Δημιουργική σκέψη: 5 νέες στρατηγικές για περισσότερη δημιουργικότητα

Η δημιουργική σκέψη είναι σαν μια προπόνηση ενδυνάμωσης για τον εγκέφαλο και μπορούμε να εξασκηθούμε σε αυτό.

Δημιουργική σκέψη

Από την Αλεξάνδρα Παυλέτση - Στεφανή, BSc ψυχολόγο, MSc (alexandrapavletsi.com).

Η δημιουργική σκέψη είναι σαν μια προπόνηση ενδυνάμωσης για τον εγκέφαλό σου, που «γραμμώνει» τη δεξιότητα επίλυσης προβλημάτων και σε κάνει πιο δυνατή στη διαχείριση του άγχους. Αυτές οι πέντε νέες και επιστημονικά στηριγμένες στρατηγικές θα σου μάθουν πώς να σκέφτεσαι δημιουργικά.

Ο όρος «δημιουργικότητα» δεν αφορά μόνο τους καλλιτέχνες και τους μουσικούς. Είναι πολύ περισσότερα πράγματα. Στην ψυχολογία ο όρος αυτός αναφέρεται στην ικανότητα ενός ανθρώπου να γεννά νέες ιδέες που είναι χρήσιμες και καινοτόμες. Η δημιουργικότητα θεωρείται η βάση της ευτυχίας και της εξέλιξης. Είναι όμως βασική και για την ψυχική σου υγεία, καθώς επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τη λειτουργία του εγκεφάλου. Συγκεκριμένα, επηρεάζει τη λειτουργία των μετωπιαίων λοβών, οι οποίοι αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος του εγκεφάλου και καθορίζουν τη λειτουργία της επίλυσης προβλημάτων, τη μνήμη, την κρίση και την ικανότητα να αντιλαμβάνεσαι και να διαχειρίζεσαι τα συναισθήματά σου.

Εάν δεν προσπαθείς να σκέφτεσαι δημιουργικά, αυτό το μέρος του εγκεφάλου θα αρχίσει να αδρανεί, όπως οποιοσδήποτε άλλος μυς που δεν εξασκείς. Μπορεί στην αρχή η προσπάθεια να σκέφτεσαι δημιουργικά να σου φανεί περίπλοκη. Όσο περισσότερο όμως εξασκείσαι στις παρακάτω μεθόδους, τόσο πιο εύκολα θα ακολουθήσει ο εγκέφαλός σου πιο απρόβλεπτα και δημιουργικά μονοπάτια.

Διάβασε επίσης: 4 τρόποι για να αυξήσεις τη δημιουργικότητά σου

Ωστόσο, οι διαφορετικές μορφές της δημιουργικότητας συνδέονται μεταξύ τους και αυξάνουν τα οφέλη για σένα: Άνθρωποι που συμμετέχουν σε δραστηριότητες που απαιτούν δημιουργική σκέψη έχουν καλύτερη μνημονική λειτουργία και αναπτύσσουν καλύτερες δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων.

Δημιουργικές δραστηριότητες, όπως η μουσική, ο χορός και η ζωγραφική, σε κάνουν πιο υγιή μειώνοντας σημαντικά τα επίπεδα του άγχους. Τώρα που πήρες μια ιδέα για τη θετική επιρροή της δημιουργικότητας στην ψυχική και σωματική σου υγεία, οι παρακάτω τρόποι για να κάνεις τη σκέψη σου δημιουργική θα σε βοηθήσουν. Ξεκίνα εφαρμόζοντας αυτές τις πέντε δοκιμασμένες τεχνικές που θα «γυμνάσουν» τον εγκέφαλό σου ώστε να σκέφτεται δημιουργικά και θα σε βοηθήσουν να είσαι πιο δυνατή και ευτυχισμένη.

Δημιουργική σκέψη: 5 νέες στρατηγικές για περισσότερη δημιουργικότητα

Εστίασε σε αυτά τα 10 λεπτά

Τα τελευταία λεπτά πριν κοιμηθείς και τα πρώτα μόλις ξυπνήσεις είναι τα πιο σημαντικά, καθώς είναι η ώρα που ο εγκέφαλός σου είναι πιο δημιουργικός. Αυτό συμβαίνει γιατί είναι ενεργοποιημένα ταυτόχρονα τα εγκεφαλικά κύματα που αυξάνουν την εστίαση και τα κύματα που σε χαλαρώνουν. Είναι η στιγμή που βρίσκεσαι σε μια ονειρική κατάσταση αρκετά «κοιμισμένη» ώστε να αφήσεις τη σκέψη σου ελεύθερη και χωρίς λογοκρισία, αλλά ταυτόχρονα σε εγρήγορση ώστε να θυμάσαι τις σκέψεις και τις ιδέες που μπορεί να σκεφτείς. Έχε στο κομοδίνο σου ένα σημειωματάριο και ένα στυλό ώστε να καταγράφεις τις σκέψεις σου κατά τη διάρκεια αυτών των δύο σημαντικών στιγμών της ημέρας. Να θυμάσαι πως οτιδήποτε παραμένει μόνο σε επίπεδο σκέψεων αποτελεί εκκρεμότητα. Από τη στιγμή όμως που το καταγράψεις, μπορείς να το θέσεις σε εφαρμογή και να γίνει η πραγματικότητα. Επίσης, σημειώνοντας σκέψεις και συναισθήματα, θα μπορείς πιο εύκολα να αντιμετωπίσεις προβλήματα, να συνειδητοποιήσεις και να αποδεχθείς καταστάσεις.

Υιοθέτησε μια νέα οπτική

Όταν αντιμετωπίζεις μια νέα κατάσταση ή πρόβλημα, είναι πιο πιθανό να καταφύγει ο εγκέφαλός σου σε έναν πιο δημιουργικό και ποικίλο τρόπο σκέψης. Αντίθετα, όταν έχεις μπροστά σου μια οικεία κατάσταση, ο τρόπος που θα τη διαχειριστείς κινείται σε ένα πιο συγκεκριμένο μονοπάτι. Συχνά, μάλιστα, σε κάθε πρόβλημα σκεφτόμαστε δύο ιδέες ως λύση και συνήθως καταλήγουμε στην πρώτη. Σπάσε αυτό τον κανόνα! Προσπάθησε να βλέπεις τα πράγματα κάθε φορά σαν καινούρια: Σκέψου περισσότερες ιδέες για κάτι που σε απασχολεί, δες το από διαφορετική οπτική, προσπάθησε να έχεις μια αναπάντεχη προσέγγιση. Πολλές από αυτές τις ιδέες δε θα είναι καλές ή πρακτικές, η μέθοδος αυτή όμως θα σε οδηγήσει να είσαι δημιουργική και να βρεις νέους τρόπους αντίληψης των πραγμάτων. Ένας άλλος τρόπος για να δρας πιο δημιουργικά είναι, όταν έρθει η ώρα να επιλέξεις ανάμεσα στις ιδέες, να διαλέξεις τη δεύτερη, ακόμα κι αν είναι διαφορετική από αυτό που συνήθως επιλέγεις και δεν αναγνωρίζεις τις δυνατότητές της. Βγες λοιπόν από τη ζώνη ασφαλείας και κάνε κάτι διαφορετικό. Έτσι έρχεται

κάθε εξέλιξη και αλλαγή.

Δοκίμασε τον ενσυνείδητο διαλογισμό

Ο διαλογισμός αυτός φαίνεται ότι σχετίζεται με τη δημιουργική σκέψη. Σε μελέτη στο Frontiers in Psychology, δύο ομάδες ανθρώπων πραγματοποιούσαν τρεις συνεδρίες διαλογισμού την εβδομάδα και στη συνέχεια τους ζητήθηκε να σκεφτούν όσο πιο πολλές χρήσεις μπορούσαν για ένα στυλό. Εκείνοι που χρησιμοποίησαν τον ενσυνείδητο διαλογισμό κατέληξαν σε περισσότερες ιδέες από εκείνους που έκαναν ένα είδος διαλογισμού εστιασμένης προσοχής, το οποίο επικεντρώνεται σε ένα συγκεκριμένο τμήμα του σώματος ή ένα αντικείμενο. Δοκίμασε αυτή την τεχνική εστιάζοντας στην αναγνώριση των συναισθημάτων και των σκέψεων, π.χ. εστίασε την προσοχή σου σε ήχους που σε ηρεμούν και στο πώς επιδρούν στη χαλάρωση του σώματός σου. Ο ενσυνείδητος διαλογισμός ενθαρρύνει την αποκλίνουσα σκέψη, η οποία χρησιμοποιείται για την ανάπτυξη δημιουργικών ιδεών. Αυτό σημαίνει ότι ασυνείδητα αρχίζεις να βλέπεις όλες τις ιδέες να έχουν το ίδιο βάρος, οπότε τις αξιολογείς όλες αντί να τις απορρίπτεις κατευθείαν.

Έλα σε επαφή με τη φύση

Η φύση έχει ευεργετικές ιδιότητες για την ψυχική σου υγεία και τη δημιουργικότητά σου. Σύμφωνα με μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Γιούτα στις ΗΠΑ, άτομα που είχαν κάνει ένα ολιγοήμερο ταξίδι με σακίδιο είχαν κατά 50% υψηλότερη βαθμολογία σε δοκιμασία δημιουργικότητας. Άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι μια βόλτα έξω ή γενικότερα η επαφή με τη φύση επηρεάζει τον προμετωπιαίο φλοιό, το τμήμα του εγκεφάλου που εμπλέκεται στην επίλυση προβλημάτων, την κριτική σκέψη και στο multitasking, τη δυνατότητα να κάνεις πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Βρες 30 λεπτά μέσα στη μέρα για να βγεις έξω και να περπατήσεις και αποκόμισε όλα τα οφέλη.

Ξεκίνα ένα χόμπι

Το σχέδιο, η ζωγραφική, η φωτογραφία, το θέατρο, ο χορός και η συγγραφή είναι δραστηριότητες που μπορούν να σε βοηθήσουν να καλλιεργήσεις αυτό το δημιουργικό μέρος του εγκεφάλου σου, επιδρώντας θετικά και σε άλλους τομείς της ζωής σου. Για παράδειγμα, το θέατρο και ο αυτοσχεδιασμός θα μπορούσαν να ενισχύσουν την αυτοπεποίθησή σου, να σε βοηθήσουν να είσαι πιο αποτελεσματική στη δουλειά σου και την «παρουσίαση» του εαυτού σου ή η φωτογραφία να αναπτύξει την ικανότητά σου να εστιάζεις στη λεπτομέρεια. Αλλά και οι αφηρημένες δραστηριότητες, όπως το να σχεδιάζεις σε ένα σημειωματάριο και η ονειροπόληση, έχουν όφελος επιτρέποντας στο μυαλό σου να περιπλανηθεί, συνδέοντας μεταξύ τους περισσότερες και πιο μακρινές περιοχές του εγκεφάλου. Προσπάθησε να αφιερώνεις μερικά λεπτά την ημέρα για να κάνεις κάτι χωρίς συγκεκριμένο στόχο. Για παράδειγμα, κοίταξε έξω από το παράθυρο και παρατήρησε τη θέα ή πήγαινε μια σύντομη βόλτα για να αποσυμπιεστείς, αφήνοντας το μυαλό σου να αδειάσει και να περιπλανηθεί.

Διάβασε επίσης: Οι 4 συνήθειες των δημιουργικών ανθρώπων

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

ΥΓΕΙΑ Τρι, 21 Σεπ 2021

Διατροφή και αυτοάνοσες παθήσεις: Πώς μπορεί να σε βοηθήσει;

Η Δήμητρα Γλυνού, κλινική διαιτολόγος-διατροφολόγος, MSc Διατροφή, Δημόσια Υγεία και Πολιτικές, διερευνά τη σχέση ανάμεσα στα αυτοάνοσα και στη διατροφή.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟς ΣΥΝΕΡΓΑΤΗς SHAPE

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i