Φοβία για τα τα αεροπλάνα; Τα tips για να αντιμετωπίσεις τον φόβο σου!

Η φοβία για τα αεροπλάνα δεν θα πρέπει να σε εμποδίζει να πραγματοποιήσεις τα ταξίδια των ονείρων σου! Η ειδικός μας λέει πώς θα την αντιμετωπίσουμε

airplane-and-woman-at-sunset-summer-landscape-with-girl-standing-on-picture-id816320482 Credit:den-belitsky

Από την Αλεξάνδρα Παυλέτση-Στεφανή, BSc ψυχολόγο ΕΚΠΑ, MSc Ιατρικής Αθηνών

Αν η φοβία για τα αεροπλάνα και τις πτήσεις σε εμποδίζει να κάνεις τα ταξίδια που ονειρεύεσαι, είναι καλό να γνωρίζεις πως υπάρχουν τρόποι να το διαχειριστείς και να το αντιμετωπίσεις.

Πολλοί άνθρωποι φοβούνται τα αεροπλάνα, αλλά έχεις σκεφτεί τι είναι αυτό που σε φοβίζει; Είναι τα ύψη, το σκοτάδι, η κλεισούρα της καμπίνας, η πίεση του αέρα, η αγοραφοβία; Ή μήπως είναι όλα αυτά και το γεγονός ότι αποκαλείται πτήση; Ας δούμε λοιπόν, τι είναι ο φόβος της πτήσης.

Τι είναι η φοβία για τα αεροπλάνα;

Η φοβία για τα αεροπλάνα -φοβία πτήσης- αφορά στον υπερβολικό και παράλογο φόβο που προκαλείται σε κάποιον όταν πραγματοποιεί ένα ταξίδι με αεροπλάνο. Κεντρικό στοιχείο είναι ο υπερβολικός φόβος μήπως το αεροπλάνο πέσει. Ο φόβος εκδηλώνεται με έντονα σωματικά συμπτώματα όπως ταχυκαρδία, δυσκολία στην αναπνοή, τρέμουλο, ναυτία, μυϊκή ένταση, μουδιάσματα κ.α. Το άτομο με φοβία πτήσης αντιλαμβάνεται πως ο φόβος του είναι υπερβολικός, ωστόσο νιώθει ότι δεν μπορεί να κάνει κάτι για να τον αντιμετωπίσει. Γι’ αυτό το λόγο φροντίζει είτε να αποφεύγει εντελώς τα ταξίδια με αεροπλάνο είτε να τα κάνει όταν είναι πολύ απαραίτητο χρησιμοποιώντας διάφορες «βοήθειες» όπως το αλκοόλ, ή αγχολυτικά φάρμακα. Συχνά οι αποφυγές που προκύπτουν από αυτή τη φοβία προκαλούν σοβαρή δυσλειτουργία στην προσωπική και επαγγελματική ζωή του ατόμου και αποτελούν τον βασικό παράγοντα διατήρησης του προβλήματος.

Η φοβία πτήσης μπορεί να εκδηλωθεί κατά την παιδική ηλικία ή την ενήλικη ζωή  και ανήκει στις ειδικές φοβίες, οι οποίες εντάσσονται στις διαταραχές άγχους. Πιθανόν να συνδέεται με προσωπικά βιώματα π.χ. πτήση με πολλές αναταράξεις και φόβο ή διηγήσεις άλλων για τις δικές τους δυσάρεστες εμπειρίες με αεροπλάνα, καθώς και με άλλους βιοψυχοκοινωνικούς παράγοντες.

Φοβία για τα αεροπλάνα και αγχώδεις διαταραχές

Ο φόβος που προκύπτει για το αεροπλάνο μπορεί συνδέεται και με άλλες αγχώδεις διαταραχές. Για παράδειγμα το αίσθημα εγκλωβισμού και η αδυναμία διαφυγής που εμφανίζονται κατά τη διάρκεια της πτήσης φαίνεται να αποτελούν περισσότερο συμπτώματα πανικού και αγοραφοβίας, παρά φοβίας πτήσης, γιατί είναι πιθανόν αυτοί οι άνθρωποι να αποφεύγουν και άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Διάβασε επίσης: Αρνητικές σκέψεις και φοβίες: 10 συμβουλές από την ψυχολόγο για να τις διαχειριστείς!

Διάβασε επίσης: Μήπως είναι κρίση κρίση πανικού; Γιατί συμβαίνει, τα συμπτώματα και η αντιμετώπιση

Tips για να αντιμετωπίσεις τη φοβία για τα αεροπλάνα

Ενημερώσου. Η έλλειψη ενημέρωσης πολλές φορές μας οδηγεί σε φόβους, οι οποίοι μπορούν να φύγουν απλά μαθαίνοντας λίγα παραπάνω πράγματα. Τι πληροφορίες μπορείς να αναζητήσεις; Το να ενημερωθείς για το αεροπλάνο, για τα στατιστικά για τα ατυχήματα, για τον τρόπο λειτουργίας θα σε κάνει αμέσως να νιώσεις καλύτερα και να καταλάβεις πότε οι φόβοι είναι αβάσιμοι. Άλλωστε τα αεροπλάνα, σύμφωνα με στατιστικές μελέτες, θεωρούνται το ασφαλέστερο μέσο. Επίσης, σημαντικό είναι να μάθεις περισσότερα για τη φοβία για τα αεροπλάνα, δηλαδή τι είναι και ποια είναι τα συμπτώματά του.

Αναγνώρισε. Το να αναγνωρίσεις τι σε φοβίζει θα σου κάνει πιο εύκολο να το αντιμετωπίσεις και να ξέρεις που να επικεντρωθείς. Παράλληλα, τα συναισθήματα και τα συμπτώματα που αναπτύσσονται γίνονται λιγότερο χαοτικά. Έτσι, ίσως καταλάβεις ότι το μόνο που έχεις να φοβηθείς είναι ο ίδιος ο φόβος.

Προετοίμασε τον εαυτό σου. Σκέψου, πριν την πτήση, τα συναισθήματα που θα αναπτυχθούν, το πόσες ώρες είναι το ταξίδι, πώς θα περάσεις τον χρόνο σου επικεντρώνοντας την προσοχή σου σε κάτι ψυχαγωγικό, όπως ένα βιβλίο ή μια ταινία. Αυτό είναι σημαντικό, αρκεί η σκέψη αυτή να μην φτάσει σε επίπεδο εμμονής, γιατί τότε δε θα είναι καθόλου βοηθητικό.

Χαλάρωσε. Φρόντισε να αποσπάσεις την προσοχή σου από αρνητικές σκέψεις και να περάσεις τον χρόνο συζητώντας ή χαλαρώνοντας. Όταν νιώσεις ότι οι αρνητικές σκέψεις γίνονται έντονες, ιδιαίτερα βοηθητικές είναι οι αναπνοές. Κάρφωσε το βλέμμα σε ένα σημείο για να συγκεντρωθείς και πάρε βαθιές και ήρεμες αναπνοές.

Θετική εστίαση. Σταμάτα να σκέφτεσαι το ταξίδι και το τι μπορεί να συμβεί. Σκέψου τον προορισμό και τι θα κάνεις, αφού φτάσεις!

Μην αποφεύγεις τις πτήσεις. Θα σου στερήσει εμπειρίες και θα σε ταλαιπωρήσει. Εξάλλου η αντιμετώπιση των φόβων, γίνεται με την έκθεση σε αυτούς.

Μίλα στο πλήρωμα. Είναι ειδικά εκπαιδευμένοι και μπορούν να παρέχουν την απαραίτητη στήριξη και βοήθεια.

Ιεράρχησε τους φόβους και αμφισβήτησέ τους. Για παράδειγμα, μια αναταραχή του αεροσκάφους μπορεί να είναι ανησυχητική για τους επιβάτες, αλλά από τεχνικής πλευράς δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Μάθε να ελέγχεις τους φόβους και να κρίνεις πότε μια κατάσταση είναι «καταστροφική» ή όχι.

Αναγνώρισε τη στιγμή, που χρειάζεσαι βοήθεια. Το να παίρνεις συνεχώς ηρεμιστικά χάπια ή να πίνεις αλκοόλ δε θα βοηθήσει. Όταν, ο φόβος αρχίσει να επηρεάζει γενικότερα τη συμπεριφορά σου, τότε είναι η ώρα που πρέπει να κάνεις κάτι και να συμβουλευτείς έναν ειδικό για την καλύτερη αντιμετώπιση.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Fitness

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i