Αυγά και τρόποι μαγειρέματος: Ποιος είναι ο πιο υγιεινός τρόπος για να τα καταναλώσεις;

Ένα crash test ανάμεσα στους πιο δημοφιλείς τρόπους μαγειρέματος.

04.12.2019

εχεις διαβασει

Αυγά και τρόποι μαγειρέματος

Από τη Δήμητρα Γλυνού, κλινικό διαιτολόγο – διατροφολόγο (@glinoudimitra)

Είναι η αγαπημένη τροφή των αθλητών και κυρίως των bodybuilders. Ίσως γι‘ αυτό αποτελούν και τάση τελευταία όσων θέλουν να κάνουν γράμμωση ή να χάσουν τα περιττά κιλά. Τα αυγά είναι μια φθηνή, αλλά εξαιρετικά θρεπτική τροφή. Περιέχουν σχετικά λίγες θερμίδες, αλλά είναι γεμάτα πρωτεΐνες, βιταμίνες, μέταλλα, υγιεινά λίπη και διάφορα θρεπτικά ιχνοστοιχεία. Υπάρχουν, ωστόσο, τόσο πολλοί τρόποι να μαγειρέψεις ένα αυγό. Ξέρεις όμως ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να προτιμήσεις;

Διάβασε επίσης: Συνταγές με αυγά έτοιμες σε 5 μόλις λεπτά

Αυγά και τρόποι μαγειρέματος: Ας δούμε ποιοι τρόποι υπάρχουν:

Αυγά βραστά

Τα βραστά αυγά μαγειρεύονται με το κέλυφός τους σε μπρίκι ή κατσαρολάκι με νερό που βράζει για 6-10 λεπτά, αναλόγως το πόσο σφιχτό θέλουμε τον κρόκο. Όσο περισσότερη η ώρα τόσο πιο σφιχτό το αυγό.

Αυγά ποσέ (poached eggs)

Τα αυγά ποσέ μαγειρεύονται σε κατσαρολάκι με νερό χωρίς το κέλυφός τους και σε θερμοκρασία όπου το νερό ακόμη δεν βράζει (71–82°C) για 2.5–3 λεπτά.

Τηγανιτά αυγά

Τα αυγά τοποθετούνται μέσα σε ένα τηγάνι που περιέχει κάποιο μαγειρικό λάδι σε μικρή ποσότητα.

Αυγά στραπατσάδα

Εδώ θα χρειαστείς 2-3 αυγά τα οποία τα ανακατεύεις σε ένα βαθύ πιάτο μέχρι να γίνει ένα ενιαίο μίγμα. Προσθέτεις αλάτι και πιπέρι και τα ρίχνεις σε ένα τηγάνι με ελάχιστο μαγειρικό λάδι και σιγά σιγά με ένα πιρούνι ανακατεύεις ώστε να μη κολλήσει το μίγμα μέχρι να είναι έτοιμο.

Ομελέτα

Η διαδικασία είναι ίδια με την στραπατσάδα χωρίς όμως να ανακατεύεις με το πιρούνι. Σε χαμηλότερη φωτιά ετοιμάζεται εωσότου το μίγμα γίνει σταθερό.

Pancakes

Σύμφωνοι, τα pancakes δεν είναι ατόφιο αυγό, αλλά είναι το επόμενο καλύτερο πράγμα που μπορείς να κάνεις για πρωινό το Σαββατοκύριακο, σπάζοντας ένα-δύο. Είτε γλυκά, είτε αλμυρά είναι σίγουρα απολαυστικά!

Ποιος είναι ο πιο υγιεινός τρόπος για να τα καταναλώσεις;

Και αφού μπερδεύτηκες τώρα με τόσες επιλογές, ας ξεκαθαρίσουμε και ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος και τι συμβαίνει στο αυγό κατά τη διαδικασία μαγειρέματος.
Το μαγείρεμα κάνει το αυγό πιο ασφαλές, αφού εξουδετερώνει τυχόν βακτήρια που κουβαλά, όπως η σαλμονέλα. Επιπλέον, βοηθά ώστε ορισμένα συστατικά του να είναι πιο εύπεπτα κι έτσι να μπορεί να τα αξιοποιήσει καλύτερα ο οργανισμός. Για παράδειγμα, οι πρωτεΐνες του αυγού, που όπως αναφέρθηκε ήδη είναι σε αφθονία, είναι πιο εύπεπτες αφού εκτεθούν σε υψηλές θερμοκρασίες.

Σύμφωνα με μελέτη στην επιθεώρηση The Journal of Nutrition, ο ανθρώπινος οργανισμός αξιοποιεί ποσοστό 91% των πρωτεϊνών του αυγού όταν αυτό είναι μαγειρεμένο, έναντι μόλις 51% όταν αυτό είναι ωμό. Η διαφορά οφείλεται στις αλλαγές που συμβαίνουν στη δομή των πρωτεϊνών του αυγού κατά το μαγείρεμα.

Ωστόσο, το μαγείρεμα του αυγού, όπως και άλλων τροφών, σε υψηλές θερμοκρασίες και για πολλή ώρα έχει σαν αποτέλεσμα να καταστρέφονται κάποια πιο ευαίσθητα θρεπτικά συστατικά. Αυτό συμβαίνει κυρίως στο τηγάνισμα ή και στο φούρνο όταν μαγειρεύεις ομελέτα φούρνου.

Συνεπώς, αυτό που συστήνεται είναι να αποφεύγεται η συχνή κατανάλωση τηγανητών αυγών, γιατί παράλληλα καταναλώνεται και το λίπος από το λάδι με το οποίο έχουν μαγειρευτεί.

Άρα (!) την επόμενη φορά που θα φτιάξεις αυγά ή θα βγεις για brunch επίλεξε βραστά ή ποσέ.

Tip: Τα καλύτερα μαγειρικά λάδια για το τηγάνισμα αυγού είναι αυτά που αντέχουν σε υψηλές θερμοκρασίες και οξειδώνονται εύκολα ώστε να παράγουν ελεύθερες ρίζες. Καλά παραδείγματα είναι το ελαιόλαδο, το βούτυρο και το λάδι καρύδας. Ή μπορείς να δοκιμάσεις να φτιάξεις τηγανιτό αυγό στο αντικολλητικό με λίγο νεράκι και να έχεις το κεφάλι σου ήσυχο.

Διάβασε επίσης: Κάνει να τρως αυγά κάθε μέρα; 7 απορίες για αυτά βρίσκουν απάντηση

[related id="464612"]

Περισσότερα από Διατροφή και Αδυνάτισμα

Best of network

#shapegreece