Διαίσθηση: Πόσο σωστές είναι οι αποφάσεις της εσωτερικής μας φωνής;

Plus: Πώς να εξασκήσεις τη διαίσθησή σου!

Διαίσθηση

*Από τη Γεωργία Χριστίνα Κανελλοπούλου, ψυχολόγο-οικογενειακή σύμβουλο (thepsytrap.gr)

Πολλές ψυχολογικές θεωρίες έχουν αναφερθεί στο ένστικτο και στη διαισθητική φωνή. Για παράδειγμα, ο Φρόιντ και οι ψυχοδυναμικές θεωρίες επισημαίνουν ότι υπάρχουν ερωτικά ή σεξουαλικά ένστικτα μέσω των οποίων αυτόματα και χωρίς πολλή σκέψη διαλέγουμε συντρόφους. Όμως, αν και η διαίσθηση μπορεί να εμπεριέχει και το κομμάτι του ερωτικού ενστίκτου, δεν αφορά μόνο αυτό.

Πρόκειται για εκείνη την κρυφή εσωτερική φωνή που σε βοηθά να πάρεις αποφάσεις για εύκολα ή δύσκολα ζητήματα χωρίς να χρειάζεται να ζητήσεις συμβουλές, να υπεραναλύσεις, να αγχωθείς. Συχνά αυτή η φωνή σε κάνει να αισθάνεσαι σίγουρη για τον εαυτό σου, ανεβάζει την αυτοπεποίθησή σου και σε γεμίζει με αισιοδοξία. Αυτό συμβαίνει όταν σε οδηγεί σε όμορφα αποτελέσματα, κάτι που αυτομάτως σε κάνει να πιστεύεις ότι, για να λειτούργησε ορθά η διαίσθησή σου, γνωρίζεις πολύ καλά τον εαυτό σου. Όπως, για παράδειγμα, όταν διαλέγεις να δεις μια συγκεκριμένη ταινία χωρίς να το πολυσκεφτείς και εντέλει βγαίνεις από τον κινηματογράφο πλήρως ικανοποιημένη για την επιλογή σου. Γιατί, στην πραγματικότητα, αυτό που κάνει η διαίσθηση είναι να μας δίνει την ώθηση που χρειαζόμαστε για να δείξουμε εμπιστοσύνη στον εαυτό μας.

Διάβασε τα παρακάτω δεδομένα για τη διαισθητική ικανότητα και ίσως ανακαλύψεις ότι αξίζει να την εμπιστευτείς περισσότερο:

‣ Χάρη στη διαίσθηση, ο άνθρωπος μπορεί να βάλει στόχους και να κάνει όνειρα που συνήθως πραγματοποιούνται. Θα έχεις πιάσει τον εαυτό σου να σκέφτεται: «Νομίζω πως μια φωνή μου λέει να συνεχίσω, να ρισκάρω». Αυτό συνήθως έχει εφαρμογή σε επαγγελματικά θέματα αλλά και πλάνα ζωής.

‣ Όσοι έχουν ανεπτυγμένη τη διαισθητική ικανότητα είναι εκείνοι που γνωρίζουν καλά το σώμα τους και αντιλαμβάνονται άμεσα τις σωματικές τους αντιδράσεις. Εάν αφιερώσεις το χρόνο και την προσοχή που χρειάζεται, θα διαπιστώσεις ότι το σώμα σου σου στέλνει μηνύματα όταν έχεις να πάρεις κάποια απόφαση. Αφουγκράσου το και ανακάλυψε ποια σημεία πάνω σου είναι πιο ευαίσθητα, πώς αισθάνεσαι δίπλα σε συγκεκριμένους

ανθρώπους και πώς έχει μάθει να αντιδρά ο οργανισμός σου σε δύσκολες καταστάσεις.

‣ Η διαισθητική σου ικανότητα αυξάνεται όταν παρατηρείς και τους άλλους. Συνήθως οι άνθρωποι που μιλούν λιγότερο και ακούνε περισσότερο έχουν μεγαλύτερη επαφή με τα εσωτερικά μηνύματα του εαυτού τους και μπορούν να προβλέπουν ενστικτωδώς τις κινήσεις των άλλων.

‣ Το στρες αυξάνει τη διαίσθησή σου, ενώ η λύπη όχι. Το εποικοδομητικό στρες σε οδηγεί πολλές φορές να κινηθείς πιο γρήγορα, να δημιουργήσεις και να πάρεις αποφάσεις. Όταν το σώμα βρίσκεται σε κατάσταση στρες, υπάρχει εγρήγορση, οπότε πολλά από αυτά που κάνεις είναι μηχανικές, ενστικτώδεις κινήσεις. Τρέχεις να προλάβεις το λεωφορείο και ενστικτωδώς πηγαίνεις από το δρόμο που θα σε οδηγήσει στη στάση πιο γρήγορα. Αντίθετα, τα συναισθήματα λύπης και δυσφορίας μπορούν να κάνουν την εσωτερική σου φωνή να σωπάσει. Αυτό συμβαίνει γιατί σ’ αυτές τις περιπτώσεις δεν μπορείς να εστιάσεις στο παρόν, δε διακρίνεις τις λεπτομέρειες, δεν έχεις όρεξη να πάρεις αποφάσεις. Σε κυριεύει η απαισιοδοξία και ό,τι και να σου πει η εσωτερική φωνή σου εκείνη τη στιγμή ενδέχεται να το ακούσεις ως μάταιο ή ως λάθος.

‣ Η διαίσθηση εμπεριέχει μια ηθική λογική και είναι πιο ισχυρή σε καταστάσεις που σηματοδοτούν κίνδυνο, είτε για σένα είτε για τους άλλους. Για παράδειγμα, όταν βλέπουμε κάποιον να λιποθυμά στη μέση του δρόμου, διαισθητικά θα τρέξουμε να βοηθήσουμε.

‣ Στη διαίσθηση εμπλέκονται τόσο το μυαλό όσο και η καρδιά. Ήδη από μικρή ηλικία στο μυαλό μας διαμορφώνονται τα γνωστικά σχήματα που υποδεικνύουν, για παράδειγμα, πώς πρέπει να φερόμαστε σε φίλους, συντρόφους ή στην οικογένεια. Κάποιες φορές αυτά τα γνωστικά σχήματα έρχονται σε αρμονία με την καρδιά και αυτό λέγεται «ισορροπημένη διαίσθηση». Έτσι, σε μια προσωπική σχέση μπορεί να σταματήσεις να έχεις αισθήματα για έναν άνθρωπο, επειδή δεν ακουμπούσε στα δικά σου γνωστικά σχήματα. Εκεί το μυαλό και η καρδιά δρουν συμπληρωματικά για να σε προστατέψουν. Κάτι τέτοιο συμβαίνει συνήθως σε περιπτώσεις σχέσεων κακοποίησης ή αδιαφορίας.

Πώς να εξασκήσεις τη διαίσθησή σου

Αν έχεις πλέον πειστεί πως η διαίσθηση είναι κάτι υπαρκτό και μπορεί να σε βοηθήσει να

κάνεις καλύτερη την καθημερινότητά σου, αλλά και να προστατέψεις τον εαυτό σου, δεν

έχεις παρά να δοκιμάσεις να την κάνεις ακόμα πιο ισχυρή με τους ακόλουθους τρόπους:

‣ Φρόντισε να καταγράφεις συχνά τις σκέψεις σου. Έτσι, έχεις μεγαλύτερη πρόσβαση σε μια κατάσταση, παρατηρείς τις λεπτομέρειες και αυξάνεις τη διορατικότητά σου. Επίσης, κατάγραψε όλες τις φορές που θεωρείς πως η εσωτερική σου φωνή σε βοήθησε ή, αντίθετα, τις περιπτώσεις που τελικά «έπεσες έξω».

‣ Χρησιμοποίησε τη φαντασία σου. Φαντάσου μια εικόνα ή μια κατάσταση όπως θα ήθελες να τη ζήσεις και προετοιμάσου γι’ αυτήν. Φτιάξε πολλά πιθανά σενάρια και όχι μόνο ένα. Σε ποιο από αυτά αισθάνεσαι καλύτερα και σε ποιο πιο άβολα; Καθώς επεξεργάζεσαι όλα τα πιθανά σενάρια, ποιο πιστεύεις ότι πρέπει να ακολουθήσεις;

‣ Άρχισε να ακούς και να παρατηρείς το σώμα σου. Κράτησε ένα ημερολόγιο με τις καθημερινές σωματικές αποκρίσεις και δες ποιο σημείο του σώματός σου είναι πιο ενεργοποιημένο και γιατί.

‣ Κάνε μικρά πειράματα μέσα στην καθημερινότητα. Την επόμενη φορά που

θα βγεις για φαγητό με μια φίλη προσπάθησε να μαντέψεις τι θα παραγγείλει ή, όταν

σκέφτεσαι ποιο σίριαλ να δεις, διάλεξε διαισθητικά, χωρίς να διαβάσεις κριτικές.

‣ Άδειασε το μυαλό σου. Για να ακούσεις τη διαίσθησή σου, ο νους σου πρέπει να είναι ήσυχος. Ο «θόρυβος» από τα ερεθίσματα της καθημερινότητας είναι μεγάλος και είναι πολύ χρήσιμο να βρίσκουμε τρόπους για να τον περιορίζουμε. Δοκίμασε την τεχνική των 15 λεπτών: κάθισε για 15 λεπτά σε απόλυτη ησυχία ακούγοντας μόνο την αναπνοή σου. Επίσης, μπορείς να βάλεις στη ζωή σου το διαλογισμό.

‣ Κατάγραψε τα όνειρά σου. Οι πληροφορίες που σου στέλνει το υποσυνείδητο συχνά φτάνουν σε εσένα μέσα από συμβολισμούς ή όνειρα. Σημειώνοντας όσα θυμάσαι το επόμενο πρωί, ίσως ξεκλειδώσεις κάποιο βαθύτερο νόημα.

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i