αποφύγεις εκείνα που περιέχουν εκτός από περίσσεια ζάχαρης, ανθρακικά άλατα ή φωσφορικά οξέα και προτίμησε πιο υγιεινές  εναλλακτικές που δεν περιέχουν συστατικά διατροφικών γκρίζων ζωνών. Τα φυσικά γλυκαντικά όπως είναι η στέβια που τα τελευταία χρόνια περιέχεται σε πολλά καινοτόμα φυσικά προϊόντα είναι μια πολύ καλή λύση αλλά αποτελεί και την πιο συχνή παγίδα. Πολλά αναψυκτικά διαφημίζουν τη στέβια ως γλυκαντικό περιέχουν και άλλα τεχνητά γλυκαντικά. Για αυτό μη βασίζεσαι στο τι διαφημίζουν  στις μπροστινές ετικέτες αλλά διάβαζε και τους διατροφικούς πίνακες στις ετικέτες όπου πολλές φορές μαρτυρούν την ύπαρξη χημικών γλυκαντικών ουσιών όπως η ασπαρτάμη, σουκραλόζη κ.ά. Δεν είναι κάτι δύσκολο, το κάνεις για κάθε προϊόν και η γνώση μένει για πάντα.

Υπάρχουν λύσεις, ποιοτικές, αξιόπιστες και Ελληνικές!

Παρότι το παραπάνω φαινόμενο είναι διεθνές και συχνά προβληματίζει (ή και εξοργίζει) τους καταναλωτές, η αγορά προσφέρει λύσεις. Η πιο σημαντική μάλιστα προέρχεται από την χώρα μας, η γνωστή αχαϊκή εταιρία Λουξ (μια 100% ελληνική εταιρεία) βρίσκεται στην αιχμή της καινοτομίας στο συγκεκριμένο χώρο των φυσικών αναψυκτικών με τη νέα γενιά αναψυκτικών λουξ plus ‘n light, χωρίς προσθήκη ζάχαρης, χωρίς σουκραλόζη, ασπαρτάμη και φωσφορικό οξύ, μόνο στέβια, φρουκτόζη, σάκχαρα φρούτων και φυσικά γλυκαντικά, με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη ώστε να είναι κατάλληλα ακόμα και για άτομα με διαβήτη. Η εταιρεία υπόσχεται μία φυσική εμπειρία, χωρίς «εκπτώσεις» στη γεύση. Το προϊόν έχει ήδη παρουσιαστεί στην ελληνική αγορά ενώ διατίθεται και σε ανεπτυγμένες αγορές του εξωτερικού.

Η σειρά προσφέρει αναψυκτικά με 0% ζάχαρη, 100% φυσικά γλυκαντικά, υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη C στην πορτοκαλάδα και στη λεμονάδα, 60% λιγότερες θερμίδες και προέρχονται από 100% φυσικό χυμό ελληνικών πορτοκαλιών και λεμονιών, ενώ δεν περιέχουν καθόλου χρωστικές. Επίσης διατίθεται και η λουξ cola plus n’ light  η οποία δεν περιέχει επίσης τεχνητά γλυκαντικά και φωσφορικό οξύ, το οποίο έχει αντικαταστήσει με χυμό λεμονιού προκειμένου να αποδοθεί η οξύτητα με φυσικό τρόπο, είναι πλούσια σε ανθρακικό και έχει εξαιρετική γεύση που δεν θυμίζει καθόλου light. Τέλος πρόσφατα λανσαρίστηκε στην Ελληνική αγορά και η αντιστοιχη σειρά με κρύο τσάι (ice tea). H μεγαλύτερη αμιγώς ελληνική επιχείρηση αναψυκτικών και χυμών φαίνεται ότι μετά από 6 χρόνια δοκιμών, δείχνει να κερδίζει το στοίχημα της απόλυτα φυσικής εξέλιξης των αναψυκτικών και να ανοίγει μία εντελώς νέα αγορά αναψυκτικών και όπως αναφέρει και το motto της «το τοπίο αλλάζει».

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i