Διατροφή χωρίς δημητριακά: Τι ακριβώς είναι και γιατί να την ακολουθήσω;

Μπορεί να έχεις ακούσει τη δίαιτα χωρίς γλουτένη, αλλά τι είναι η grain-free diet;

Διατροφή χωρίς δημητριακά

Aπό τη Δήμητρα Γλυνού, Κλινική διαιτολόγο-διατροφολόγο, cibus.gr Η δίαιτα χωρίς δημητριακά είναι στο άκουσμα "περίεργη" και πιθανόν δεν την έχεις ξανακούσει. Ουσιαστικά, μια διατροφή που δεν περιέχει δημητριακά είναι, φυσικά, χωρίς γλουτένη. Ωστόσο, ένα τρόφιμο μπορεί να είναι χωρίς γλουτένη ενώ είναι δημητριακό. Για να καταλάβεις τι είναι η δίαιτα χωρίς δημητριακά, είναι σημαντικό να καταλάβεις πώς διαφέρει από τη δίαιτα χωρίς γλουτένη, την πρωτεΐνη που βρίσκεται στα προϊόντα με βάση το σιτάρι και το κριθάρι. Σύμφωνα με τον αυστραλιανό φορέα διατροφής Συμβούλιο Διατροφής Σιτηρών & Οσπρίων, υπάρχουν τρεις τύποι δημητριακών:

‣ Σπόροι που περιέχουν γλουτένη, όπως το σιτάρι, το κριθάρι, η σίκαλη, ακόμα και ορισμένοι τύποι βρόμης.

‣ Σπόροι χωρίς γλουτένη, όπως το καλαμπόκι, το κεχρί, το ρύζι.

‣ Ψευδοδημητριακά χωρίς γλουτένη, όπως η κινόα, το φαγόπυρο και ο αμάραντος.

Γιατί grain-free δίαιτα αντί gluten-free;

Οι σπόροι πιστεύεται ότι προκαλούν φλεγμονή στο σώμα, με παρόμοιο τρόπο που κάνει η γλουτένη σε άτομα με δυσανεξία στη γλουτένη, και κοιλιοκάκη. Η grain-free δίαιτα σημαίνει ότι κάνουμε ένα επιπλέον βήμα πέρα από τη γλουτένη, αφαιρώντας όλα τα δημητριακά από τη διατροφή μας.

Γιατί να το κάνεις αυτό; Υπάρχει η θέση πως η δίαιτα αυτή μειώνει τη χρόνια φλεγμονή και ανακουφίζει από το φούσκωμα, όμως προς το παρόν δεν υπάρχει μακροχρόνια έρευνα για να υποστηρίξει αυτούς τους ισχυρισμούς.

Αυτές είναι οι 10 πιο διάσημες και δημοφιλείς δίαιτες ever! Μάθε τα προγράμματα διατροφής τους

Πιθανά οφέλη από μια δίαιτα χωρίς δημητριακά

Παρ’ όλ’ αυτά, μπορούμε να βρούμε οφέλη για την υγεία σε μια τέτοια διατροφή – αν και πάντα υπάρχει ο αντίλογος. 1.Μπορεί να βοηθήσει στη θεραπεία ορισμένων παθήσεων Μια δίαιτα χωρίς σπόρους προτείνεται συνήθως σε ανθρώπους με ορισμένες αυτοάνοσες ασθένειες, ενώ σε αρκετές μελέτες υποστηρίζεται η χρήση της σε αυτές τις περιπτώσεις. Για παράδειγμα, η κοιλιοκάκη είναι μια αυτοάνοση διαταραχή, που επηρεάζει περίπου το 1% του δυτικού πληθυσμού. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε φλεγμονή του εντέρου, η οποία με τη σειρά της μπορεί να προκαλέσει σοβαρές ελλείψεις σε θρεπτικά συστατικά και άλλα πεπτικά προβλήματα. Ομοίως, ορισμένα άτομα είναι αλλεργικά στο σιτάρι και πρέπει να αποφεύγουν όλα τα τρόφιμα που το περιέχουν. Άτομα με τέτοια δυσανεξία στη γλουτένη συνήθως αναφέρουν συμπτώματα, όπως πόνος στο στομάχι, φούσκωμα, δυσκοιλιότητα,διάρροια, έκζεμα, πονοκέφαλοι ή κόπωση όταν τρώνε δημητριακά, και μπορεί να επωφεληθούν από την εξαίρεση των τροφίμων που την περιέχουν από τη διατροφή τους.

2.Μπορεί να μειώσει τη φλεγμονή Οι σπόροι μπορεί να συμβάλλουν στη φλεγμονή, η οποία πιστεύεται ότι είναι η βασική αιτία πολλών χρόνιων παθήσεων. Ωστόσο, δε συμφωνούν όλες οι μελέτες σε αυτό. Η έλλειψη συναίνεσης μπορεί να εξηγηθεί από τον τύπο των σιτηρών που ερευνήθηκαν. Οι επεξεργασμένοι σπόροι μπορεί να αυξήσουν τη φλεγμονή, όμως οι ολόκληροι σπόροι φαίνεται να έχουν πολύ μικρή επίδραση στη φλεγμονή και σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί ακόμα και να τη μειώσουν. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα δημητριακά ολικής αλέσεως μπορούν να προσφέρουν δικά τους αντιφλεγμονώδη οφέλη.

3.Μπορεί να ενισχύσει την απώλεια βάρους Μια δίαιτα χωρίς σπόρους μπορεί να συμβάλει στην απώλεια βάρους, απλά επειδή δεν περιέχει επεξεργασμένους σπόρους που τους βρίσκουμε σε τροφές πλούσιες σε θερμίδες και φτωχές σε θρεπτικά συστατικά, όπως λευκό ψωμί, λευκά ζυμαρικά, πίτσα, ντόνατ, μπισκότα και άλλα ψημένα προϊόντα. Επιπλέον, η εξάλειψη μιας ολόκληρης ομάδας τροφίμων από τη διατροφή μπορεί να μειώσει τη συνολική ημερήσια πρόσληψη θερμίδων, δημιουργώντας το έλλειμμα θερμίδων που απαιτείται για να χάσου- με βάρος. Ωστόσο, η έρευνα δείχνει ξεκάθαρα ότι, όσο δημιουργείται έλλειμμα θερμίδων, θα χάσεις βάρος, ανεξάρτητα από το εάν η διατροφή σου περιέχει δημητριακά. Και για να μιλήσουμε με βάση αυτά που γνωρίζουμε, τα επιστημονικά στοιχεία έχουν δείξει ότι η κατανάλωση δημητριακών ολικής αλέσεως μπορεί να προωθήσει την απώλεια βάρους και την ενίσχυση του μεταβολισμού.

4.Μπορεί να μειώσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα Οι πλούσιες σε δημητριακά δίαιτες μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα σε άτομα που δυσκολεύονται να επεξεργαστούν μεγάλες ποσότητες διαιτητικών υδατανθράκων, όπως όσοι έχουν διαβήτη ή μεταβολικό σύνδρομο. Οι επεξεργασμένοι σπόροι, όπως εκείνοι που βρίσκονται στο άσπρο ψωμί, τα λευκά ζυμαρικά και πολλά άλλα μεταποιημένα τρόφιμα, μπορούν να δημιουργήσουν πρόβλημα, καθώς στερούνται ινών. Από την άλλη πλευρά, τα πλούσια σε φυτικές ίνες δημητριακά μπορεί να βοηθήσουν στη σταθεροποίηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Επομένως, η απάλειψη όλων των σιτηρών από τη διατροφή δεν είναι ο μόνος τρόπος για τη μείωση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα.

Τι μπορείς να καταναλώσεις σε μία grain free δίαιτα; Σε μια δίαιτα χωρίς σπόρους υπάρχουν πολλά είδη τροφίμων που μπορείς να καταναλώσεις. Ως πλάνο διατροφής είναι παρόμοιο με τη δίαιτα Paleo, με την έννοια ότι είναι επίσης απαλλαγμένη από δημητριακά, αλλά υπάρχουν μερικά τρόφιμα που μπορείς να καταναλώσεις σε μια δίαιτα χωρίς δημητριακά, που δεν μπορείς στη δίαιτα Paleo. Για παράδειγμα, στη δίαιτα Paleo δεν μπορείς να καταναλώνεις γαλακτοκομικά, όσπρια, ξηρούς καρπούς, αμυλώδη λαχανικά, όπως πατάτα και σάκχαρα, αλλά σε μια grain-free δίαιτα μπορείς να τα συμπεριλάβεις. Επιλογές τροφίμων: ‣ Οποιοδήποτε είδος κρέατος (μοσχάρι, κοτόπουλο, χοιρινό, αρνί κ.λπ.). ‣ Ψάρι και θαλασσινά. ‣ Βιολογικά αβγά από κότες ελευθέρας βοσκής. ‣ Ξηροί καρποί, σπόροι. ‣ Όσπρια. ‣ Γαλακτοκομικά (γιαούρτι, γάλα, τυρί). ‣ Αμυλούχα λαχανικά, όπως πατάτα, γλυκοπατάτα, κολοκύθι, καρότο, κολοκύθα. ‣ Πράσινα φυλλώδη λαχανικά. ‣ Κινόα, αμάραντος και φαγόπυρο σε μικρές ποσότητες. ‣ Ζάχαρη (έως 25 γρ./ημέρα)

Τι δεν μπορείς να καταναλώσεις; Η πρόταση για το συγκεκριμένο τύπο δίαιτας είναι πως δεν μπορεί να καταναλωθεί τίποτα που περιέχει γλουτένη ή σπόρους καθώς και οποιοδήποτε προϊόν διατροφής που περιέχει αλεύρι ή τα δημητριακά που αναφέρονται, όπως: ‣ Δημητριακά και granola ‣ Ψωμί ‣ Ζυμαρικά και ρύζι ‣ Καλαμπόκι ‣ Πλιγούρι ‣ Βρόμη ‣ Αρτοσκευάσματα *Θυμήσου ότι δεν αποκλείεις ομάδες τροφών χωρίς τη συμβουλή του διαιτολόγου.

Πιθανά μειονεκτήματα της διατροφής χωρίς δημητριακά 1. Μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο δυσκοιλιότητας Μια δίαιτα χωρίς δημητριακά, τα οποία είναι ιδιαίτερα πλούσια σε φυτικές ίνες, μπορεί να προκαλέσει δυσκοιλιότητα. Εάν ακολουθείς μια δίαιτα χωρίς (πολλά) δημητριακά, δοκίμασε να αυξήσεις την πρόσληψη τροφών πλούσιων σε φυτικές ίνες, όπως φρούτα, λαχανικά, όσπρια, ξηροί καρποί και σπόροι. 2. Μπορεί να περιορίσει την πρόσληψη θρεπτικών συστατικών Τα πλήρη σιτηρά είναι μια καλή πηγή θρεπτικών συστατικών, ιδίως φυτικών ινών, βιταμινών του συμπλέγματος Β, σιδήρου, μαγνησίου, φωσφόρου, μαγγανίου και σεληνίου. Έτσι, μια δίαιτα που απομακρύνει αυτή την ομάδα από τη διατροφή σου μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο ανεπάρκειας θρεπτικών συστατικών, ιδίως σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, σίδηρο και ιχνοστοιχεία. Αυτό μπορεί να αντιστραφεί αυξάνοντας την πρόσληψη ψευδοδημητριακών, όπως κινόα, και φαγόπυρο, καθώς αυτά τείνουν να περιέχουν πολλά από τα ίδια θρεπτικά συστατικά με τα δημητριακά ολικής αλέσεως.

Να τη δοκιμάσεις ή όχι; Η ισορροπία και η ποικιλία αποτελούν τη βάση της καλής διατροφής. Στο πιάτο μας θα πρέπει να υπάρχουν όλες οι ομάδες τροφών και αυτό αποτελεί το βασικό κανόνα της μεσογειακής διατροφής, που είναι αναγνωρισμένη ως μία από τις πιο ωφέλιμες συνήθειες. Εάν έχεις διαβάσει για την παραπάνω δίαιτα, συμβουλέψου έναν ειδικό προτού την ξεκινήσεις. Σίγουρα, αν δε σχετίζεται με πρόβλημα υγείας, δεν είναι ένα πλάνο που μπορεί να διατηρήσεις μακροπρόθεσμα.

 Κουακερόπιτα ή pancakes με αλεύρι βρώμης ή χαρούπι από τη διατροφολόγο Κλειώ Δημητριάδου

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i