Τι δείχνουν οι εξετάσεις για την υγεία σου; Αποκωδικοποίησε τα αποτελέσματα από τις εξετάσεις αίματος

Τι σημαίνουν τα αποτελέσματα από τις εξετάσεις αίματος που έκανες; Μόνο ο γιατρός μπορεί να σου δώσει έγκυρες απαντήσεις, μπορείς όμως να έχεις κι εσύ μια γενική εικόνα. 

14.01.2019

εχεις διαβασει

εξετάσεις αίματος αιματολογικές

Το γνωρίζεις πως οι εξετάσεις αίματος μπορεί να αποκαλύψουν πολλά για την υγεία σου. Μόνο ο γιατρός μπορεί να σου δώσει έγκυρες απαντήσεις, μπορείς όμως να έχεις κι εσύ μια γενική εικόνα για τι θα μπορούσαν να σημαίνουν και για τι μπορεί να σε «προειδοποιούν».

Απορία όλων μας: Πώς προκύπτουν οι μέσες τιμές των φυσιολογικών ορίων;

Τα «φυσιολογικά» όρια προκύπτουν από τις μετρήσεις που συνήθως βρίσκει ένα εργαστήριο στο 95% των προσερχομένων να εξεταστούν, λίγοι όμως από αυτούς είναι πραγματικά υγιείς! Για παράδειγμα, με την υψηλότερη «φυσιολογική» ομοκυστεΐνη διατρέχεις τετραπλάσιο κίνδυνο για καρδιακή ή εγκεφαλική προσβολή απ’ ό,τι με τη χαμηλότερη «φυσιολογική»!

Σε κάθε περίπτωση, πρώτη προτεραιότητα για τη διάγνωση έχει η καλή σου κλινική εξέταση, που με την εικόνα, το ιστορικό, τις απαντήσεις, τα παράπονα και τα συμπτώματα δείχνει πολλές φορές πράγματα που από μόνες τους οι άλλες εξετάσεις δε θα κατάφερναν και συχνά δεν καταφέρνουν.

Υπάρχουν ιδανικά όρια;

Δες ποια είναι τα ιδανικά όρια για κάποιες από τις συνηθισμένες εξετάσεις αίματος που κάνει μια γυναίκα, καθώς και τι κινδύνους μπορεί να σημαίνουν τυχόν παρεκκλίσεις από αυτά. Μην ξεχνάς, όμως, ότι οι πρακτικές συμβουλές δεν αντικαθιστούν την αναγκαία ιατρική καθοδήγηση.

Είναι πεσμένη η άμυνά σου εάν οι εξετάσεις αίματος έδειξαν:

  • Χαμηλό αριθμό λευκών αιμοσφαιρίων (κάτω από 4.500) ή/ και υψηλό ποσοστό λεμφοκυττάρων (πάνω από 35%) ή/και
  • Υψηλό ποσοστό μονοκυττάρων ή ηωσινόφιλων (κοντά στα άνω ή πάνω από τα άνω «φυσιολογικά») ή/και
  • Θετικά αντισώματα ΑΝΑ ή/και
  • Υψηλές ανοσοσφαιρίνες Ιg E (κοντά η πάνω από τα άνω «φυσιολογικά»).

Το αμυντικό σου σύστημα ανεπαρκεί και υπεραντιδρά χωρίς πραγματικό λόγο ή το βρίσκουν ευάλωτο πραγματικοί εχθροί και σου προκαλούν σιωπηλές (υποκλινικές) λοιμώξεις. Χρειάζεται να ελέγξεις για κρυφή θυρεοειδική ανεπάρκεια ή έλλειψη της κορτιζόλης σου. Και τα δύο αυτά ορμονικά κυκλώματα είναι η «ραχοκοκαλιά» του αμυντικού σου συστήματος. Επίσης, έλεγξε την ορμόνη DHEA και την προγεστερόνη σου στη σωστή ημέρα του κύκλου (μέσο της δεύτερης φάσης).

Τι μπορείς να κάνεις: Πάρε με τη σύμφωνη γνώμη του γιατρού σου φυσικές ουσίες  που ανεβάζουν πολύ το ανοσοποιητικό σύστημα, όπως πρωτόγαλα, γλυκόριζα, βιταμίνη Α, καροτένια, βιταμίνη D, ψευδάργυρο, σελήνιο, σύμπλεγμα βιταμίνης C κ.ά. Έλεγξε τα Ω-3 και Ω-6 λιπαρά μέσα σου. Κοιμήσου τη νύχτα τουλάχιστον 7 ½ ώρες. Ισορρόπησε με φυσικούς τρόπους τις ορμόνες σου. Κάνε ασκήσεις αντιστρές και προσπάθησε να μειώσεις ή να αποφεύγεις στρεσογόνες καταστάσεις.

6 υγιεινές (και νόστιμες) τροφές που είναι πλούσιες σε βιταμίνη D

10 τροφές με περισσότερη βιταμίνη C από ένα πορτοκάλι

Σου λείπει βιταμίνη Β12 εάν οι εξετάσεις σου έδειξαν:

Υψηλό όγκο ερυθρών αιμοσφαιρίων –MCV και ΜCH–  κοντά ή πάνω από τα άνω «φυσιολογικά» όρια. Αυτό μπορεί να σημαίνει τάση για μεγαλοβλαστική αναιμία και μάλλον σου λείπει βιταμίνη Β12 ή/και φυλλικό οξύ. Έλεγξε τα επίπεδά τους που ιδανικά πρέπει να είναι κοντά ή να υπερβαίνουν τα άνω «φυσιολογικά».

Τι μπορείς να κάνεις: Εάν χρειαστεί, πάρε Β12 και φυλλικό οξύ από λαχανικά, κρέας όλων των μορφών και συμπληρώματα, πάντα αφού συζητήσεις με τον γιατρό σου.

Κινδυνεύεις από έμφραγμα ή εγκεφαλικό εάν οι εξετάσεις σου έδειξαν:

  • Υψηλό αριθμό αιμοπεταλίων(πάνω από 300) ή/και
  • Χαμηλούς χρόνους πήξης του αίματος (INR κάτω από 1,00, aPTT στα χαμηλά «φυσιολογικά») ή/και
  • Υψηλό ινωδογόνο (πάνω από 250) ή/και
  • Υψηλό PAI-1.

Τα ευρήματα αυτά σημαίνουν πως το αίμα σου πήζει γρηγορότερα και ευκολότερα απ’ όσο πρέπει, άρα είσαι σε αυξημένο κίνδυνο για έμφραγμα, εγκεφαλικό ή εμβολή.

Τι μπορείς να κάνεις: Βασικά, να μιλήσεις με το γιατρό σου. Εάν δε λαμβάνεις αντιπηκτικά, πάρε Ω-3 λιπαρά οξέα από ιχθυέλαιο. Επίσης, βοηθούν η κουρκούμη, η ρεσβερατρόλη, το Gingko Biloba, η ναττοκινάση ή η σεραπεπτάση. Πολύ συχνά πίσω από ένα υψηλό ινωδογόνο κρύβεται μια κρυφή θυρεοειδική ανεπάρκεια. Βρες την και διόρθωσέ την με έναν ενδοκρινολόγο που να γνωρίζει καλά ακόμη και τα σιωπηλά τη  συμπτώματα και να μην αρκείται μόνο στις εργαστηριακές εξετάσεις.

Είσαι πιο ευάλωτη σε δυνητικά σοβαρές ασθένειες εάν οι εξετάσεις αίματος έδειξαν:

Χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D (1,25ΟΗ-D3). Τα ιδανικά επίπεδα είναι στα άνω ή υψηλότερα από τα άνω «φυσιολογικά». Τα επίπεδα αυτά σημαίνουν αυξημένο κίνδυνο για νοσήματα όπως γρίπη, λοιμώξεις, αυτοάνοσες ασθένειες, διαβήτη, υπέρταση οστεοπόρωση.

Τι μπορείς να κάνεις: Πάρε βιταμίνη D. Φρόντισε να βρίσκεσαι στον ήλιο για 20 λεπτά την ημέρα με λίγα ρούχα. Όσο πιο σκουρόχρωμη είσαι τόσο περισσότερο πρέπει να σε βλέπει ο ήλιος!

Εάν οι εξετάσεις αίματος έδειξαν χαμηλό αιματοκρίτη:

Η προαναιμία με χαμηλό αιματοκρίτη (HCT) ή/και αριθμό ερυθρών (RBC) ή/και αιμοσφαιρίνη (HGB), δηλαδή κοντά ή κάτω από τα «φυσιολογικά» όρια σημαίνει ότι τα κύτταρα και τα όργανά σου δεν οξυγονώνονται και δεν τρέφονται σωστά και, άρα, πέφτει η απόδοσή τους. Ο χαμηλός αιματοκρίτης μπορεί να σχετίζεται με σαφή κίνδυνο για καρδιακή ανεπάρκεια, καρκίνο και πολλαπλή ορμονική ανεπάρκεια αλλά και εξασθένιση του αμυντικού σου συστήματος.

Τι μπορείς να κάνεις: Συζήτησε με το γιατρό σου τα αποτελέσματα. Ιδανική φερριτίνη είναι οι τιμές 45-90. Επίσης έλεγξε το χαλκό που είναι εξίσου σημαντικός για την υγεία σου (ιδανικές τιμές χαλκού 110-130). Έλεγξε για κρυφή θυρεοειδική ανεπάρκεια που είναι συχνή αδιάγνωστη αιτία ήπιας αναιμίας. Σημαντικό είναι να αναζητήσει ο γιατρός και να διορθώσει την αιτία που χάνεις σίδηρο (έλκος στομάχου, αιμορροΐδες, πολύ αίμα στην περίοδο, κάτι άλλο). Εάν χρειαστεί, πάρε σίδηρο σε χηλική μορφή (με αμινοξέα) βραδείας αποδέσμευσης που δεν ενοχλεί το στομάχι. Επίσης, χαλκό. Διόρθωσε με φυσικό τρόπο τη ροή του αίματος στην περίοδο. Σε κάθε περίπτωση πάρε μία καλή πολυβιταμίνη με αρκετό σύμπλεγμα βιταμινών Β.

Editor's Picks

Περισσότερα από Υγεία

γιόγκα yoga διαλογισμός
Η ήπια άσκηση είναι το μυστικό για δυνατό ανοσοποιητικό

Θέλεις δυνατό ανοσοποιητικό; Διάβασε τους εναλλακτικούς τρόπους για να μην πέσεις στο κρεβάτι αυτόν τον χειμώνα!

ταξίδι αυτοκίνητο καλοκαίρι άνοιξη διακοπές
15 πράγματα που πρέπει να έχεις στο αυτοκίνητο (τα ήξερες; Εγώ τα έμαθα ερευνώντας)

Τι πρέπει να έχεις στο αυτοκίνητο; Εκτός από το δίπλωμα και την ασφάλεια υπάρχουν κι άλλα must have για να είναι το αυτοκίνητό σου οργανωμένο και να είσαι σε ετοιμότητα. 

υγεία ίωση συνάχι γρίπη πρόληψη ανοσοποιητικό
Χειμωνιάτικες ιώσεις: Πώς κολλάνε και 8 κινήσεις για να τις κρατήσεις μακριά σου

Ενίσχυσε το ανοσοποιητικό σου και πρόλαβε τις χειμωνιάτικες ιώσεις με αυτά τα απλά tips. Bonus: Θα έχεις αυξημένη ενεργητικότητα και διάθεση παρά το κρύο!

εγκέφαλος νευρώνες υγεία
Νευρώνες του εγκεφάλου: Όσα δεν γνωρίζεις γι’ αυτούς και για το ρόλο τους

Τι είναι οι νευρώνες στον εγκέφαλό σου, πώς λειτουργούν και πώς θα τους κρατήσεις για πάντα νέους.

βότανα ροφήματα κρυολόγημα αφεψήματα υγεία γιατροσόφια
Γιατροσόφια – ροφήματα για το κρυολόγημα απ’ όλο τον κόσμο

Έχεις κρυολόγημα και η κοτόσουπα δε βοηθά; Δοκίμασε αυτά τα (όχι πάντα) γευστικά γιατροσόφια από όλο τον κόσμο και μπορεί να ανακουφιστείς. 

κόμπος πιάσιμο νεύρα ψύξη υγεία
Έπαθες ψύξη; Τι φταίει, πώς την παθαίνουμε και πώς περνάει

Πέντε ερωτήσεις και απαντήσεις και η επιστημονική προσέγγιση. Ξέρεις πως ο όρος «ψύξη»  είναι ελληνική επινόηση και δεν υπάρχει στη διεθνή ιατρική ορολογία;

#shapegreece